CB vraagje

Dit topic is gesloten

Laten we even terug gaan naar de vragen van de TS:

Ok ik begrijp het, maar vind het nog steeds raar dat ik helemaal niets ontvang. Misschien eens een SWR meter aanschaffen. Kan de antenne nog bijregelen.

Mag de rubber tussen de voet en de radiator blijven zitten?

Wat de mening van diverse mensen over vroeger is weten we inmiddels wel. Heeft ook niet veel met de vragen van de TS te maken.

Hij wil weten waarom hij niets hoort? En:

Toevallig niemand in de regio die een testje kan doen?

Wie o wie? Ik heb helaas geen apparaat beschikbaar en de afstand is iets te groot.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 1 juli 2022 08:15:27 (20%)

joopv

Golden Member

Eke ligt langs de snelweg. Ik stel voor dat je het CB ding een poosje laat staan op het truckerskanaal 19. Zet de squelch omhoog, het volume wat harder en ga ondertussen wat anders doen.

Evarist

Golden Member

Totaal off-topic dit.

Wie veel Franse films kijkt kent het stereotiep van de Vlaming volgens de Fransen.
Grote dikke mannen die altijd slechtgeluimd en nors zijn en hard kunnen roepen.
Maar met een zachtaardige inborst.
GD is daar het prototype van.
(No hard feelings, GD) :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

Op 30 juni 2022 22:55:57 schreef Frederick E. Terman:

Wat nu het tegenwoordige gebruik aangaat, is het erg grappig dat op dit ogenblik een thread loopt waarin CB wordt gebruikt tussen de bestuurders van verschillende machines die containers verplaatsen.
Een bijzonder nuttige en ook praktische toepassing over relatief kleine afstanden (waardoor de antennes ook bescheiden van afmetingen kunnen blijven). Zulke communicatie is niet superkritisch maar wel erg handig voor 'erbij'.

Dit soort toepassingen lijkt een anachronisme, maar het kan idd een niche zijn en slim om een niet meer actieve frequentieband te gaan hergebruiken.

Dit is echter géén CB. Voor allerlei toepassingen, portofoons, speelgoed, pagers, afstandsbedieningen voor garagepoorten zijn aparte kanalen voorzien.

Ik heb me op glad ijs gewaagd in een topic dat lieden aantrekt met een CB verleden en dit vanzelfsprekend willen romantiseren en dus kritiek niet pikken.
Al hebben ze deze topic ontsporing zelf veroorzaakt door in te hakken op een zijdelingse maar terechte vermelding.
Het is toch wel relevant dat als mevrouw de ganse avond zit te tokkelen op haar CB bakje de kans op overlast bij de buren veel groter is dan op een tabletje.
Mag toch gezegd worden? Velen hebben afgehaakt omdat de burenruzies en onderlinge geschillen het uiteindelijk niet waard bleken.

Maar ik heb evenzeer de antwoorden gegeven, waar men netjes omheen gaat wegens het licht van de zon ontkennen.

Een allerlaatste (neutrale) :-) poging waarom de TSS niks ontvangt.

-De ontvanger kan stuk zijn evenals de antenne, maar wat de TS opgeeft wijst daar niet op.

-CB is oorspronkelijk bedoeld om afgelegen plaatsen bereikbaar te maken waar geen vast telefoonnet is, noch mobilofonie dekking.
In onze lage landen is dat vandaag nergens meer het geval.

-Hier is CB ontstaan uit illegale import uit de VS. Zonder dat daar in tegenstelling tot ginder een specifieke nood aan was. Onder politieke druk heeft men de rage gelegaliseerd, maar vanwege de hoge bevolkingsdichtheid sterk beperkt in reikwijdte en mogelijkheden.

-Alhier was CB dus vooraleen hobby, truckers uitgezonderd, het eerste sociale medium.Vandaag is dit volkomen kortgesloten door de Whatsapps en de facebooks. Die hebben tevens oneindig veel meer mogelijkheden. En de benodigde infrastructuur is veel compacter.

-Ook al zou je CB vandaag nog willen gebruiken als exclusieve vriendenkring ,ook de sociale media bieden die mogelijkheid.

-Destijds was CB erg populair bij truckers, die zo contact konden houden met thuis, want mobilofoon of internationale telefoongesprekken waren onbetaalbaar. Vandaag is in mijn telefoonabonnement maandelijks gratis 120min bellen in gans Europa inbegrepen na 17u. Weer een reden die wegvalt.

