CB vraagje

Dit topic is gesloten

harry64

Golden Member

Op 3 juli 2022 16:24:20 schreef Ledlover:
Het voordeel van CB is dat het een open systeem is. Iedereen (binnen bereik) kan iedereen aanroepen.
Telefonisch is dat geen optie. Je hebt geen whatsapp belgroep 'Truckers op de A1 tussen hectometerpaal zus en zo' om maar wat te noemen.

Het is gewoon een ander medium dan telefonie en internet, met z'n eigen nuttige en nutteloze toepassingen. CB is nutteloos als je onderweg met mensen thuis wil communiceren, de telefoon/internet is nutteloos als je wil zien of er onbekende mensen vlakbij zijn die met je meerijden.
Bepaalde apps zoals Grindr bieden nog wel die 'wie is er in de buurt' functionaliteit, en die zal ook voor truckers wel eens handig zijn, maar veel verbale communicatie over het reilen en zeilen op de weg gebeurt er via die app niet :+

Als je nu voor de rit afspreekt dat je in een convooi met een paar gelijkgestemden rijdt, dan kan je wel een groepsgesprek starten, met als nadeel dat als je dat urenlang doet dat je best veel data verbruikt.

Ik zal bij een volgende boerenprotest eens kijken of die toevallig ook CB op de trekker hebben. :P

Anoniem

Op 3 juli 2022 16:39:21 schreef Ledlover:
Dat is waar 'break break' vandaan komt. Inbreken op een lopend gesprek. En in ieder geval is het een teken dat er nog wel gebruik van wordt gemaakt.

Maar daar heb je toch niks aan. waarom zou je inbreken op een gesprek waarvan je niet weet waarover het gaat in een taal die je niet begrijpt en vice versa.

Anoniem

Op 3 juli 2022 17:49:56 schreef harry64:
[...]
Ik zal bij een volgende boerenprotest eens kijken of die toevallig ook CB op de trekker hebben. :P

Waarschijnlijk wel. Het nadeel van GSM is dat ze door onze overheid kunnen gelokaliseerd worden.
"Nee, boer Pummel, je zat niet thuis naar tv te kijken, je was exact op de plaats en het tijdstip waar die politieauto vernield werd. We gaan je kop eens vergelijken met de camerabeelden."

Evarist

Golden Member

Op 27 juni 2022 21:05:06 schreef Louis123:

Nu is mijn vraag ofdat het normaal is dat ik niets kan ontvangen, enkel ruis. Het ene kanaal is al sterker dan het andere maar daar blijft het bij.

Is het super belangrijk eerst de antenne af te regelen met een SWR meter of maakt dat niet uit?

Louis

De antenne en de opstelling zijn veel belangrijker dan het bakkie.Ik heb net met m'n Baofeng UV5R een verbinding over 100km gemaakt. De verbinding liep over een repeater 45km van hier. Ik stond op een berg en de repeater ook. Het tegenstation zat in een vallei maar met richtantenne.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Nu is mijn vraag ofdat het normaal is dat ik niets kan ontvangen, enkel ruis. Het ene kanaal is al sterker dan het andere maar daar blijft het bij.

Is het super belangrijk eerst de antenne af te regelen met een SWR meter of maakt dat niet uit?

Louis

Nee dat maakt vrijwel helemaal niets uit.
In plaats van die antenne had je evengoed 5 en een halve meter draad eraan vast gemaakt en dat zou evengoed als ontvang antenne kunnen werken.

Telefunken Sender Systeme Berlin
harry64

Golden Member

Op 3 juli 2022 19:32:06 schreef grotedikken:
[...]
Waarschijnlijk wel. Het nadeel van GSM is dat ze door onze overheid kunnen gelokaliseerd worden.
"Nee, boer Pummel, je zat niet thuis naar tv te kijken, je was exact op de plaats en het tijdstip waar die politieauto vernield werd. We gaan je kop eens vergelijken met de camerabeelden."

Geen 27mc gezien bij deze lading vandaag.

