USB laadstation voor in de auto

Tidak Ada

Golden Member

Ik zoek naar een redelijk USB laadstation met meer dan 2 uitgangen voor in de auto.

Doel:

  • Een telefoon (navigatie),
  • 1 i-Pad tegen de verveling van de bijrijder,
  • 1 of 2 spaekrsets om de stem van de navigatie te verstaan en eventuel een tweede voor muziekje

Kan tot nu toe niets vinden, tenzij bij Ali of een ander oosters land. Dat komt te laat binnen.

Heeft iemand een idee/ervaring?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Heeft er wat van weg, maar wat is in Buddah's naam het verschil tussn een Samsung en een Apples aansluiting?
Als er verschil in zit blijf je met maar twee mogelijk bruikbare aansluitingn zitten. Enig idee?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik weet niet hoe het nu is? Maar zowel Apple als Samsung hadden een weerstandje tussen de rx en de tx touwtjes zitten om aan de Samsung of Apple bekend te maken van welk merk de lader was. Als je dan een appel lader op een aangevreten fruit telefoon aansluit kan die ook snel gaan laden. Dan is de telefoon in een uur vol in plaats van een etmaal.

Uiteraard hadden appel en Samsung niet dezelfde weerstandjes. Ben er niet heel zeker meer van of dat weerstandje inderdaad tussen de rx en tx zat. maar ze hadden in elk geval iets gedaan. Misschien dat het tegenwoordig anders gaat.

Reden was uiteraard in de eerste plaats geld en verkoop. Andere reden was dat er wat goedkope brol laders in de fik gevlogen zijn en daar kreeg het aangevreten fruit of Smasung dan de schuld van. Iets dat niet terecht was. Maar de publieke schandpaal stond uiteraard wel klaar.

Arco

Special Member

Als 't een USB3 en een USB-C mag zijn: https://www.action.com/nl-nl/p/re-load-usb-dual-auto-oplader/
(ze hebben ook meerdere uitgangen volgens mij...)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 1 augustus 2022 17:55:40 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

O, dan zou ik dus de niet merk compatible bussen voor de speaker(s) kunnen gebruiken.

Anderzijds, voed ik mijn fruit met iedere andere conventionele USB-voeding zonder problemen, zelfs met WCD's van de Lidl.... Merk niets van sneller laden dan met de meegelevrede laders. Ook niet als ik de foon aan de pad-lader hang.

@Arco, die heeft maar twee uitgangen en ik moet er 3 of 4 hebben....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 1 augustus 2022 17:59:31 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Bijna alle laders hebben een Samsung en een Apple poort...
Deze is 4 voudig: https://www.tradeinn.com/techinn/nl/ewent-ew1354-autolader/139013772/p…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Hmm Die is iig minder lomp en beweert beveiligd te zijn tegen misbruik en onheil. Geen idee of dat ding waar @pa3gws mee aankwam dat ook in zich heeft.
Kost ook nog es € 10,- minder...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 1 augustus 2022 18:07:23 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik gebruik deze. Met 2 12V aansluitingen vooraan en 1 achteraan op de midden console is dat ruim voldoende.

Heb je maar 1 12V aansluiting?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 augustus 2022 18:13:08 schreef buckfast_beekeeper:
[....]
Heb je maar 1 12V aansluiting?

Ja, is in de cabine van m'n busje en om er nu nog een contact er bij te gaan frotten is niet aan de orde.

Ik heb er genoeg met twee aansluitingen, allen nu heb ik er dus 3 à 4 nodig.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 1 augustus 2022 18:57:34 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ooit, als Apple-hater, een USB lader gemaakt voor nichtje met een iPad. Onderstaand onderzoek toen uitgevoerd.