-Ook de andere niet CB toepassingen zoals garagepoortopeners zijn vrijwel verdwenen omdat veel compactere versies op hogere frequenties beschikbaar zijn.

-En laatst but not least, als mevrouw al haar vriendinnnen kan bereiken en vanalles uitwisselen vanf haar smartphone, waarom zou ze toestaan dat jij zo'n monsterlijke spriet midden in je tuin, balkon of dak zet ?

Dus eigenlijk moet je de vraag omdraaien. Waarom zou je wél nog iets horen op 27MHz?

Een enkele oud CBer of een nieuwsgierige beginner daargelaten die een bakje op zolder vond en zich afvraagt wat daar nog te beleven valt.

Tja, Henry S, als iedereen zn oren dichthoudt moet je het afgedraaide bandje wel nog maar eens afspelen. Maar dat is nog altijd beter dan naar ruis luisteren ;-) Daar zit per definitie geen informatie in.

Jinny

Golden Member

GD, het bandje van je bandrecorder.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik schrik ervan dat zo veel mensen reageren op deze post van mij ;) (positief en negatief dan wel ook)

Ik ben zelf van het jaar '92 dus ik heb zelf het CB tijdperk niet meer actief meegemaakt. Het heeft me altijd geïnteresseerd hoe dit systeem werkte en hoe men het gebruikte.

Ik zet de CB deze avond eens aan en test hem. De voeding krijgt hij door een MW transformator. Type RS-150-12. Kan dit erge storing veroorzaken op de ontvangst?

Greetings Louis

Anoniem

Jinny, jouw plaat blijft anders ook flink haperen ;) Post eens iets nuttig

Louis,
Die bakjes zonder ingebouwde voeding zijn ontworpen om in de eerste plaats gebruikt te worden in voertuigen.
Ze verwachen dus geen 12V, maar 13.8V, de accuspanning van een rijdende wagen. Zal op 12V ook wel lukken.

Maar de geschikte voedingen waren lineair gestabiliseerd. Dus een dikke transformator op 50 Hz, bruggelijkrichter, afvlakking en een lineaire stabilisator . De ontvanger kan mogelijk idd gevoelig zijn voor een geschakelde voeding , maar dat moet je maar ondervinden.

Op 1 juli 2022 17:57:21 schreef Louis123:

Ik zet de CB deze avond eens aan en test hem. De voeding krijgt hij door een MW transformator. Type RS-150-12. Kan dit erge storing veroorzaken op de ontvangst?
Greetings Louis

Hoezo? In je startpost zeg je dat je hem al geprobeerd hebt en enkel ruis ontvangt.

Ik had toenertijd een collega in de stad Groningen wonen, die van de gemeente geen antenne mocht plaatsen. Sluit maar aan op de cai kreeg hij te horen. maar in plaats van z'n bakkie zette hij er 220volt op, waardoor de boel in de buurt kapot ging meerdere keren . Na 3 weken mocht hij toch een antenne plaatsen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
pa3gws

Golden Member

Op 1 juli 2022 17:57:21 schreef Louis123:
MW transformator. Type RS-150-12.

Dat is een schakelende voeding en kan wel de nodige storing veroorzaken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hubie

Special Member

Die Meanwell voedingen zijn (waren ?) best wel stil,althans die ik vroeger gebruikte wel.

Een goede tip; zorg eerst eens voor een fatsoenlijke antenne zoiets als een GPA27 1/2, in ieder geval een basis antenne.
Plaats die zo hoog als mogelijk, bijvoorkeur boven de dakgoot of nog hoger.
Gebruik RG213 coaxkabel.
Je zit niet ver van Gent of Genk een grote stad daar moet toch wel iets te horen zijn.

Met een mobielsprietje tegen de verwarming en ook nog eens op de begane grond, is het logisch dat er niets te ontvangen is.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

MartinV,
Louis123 heeft een transceivertje onder het stof liggen en wil weten of er nog wat te beleven valt.
Een voorzichtig proefje wijst uit dat er niks te horen valt.
Een betere antenne en opstelling kan zeker een verschil maken.
Maar druk is het in geen geval.

Zo'n antenne die jij voorstelt is op zich al liefst bijna zes meter hoog en kost een 80-100Eu. Met de nodige beugels, bevestigingsmiddelen en coaxkabel erbij komt dat op een paar honderd Eu
Tis de vraag of Louis dit wil investeren in iets dat vermoedelijk erg zal tegenvallen.
En misschien zit hij wel op een appartement en kan of mag hij geen zo'n grote buitenantenne plaatsen.