Hubie

Special Member

Op 3 juli 2022 08:18:49 schreef Sine:
De effecten van traumatische ervaringen raak je soms maar moeilijk kwijt. En kunnen 50 jaar na dato je leven nog altijd negatief beïnvloeden.

Ik vermoed dat GD het advies gekregen heeft er vooral met anderen over te praten.
En daar zijn wij de dupe van :z

Nou,daar zijn we klaar mee dan.
Dus we moeten in lengte van dagen dat gezeur aanhoren/lezen van GD?

40 jaar geleden zat een ouwe vriend van mij gezellig keuvelend achter zijn bakkie een cryptogram op te lossen met iemand die 3 straten verder woonde.Daar is toch niets mis mee?

Nogmaals,ik heb helemaal niets met 27 MC maar GD doet het voorkomen alsof het allemaal Tokkies waren.Dat is gewoon NIET waar.

Anoniem

Op 4 ezeur?2022 22:24:54 schreef Hubie:
[...]

Nou,daar zijn we klaar mee dan.
Dus we moeten in lengte van dagen dat gezeur aanhoren/lezen van GD?

Tis natuurlijk veiliger om zoals jij af en toe een flauwe off topic mop te posten dan een gevoelig onderwerp aan te raken :-)

Gezeur? Ik merkte gewoon terzijde op dat CB destijds voor heel wat overlast zorgde door instraling in breedbandantenneversterkers wat strookt met de realiteit. Jij rakelt het weer op.door te beweren dat dit verzonnen is. Juist diegenen die het gezeur noemen houden het zelf in stand.
Wie zoals jij niets met CB heeft, kan daar niet eens over oordelen.
Misschien willen sommigen niet aan hun wangedrag van weleer herinnerd worden Dat zou de nijdige reacties verklaren.
Ik kap er maar mee voor het topic gesloten wordt, want blijkbaar rust er een taboe op.
Ondertussen heb ik nog geen getuigenis gelezen van leven op de CB,behalve een konvooitje Roemeense truckers

Jinny

Golden Member

Er rust geen taboe op, maar jij begint elke keer weer over de zo ongeveer zwaar crimineel zijnde gebruikers van de 11 meter toen.
Begin jij er niet over, dan zal ik niet verhalen over de toch wel mooie tijd die -wij- meegemaakt hebben.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
harry64

Golden Member

Op 4 juli 2022 22:24:54 schreef Hubie:
[...]

Nou,daar zijn we klaar mee dan.
Dus we moeten in lengte van dagen dat gezeur aanhoren/lezen van GD?

40 jaar geleden zat een ouwe vriend van mij gezellig keuvelend achter zijn bakkie een cryptogram op te lossen met iemand die 3 straten verder woonde.Daar is toch niets mis mee?

Nogmaals,ik heb helemaal niets met 27 MC maar GD doet het voorkomen alsof het allemaal Tokkies waren.Dat is gewoon NIET waar.

De CB'ers weten ook wel dat het genuanceerder ligt. De mening dat alle CB'ers 'tokkies' zijn kwam in die tijd onder zendamateurs erg veel voor. En er waren gewoon leuke en minder frisse zaken in het toenmalig CB wereldje.

En er werden i.d.d. wel eens breedband versterkers overhoop geduwd. Anderzijds konden sommige van die versterkers ook prima zonder een CB'er in de buurt op tilt gaan als het signaal van een der legale tv of radio zenders net effe te sterk was.

GD is wie hij is en heeft toch ook wel de nodige kennis en ervaring met HF. Dus dan trek ik mij de preek maar wat minder aan.

Hubie

Special Member

De waarheid zal (zoals gewoonlijk) wel ergens in het midden liggen te leggen ;-) Of lope te lopen.Maar je blijft een ouwe zeur GD....
Heerlijk zo'n Belgische knorrepot die altijd begint te steigeren als het over 27 MC gaat.Denk aan je hart man.... ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 5 juli 2022 01:40:02 (31%)

Anoniem

Op 4 juli 2022 23:43:07 schreef Jinny:
Er rust geen taboe op, maar jij begint elke keer weer over de zo ongeveer zwaar crimineel zijnde gebruikers van de 11 meter toen.
Begin jij er niet over, dan zal ik niet verhalen over de toch wel mooie tijd die -wij- meegemaakt hebben.

