Hallo, mijn naam is Tinus en ik ben nieuw op het forum met weinig kennis van elektronica.
ik ben bezig met project rattenval. Het principe is een walk the plank. De plank(wip) wil ik 45 graden laten vallen door een ruitenwissermotor.
de voeding is een 12v accu en de aansturing van de motor d.m.v. een beambreak sensor. De plank moet na onderbreking van de sensor (als er aan rat voorbij loopt) 1x een slag maken van 45 tot 50 graden om vervolgens in ruststand (horizontale stand) terug te komen. en dan wachten op de volgende rat die voorbij de sensor komt om weer een slag te maken.

mijn vraag is; hoe moet ik dit allemaal aansluiten en wat heb ik voor elektronica nodig?

groet, Tinus

1x een slag maken van 45 tot 50 graden om vervolgens in ruststand (horizontale stand) terug te komen.

Heb je op beide posities een eindschakelaar zitten?
Dat maakt de schakeling een stuk eenvoudiger, het zal zelfs met een aantal relais kunnen.

Op 17 maart 2022 16:15:18 schreef Thevel:
[...]Heb je op beide posities een eindschakelaar zitten?
Dat maakt de schakeling een stuk eenvoudiger, het zal zelfs met een aantal relais kunnen.

Is een veer niet voldoende? Kan zelfs met een contra gewichtje.
Als een rat ver genoeg in het tunneltje bovenop loopt om aan voer te knagen, zakt het plankje naar benden en de rat valt in de onderste mand. Het plankje keert vanzelf terug.

De pijl geeft de inlooprichting aan, het rode cirkeltje het contragewicht.

een veer of contra gewicht heb ik al geprobeerd en werkt niet bij ratten. een volwassenrat weegt tussen de 100 en 400 gram. mijn achtertuin zit vol met ratten dus ik kan nu de val goed uitproberen en het gedrag van de ratten volgen dmv een wildcamera. De oude ratten wachten eerst af wat er gebeurd met de vooruitgestuurde jonge ratten. het gewicht van de prooi loopt te ver uiteen. als op de plank maar een kleine beweging zit, vertrouwd hij het niet en loopt de rat niet verder. voor muizen werkt dit prima, maar ratten zijn te wantrouwig en erg slim.

een ruitenwissermotor kan ik afstellen op een wishoek van 50 graden. dus dat zou prima werken, denk ik. dan heb ik toch geen eindschakelaars nodig. het probleem voor mij is de motor aan te sturen. ik zat dus aan een beam break sersor te denken. maar welke onderdelen heb ik dan nodig en hoe sluit ik dit aan.

Dit zou ik doen met een sterke modelbouw-servo en een Arduino.
De hele 'draai' van de servo kan je precies ingeven in een arduino sketch.
Beam-sensor kan er ook aan.

Op 17 maart 2022 18:59:20 schreef Ratenmuis:
een veer of contra gewicht heb ik al geprobeerd en werkt niet bij ratten. een volwassenrat weegt tussen de 100 en 400 gram. mijn achtertuin zit vol met ratten dus ik kan nu de val goed uitproberen en het gedrag van de ratten volgen dmv een wildcamera. De oude ratten wachten eerst af wat er gebeurd met de vooruitgestuurde jonge ratten. het gewicht van de prooi loopt te ver uiteen. als op de plank maar een kleine beweging zit, vertrouwd hij het niet en loopt de rat niet verder. voor muizen werkt dit prima, maar ratten zijn te wantrouwig en erg slim.

een ruitenwissermotor kan ik afstellen op een wishoek van 50 graden. dus dat zou prima werken, denk ik. dan heb ik toch geen eindschakelaars nodig. het probleem voor mij is de motor aan te sturen. ik zat dus aan een beam break sersor te denken. maar welke onderdelen heb ik dan nodig en hoe sluit ik dit aan.

Het eenvoudigste is een (reflexie ) lichtsluisje , al dan niet met een relaisuitgang. Die dingen werken ook op 12 volt en kunnen licht of donkerschakelend zijn. Op de uitgang sluit je een twaalf volt automotive relais aan. Dat is nodig omdat een ruitenwissermotor behoorlijk wat stroom trekt. Het plankje drijf je aan met een excentriek op de motoras.
Je hoeft de motor alleen te starten met de startdraad. De motor zal vervolgens een toer draaien en vervolgens weer stoppen in de ruststand.
Als de rat in de lichtsluis blijft zitten, zal de motor blijven draaien, totdat de lichtsluis vrij is.
Een precies schema kun je pas geven als je wat meer weet over de lichtsluis en de motor. Sommige motoren moet je een draad even aaan plus leggen, bij andere modellen massa.
Fotocellen kunnen ook allerlei soorten schakelende uitgangen hebben, met of zonder relais,

Het is natuurlijk altijd beter om iets aan de oorzaak van de rattenplaag te doen. Evenwel is dat niet altijd mogelijk.

buzzy, dank voor je reply, hier kan ik wel iets mee.