Misschien heb jij wel zo'n infrastructuur en kun je hem vertellen of het nog de moeite loont.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 1 juli 2022 22:38:44 (11%)

harry64

Golden Member

Op 1 juli 2022 18:36:38 schreef grotedikken:
Jinny, jouw plaat blijft anders ook flink haperen ;) Post eens iets nuttig

Louis,
Die bakjes zonder ingebouwde voeding zijn ontworpen om in de eerste plaats gebruikt te worden in voertuigen.
Ze verwachen dus geen 12V, maar 13.8V, de accuspanning van een rijdende wagen. Zal op 12V ook wel lukken.

Maar de geschikte voedingen waren lineair gestabiliseerd. Dus een dikke transformator op 50 Hz, bruggelijkrichter, afvlakking en een lineaire stabilisator . De ontvanger kan mogelijk idd gevoelig zijn voor een geschakelde voeding , maar dat moet je maar ondervinden.

[...]
Hoezo? In je startpost zeg je dat je hem al geprobeerd hebt en enkel ruis ontvangt.

12,3 volt is met motor uit.
13,8 is met stationair toeren rond de 900, stilstaand.
14-15 volt is rijdend en toeren hoger dan 1000

toch?

Jinny

Golden Member

Meer dan 14.2V moet het niet worden, indien wel is de alternator stuk...
In de regel is de zut afgeregeld op 13.8V
Nu zijn die dingen wel een beetje vergevingsgezind, maar boven de 16V ontsnapte in de regel ergens de heilige rook....

Op 1 juli 2022 18:36:38 schreef grotedikken:
Jinny, jouw plaat blijft anders ook flink haperen ;) Post eens iets nuttig

Dat is alleen als reactie op jouw bandrecordertje.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 2 juli 2022 08:47:49 (33%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 2 juli 2022 04:01:30 schreef harry64:
[...]
12,3 volt is met motor uit.
13,8 is met stationair toeren rond de 900, stilstaand.
14-15 volt is rijdend en toeren hoger dan 1000

toch?

tuurlijk, al is 15V wel wat te hoog, zelfs voor moderne calciumaccu's..

Mijn punt was dat dit soort CB bakjes ontworpen zijn voor in de auto en de voedingen die als toebehoren voor thuisgebruik verkocht werden standaard 13.8V zijn.
Dus een 12V voeding is wat aan de lage kant maar zou geen probleem mogen zijn.

Een kortegolf ontvanger op een geschakelde voeding is een ander verhaal. Eventuele storing hangt van veel factoren af en is niet zomaar voorspelbaar.
Kan rechtstreeks langs de stroomvoorziening in het toestel geinjecteerd worden, De bakjes waren destijds ontworpen voor gebruik op een lineaire voeding of een accu en waren niet noodzakelijk immuun tegen de rommel van een geschakelde voeding.Maar die pieken worden ook uitgestraald en opgepikt door de antenne, dan speelt oa de afstand tot de antenne een rol...
Binnenantenne scoort dus ook op dit punt zwak.

harry64

Golden Member

Op 2 juli 2022 08:45:30 schreef Jinny:
Meer dan 14.2V moet het niet worden, indien wel is de alternator stuk...
In de regel is de zut afgeregeld op 13.8V
Nu zijn die dingen wel een beetje vergevingsgezind, maar boven de 16V ontsnapte in de regel ergens de heilige rook....

Klopt. Vindt de accu ook niet leuk trouwens als het hoger komt.

harry64

Golden Member

Op 2 juli 2022 13:26:03 schreef grotedikken:
[...] tuurlijk, al is 15V wel wat aan de hoge kant, zelfs voor moderne calciumaccu's..

Mijn punt was dat dit soort CB bakjes ontworpen zijn voor in de auto en de voedingen die als toebehoren voor thuisgebruik verkocht werden standaard 13.8V zijn.
Dus een 12V voeding is wat aan de lage kant maar zou geen probleem mogen zijn.

Een kortegolf ontvanger op een geschakelde voeding is een ander verhaal. Eventuele storing hangt van veel factoren af en is niet zomaar voorspelbaar.
Kan rechtstreeks langs de stroomvoorziening in het toestel geinjecteerd worden, De bakjes waren destijds ontworpen voor gebruik op een lineaire voeding of een accu en waren niet noodzakelijk immuun tegen de rommel van een geschakelde voeding.Maar die pieken worden ook uitgestraald en opgepikt worden door de antenne, dan speelt oa de afstand tot de antenne een rol...