Toch wel, van zodra er ook maar 1 negatief klinkende opmerking gemaakt wordt,worden bepaalde figuren pisnijdig en noemen mij een zeur terwijl ze zichzelf uitgebreid uitputten in ontkenningsposts.

Het probleem is dat gebruikers enkel hun eigen wedervaren kennen terwijl ik beroepshalve een overzicht had van wat er gaande was. Je moet maar eens praten met de tv handelaars/technici van toen. Je gaat een heel ander verhaal horen.

TV distributie was toen pas in opmars en er waren heel veel tv antennes met breedbandversterkers en CB zorgde voor ongekende overlast. Eén CBer zorgde vaak voor tv ellende in het ganse huizenblok. Dus tientallen gedupeerden.
Ik heb nooit beweerd dat het allemaal criminelen waren, maar CB trok als nieuw medium natuurlijk ook allerlei uitschot aan als een magneet.

Maar het merendeel was braaf maar stoorden niettemin, ook met een bescheiden 4 Wattjes/AM. zolang er maar niet geklaagd werd door de buren viel het mee wat betreft beschaafde omgang. Vaker was CB aanleiding tot hoogoplopende burenruzies.
CB zag je ook bijna alleen bij de onderste laag van de bevolking. Nooit bij de midden of hogere klasse. (Dokters en veeartsen pirateerden liever op de 2m band en PMR)
Maar door GSM is dat allemaal verleden tijd.

CB lijkt vandaag volkomen dood uitgezonderd wat Oost-Europese truckers, , dus laat de doden in vrede rusten

Jinny

Golden Member

Ook daar,

'CB zag je ook bijna alleen bij de onderste laag van de bevolking. Nooit bij de midden of hogere klasse.'

moet ik je tegenspreken...
Onze toenmalige huisarts had een eigen frequentie met vergunning net boven de 2 meter, klopt.
Die zag je niet op 11 meter....
Maar ik ken ook de nodige prima opgeleiden die in die tijd aan 11 meter deden...
Maar dat hing ook af van de plek, waar de door jou bedoelde tokkies zaten vond je ze niet.
Bij ons op het platteland waar geen rotzooi was wel....
TV distributie hadden wij ook, maar dat was blijkbaar van betere kwaliteit dan in Belgenland..
Iig geen storing bij ons..

Oja, PMR had je nog niet in die tijd meen ik..
Dat is van de jaren '00

Btw, met de komst van de draadloze hoofdtelefoons in de 70 cm band begon de zaak pas echt bij ons.
Die rommel was namelijk duur verkocht onder gegarandeerd storingsvrij..
En er werd niet bij verteld dat als de radio uit stond dat de speakers als micro fungeerden....
Plus dat ik met mijn 35 Watt op 70 dwars door hun muziek heen tetterde met packet radio...
Dat ik vergunning had deed niet ter zake, zij hadden duur betaald.
Pas toen ik woordelijk de laatste slaapkamerruzie herhaalde was het over....

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 5 juli 2022 13:46:36 (26%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

@GD,
Laten we nu even aannemen dat het idd zo was zoals jij het schetst.
Dan hebben we het over 40 jaar geleden

Waar maak je je eigen nu druk over?

Moet je niet doen,is slecht voor lijf en leden.... ;-)

harry64

Golden Member

Op 5 juli 2022 13:30:46 schreef grotedikken:
[...]
Toch wel, van zodra er ook maar 1 negatief klinkende opmerking gemaakt wordt,worden bepaalde figuren pisnijdig en noemen mij een zeur terwijl ze zichzelf uitgebreid uitputten in ontkenningsposts.

