OK, deze dan.

Vitovalor 300-P https://www.chapmanplumbers.com/heating-services/fuel-cell-technology-…

Het systeem is van Viessmann. Viessmann werkt op dit gebied samen met met Panasonic
Al 300.000 x geplaatst.

@GJ_
Het rechter deel bevat veel electronica. Boven in vind je een inverter zoals bij zonnepanelen. Misschien stelt dat je gerust.
Als je daar ooit aan wilt sleutelen zal je je toch eens in de SOFC moeten verdiepen, vind je niet?
Het is wel anders dan een benzine- of windgeneratorsetje. Wen er maar aan.

Panasonic past de brandstofcel al heel lang toe, samen me zonnepanelen, warmtepomp en een batterijpack. ( de brandstofcel produceert water, warmte en elektriciteit). In Japan hebben ze al honderdduizenden "ecohouses" en kantoren volgens dit concept gebouwd. In hun thuisland is het makkelijk aan volledige systeemintegratie te doen. Op andere contenten is dat veel moeilijker, vandaar de samenwerking met Viessman voor Europa.

Ik doe een beetje fastreading, kom ik de term YSZ tegen. (yttria stabilized zirconia)
In plaats dat ze daar óók een linkje bijzetten. grrr

Maar kan je in zo'n ding ook aardgas stoken?

Edit: Ah, ik zie. Vervuiling met koolafzetting.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (12%)]

Wil je uiteindelijk niet alleen maar elektriciteit? Warmtepomp/airco/IR panelen voor de verwarming, PV voor de opwekking. Molens, waterstof en andere complexiteit houd je lekker buiten je huis. Hooguit een huishoudaccu om wat pieken op te vangen.

Ik ben ruim 10 jaar geleden even betrokken geweest bij het test met een Bluegen, dat was ook een SOFC systeem dat op aardgas werkte. Als ik me goed herinner kon die maar een paar thermische cycles maken van 650 graden naar kamertemperatuur voordat hij door de thermische stress begon te scheuren. Ik verwacht dat ze dat nu beter onder controle hebben.

Ze konden, door het koelsysteem alleen vloeistof (olie?) rond te laten pompen, en dus geen warmte af te nemen, het apparaat op minimale hoeveelheid gas laten werken, zonder dat de temperatuur veranderde, en dan produceerde hij net genoeg elektriciteit om zichzelf in leven te houden, dus netto geen output.

Één probleem waar ze mee zaten, is dat de geurstof die wordt toegevoegd aan aardgas giftig was voor de brandstofcel, dus die moesten ze er eerst uit filteren.

"Van het gas af" klinkt leuk voor de politiek, maar voorlopig kan ons elektriciteitsnetwerk dat helemaal niet aan, zeker niet als we ook nog eens allemaal elektrisch moeten gaan rijden, dus ik zie hier op de middellange termijn nog wel wat in. Uiteindelijk moeten we natuurlijk over op alles duurzaam en elektrisch, maar dat zie ik de komende 20 jaar nog niet gebeuren, en dan is zoiets op aardgas vergeleken met kolen en olie stoken relatief best wel duurzaam.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (22%)]

In de tekst via de link staat letterlijk:

This product takes the natural gas available in most homes and turns it into Hydrogen which powers the fuel cell, and the waste heat is stored in a buffer for heating and hot water usage.

"Natural gas" is aardgas ofwel methaan CH4. Je kan hier inderdaad waterstof van maken door aardgas met stoom op hoge temperatuur te laten reageren. Je krijgt dan waterstof gas H2 voor je brandstofcel maar helaas ook CO2.

Misschien is het rendement wat hoger dan bij een traditionele gasketel en je kan zo makkelijker elektriciteit maken maar je blijft bezig met aardgas en je blijft CO2 uitstoten.

Klopt, maar tot het moment dat we een overschot hebben aan echt duurzame energie (zal nog wel even duren) is dit best een redelijke tussenoplossing.

Ik vraag me af of het niet mogelijk zou zijn om in de sahara woestijn waterstoffabrieken te zetten, met reusachtige zonnepaneel velden. Vermoedelijk is daar het rendement hoger als in ons koude kikkerlandje.

Op 29 oktober 2022 13:20:08 schreef SparkyGSX:
Één probleem waar ze mee zaten, is dat de geurstof die wordt toegevoegd aan aardgas giftig was voor de brandstofcel, dus die moesten ze er eerst uit filteren.

Ethaanthiol kan chemisch relatief makkelijk verwijderd worden uit aardgas (en propaan/butaan) maar dat vereist weer "consumables" die door de gebruiker moeten bijgevuld/vervangen worden.

Op 29 oktober 2022 13:28:05 schreef SparkyGSX:
Klopt, maar tot het moment dat we een overschot hebben aan echt duurzame energie (zal nog wel even duren) is dit best een redelijke tussenoplossing.

Dat klopt, maar deze ketel wordt voorgesteld als een wondermiddel en fantastische technologie terwijl het dat eigenlijk toch niet echt is.

Op 29 oktober 2022 13:31:23 schreef buzzy:
Ik vraag me af of het niet mogelijk zou zijn om in de sahara woestijn waterstoffabrieken te zetten, met reusachtige zonnepaneel velden. Vermoedelijk is daar het rendement hoger als in ons koude kikkerlandje.

Op papier is dat fantastisch maar in de praktijk valt zoiets om diverse redenen tegen. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=7OpM_zKGE4o De video gaat weliswaar over elektriciteit maar voor waterstof gelden dezelfde of vergelijkbare problemen. Daarbij komt nog dat de elektrolyse van water een laag rendement heeft. En wat als een Noord-Afrikaanse Putin de waterstofkraan dichtdraait?

In plaats van H2 kun je ook ethanol en of methanol gebruiken voor brandstofcellen.
Dat is redelijk gemakklijk aan te maken met landbouwafval ('Kaf van het koren') door vergisting. Ik geloof zelfs dat dat al geburt voor bio-ethanol.

"Natural gas" is aardgas ofwel methaan CH4.

Ik moet bij "natural gas" altijd aan goulash en bruine bonen denken... :)

Op 29 oktober 2022 13:31:23 schreef buzzy:

Warmte is helemaal niet goed voor het rendement van zonnepanelen, maar een plaats waar geen wolken zijn is natuurlijk wel beter, mits je een manier hebt om die energie te transporteren, en dat is ook meteen de enige toepassing die ik zie voor waterstof; al het andere is politieke bullshit. Ik ben jaren betrokken geweest bij een veelvoud aan waterstof en gerelateerde projecten, zoek in onderzoek als commercieel. In die tijd heb ik vooral heel veel subsidie zien verbranden.

Er zijn al talloze pogingen gedaan om zonne-energie in de Sahara te benutten, met PV panelen, solar concentrators, etc., en die projecten zijn om tal van redenen mislukt.

Op 29 oktober 2022 15:35:58 schreef Arco:
[...]
Ik moet bij "natural gas" altijd aan goulash en bruine bonen denken... :)

@Arco:
Dat gas is ook voor het grootste deel methaan.

P.S. Vergeet de erwtensoep niet!

Trouwens, wat doen die Spaanse centrales bij Sevilla? Alleen elektriciteit opwekken of meer?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]

Als een topic een slotje krijgt open je niet ongevraagd een nieuw.

Je had er fatsoenlijk over kunnen communiceren, dat is niet gebeurd. Ik wacht af of dat nu wel gaat lukken, bij voorkeur per mail.