(1) het was een poos geleden, dus geen idee of o.a. Apple iets gewijzigd heeft sinds toen. Quick Charge met hogere spanningen was toen nog helemaal niet aan de orde.
(2) het is in het Engels, hopelijk geen probleem. Je kunt skippen naar "Conclusions" voor de weerstandswaardes (of weerstandsdelers eigenlijk). Dit gaat uit van een Apple iPad 2 en vergelijkt de toegepaste oplossingen soms met andere merken.

Some more testing

After reading everything I could find and getting conflicting information, I mailed TimothyB about someone's suggestion the drawn current changes with supplyvoltage. He couldn't confirm this, so as a last resort, I decided to go and test for myself. Quite a feat for someone without any Apple products...

I'll first post the claim found on the net (possibly this thread) and then my measured result. Note that I used a switching powersupply which I used to read the current of off. The voltage was measured IN THE USB-plug, about 15cm/6" before the actual plug going into the iPad3. That rules out any voltage drop upto this point. I used 20k multiturn potmeters to adjust the voltages on D- and D+ (slider on D-, 20k between 5V and gnd, same with a second potmeter and D+). Please also note these voltages were set before loading the 5V voltage and were not adjusted during the test.

Claim: anything below 300k between D- and D+ will work.
Used nothing between D- and D+ (infinite resistance): iPad charged with 90mA.
Used 100k, the iPad3 charged with 1.36A
Used 10k, 5k, 2k and 0ohm: each time the iPad3 charged with 1.36A
Supply voltage did not make any difference (4.5-5.2V).

Claim: both D- and D+ at 2.66V is a good solution.
At 4.5V, the iPad charged with 1.86A
At 4.6V, the iPad charged with 2.09A
Every next increment of 100mV resulted each time in a charging current of 2.16 to 2.19A (fluctuated slightly, might e.g. be measurement inaccuracy of currentmeter, don't read anything into this).

Claim: 2.75V on D- and 2.00V on D+ results in 900mA charging current.
I used 2.725 and 2.000V and found 0.90A across 4.7-5.2V supply voltage.

Claim: 2.75 on D+ and 2.00V on D- results in 2A charging current.
I used 2.725 on D+ and 2.023 on D- and found 1.90A chargingcurrent from 4.8V to 5.2V.

Conclusions:
- Using a dead short between the datapins results in a worthwhile chargingcurrent of 1.36A. This may not be enough to keep it topped up during use, BUT it does make the charger compatible with HTC, Samsung and the rest of the world. One chargingtrick for all!
- Using 2.66V on both datapins results in the highest chargingcurrent. More than the (iirc) claimed 2.1A @ 5.1V of the 12W charger.
- Using 2.75 and 2.00V on the datapins results in 0.9 or 1.9A chargingcurrent, depending on which way you switch it. This opens up the possibility to make a simple switch to change between the two charge modes (e.g. on a solar-charger, I would need to draw this out, but I think a DPDT switch should do the trick).
- the claim the drawn current depends on the supplyvoltage was limited: they (link I cannot post: voltaicsystems) claim 1A@4.5V and 2A@5V. I saw 1.86A@4.5V and 2.2A@5V (different charging mode, but just to show my variation was not as extreme as theirs).

Hope this helps out!

Posted here as this discussion is one of the best out there.

Tidak Ada

Golden Member

Bedankt, da's een boel informatie!

Ik ga dat eens doorwerken en ook nog bij AMAC informeren.

Apple is hier in huis gekomen door de werkgever van mijn vrouw. Die gaf iedere werknemer een i-Pad in bruikleen, waardoor we genoodzaakt werden een idem telefoon te nemen in verband met onderlinge compatibiliteit (vaardigheid in het gebruik).

Overigens hoor ik genoeg slechte ervaringen over Samsung en Oweé (= huawei) moet ik al helemaal niet vanwege al dan niet ingebouwde spyware.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

moet ik al helemaal niet vanwege al dan niet ingebouwde spyware.

Tja, waar zit geen spyware in? Ik denk dat je hoogstens kunt zeggen dat je geen Chinese spyware wil, maar liever Amerikaanse.

