Miele CV2660 koffiemachine defect

Hoi allemaal,

betreft Miele koffiemachine CV2660
type: 490 nr.: 16/65405882

Machine geeft herhaaldelijk melding op het display " giet de opvangschaal leeg ".
Eigenaar heeft schaal leeg gemaakt en gereinigd, maar melding blijft
komen, verder de 2 kontaktplaatjes gereinigd en opgepoetst, blinken als nieuw, maar ook geen resultaat.

Wat is hier aan de hand ?

Alvast bedankt.

Drukvaatje

Er zitten achterin de machine 3 contacten. Ze geven op de inox plaatjes vd schaal een aftekening. De 2 die op hetzelfde plaatje zitten (dichtst bij elkaar) met een lange platte schroevendraaier kortsluiten zodat de machine denkt dat de schaal aanwezig is. Komt de melding nu nog?
1. Ja: iets stuk in de waterniveaudetectie
2. Nee: schaal toch nog een kruipstroom (vuil) aanwezig.

Het kan ook banaal zijn zoals niet lang genoeg wachten
1. Zet toestel aan. Niet uit zetten!!
2. Verwijder schaal
3. Wacht minstens een minuut
4. Plaats schaal terug

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ach, vaak werkt de "banale" oplossing wel EricN!!

Ja, zetten het toestel uit en de procedure wordt niet erkent. Of gaan te snel tewerk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Water aan de achterzijde in het apparaat, wat tegen de contacten komt aan de achterzijde.

Trouwens erg eigenaardig type...
inbouwers zijn altijd CVA...
vrijstaand CM

De Nespresso inbouwers weet ik zo niet vanbuiten, ook CVA dacht ik...

Inbouw is allemaal CVA ja, dus dit zal een Nespresso CVA2660 zijn.

Hoi allemaal,

moet inderdaad CVA 2660 zijn.

Mijn fout, sorry, oud en grijs, soms ook wel wijs.

Hoi Maus0611,

ik ga voor jou optie.
Eigenaar heeft contacten in de binnenzijde gereinigd, maar geen resultaat.

Vraag: om dit water te verwijderen, neem ik aan, dat de machine uit gebouwd moet worden en dan ?
Is het voldoende om de achterwand en/of de zijwanden weg te nemen of moet er nog meer worden gedémonteerd?

2de uitdaging: eigenaar geeft aan dat er constant water druppelt uit het stoompijpje.
Heb op de Miele-sight de onderdelen catalogus met tekeningen bekeken, maar hier is mij niet duidelijk wat de oorzaak van het druppelen kan zijn.hulp gevraagd, voordat ik de hele machine uit elkaar haal.

Alvast bedankt..

Hoi allemaal,

machine uit de kast gehaald, zijplaten eraf, op de bodem bevindt zich inderdaad een plas water.
Machine boven de gootsteen op zijn zijkant gehouden.
Kom helaas niet verder in de machine zonder de halve machine te slopen.
Machine terug geplaatst, melding is nu weg.

Waar komt het water vandaan? In de machine zie je wel wat kalkaanslag, maar te weinig om van een lekkage te kunnen spreken.
Wat wel fout is, is dat als je een kop koffie neemt, dan, zodra de compressor draait, dus hogere druk, loopt een straaltje water uit het stoompijpje, stopt de compressor is het straaltje water weg, maar binnen in de machine is niets te zien.
Heb op de Miele sight de tekeningen bekeken, maar hier word ik niet wijzer van.
Zit er ergens in (terugslag)klepje dat doorlaat ?
Of iets anders ?
Wie weet het antwoord?

Alvast bedankt

Wel opgelet. Best complexe toestellen. Miele staat er op dat ze enkel zelf hieraan werken. Ook zeer dure onderdelen dus best even de overweging maken.

Er zit een stoom en een ceramisch ventiel in. Als je de leiding tss het ceramischventiel(motorgestuurd ventiel) en het stoomventiel los legt kun je zien of die lekt tijdens het koffie maken.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 22 november 2022 14:29:43 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi EricN,

heel erg bedankt.
Bestand is gedownload.
Ga er mee aan de slag.

