Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Thevel

Golden Member

Op 1 februari 2022 00:15:57 schreef Stijnos:
die stereo microscoop is van Eleshop. (zoals ongeveer alles wat je ziet ;) )

In de afgelopen jaren heb ik ook heel wat instrumenten aangeschaft bij Eleshop, prima winkel en uitstekende service.
Ik heb daar ook deze microscoop gekocht, prima ding, ik gebruik hem bijna dagelijks.

Op 2 februari 2022 22:53:59 schreef Thevel:
[...]In de afgelopen jaren heb ik ook heel wat instrumenten aangeschaft bij Eleshop, prima winkel en uitstekende service.
Ik heb daar ook deze microscoop gekocht, prima ding

Ja, die ST-50B heb ik ook, die 2 x 10 vergroting werkt wat mij betreft zeer goed. Heb gisteren nog een "0603 metrisch" SMD condensatortje gesoldeerd. Maar dan loop je er wel tegenaan dat de punt van je soldeerbout eigenlijk te dik is om niet alleen de component maar ook het soldeerpad (de printplaat zelf) te verwarmen tegelijkertijd. Daarvoor is de punt eigenlijk te dik...
Alleen de arm had van mij wat langer gemogen, zo te zien heeft die van Stijnos een wat langere arm? Lijkt op de EUR 150 duurdere SM-3T. Maar die heeft voor 'elektronica werk' eigenlijk een wat te sterke vergroting zodat je daar weer een 'verkleinlens' (Barlow 0,5x) onder kunt/moet zetten.

Ik zit momenteel in de garage, wegens giga-vochtprobleem in de kelder.... De kelder van 85m² was een van de redenen tot aanschaf van onze huidige woning, maar daar stak moeder natuur een stokje voor. De eerste winter stond er 5cm diep water in. Momenteel pompen we met een dweilpomp, maar de ruimte is te vochtig om er de hobby uit te oefenen.

De kosten van +25k€ voor een degelijke herstelling en bekuiping kunnen er momenteel niet af, dus pompen of verzuipen 8)7

Dus bij deze deel ik de garage met de wasmachine, droogkast, koelkast (drank dichtbij) en fietsen..

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
trix

Golden Member

wat is dat voor lichtgevende ding op de 2e foto ? en dat ding rechts er naast ken ik eigenlijk ook niet.

je hebt 3 schermen, staan die alemaal op 1 PC, kan dat uberhaupt ?

bedankt trouwens voor de geposte foto's. ik zal ook eens een keer wat posten.

eigenwijs = ook wijs

@Trix, Dt is een UV lichtbox, om 3D prints uit fotogevoelige hars uit te harden. ernaast staat de printer. (Anycubic photon mono SE)

de 3 monitoren hangen idd aan 1 PC, de grafische kaart heeft 4 Display ports, dus er kan er in de toekomst nog eentje bij :P

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
trix

Golden Member

dat lijkt me wel makkelijk 3 schermen. ik heb zelf 1 scherm een kwart slag gedraaid, zodat ik veel code onder elkaar kan zien (minder scrollen) dit werkt ook erg prettig.

eigenwijs = ook wijs
Tidak Ada

Golden Member

Woon jij aan de oostkant van de A....straat, dat het zo vochtig is? Dus richting van het ..... Moer uit.
West is, dacht ik, allemaal klei ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2022 19:53:38 schreef KoenP:
Ik zit momenteel in de garage, wegens giga-vochtprobleem in de kelder.... De kelder van 85m² was een van de redenen tot aanschaf van onze huidige woning, maar daar stak moeder natuur een stokje voor.

Dat is wel balen zeg, vocht moet je niet hebben als je met elektronica bezig bent.

Gelukkig had je nog een uitwijkplek.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 februari 2022 21:46:31 schreef Tidak Ada:
Woon jij aan de oostkant van de A....straat, dat het zo vochtig is? Dus richting van het ..... Moer uit.
West is, dacht ik, allemaal klei ;)

ik woon in het, nou ja, 'Rivierenland' zoals de streek hier noemt. wij zijn hier komen wonen na een lange periode van droogte, daarom viel het niet meteen op.... Maar 2020 was nat, heel nat. de druk van het grondwater is zo hoog, dat de tegels scheuren, dat gaat met een harde klap.

Helaas heb je in België geen enkel recht van klagen als je niet kan bewijzen dat de verkoper het opzettelijk verdoezeld heeft.

Pech dus.