Hoeveel is 'strijd' tegen oude herinneringen waard? En waarom is er jou kennelijk zoveel aan gelegen om die 'strijd' te voeren? De tijden van weleer zullen niet weer opleven.
Die van de zeezenders niet.
Die van de burger CB niet.
Die van de FM piraten niet.

Het probleem is dat gebruikers enkel hun eigen wedervaren kennen terwijl ik beroepshalve een overzicht had van wat er gaande was. Je moet maar eens praten met de tv handelaars/technici van toen. Je gaat een heel ander verhaal horen.

Sommige van die tv-handelaren verkochten gewoon brakke rotzooi. En dan is anderen de schuld geven wel zo makkelijk. Ik ken de TD-bij-een-winkel uit die tijd. Een van de eerste dingen die ik kreeg te horen als techneut van de manager is dat ik de leugens van de verkopers nooit mocht tegenspreken waar de klant bij was. Dat is begrijpelijk bij één incident. Maar het mocht ook niet als de verkoper tegen beter weten in volharden in die leugens.

TV distributie was toen pas in opmars en er waren heel veel tv antennes met breedbandversterkers en CB zorgde voor ongekende overlast. Eén CBer zorgde vaak voor tv ellende in het ganse huizenblok. Dus tientallen gedupeerden.
Ik heb nooit beweerd dat het allemaal criminelen waren, maar CB trok als nieuw medium natuurlijk ook allerlei uitschot aan als een magneet.

Doen voetbalwedstrijden ook, nog steeds. En die vinden nog steeds plaats.

Dus kennelijk heeft een deel van de mensen moeite zich te gedragen in een massa-evenement. Maakt niet veel uit of dat nou CB, voetbal, feest, een staking of een protest is.

Maar het merendeel was braaf maar stoorden niettemin, ook met een bescheiden 4 Wattjes/AM. zolang er maar niet geklaagd werd door de buren viel het mee wat betreft beschaafde omgang. Vaker was CB aanleiding tot hoogoplopende burenruzies.
CB zag je ook bijna alleen bij de onderste laag van de bevolking. Nooit bij de midden of hogere klasse. (Dokters en veeartsen pirateerden liever op de 2m band en PMR)
Maar door GSM is dat allemaal verleden tijd.

In den beginne was het 22 kanalen 0,5 watt FM. Toen kwam jaren later 4 watt 40 kanalen FM. Tegenwoordig is het 40 kanalen FM, AM, SSB 4 watt als ik mij niet vergis.

Alleen de 'onderlaag' schat ik in als dat jij daar als pro hoofdzakelijk tegenaan liep. Ik heb als 3 meter piraat in de tijd regelmatig met diverse RCD'ers te maken gehad. Hele toffe waar we als piraat en volgens jou 'onderklasse' mensen, prima mee door de deur konden. En er was wel eens een enkeling met een mindset als die van jou, die moesten regelmatig rennen voor hun veiligheid. T'is dus kennelijk ook maar net hoe jij je als 'bovenklasse' mens opstelt.

CB lijkt vandaag volkomen dood uitgezonderd wat Oost-Europese truckers, , dus laat de doden in vrede rusten

Helemaal dood is het niet. Hier in Hilversum i.i.g. de laatste twee dagen ook nog sporadisch wat getokkel opgepikt. Waarvan er één i.i.g. klonk qua uitlatingen als een zendamateur.

Verder kan je op de websdr van Twente van die dagoverzichten van het spectrum bekijken. En ook daar zie je op de CB nog wel eens wat leven.

Dus CB zoals vroeger zal niet meer opleven. Tenzij er door wat voor oorzaak dan ook, het GSM-netwerk landelijk uitvalt voor lange tijd, dan maakt het wel weer een kans.

pa3gws

Golden Member

Op 5 juli 2022 17:59:03 schreef harry64:
In den beginne was het 22 kanalen 0,5 watt FM.

