Prutsertje
bloep....
Ik heb een klein probleempje. In huis komt het radio, TV en Data signaal binnen via de doos van de CAI, dit wordt dmv een splitter uitgefilterd in deze drie componenten, ik wil de CAI-doos niet vervangen door een doorvoerdoos aangezien ik daar slechte ervaringen mee heb wat betreft het datasignaal. Ik wil dus eigenlijk de radio en TV weer 'aan elkaar knopen' na de splitter en dan via één kabel richting de verschillende aansluitpunten in de woning laten gaan (scheelt kabels bij trekken) Maar ik vrees dat dit niet 'zomaar' kan, en dit(HF) is voor mij echt onbekend terein.
Ik heb thuis die doos van de muur geschroefd en aan die ene groene kabel die het huis binnenkomt een plug gezet. Daarna heb ik alle tv en radio's aan elkaar geknoopt via splitters en versterkers. Werkt perfect want je hebt ook het filter niet meer in die wandcontactdoos van een aantal dB. In mijn studentenhuis heb ik het weer gedaan en is het zelfs door de monteur van casema gecontroleerd.
Antonie Vonk
So much to do and so little time!!
Martin,
Ik denk dat het makelijkst is om het volgende te doen.
Haal de doos van de CAI weg en zet op die plek gewoon een splitter 2 weg neer.
Op 1 uitgang zet je die doos neer van de CAI die je net heb weggehaalt. Hou de kabel tussen die splitter en Orginele CAI doos lekker kort.(< 1 meter)
Op de andereuitgang kan je weer verder gaan splitsen.
Let wel op je signaal nivo.
Ieder splitsing geeft een verzwakking van 3dB
Voor goede werking heb je al gauw ca. 75 dBuV nodig.
Als je teveel splits en lange kabels gebruikt hou je te weinig over voor een goed beeld of radio ontvangs.
Ik gebruik zelf CT100 kabel (heeft hele goede spec's)
En F-connectors.(ook splitters met F-connectors)
Als het signaal te zwak wordt kan je kiezen voor een versterker, echter let wel op dat je dit alleen gebruikt voor de TV en RADIO's want de Internet verbinding is twee kanten op en werkt niet als er een gewone versterker tussen zit. (Zover ik weet)
Hier eventueel Versterker
Let op dat je splitters geschikt zijn voor Radio/TV en Internet signalen.
Er zijn hele goede niet al te dure splitters voor b.v. Sateliet ontvanger van 50 - 2100 MHz (Werken prima)
Prutsertje
bloep....
Pluggen en kabel is niet zo'n prob. Ik gebruik thuis altijd hirshman (is duur, maar wel goed en heb geen zin om na 5 jaar weer kabel te trekken).
Maar wat ik eigenlijk wil is de twee signalen van radio en tv echt samenvoegen ná de splitter (ik heb nml. totaal géén speelruimte met de kabel, deze komt uit de muur en is net 1,5 cm vrij, anders moet ik gaan kappen....)
(hard trekken heb ik al geprobeerd, maar werkt niet
)
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
ik heb hier zelf gewoon de tv uitgang door het huis liggen
en daarop ook de radios gezet werk bij mij goed
Prutsertje
bloep....
Op 20 december 2002 22:13:54 schreef k.p.meinesz:
ik heb hier zelf gewoon de tv uitgang door het huis liggen
en daarop ook de radios gezet werk bij mij goed
Dat wil ik dus ook doen, maar er zit een filter voor die het echt nagenoeg helemaal opsplitst, als ik ze aan elkaar knoop dan heb ik wel goede radio, maar de tv krijgt streepjes
Dus ik denk dat er een soort van correctie netwerkje tussen moet, maar hoe en wat, dat is nu net mijn vraag...
Heb eens even bij onze buren gekeken, die hebben ook i-net over de kabel. Weet niet of het het zelfde is? (Wanadoo)
Daar zit de modem waar de kabel binnen komt ook op de cai-doos.
Op de modem zit een verdeelplugje met twee uitgangen voor radio en TV. Buurman heeft het plugje er uitgehaald en verder met één kabel het cai-signaal met rijg-dozen door het hele huis gelegd.
Werkt perfect.
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 21 december 2002 12:33:52 schreef Prutsertje:
[...]
Dat wil ik dus ook doen, maar er zit een filter voor die het echt nagenoeg helemaal opsplitst, als ik ze aan elkaar knoop dan heb ik wel goede radio, maar de tv krijgt streepjes
Dus ik denk dat er een soort van correctie netwerkje tussen moet, maar hoe en wat, dat is nu net mijn vraag...
zet op die kabel dan een rijgdoos met radio+tv uitgang
dan heb je dat netwerkje erweer tussen
Prutsertje
bloep....
Prutsertje
bloep....
Op 21 december 2002 16:25:38 schreef Prutsertje:
ik ga eens een splitter omgekeerd proberen, daar zitten ook componenten in, wie weet
het werkt!(bijna), heb nog een beetje storing op de TV, maar met een versterker druk ik dat denkelijk wel weg.....
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Ehm, storing door een versterker is toch versterkte storing ? Of werkt dat zo niet in CAI wezen ?
Er is een verschil tussen te weinig signaal, en een te slechte signaal/ruis verhouding. Het eerste los je op met versterkers, het laatste met betere kabels, connectors en versterkers verplaatsen naar de bron toe.
Prutsertje
bloep....
Op 22 december 2002 21:34:03 schreef Benm:
[...]
Er is een verschil tussen te weinig signaal, en een te slechte signaal/ruis verhouding. Het eerste los je op met versterkers, het laatste met betere kabels, connectors en versterkers verplaatsen naar de bron toe.
Ik heb alles van hirschman en de splitter zit op de doos waar die de woning binnen komt, de cai verdeelkast staat naast mijn oprit, dus het signaal zal zuiver zat zijn denk ik. Ik probeer gewoon een versterker, als het niet werk gaat ie terug (heb die dingen op het werk
)
Op 29 december 2002 14:43:25 schreef Erik Schaftenaar:
Mijn_TV heeft een antEnnE¡¡
Tis niet waar...