Lekt weleens op de slang tussen zeteenheid en de aanvoer daarvan. Zeteenheid beweegt en slang heeft te lijden.

Van boven/achter gezien, 3 zilveren schroeven losnemen en 2(?) zwarte achterop.
Kabel losnemen van hoofdmodule die naar rechts loopt richting bediening.
Nu kun je de gehele boven/achterzijde van de machine voorzichtig openklappen.

Hoi Maus0611,

bedankt voor je antwoord.
Zover was ik al, 2 metalen zijwanden en de bovenplaat eraf.
Stekker los genomen en de printplaat met houder achterover gezet.

Zoals gezegd, enkel wat kalkaanslag, meer niet.
We gaan testen, als de machine open ligt.
Ik ga toch voor het keramisch ventiel.
Motortje wordt elektrisch gestuurd, maar wat gebeurd inwendig?

Als ik de tekening goed interpreteer, gaat het water van de container naar de flowmeter, dan naar de pomp, naar de doorstroomverhitter en dan gaan 2 slangetjes naar de zet-eenheid en naar het keramisch ventiel.
Het ventiel moet het overtollige, hete water naar het expansievat sturen en dit gebeurt niet en het water gaat naar het stoompijpje, dus staat het ventiel in de verkeerde stand.

Kan ik het ventiel met een externe spanning testen?
Welke spanning moet het zijn voor welke stand?
Ventiel heeft 2 standen: water naar expansievat voor de zet-eenheid en water naar expansievat voor stoompijpje.

Heeft iemand een ventiel liggen uit slooptoestel?

Alvast bedankt.

Ik ga er van uit dat het ventiel defect is.
Nieuwe kost Mieleprijs van €297.

Voor 359 (onder de 10 jaar oud) komt Miele hem maken en boven de 10 jaar kost dat 399. Inclusief onderdelen. Zou er niet zelf voor gaan tobben.

Ventielen kun je aansturen via de servicemode.

Hoi Maus0611,

bedankt voor je info.
Zal met cliënt overleggen.

De vraag die je kunt verwachten is uiteraard: hoe kom ik in het service-menu ?

Op 24 november 2022 20:23:25 schreef maus0611:
Voor 359 (onder de 10 jaar oud) komt Miele hem maken en boven de 10 jaar kost dat 399. Inclusief onderdelen. Zou er niet zelf voor gaan tobben.

Ja, Miele maakt de onderdelen zo duur voor de consument dat je dan voor weinig meer een monteur kan laten kopen... 't Is toch wat die Miele...
Bij andere merken heb je misschien een ventiel van EUR 30 zitten, bij Miele het tienvoudige...

Op 24 november 2022 21:17:24 schreef drukvaatje:
Hoi Maus0611,

bedankt voor je info.
Zal met cliënt overleggen.

De vraag die je kunt verwachten is uiteraard: hoe kom ik in het service-menu ?

Zoals bij alle mieles.
Rechter toets ingedrukt houden, aanzetten, 3 keer op de rechter toets drukken en bij de 3e keer ingedrukt houden.

Ik snap echter niet waarom water uit de KOFFIE verhitter in het stoompijpje zou moeten komen, er zitten toch 2 doorstroomverhitters in?
Tevens is het stoomventiel gesloten als de knop omhoog staat.

Zitten de mesjes nog in de cuphouder? Met andere woorden, worden de cups nog opengesneden aan de bovenkant, dus aan de kant die gekleurd is.
De onderzijde van de cups zou vervolgens door de waterdruk geperforeerd moeten worden.
Als de cups niet worden opengesneden kan de druk enorm oplopen en dan intern ergens anders heen lekken.

Hoi Maus0611,

toch is het zo, dat als de koffie uit zet-eenheid komt, tegelijkertijd een straaltje water uit het stoompijpje komt, terwijl dit omhoog staat.
Dus moet de cup doorgesneden worden.
De koffie op zich smaakt prima, dus dit circuit werkt goed.

Mijn redenering blijft, dat het water dat naar het keramisch ventiel gaat en dan naar het expansievat zou moeten gaan, door een foutieve stand naar het stoompijpje gaat i.p.v. expansievat.
We zoeken verder.

Ik denk dat het stoomventiel niet goed meer is.