Of denk je werkelijk dat er in die aangevreten fruit dingen niet iets zit waardoor de CIA (of een van die andere Amerikaanse drie letterclubjes) kunnen meekijken of luisteren naar jou interessante gesprekjes.

Er zijn om dit soort dingen rechtzaken geweest tegen apple waarvan ik denk dat dat het heel veel show was om het publiek gerust te stellen.

Tidak Ada

Golden Member

Ja primair de chinese en verwanten.

beetje OT
(Maar er is wel verband)
Kreeg overigens net een mail (in het Nerderlands maar van een uit Pools account en naam), voor info over Philips 2518 DMM's.
Ik vraag me af of ik dat moet beantwoorden. Duidelijk is iig dat hij mijn mailadres van CO heeft.
't Is wel EU, maar er zit in dat land ook een raar baasje aan het hoofd.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

In welk land iemand woont maakt weinig uit: oneerlijke mensen heb je overal...     Voorbeeld: Trump... :)
Als 'ie betrouwbaar overkomt zie ik geen bezwaar. (hij heeft in ieder geval de moeite genomen om je email adres over te schrijven uit je account)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 augustus 2022 22:30:36 schreef r-p:
Ooit, als Apple-hater, een USB lader gemaakt voor nichtje met een iPad.

Vergeten te vermelden dat ik daar een 3A 5V DC-DC voeding voor heb gebruikt, HRD05003 en aangepast naar 5,25V output.

Ooit aan (ik meen) Rew aangeraden als oplossing maar verkrijgbaarheid was geloof ik niet gegarandeerd. Het feit dat het een redelijke koelvin heeft i.p.v. de 3A Action versies waar totaal geen koelvin opzit, gaf me 10 jaar geleden voldoende vertrouwen er een voorraadje van te kopen.

Op 3 augustus 2022 15:13:12 schreef Tidak Ada:
Kreeg overigens net een mail (in het Nerderlands maar van een uit Pools account en naam), voor info over Philips 2518 DMM's.
Ik vraag me af of ik dat moet beantwoorden.

Tja, zolang je geen mail van Koreanen krijgt over de schakelsnelheid van klystrons zou ik me niet teveel zorgen maken.

In ieder apenland zijn ook mensen die wel oprecht geinteresseerd zijn in technologie uit het museum!

Tidak Ada

Golden Member

Burp..... ;)

Overigens zijn Noord-Koreanen meer geïnteresserd in krytons >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Het feit dat het een redelijke koelvin heeft i.p.v. de 3A Action versies waar totaal geen koelvin opzit, gaf me 10 jaar geleden voldoende vertrouwen er een voorraadje van te kopen.

De grootte van het koelprofiel zegt niet zo veel. De warmteproductie valt of staat met de Rdson van de schakelfet.
(als dat een hele goeie is, heb je weinig koeling nodig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Toch zit dat blokje van @ r-p er god uit.

Ben net van Amac terug en die adviseerde de lader, die @ pa3gws aanbeviel te nemen en de Samsung aansluitingn uitsluitnd voor de speakers te gebruiken. Lijkt me een goed idee.

Ik ga de blauwe bol dus maar verblijden....

Fin

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Misschien een beetje laat maar ik heb ooit dit ding gekocht. Van origine zaten daar 2 grote gaten in voor een 12V sigaretten aansteker plug maar die heb ik "dichtgemaakt" door er 2 "Grundig" (Action) USB adapters vast in te maken zodat het mechanisch ook stevig is.
Werkt tot nu toe met alle (ook Apple) devices.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Grrrrr....

Vakantie gaat niet door. Echtgnote heeft een pees in haar voet gescheurd en zit nu in het gips. :'(
Kampeerbusje te klein en te primitief en vliegen mag ook niet wegens trombose-gevaar.... |:(

Dus USB verdeler voorlopig niet nodig. Toch bedankt voor de tips!

@bprosman: Zie ik daar een kabeltje van de Action.... :?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †