Is het mogelijk om meerdere contactoren op de uitgang van een frequentieregelaar aan te sluiten. Zo zou het mogelijk zijn om de motoren links en rechts te laten draaien.

Lijkt me een slecht idee, en vooral nutteloos. Je kunt de motoren met de ingangen op de drive al links- en rechtsom sturen.

Het kan wel maar onder strikte voorwaarden.

Het vermogen van de drive moet groter zijn dan het totaal vermogen van de motoren die je gaat aansturen.

De relais mogen allen schakelen als de uitgang van de drive uit is, dus eenmaal als de uitgang van de drive actief mag er niet meer ingeschakeld worden. Een motor uitschakelen zou eventueel wel kunnen maar inschakelen absoluut niet.

Als het om meerdere verschillende motoren gaat kun je een aantal opties wel vergeten natuurlijk. Zoals een nauwkeurige sturing of zo. En je installatie word ook een gegarandeerde puinhoop.
En de drive staat normaal wel "uit genoeg" als het enable signaal er af is. Alleen het startsignaal er af halen is zeker niet altijd voldoende.
De voeding er op en er af halen mag niet te vaak achter elkaar. Dan praat je over enkele keren per uur of zo.

Wat is het doel van zo'n rare constructie?

Op 10 januari 2022 17:12:56 schreef benleentje:
Het kan wel maar onder strikte voorwaarden.

Maar waarom zou je dat willen?
Zelfs de simpelste regelaar heeft wel de functie om de motor om te Polen.

Ik denk nu (had ik eerder ook al niet bedacht) dat TS meerdere motoren allemaal verschillende truukjes wil laten doen.

JA daar dacht ik ook aan bv eerst 2 motoren vooruit. Dan de nr weer vooruit en nr 2 weer terug, oid.

Zoals een nauwkeurige sturing of zo. En je installatie word ook een gegarandeerde puinhoop.

Ik ken wel een machine van Mabi waar 5 motoren achter 1 regelaar zitten. 1 motoren voeren de plaat aan en 1 motor trekt de plaat eruit en een 3de draait de wals rollen aan deze 3 lopen synchroon. Als er niet gewalst hoeft te worden draaien er maar 2 motoren. Dit gebeurt met een nauwkeurigheid van 0,1mm.

Een 4de motor beweegt de snij en pons eenheid ook met een resolute van 0,1mm.
5de motor stelt de wals in.

Alles gebeurt dan in sequence maar het is wel vrij traag omdat er elke keer gewacht moet worden.

Machine is uit 1992 en regelaar van 8kW ook. Ze een oude regelaar is kolosaal denk dat een moderne bijna 8 keer kleiner is. Regelaar gaat heel af en toe in storing en dan met perslucht alles weer stofvrij maken en kan er dan weer een paar jaar tegen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

Voor mijn laatstejaars in het technisch onderwijs moet ik een eindwerk maken waar ik verschillende transportbanden moet aansturen. De mentor had gevraagd om de vier motoren links/ rechts aan te sturen met een met een plc. Om de motoren op de juiste frequentie te laten draaien maken we ook gebruik van een frequentieomvormer.

Daarom vroeg ik me dus af of het mogelijk is 4 motoren links/ rechts aan te sturen met 1 frequentieomvormer, is het dan ook mogelijk om ze apart te laaten draaien?

Bedankt

bovenstaande post verplaatst uit ander topic. Graag alles in één topic houden.
En verplaatst naar schoolvragen.

Op 11 januari 2022 10:44:53 schreef Lukas Theys:...is het dan ook mogelijk om ze apart te laaten draaien?

Theoretisch wel, maar ik maak zoiets onder geen voorwaarde. Gewoon goed maken of een ander zoeken.
Ik zou er even wat tijd in steken met uitzoeken waarom dit ongewenst is en dit meenemen in je verslag. Er zijn genoeg redenen om dit niet te willen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (12%)]

De grote vraag zal zijn : hoeveel motoren draaien gelijktijdig en moeten deze motoren aan eenzelfde snelheid draaien.

Per snelheid zul je een andere frequentie moeten instellen, als je gelijktijdig twee verschillende frequenties nodig hebt, zou je het 50Hz net en de uitgangsfrequentie van de FO kunnen kiezen.

Maar als je 25 Hz en 40 Hz nodig hebt, gaat dat moeilijk met één sturing.

Meerdere motoren links en rechts (aan éénzelfde snelheid) laten draaien zou nog mogelijk zijn met één FO en een stel relais, maar hier zou ik prijs technisch toch kiezen voor een andere oplossing.

Een laatste vraag is hoeveel vermogen hebben de motoren.
Het verhaal wordt anders als het gaat om transportbanden die gebruikt worden in een steengroeve, kopermijn, bruinkool ontginning, of een toepassing bij de lokale bakker om de hoek.

Op 11 januari 2022 10:57:35 schreef pamwikkeling:...en moeten deze motoren aan eenzelfde snelheid draaien.

