smeg sc445mcx combi oven doet niets meer

Hoi,

onze combi oven doet het niet meer na lange tijd in onbruik zijn geweest. staat in een leegstaand appartement. laatste gebruiker beweert dat ie nog werkte...

wat kan er aan de hand zijn? toetsel lijkt geen stroom te krijgen. we hebben hem reeds uitgehaald en in ander stekker gestoken, doet het ook niet...

wie weet raad, waar gaan we naar op zoek? wie herstelt evt smeg? niet de servicedienst zelf...daar hebben we geen goeie (lees dure) ervaring mee...

als ik het forum zo lees kan het mogelijks iets eenvoudig zijn...ben wel wat technisch, dus waar beginnen we, we schroefden de achterkant al los...

grt en dank

Wat doet het niet? Klokje? magnetron? Oven?

Fotos! Dat helpt enorm. Zeker als je de achterkant er van af hebt helpt het als je fotos stuurt van wat je nu ziet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

doet echt niets meer bij het in de stekker steken. enkel als ik de ovenknop draai hoor je bij knop waar je graden instelt bij 50graden een klein tikje...wordt niet warm of zo...

display doet niks...

foto achterkant hierbij..

kijk eens of je zekeringen vind en de zwarte tonnetjes de clixons genoemd nog geleiden welke op je foto staan

zekering gevonden op printplaat; was keramische 15A, hebben die via speciaalzaak in de buurt kunnen bemachtigen en vervangen. geen effect, toestel blijft niks doen.

op printplaat merken we wel een klein vierkant onderdeeltje wat precies ontploft is...zou dat de boosdoener zijn? kan je ergens zo'n nieuwe printplaat kopen? heb nog niet geprobeerd die los te maken om te zien of er schade op de print zelf is, of we dat klein onderdeeltje kunnen lossolderen...ben daar wel handig in...

het ontplofte vierkantje zit rechts tussen de 2 cilindervormige kopjes...
hier op de foto hadden we net zekering eruit, maar die is dus ondertussen vervangen..

jerome

Golden Member

Zo komen we nergens. Foto moet veel duidelijker evenals de uitleg. Wat zijn kopjes?

Arco

Special Member

het ontplofte vierkantje zit rechts tussen de 2 cilindervormige kopjes...

Ik neem aan dat je links bedoelt? (rechts zie ik geen 'cylinders'...)
Dat zwarte ding is zo te zien een relais. (op zo'n kleine foto inderdaad moeilijk te zien...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

inderdaad links; het is een vierkantje met 8 pinnetjes vastgesoldeerd...doordat het geploft is kan ik wel de cijfers/letters niet lezen die erop gedrukt staan....

jerome

Golden Member

Zal dus zoeken worden naar het dekseltje. Waarschijnlijk een schakelende voeding. De meesten hebben maar 7 pennen, maar 8 kan ook. Begin alvast met het uitbouwen van de print. Als er een typenummer op de print staat, is er nog kans een afbeelding ervan ergens online te vinden.

[Bericht gewijzigd door jerome op vrijdag 1 juli 2022 16:07:56 (23%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juli 2022 14:28:59 schreef Appie-Oostkamp:
zekering gevonden op printplaat; was keramische 15A, hebben die via speciaalzaak in de buurt kunnen bemachtigen en vervangen. geen effect, toestel blij.

Ik zie negens staan: "we hebben de zekering nagemeten, deze was stuk en daarom vervangen"...
Was de zekering überhaupt stuk? Een nieuwe tny280 erin en de rest er rond nakijken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De TNY 280 vervangen IDD en vaak ook wat sporen/ weerstandjes geploft...

ok de DNY 280 is idd het stukje dat ontploft lijkt, daarnaast zien we ook verbrand deeltje op de print.

dit kunnen we wel lossouderen en nieuw laten opzetten...

zou het de moeite zijn de DNY 280 te vervangen als dat weerstandje ook doorgebrand is, of meteen een neiuwe printplaat?

foto in bijlage

Als je weet wat een print kost (200Eu +) dan ga je wel ff een poging doen. Weerstandje vervangen door een 100R/2W weerstand ( was een 0 Ohm) maar maakt voeding erg gevoelig voor herhaling

Dag Appie,

ben je er uit geraakt ?

Ben op zoek naar een display voor deze oven.

we hebben de printplaat ongeroerd gelaten. Ben er niet aan begonnen. toestel is ter beschikking voor onderdelen. Display dus ook....