Daarvoor was het illegale AM tijdperk en dat stoorde als een malloot op de TV.
Ik en hier in de regio vele met mij wachten tot de TV uitzendingen gestopt waren (dat gebeurde toen tegen middernacht. :-) ) dan ging de bak aan.
Na het vrijgeven van 22 kanalen FM werd het pas echt een soort asociale media. ;-)
Nu waren de AM knapen niet altijd de meest vriendelijke figuren maar dat was zoals gewoonlijk een vrij klein percentage.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Eindelijk eens iemand die het. verleden niet verkracht.
Het was eigenlijk niet mn bedoeling om die historieop te rakelen, maar als er op de zijdelingse opmerking dat CB veel tv hinder veroorzaakte opmerkingen komen die dit ontkennen vraagt men erom.

Ik heb toch een opmerking betreffende die halve watt/FM.

CB is alhier ontstaan uit illegale import van minimaal 4W AM zendertjes bedoeld om in Amerikaanse afgelegen gebieden te gebruiken.

Aanvankelijk trad men daartegen streng op. Vandaag ondenkbaar, maar toen was de overheid niet gecharmeerd van de gedachte dat burgers zomaar op afstand konden met elkaar praten zonder dat zij daar vat op hadden. Men vreesde een toename van de criminaliteit en een probleem tijdens relletjes.

Algauw werd het een rage en kon de overheid het niet meer tegenhouden en legaliseerde CB met 0.5W/FM als beperking.
Ondertussen had men al ervaring met de ellende die in tv en audioinstallaties teweeggebracht werd in ons dichtbevolkte land. Vandaar die beperking.
FM modulatie wordt niet gedetecteerd bij instraling en oversturing van een
versterker en zorgde voor minder hinder.
Maar het kwaad was al geschied en duizenden krachtiger AM zenders waren reeds verspreid.

Omdat veel CBers niet de mogelijkheid hadden een grote buitenantenne te plaatsen betekende 0.5W doorgaans een te grote beperking tot gewoon onbruikbaar.

Die bakjes werden dan ook vooral gekocht als afleidingsmanoeuvre bij eventuele controle.

Haast geen enkele (vergunde) CBer hield zich aan de wettelijke beperkingen
met het gekende gevolg.

4W was voldoende om een centraal antennesysteem in de buurt plat te leggen.

Een aantal CBers die heel goed wisten dat ze stoorden legden zichzelf de beperking op niet te zenden tijdens de spitsuren van het tv kijken.

Maar tv kijkers betaalden tv taks en gingen er vanuit dat ze tv mochten kijken wanneer het hén uitkwam.
Het was dus een teken van goede wil, maar niet zaligmakend.

Waarom wil men eigenlijk evenmin horen dat CB vooral een res publica was. Een zaak van het gewone volk. Daar is op zich niks negatiefs aan.

Natuurlijk, een balkonantenne in een appartementsblok is een grotere kanshebber op problemen dan een vrijstaande villa met een enorme tuin.En grote afstand tot de buren. Maar daar zag je zelden CB antennes.

Jinny

Golden Member

En weer wordt het bandje afgedraaid...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
harry64

Golden Member

Op 5 juli 2022 18:33:48 schreef pa3gws:
[...]
Daarvoor was het illegale AM tijdperk en dat stoorde als een malloot op de TV.
Ik en hier in de regio vele met mij wachten tot de TV uitzendingen gestopt waren (dat gebeurde toen tegen middernacht. :-) ) dan ging de bak aan.
Na het vrijgeven van 22 kanalen FM werd het pas echt een soort asociale media. ;-)
Nu waren de AM knapen niet altijd de meest vriendelijke figuren maar dat was zoals gewoonlijk een vrij klein percentage.

Ook die geschiedenis is waar. Zoals er ook waren die een lineair bouwden met PL519 buizen uit afgedankte K7 en K8 ktv's. Dat wilde i.d.d. wel vet storen. Temeer daar investeren in een LPF niet echt als noodzakelijk werd gezien. Zelfs op apparaten die helemaal niet voor ontvangst waren zoals tl-buizen en een enkele wasmachine, was er soms een lichtshow of iemand horen babbelen via een motor of ander onderdeel met een spoel. Van dat ontvangen via een wasmachine heb ik zelf nooit meegemaakt. Lichtshow van een tl-balk wel.

