Voor de keuring probeer ik zelf de elektriciteit in orde te maken, nu heb ik hierbij enkele vragen waar ik geen eenduidig antwoord voor vind.

1. Voor de aarding kocht ik een aardingsonderbreker T vormig. Nu heb ik 2 staven die uit de grond komen van de aardingslus die op zo'n manier staan dat ik ze niet zomaar aan de onderkant van de T kan vastmaken (ze zijn namelijk langs boven gebogen. Hoe kan ik dit best aanpakken om de 2 uiteinden toch vast te maken aan de T? Eventueel met een verbindstuk?

2. Mogen aardingsdraden gewoon over de muur lopen zonder buis/bescherming (bv om van aardingsonderbreker naar kast te lopen)? Of moeten deze in de muur of grond zitten met of zonder buis?

3. Mag een aardingsdraad (die van kast naar hoofdaardingsklem loopt) met een wago verlengd worden of moet deze volledig opnieuw getrokken worden?

4. Mag een elektriciteitsdraad die net te kort is om met de schakelaar of stopcontact verbonden te worden met een wago en nieuw stukje verlengd worden of moet de draad volledig opnieuw getrokken worden?

4. In het huis werden veel verschillende kleuren elektriciteitsdraad gebruikt. Maken de kleurtjes van draden uit of is enkel groen/geel voor aardingsdraad belangrijk? Bv wit, paars, ...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wil je het doen zoals in het in Belgie moet, of een ander land?

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

vraag 5: voorzover ik weet zijn er maar twee kleuren die niet voor iets anders gebruikt mogen worden: geel-groen (aarde) en blauw (nul (neuter)). Alle andere kleuren zijn ter discretie van de dienstdoende installateur...

Zo was het in elk geval in Frankrijk gesteld.
Maar ik kan het ook mis hebben, het is niet echt mijn vak.

Paulinha_B

Honourable Member

Hoe het moet, dat kan ik niet zeggen; maar ik heb al heel wat buizen gezien met enkel een aarddraad erin. Was dat van moetes of uit overdreven ijver?

In alle geval: aangaande 2. en 3. zou ik - tenzij het heel veel werk is - zeker een buis steken en een nieuwe aarddraad. Let wel, de aarddraad moet een maatje dikker zijn dan de rest van bekabeling. Meestal zijn neuter en fase in 2,5 carré, dan moet die aarddraad 4 carré zijn. Of misschien moet het tegenwoordig zelfs 6 zijn?

Wees overigens niet benauwd om de keuringsdienst twee keer te laten komen, wel wetende dat het eerste bezoek hoogstwaarschijnlijk tot een afkeuring leidt. Het kost dan wel twee keer geld, maar het plaatje zal tenminste duidelijk zijn.

(voor de Ollanders: "carré" staat voor vierkante millimeter, niet voor het beroemde theater)

benleentje

Golden Member

3) dat zal toch minimaal een blanke 4mm2 zijn die je liever niet met een wago verlengt. Wel zijn daar speciale hulzen voor die je met perstang op de aardkabel kan persen. Er zijn ook hulzen met schroefjes die je daarvoor kan gebruiken. Maar een nieuw stuk draad zonder onderbreking heeft toch wel de voorkeur maar dat moet doe geen project op zichzelf gaan worden ;). Of als er zeg 20 meter ligt ga je dat ook niet vervangen maar verlengen, dat is zonder van het materiaal.