En hoe nauwkeurig moet het? Want met een frequentieregelaar waar meerdere motoren op zittewn kun je nooit meer de snelheid regelen, maar alleen de frequentie. Van een echte nette regeling kan geen sprake meer zijn. En dus zullen de motoren afhankelijk van de belasting ook verschillende toerentallen gaan draaien.

Op 11 januari 2022 10:57:35 schreef pamwikkeling:...één FO en een stel relais, maar hier zou ik prijs technisch toch kiezen voor een andere oplossing.

Precies! Ook een overweging: met een aantal magneetschakelaars er achter word het een dure oplossing want je zult al snel ook nog een sinusfilter er bij moeten zetten om aan de EMC te kunnen voldoen.
Ook je maximale kabellengte word behoorlijk ingekort.

Alles bij elkaar is het altijd een vieze oplossing uit goedkoopte, die gegarandeerd een onduidelijke sturing opleverd.

Ik heb een metaal freesbank en een draaibank, en die werken samen met een frequentie regelaar.

Ik heb een klein bedienings kastje gemaakt met aan/uit, potmeter voor de snelheid en richting, en die verplaats ik dan tussen de draaibank en de frees machine. Dit werkt goed, ook al zit er een 1.5kW motor in de freesbank en een 700W motor in de draaibank. De hoeveelheid slip in zo'n 3-fase motor is niet zo groot zolang hij maar voldoende spanning krijgt.

Normaal gesproken moet de verhouding tussen motorspanning en frequentie gelijk blijven, maar bij lage toerentallen raak je dan relatief veel koppel kwijt omdat de ohmse weerstand in verhouding meer spanning op vreet. In mijn geval maak ik hier echter extra gebruik van.

Ik heb de frequentie regelaar expres zo ingesteld dat hij bij lage frequenties te weinig spanning levert. Hiermee kan ik blinde gaten tappen op m'n freesmachine. Ik geef de motor net genoeg vermogen om de tap rond te laten draaien, en ik kan een M6 tap tegen de onderkant van het gat vast laten lopen zonder dat hij breekt.

In de bedieningskast zitten 2 kontactoren om tussen de motoren te schakelen, en 2 drukknoppen. Ik geloof ook 2 stuur relais om een flipflop mee op te bouwen. Ik kan niet tegelijk draaien en frezen, dus daarvoor maakt het ook niets uit.

-----------
Aan de andere kant. Nu zou ik het niet meer doen.
Een frequentie regelaar kost ong. EUR 100 dus gewoon een tweede aanschaffen is niet zo'n probleem, zelfs voor een (niet al te arme) hobby-ist.

Lang geleden, op m'n werk werdt dit ook gedaan. Ik werkte toen bij een bedrijf dat test apparaten maakte voor auto's. Een van de test apparaten was een set van trilplaten (links en rechts) om schokdempers te testen. Bijde trilplaten werden omstebeurt aangestuurd met dezelfde frequentieregelaar (Dat waren geen goedkope chinese dingen). Bij die toepassing moesten de wielen omstebeurt getest worden (de hele auto staat te schudden), en bovendien waren de motoren identiek, wat het nog gemakkelijker maakte.

Bij bijde toepassingen worden de contactoren alleen geschakeld als de motor uit staat. Wat er gebeurt als je hem schakelt bij een draaiende motor durf ik niet uit te proberen.

===============
Een ander aspect:
In een frequentie regelaar zitten ook motor beveiligings funkties, (PKZ). Die funkties kunnen wat in de war raken als je motoren omschakelt, vooral als het vermogen tussen de motoren veel verschilt. Mogenlijk zit er ook een (lekkende) integrator bij voor de motor stroom (want met ohmse stuk van de motor wikkeling zorgt dat voor opwarming). Dit is dus een redelijk goede parameter voor de motor temperatuur. Je kan b.v. een motor kortstondig overbelasten, als de belasting maar weer terug gaat voordat de motor te heet wordt. En als er dan ineens een andere (warmere of juist koude) motor aan hangt dan klopt dit niet meer. Maar of het verstandig is om inductie motoren zo dicht bij hun grenzen te belasten dat dit belangrijk wordt is nogal twijfelachtig. Zeker in industriele toepassingen, waar betrouwbaarheid belangrijker is dan het verschil in pegels voor een iets zwaardere motor.

==============
Ook heb ik eens een motor sturing gezien met 3 uitgangen.
Daar zat het hele omschakel gebeuren dus al in de frequentie regelaar ingebouwd (of het was een industriele servo aansturing).

Ja natuurlijk :-)
Eerst gewone betaalbare frequentieregelaars uitsparen en dan dure SEW's gaan gebruiken.

Op 11 januari 2022 19:26:30 schreef GJ_:
Ja natuurlijk :-)
Eerst gewone betaalbare frequentieregelaars uitsparen en dan dure SEW's gaan gebruiken.

Zekers :)
Nou is SEW niet een van de goedkoopste, maar er zijn ook andere merken die dit leveren.

Het blijft altijd een dure oplossing natuurlijk. En maar zelden een goede oplossing trouwens, hoogstens voor grote transportsystemen.
Die SEW's zijn bovendien niet bijzonder geweldig is mijn eigen ervaring.