Correct. SMPS kan er ook nog voor zorgen dat de zender er een hoop ruis bij uitgooit die best wel breedbandig kan zijn. Daarom heb ik liever een lineaire voeding voor dat soort apparaten.

RAAF12

Golden Member

Op 1 juli 2022 09:51:58 schreef Evarist:
Totaal off-topic dit.

Wie veel Franse films kijkt kent het stereotiep van de Vlaming volgens de Fransen.
Grote dikke mannen die altijd slechtgeluimd en nors zijn en hard kunnen roepen.
Maar met een zachtaardige inborst.
GD is daar het prototype van.
(No hard feelings, GD) :-)

Tja en NLers staan bekend als kaaskoppen, zuinige types en drugshandelaars. Ik werd diverse malen in de loop der jaren aan de Spaans-Franse grens aangehouden. Drugshond in de auto van de Spaanse douane en aan de Franse kant beetje zoeken tussen de vuile was. Ze zoeken trouwens ook naar geld en juwelen. Hmm, tis is niet de koffiecorner :-)

Hubie

Special Member

Elke keer weer gezeik over vroeger en de 27 mc met opperhoofd grote dikken.
Heeft die man daar een trauma aan overgehouden??

Hier een verhaal wat ik met google tegenkwam...

https://gertdejonge.wordpress.com/2020/05/19/dan-toch-eindelijk-legaal…

Het is eigenlijk heel simpel,bij de zendamateur-verenigingen (VERON en VRZA) waren er 2 meningen/stellingen.

1.Dit gaat een grote bende worden met Tokkies en kacheltjes.

2.Nee joh,er zitten ook (normale)mensen bij die doorstromen naar een licentie.

Die 2 stellingen zijn beiden uitgekomen. ;-)

Ikzelf heb helemaal niets met 27 mc,btw, ook niet met 28 mc (10 meterband)

Dat de 27 mc band vrij gegeven werd is vooral te danken aan nikkele Neelie van de VVD,de kassa moet wel blijven rinkelen natuurlijk. ;-)

Ook Philips zag er wel brood in en fabriceerde ook " bakkies"

Het was ook de laatste (radio) stuiptrekking van Amroh...

Anoniem

Op 2 juli 2022 22:23:49 schreef Hubie:
Elke keer weer gezeik over vroeger en de 27 mc met opperhoofd grote dikken.
Heeft die man daar een trauma van overgehouden??

Op 1 juli 2022 19:56:08 schreef Hubie:
Die Meanwell voedingen zijn (waren ?) best wel stil,althans die ik vroeger gebruikte wel.

Hoort wie het zegt :-)

Hubie

Special Member

Hap zei die ;-)

Die schakelende voedingen van Meanwell die ik vroeger gebruikte waren
"stil" dat is mijn oordeel.Maar dat zegt toch helemaal niets over de voedingen die ze nu verkopen ?

Anoniem

Touché :-)

Er zal op dit forum met de vele gebruikers waar het krioelt van de ex-CBers toch nog wel iemand meelezen die nog een werkende installatie heeft staan en kan antwoorden op de vraag of er nog wat te beleven valt.
En zoniet is daarmee de vraag evenzeer beantwoord.

CB is ook nog wel populair in de agrarische sector. Zo is het in een tractor toch net iets makkelijker om een ptt in te knijpen dan een smartphone te bedienen. Men spreekt dan wel af om bijv. te gaan barbecueën op de snelweg. En nog veel meer gezamenlijke projecten worden door CB (be)geleid, waardoor men de politie steeds te snel af is.

Hubie

Special Member

Als ik in de radiohut zit zet ik altijd de scanner aan,die scant de marifoonband,27 mc band en de 2 meterband + 70 cm band.
Op 27 mc hoor ik vaak voorbijrijdende truckers op de A15. (Polen)

Evarist

Golden Member

Op 2 juli 2022 23:11:02 schreef grotedikken:
Touché :-)

Er zal op dit forum met de vele gebruikers waar het krioelt van de ex-CBers toch nog wel iemand meelezen die nog een werkende installatie heeft staan en kan antwoorden op de vraag of er nog wat te beleven valt.

Ik kan beamen dat er niets te beleven valt op CB. Bij condities soms een Italiaan.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dit topic is gesloten