Ford Focus EGR klep solenoid

Hallo forum genoten.

Ik heb de volgende vraag:
De EGR klep solenoid is uitgevoerd met een steppermotor met
4 windingen waarvan er telkens 2 wisselend gebruikt worden in volgorde om te draaien in stapjes van 16 gr.
Spoel A en B hebben een Ohmse weerstand van 9.8 OHM en spoel C en D hebben een weerstand van 14.2 OHM.
Handmatig is dit niet aan te sturen dus ik vraag mij af of de motor inderdaad de juiste beweging maakt door het verschil van de spoelen weerstand verschillen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

[Bericht gewijzigd door jabado op woensdag 27 juli 2022 11:46:11 (12%)

Sine

Moderator

Het is al een tikje vreemd dat die wikkelingen verschillende waardes hebben.

Wat wil je weten? Of de motor beweegt? Dan rest niet veel meer dan kijken vrees ik.

EgbertG

Golden Member

Ik denk dat je dat handmatig wel kunt testen door de spanningen in de goede volgorde aan te brengen op de EGR klep. De snelheid waarmee je dat doet is niet relevant.

jerome

Golden Member

Het zou pas abnormaal zijn moest maar 1 spoel veel verschillen van de anderen. 2 exact gelijk zou meer dan toeval zijn bij een spoelfout. Het niet of moeilijk lopen van de stepper komt bijna altijd door aanslag waardoor de klep stroef staat of zelfs vast komt.

Bedankt allen voor het meedenken.

De klep compleet vervangen is de enige doeltreffende oplossing, want een losse steppermotor unit is niet los leverbaar.

Topic sluiten aub.

De klep is nu compleet vervangen

De 4 spoelen van deze klep steppermotor hebben alle dezelfde weerstand van 13.9 ohm.

Het werkt weer als vanouds.

ieder bedankt voor het meedenken.

mvdk

Golden Member

Mag ik vragen: hoeveel werk was dat, die EGR klep vervangen?

ligt eraan of ie goed bereikbaar is. >:)

Mits goed bereikbaar kun je het in een half uurtje fixen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Kruimel

Golden Member

Bereikbaarheid kan inderdaad goed tegen vallen, maar bij mijn Honda kan ik er zo bij. Het is niet meer dan los schroeven en weer vast maken. Schoonmaken van de rookkanalen is meer werk, en soms de oorzaak van dat het zaakje niet werkt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 2 oktober 2022 21:00:48 (47%)

jerome

Golden Member

Bij Golf 6 verschrikkelijk. Dwarbalk met stuurhuis eerst los doen.

Op 2 oktober 2022 20:59:43 schreef Kruimel:
Bereikbaarheid kan inderdaad goed tegen vallen, maar bij mijn Honda kan ik er zo bij. Het is niet meer dan los schroeven en weer vast maken. Schoonmaken van de rookkanalen is meer werk, en soms de oorzaak van dat het zaakje niet werkt.

Het symptoom is makkelijk te herkennen vooraf, de auto zal moeilijker aanslaan als hij blijft openstaan.

Bij een start moet ie in het begin dicht blijven staan.

De knutselaars in mijn omgeving die prutsen er meestal een afdekplaatje met een klein gaatje tussen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 3 oktober 2022 21:26:51 schreef daandc:
[...]

Het symptoom is makkelijk te herkennen vooraf, de auto zal moeilijker aanslaan als hij blijft openstaan.

Bij een start moet ie in het begin dicht blijven staan.

De knutselaars in mijn omgeving die prutsen er meestal een afdekplaatje met een klein gaatje tussen.

Ik zou i.p.v. 'prutsen' spreken van 'plaatsen'.
Waarom is een plaatje met een klein gaatje beter dan een plaatje zonder gaatje?
Voor de motorloop dan, voor het milieu is op de fiets naar de super sowieso veel beter.

Gaatje is om de druksensoren om de tuin te leiden .

Oke, dan gaat het dus om motoren die ecu-gestuurd worden. Voor oude beestjes geldt dit dan niet.

jerome

Golden Member

De oude beestjes zullen die klep niet hebben. Voor euro5 en 6 is ook de stop met gaatje geen optie meer. Die sensoren registreren dusdanig en de kleppositie is bekend in de ecu, dat om de tuin leiden niet of amper meer gaat. Op het meest ongelegen moment mag je dan een noodloop verwachten.

Mispoes!
Mijn oude beessie heeft geen ecu en wel een egr klep.

@electronono Toevallig een Nissan ?

Niks tegen Nissan hoor, maar het is een ander merk.

Op 4 oktober 2022 16:27:57 schreef electronono:
Niks tegen Nissan hoor, maar het is een ander merk.

Feitelijk renault. >:)

De huidige euro 5 en 6 motoren die maken ook gebruik van de LLM om luchtstroom te controleren daarom werkt in deze gevallen het plaatje met gaatje niet meer.

Alhoewel als je het wel doet en de motor gaat in noodloop merk je er nog weinig van, hooguit dat je het zou merken aan het verbruik voor de rest neemt de ecu vervangende waarden aan zodat ie gewoon blijft rijden.

Overigens waren er al EGR kleppen op euro 3 en 4 motoren het verschilt alleen per merk.

Mijn yaris euro 5 heeft m niet de yaris euro 6 wel.

Terwijl bij andere merken ze wel al aanwezig waren op euro 5 of ouder.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!