Samsung koelkast lamp blijft aan

Hallo allemaal,

We hebben een Samsung koelkast RL39WBMS.
Het lampje blijft constant aan.
ik heb ooit een nieuwe lamp erin gezet (pls 11wat 4pins). pas na hele lange tijd kwam mijn dochter er achter omdat ze een TIKTOK filmpje ging opnemen aan de binnenkant :) dat de lamp constant brand.
De schakelaar werkt (losgehaald en doorgepiept verbind door in open stand en verbreekt ingedrukt.)
Als je alles aansluit en je drukt de schakelaar in hoor je een relais klikken en je ziet in de lamp een kleine flikkering. maar hij gaat niet uit.

Ik dacht als ik op een of andere manier een 2de schakelaar op de lamp zet dan vind ik het ook prima.
Echter toen ik wat verder zocht en wat aan het meten geslagen was kwam ik op het volgende.
De voeding op de lamp is 90V 2xzwart 2xwitte draad, per toeval kwam ik dan op een speciale 4pins lamp FPL11EX 90V.
Vraag is er zit nu een PLS lamp in. op hoeveel volt hoort die lamp te werken? en kan die er eigenlijk wel in? hij brand wel namelijk. maar kan het zijn dat de print gek reageert omdat er niet een originele FPL lamp in zit?
Het gekke is dat het waarschuwingstoontje omdat je de deur te lang open hebt staan wel werkt als je de lamp eruit laat en niet als ik hem weer terug stop...

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Kan te maken hebben met de buiten temp. Dan wordt het lampje als verwarming gebruikt. lees gebruiks aanwijzing even door, mogelijk info hier over. ( heb vroeger het zelfde gehad) Dus GEEN storing!

mel

Golden Member

Ben jij er zo eentje die in zn koelkast kruipt om te kijken of het lampje uitgaat? :P Zeker een hollander O-)
Maar ik heb nooit gehoord dat een lampje blijft branden als de deur dicht is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 januari 2022 19:48:56 schreef Andre Schievink:
Hallo allemaal,

We hebben een Samsung koelkast RL39WBMS.
Het lampje blijft constant aan.
ik heb ooit een nieuwe lamp erin gezet (pls 11wat 4pins). pas na hele lange tijd kwam mijn dochter er achter omdat ze een TIKTOK filmpje ging opnemen aan de binnenkant :) dat de lamp constant brand.
De schakelaar werkt (losgehaald en doorgepiept verbind door in open stand en verbreekt ingedrukt.)
Als je alles aansluit en je drukt de schakelaar in hoor je een relais klikken en je ziet in de lamp een kleine flikkering. maar hij gaat niet uit.

Ik dacht als ik op een of andere manier een 2de schakelaar op de lamp zet dan vind ik het ook prima.
Echter toen ik wat verder zocht en wat aan het meten geslagen was kwam ik op het volgende.
De voeding op de lamp is 90V 2xzwart 2xwitte draad, per toeval kwam ik dan op een speciale 4pins lamp FPL11EX 90V.
Vraag is er zit nu een PLS lamp in. op hoeveel volt hoort die lamp te werken? en kan die er eigenlijk wel in? hij brand wel namelijk. maar kan het zijn dat de print gek reageert omdat er niet een originele FPL lamp in zit?
Het gekke is dat het waarschuwingstoontje omdat je de deur te lang open hebt staan wel werkt als je de lamp eruit laat en niet als ik hem weer terug stop...

Goedeavond ik heb het plan gevonden, het kan helpen

Hoogachtend vladimiroff

@Krelis er staat niks daarover in de beschrijving.
@Mel zoals je kon lezen kwam mijn dochter erachter.
@Vladimiroff wat bedoel je? de lamp vervangen?

Op 12 januari 2022 15:10:30 schreef Andre Schievink:
@Vladimiroff wat bedoel je? de lamp vervangen?

Hij heeft het schema gevonden. (en een accentje).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Staat de snel vries functie aan ? ook dan kan het lampje met de deur dicht blijven branden!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hugo Welther

Moderator

Doet mijn Siemens koel/vries ook. Deze is geschikt voor koude omgeving en heeft een aparte schakelaar om het lampje uit te zetten in een normale omgeving.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nee snelvries staat uit.

Weet iemand op hoeveel volt zo een pl-s lamp ''normaal'' draait?

Op 12 januari 2022 08:09:53 schreef mel:
Ben jij er zo eentje die in zn koelkast kruipt om te kijken of het lampje uitgaat? :P Zeker een hollander O-)
Maar ik heb nooit gehoord dat een lampje blijft branden als de deur dicht is.

Daar is zelfs een liedje over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=6dSupxO3OPY

Groeten, Ron.

Sine

Moderator

Op 12 januari 2022 16:39:58 schreef Andre Schievink:
Nee snelvries staat uit.

Weet iemand op hoeveel volt zo een pl-s lamp ''normaal'' draait?

Waarschijnlijk wordt het gevoed door een elektronisch voorschakelapparaat, dus die wil/kun je niet schakelen in de lamp bedrading.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat zou kunnen dat er een voorschakel inzit.
Maar de vraag is zit er een verschil in de originele
FPL11EX lamp en de PL-S11w lamp omdat er bij de FPL11EX specifiek staat 90V en zoek je op PL-S zie ik nergens volts staan.

Waarom is dat belangrijk? Een lamp doet het in een redelijk beperkt spanningsbereik. Een 90V lamp brand ongeveer van 80-100V. Daaronder doet ie het niet-tot-slecht, daarboven kort, korter, kortst.

Dus als je acceptabel licht hebt en 2 weken later nog steeds dan is die andere lamp ook 90V en is dat wat ie krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

omdat ik dacht dat het de print misschien in de war maakte??
Omdat als de lamp erin zit de deurverklikker piepje het ook niet doet en zonder lamp wel.
Als bv er beslist een 90v lamp in moest en er zit nu een 220 lamp in bv?
Omdat bij de omschrijving van de originele lamp specifiek 90v stond.

Ik bedenk ook maar wat....

Vind wel vreemd, een PL lamp in een koelkast, de lamp heeft korte levensduur en komt niet veel licht uit bij koude start.. Is dat wel origineel??

https://www.koelkastfilterexpert.nl/samsung-koelkastlampje-11watt?dfw_…

Dit is dus de originele, ik heb zelf de PL-S erin omdat die veul goeiekoper was, ik twijfel alleen dus nu of de issues door de PL-S komt..