Op 8 februari 2022 21:55:35 schreef Lambiek:
[...]
Dat is wel balen zeg, vocht moet je niet hebben als je met elektronica bezig bent.

de 3D printers zijn er ook niet zo gelukkig mee. gelukkig ligt de garage hoger en droger. :+

Anyway, als tegen het eind van het jaar de huidige politieke situatie / segregatie niet beter wordt, vertrekken we weer naar mijn vrouw haar heimat, het heerlijke Mexico.
Verbetert de situatie toch, hebben we budget voor de herstelling.

Win - Win denk ik dan maar.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Op 8 februari 2022 19:53:38 schreef KoenP:
Ik zit momenteel in de garage, wegens giga-vochtprobleem in de kelder.... De kelder van 85m² was een van de redenen tot aanschaf van onze huidige woning, maar daar stak moeder natuur een stokje voor. De eerste winter stond er 5cm diep water in. Momenteel pompen we met een dweilpomp, maar de ruimte is te vochtig om er de hobby uit te oefenen.

De kosten van +25k€ voor een degelijke herstelling en bekuiping kunnen er momenteel niet af, dus pompen of verzuipen 8)7

Dus bij deze deel ik de garage met de wasmachine, droogkast, koelkast (drank dichtbij) en fietsen..

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Wat ben je daar aan het printen ? een hartje voor de vrouw voor valentijnsdag ? >:)

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Inderdaad, ene juwelenkistje. Geprint met Woodfilament en de inlays met transparant groen resin.

*edit: hier komt het vandaan: https://www.thingiverse.com/thing:2746313

[Bericht gewijzigd door KoenP op vrijdag 18 februari 2022 17:12:44 (20%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Tidak Ada

Golden Member

Uraniumglas, of ook 3D-geprint?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 18 februari 2022 17:30:21 (44%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Wat doe je om meer gereedschap in een kast te krijgen : De diepte benutten.
Omdat deze kasten "rollen" heb ik achter de houders voor de ring-steeksleutels plankjes gemaakt met magneetjes zodat je nu echt je best moet doen om een sleutel uit de houder te trekken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Dat heb je mooi gemaakt :) .Ik heb alles in een bureaula gegooid, en soms zoek je je rot...Alleen mn multimeter en de soldeerbout hebben een vaste plek op het bureau, die hoef ik niet te zoeken...Nu werk ik ook niet vaak met zulke grondstoffelijke gereedschappen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goed idee met die magneten.
Ik heb namelijk ook zo’n rekje voor mijn steeksleutels.

[Bericht gewijzigd door pe op zaterdag 23 april 2022 19:05:47 (11%)

Meten=Weten. Weet wat je meet.
bprosman

Golden Member

Op 23 april 2022 19:05:29 schreef pe:
Goed idee met die magneten.
Ik heb namelijk ook zo’n rekje voor mijn steeksleutels.

Hier in de uitvergroting kun je het beter zien.
Kwam net 1 vakje te kort vandaar 1 sleutel er bovenop "geplakt".

Nu werk ik ook niet vaak met zulke grondstoffelijke gereedschappen...

Sleutel 24 gebruik ik ook alleen maar voor de waterleiding en airco, maar als ik hem ergens anders neerleg gegarandeerd dat ik m dan niet kan vinden als ik m nodig heb.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat van een vakje tekort ken ik.
thx voor de uitvergroting.
Super idee.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
fred101

Golden Member

Mijn nieuwe "mobiele" werkplaats. (Is aan board van mijn zeilboot :+ )

Tijdens het zeilen kan ik netten bevestigen als extra bevestiging.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Is het niet te vochtig Fred?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Op 28 augustus 2022 20:38:01 schreef Lambiek:
Is het niet te vochtig Fred?

Hopelijk niet, de boel is goed geïsoleerd. De afgelopen maanden waren natuurlijk superdroog dus dat zegt niet veel maar er zijn ook nergens vochtplekken of schimmel. De hygrometer staat meestal rond de 45.

Ik heb wel zenders aan board :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2022 15:05:29 schreef fred101:
De hygrometer staat meestal rond de 45.

Hopelijk is dat in de herfst en winter ook zo. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ziet er top uit Fred. Lijkt me zelf ook heel gaaf zoiets. Maar wat ga je doen met al jou hernia sets? En jou klassieke meet appartuur? Of blijven die in huis staan?

Ik herrinner me een verzameling meetbruggen en wat curvetracers waar je best wel wild van was. Ik zie hier eigenlijk alleen modern spul?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 29 augustus 2022 17:09:20 (40%)