Als ik mij niet vergis in de historie was in het illegale AM tijdperk vooral de endfed draadantenne het meest voorkomend en niet de latere verticale gpa's e.d.

Een endfed in je tuin of op je dak kan best wel heftig reageren in de omgeving.

RAAF12

Golden Member

Maar met een breedband versterker bovenin de mast was toen al zelfs zonder CB een slechte oplossing. Men wilde met één kabel naar beneden en VHF/UHF/FM antennes koppelen. In de Randstad lukte dat ook prima zonder versterker. Afstembare versterkers van oa. Polytron waren beter maar werden door de techneuten gebruikt. De gewone consument zette zo'n breedband Stolle of Tewea kassie in de mast.

harry64

Golden Member

Op 6 juli 2022 11:42:47 schreef grotedikken:
Eindelijk eens iemand die het. verleden niet verkracht.
Het was eigenlijk niet mn bedoeling om die historieop te rakelen, maar als er op de zijdelingse opmerking dat CB veel tv hinder veroorzaakte opmerkingen komen die dit ontkennen vraagt men erom.

Ik heb toch een opmerking betreffende die halve watt/FM.

CB is alhier ontstaan uit illegale import van minimaal 4W AM zendertjes bedoeld om in Amerikaanse afgelegen gebieden te gebruiken.

Aanvankelijk trad men daartegen streng op. Vandaag ondenkbaar, maar toen was de overheid niet gecharmeerd van de gedachte dat burgers zomaar op afstand konden met elkaar praten zonder dat zij daar vat op hadden. Men vreesde een toename van de criminaliteit en een probleem tijdens relletjes.

De overheid is nooit gecharmeerd van geen controle op burgers. Dat speelde al in de tijd van de zeezenders en later met het fm piraten gebeuren. Waar later dan met hangen en wurgen de lokale fm zenders uit voort kwamen. Waar het d.m.v. vergunningen zó was geregeld dat het bereik en programma aanbod belabberd en uitermate saai was. Want Hilversum had een broertje dood aan concurrentie en aan draaien wat 'het volk' wil nog veel meer. Vanuit de zeezenders ontstonden weer véél later de commerciëlen, maar toen was al wel geregeld dat de overheid daar de nodige graantjes van kon meepikken en controle over de content uiteraard.

Algauw werd het een rage en kon de overheid het niet meer tegenhouden en legaliseerde CB met 0.5W/FM als beperking.
Ondertussen had men al ervaring met de ellende die in tv en audioinstallaties teweeggebracht werd in ons dichtbevolkte land. Vandaar die beperking.
FM modulatie wordt niet gedetecteerd bij instraling en oversturing van een
versterker en zorgde voor minder hinder.
Maar het kwaad was al geschied en duizenden krachtiger AM zenders waren reeds verspreid.

Die zeg maar oude AM hap op de 11 meter waren sowieso al wat opstandiger tegen wetjes en regeltjes e.d. En als je dan een over het algemeen sterk conservatieve overheid hebt die 0,0 wil meegaan in een ontwikkeling, dan krijg je dat illegaliteit heel sterk gaat opspelen en ontwikkelen. Dat gaat voor alles op waar conservatieve macht zich verzet tegen nieuwe ontwikkeling. Zie je terug in de historische ontwikkeling van auto's, zenders, internet (social) media enz. Zie bijvoorbeeld het ontstaan van het EU politbureau t.a.v. nepnieuws e.d. waarmee de conservatieve baasjes weer eens krampachtig trachten controle over content voor burgers en van burgers probeert te krijgen.

Omdat veel CBers niet de mogelijkheid hadden een grote buitenantenne te plaatsen betekende 0.5W doorgaans een te grote beperking tot gewoon onbruikbaar.