4) Nee die mag met een wago verlengt worden. Maar als met een kort stukje draad vanaf een lasdoos dichtbij komt heeft een nieuwe stukje bij mij wel de voorkeur.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 30 oktober 2022 21:51:19 (34%)]

vergeten

Golden Member

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 30 oktober 2022 21:26:59 schreef Paulinha_B:

(voor de Ollanders: "carré" staat voor vierkante millimeter, niet voor het beroemde theater)

Waarom gebruik je niet gewoon de mm2 is veel duidelijker en gemakkelijker (minder karakters) voor iedereen, en je hoeft het niet uit te leggen :)

pamwikkeling

Special Member

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

1) Ik zou me een nieuw stuk "aardingslus" kabel (35 mm²) gaan halen en de originele uiteinden verlengen met een daarvoor geschikte verbindingsklem.
De verlengde uiteinden verbinden met je aardingsonderbreker (T-stuk zoals je het noemt)
De plaats waar je de aardingslus verlengd hebt, moet bereikbaar blijven voor.

PS : niemand verbiedt je om je aardingsonderbreker onderste boven te monteren.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op zondag 30 oktober 2022 22:37:34 (12%)]

Op 30 oktober 2022 22:01:00 schreef vergeten:
[...]
Waarom gebruik je niet gewoon de mm2 is veel duidelijker en gemakkelijker (minder karakters) voor iedereen, en je hoeft het niet uit te leggen :)

Hoezo? carré is toch veel korter dan vierkante millimeter? :-), zowel in schrijven als uitspreken.

Paulinha_B

Honourable Member

niemand verbiedt je om je aardingsonderbreker ondersteboven te monteren.

Ik bewonder de creativiteit in dat idee! Maar komt het hier te pas? De lus moet toch verbonden worden aan (zoals het op uw prentje staat) de onderkant? Zo stond het ook in de openingspost, trouwens.

benleentje

Golden Member

Ik snap de ophef ook niet zo, de context waarin carré gebruikt werd is zeer duidelijk. Al die ophef is al veel meer karakters dan rest van het topic ;).

Paulinha_B

Honourable Member

Bwah, er stond dan ook een lachsmoeleke bij. Beter niet teveel aandacht aan besteden. In de marge kan het best, maar verder moet het niet gaan.

Anoniem

Op 30 oktober 2022 21:47:25 schreef benleentje:
3) dat zal toch minimaal een blanke 4mm2 zijn die je liever niet met een wago verlengt.

Ja, ergens in 1950 kon dat nog.
Vandaag moet de hoofdaardingsgeleider minimaal 16mm2 zijn. Voor de kringen is een zelfde doorsnede als de stroomvoerende geleiders toegestaan tot een bepaalde stroomsterkte.
Voor oude installaties van voor 1981 mag de oude aardegeleider indien in goede staat behouden blijven bij wijze van uitzondering. maar moet ook dan minimaal 6mm2 zijn.
4mm2 is dus afkeur!
En bij nieuwplaatsing of aanzienlijke renovatie gelden natuurlijk de huidige regels.

4) Nee die mag met een wago verlengt worden. Maar als met een kort stukje draad vanaf een lasdoos dichtbij komt heeft een nieuwe stukje bij mij wel de voorkeur.

Zou ik sterk betwijfelen, het is mijn specialiteit niet, maar ik dacht ooit termen in het AREI tegengekomen te zijn ivm aarding als 'ononderbroken' en zonder las.

En taalpuristen, hou nu eindelijk eens op altijd te vitten over verschil in taalgebruik,Be/Ne zeker als het verstaanbaar en niet verwarrend is.
Tenslotte hebben jullie destijds een Franse koning gehad en zijn ook bij jullie veel gallicismen ingeburgerd. Bij ons kwam dat Frans technisch jargon omdat het elektrisch installatiegebeuren vele decennia door het Waalse ACEC gedomineerd werd.

benleentje

Golden Member

Zou ik sterk betwijfelen, het is mijn specialiteit niet, maar ik dacht ooit termen in het AREI tegengekomen te zijn ivm aarding als 'ononderbroken' en zonder las.

IK lees onder 4) "Mag een elektriciteitsdraad die net te kort is" Dus zijn dan naar mij mening de gewone 1,5mm2 en 2,5mm2 draden in buis. Daarvan mag je ook de aarde oplassen. Dat doe je immers ook al in de lasdozen ervoor.