Hangt van het soort CB'ers af. Je had binnen de FM 0,5 watt groep een groep die gewoon met buren in een straal van een paar honderd meter met elkaar wilden kletsen, die was best wel groot. En je had een wat kleinere groep die wilden 'DX-en' met die 0,5 watt. Die groep was een stuk kleiner. Hadden vaak wel een goede antenne die hoog stond.

Die bakjes werden dan ook vooral gekocht als afleidingsmanoeuvre bij eventuele controle.

Haast geen enkele (vergunde) CBer hield zich aan de wettelijke beperkingen
met het gekende gevolg.

Dat is niet waar. Zie de uitleg een subquote eerder.

4W was voldoende om een centraal antennesysteem in de buurt plat te leggen.

Een probleem dat gaande weg verdween omdat ten tijde van de 0,5 watt fm cb ook de opmars begon van de CAI. Daar zat ook een beleid aan vast dat als je een CAI in je mik kreeg je verplicht was je antennes met mast van je dak te laten verwijderen. In eerste instantie was dat verwijderen op kosten van de gemeente en later draaide het om naar dat alle toestemming voor antennes op het dak werden ingetrokken. Dus dan móést je wel CAI nemen wilde je nog tv kijken.

Een aantal CBers die heel goed wisten dat ze stoorden legden zichzelf de beperking op niet te zenden tijdens de spitsuren van het tv kijken.

Maar tv kijkers betaalden tv taks en gingen er vanuit dat ze tv mochten kijken wanneer het hén uitkwam.
Het was dus een teken van goede wil, maar niet zaligmakend.

Waarom wil men eigenlijk evenmin horen dat CB vooral een res publica was. Een zaak van het gewone volk. Daar is op zich niks negatiefs aan.

Natuurlijk, een balkonantenne in een appartementsblok is een grotere kanshebber op problemen dan een vrijstaande villa met een enorme tuin.En grote afstand tot de buren. Maar daar zag je zelden CB antennes.

Dan kwam jij in andere villawijken dan ik. Hier kreeg iedere villa gestaag een GPA op een mooie pilonenmast op het dak als onder de betreffende bewoners de kinderen begonnen te puberen. Vaak geplaatst door een erkend installateur. Want poen zat.

pa3gws

Golden Member

In het AM tijdperk had ik aan de achterkant van het huis een mobiel antenne op een omgekeerde zinken teil staan.
Die was vanaf de straat niet te zien een GPA 27 1/2 was vragen om een bezoekje van de RCD.
Maar toch heb ik ze op een dag vroeg in de nacht zo rond 1.00 uur mogen verwelkomen. :-P
Het resultaat bakkie kwijt FL 300,00 boeten en twee jaar voorwaardelijk.
Toen kwam de legale 27mc en kocht ik weer een bakkie dat was een dusdanige tegenvaller met al dat geleuter dat er al snel weer een HAM multimode 3 stond.
Die niet veel later werd vervangen door een HAM international Jumbo. :-)
Daarna kwam de D licentie gevolgd door de C en de Kenwood TS790.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
harry64

Golden Member

Op 6 juli 2022 16:18:15 schreef RAAF12:
Maar met een breedband versterker bovenin de mast was toen al zelfs zonder CB een slechte oplossing. Men wilde met één kabel naar beneden en VHF/UHF/FM antennes koppelen. In de Randstad lukte dat ook prima zonder versterker. Afstembare versterkers van oa. Polytron waren beter maar werden door de techneuten gebruikt. De gewone consument zette zo'n breedband Stolle of Tewea kassie in de mast.

Die ook nogal eens gesloopt werd door een onweersbuitje. En dat hoefde niet eens een directhit te zijn. De EMK van een nearby was vaak ook al voldoende. Tevens liet de vochtdichtheid van versterkers en of koppelfilters in de mast vaak te wensen over met als gevolg corrosie en een spinnenkerkhof aan de binnenkant. Dus na een paar jaar ging de installatie sowieso kaduuk.

Sine

Moderator

Ondertussen heeft dit helemaal niets meer met de vraag van de TS te maken.

Dus het lijkt me hoog tijd voor een stevig hangslot.

Dit topic is gesloten