Miele vaatwasser G 5196 SCVi XXL dood

Hallo,

Mijn 1e keer op dit geweldige forum. Ik hoop dat jullie mij misschien wat extra inzicht kunnen geven of op z’n minst mijn idee even kunnen en willen verifiëren. Vergeef me, mijn kennis van elektronica is echt miniem en gaat terug naar de middelbare school (tijdje geleden :) )

Mijn vaatwasser, een 11 jaar oude Miele G 5196 SCVi XXL startte plots niet meer op. Ik had zelf al een vermoeden dat dit aan de printplaat zou kunnen liggen en dit werd ook bevestigd door een Miele service-man die langs kwam. Reparatiekosten zou 600 euro zijn dus het was volgens hem beter een nieuwe te kopen. Helaas kostte die diagnose van 10 minuten mij 100 euro…

Lang verhaal kort… ik heb hem zelf even open gemaakt en even alles proberen uitmeten totdat ik een weerstand met barst aantrof. Zie foto’s van de printplaat type ELP567-B en desbetreffende weerstand.

Ik ben nu op zoek naar een plaats waar ik een weerstand met gelijkaardige specificaties kan bestellen, namelijk: 39 Ohm 4 Watt 5% tolerantie (als ik dat tenminste juist geïnterpreteerd heb). Weten jullie waar ik dit eventueel regio Gent, of elders zou kunnen kopen?

Zijn er nog zaken die ik best vervang of waar ik extra op moet letten?
Zou mijn redenering kloppen dat het aan de gebarsten weerstand ligt?
Nog andere tips?

Hartelijk bedankt om even mee te denken.

Groeten

vergeten

Golden Member

Dat lijkt veel op een draadgewonden weerstand.
Een scheurtje betekent nog niet dat hij elektrisch kapot is.
De waarde heb je helemaal goed geinterpreteerd maar heb je de weerstandswaarde al gemeten?
De oorzaak van de eventueel kapotte weerstand moet ook opgespoord worden anders gaat de nieuwe ook weer stuk.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 22 november 2022 23:50:25 (22%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat is die vd tny. Die ook nameten. En als die stuk blijkt de rest er rond ook nameten maar ik vermoed dat dat gaat meevallen. De 39 heeft de grootste slag opgevangen.

Drain source overgangsweerstand meten. Welke waarde heeft die? Datasheet staat vrij op het net.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 22 november 2022 23:36:31 (33%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb die weerstand inderdaad nagemeten en dat heeft geen waardes.

EricN, ik ga uw antwoord in wat meer detail moeten bekijken. Het is een beetje Chinees voor me. TNY? Drainsource? En weet niet zeker van wat ik datasheet moet zoeken en wat ik nog kan opmeten. De condensators lijken nog te leven (waarde van hun weerstand loopt op met basis multimeter)

jerome

Golden Member

weerstand loopt op naar oneindig

Hello, ik heb ondertussen enorm veel hulp, en een volledige checklist gekregen van een zekere Guy van alfaparts.be.

Door jullie in combo met zijn checklist ben ik alles verder aan het uitmeten.

1 vraag, is dit soort weerstand een goede om een veiligheidsweerstand mee te vervangen? Ik heb geen idee vanaf wanneer een weerstand een 'gewone' is vs en 'veiligheidsweerstand'.

Die dat op het bord zat was een 39R 4W. Ik heb hier nog een een 39R 5W gevonden maar is compleet verschillend van vorm (zie foto). Zou dit werken of is dat absoluut not done?

Bedankt!

Dat is een gewone vermogenweerstand van 5w. Je moet echt zoeken achter een veiligheids weerstand. Nu om wat uit te proberen en testen heeft het niet zoveel belang. Beter een lichtere nemen dan een zwaardere maar voor dagelijkse ingebruikneming vh toestel ben je best met geen brandgevaarlijke toestanden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En max 2Watt! Voorkeur om deze te upgraden naar 47 Ohm/ 2Watt veiligheidsweerstand. De vermogensweerstand onderbreekt het circuit niet en blijft staan te gloeien, dan mogelijk brandgevaar..

vergeten

Golden Member

Het origineel zal niet voor niets 4 watt zijn 2 watt gaat eerder stuk!, al bij een kleinere "foutsituatie.
Waarom dan van 4watt naar 2 watt, 4 watt is origineel!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik leer hier bij… leuk. Wat wel zeer frustrerend begint te worden is dat ik NERGENS een gelijkaardige veiligheidsweerstand kan vinden 39R 4W.

Ik ben nu de piste aan het bekijken om oude afgedankte vaatwassers op te zoeken waar ik het componentje van kan gebruiken. |:(

Moesten jullie een idee hebben waar ik het kan vinden, meer dan welkom!

ik mis in het hele verhaal iets want de logica klopt niet. Du, verbeter me waar ik iets mis:
Je zoek een vervangprint. Steekt die weestand op je print. Ik lees nergens iets over oorzaak oplossen (zie voorstellen) dus die nieuwe zegt terug PATS en toen....?

Mijn voorstel: zorg eerst dat de oorzaak gevonden en opgelost is en zoek dan de gepaste weestand. Ik zou het moeten nakijken maar volgens mij hangt op deze enkel de TNY als belasting dus een andere zoals @smd voorstelt zou moeten voldoen.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 24 november 2022 10:41:47 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dag EricN. Mijn excuses, ik begrijp uw vraag niet helemaal.

Ik heb 3 problemen (opnieuw, vergeet aub niet dat mijn kennis van elektronica zeer beperkt is)

1) Voor de foutdetectie heb ik geen idee hoe ik die TNY278GN kan testen op fouten met mijn multimeter. Ik begrijp het datasheet ervan niet. Mijn oplossing: Voor de zekerheid (en lage kost) gewoon vervangen met een nieuwe TNY278GN.

2) De huidige veiligheidsweerstand vertoont een barstje en leest niets uit met mijn multimeter. Mijn oplossing: Een nieuwe zoeken met dezelfde specificaties. Helaas is die nergens te verkrijgen dus heb ik alternatief nodig. Als ik het goed begrijp zou ik kunnen proberen met een 47R 2W zoals @smd aanhaalt.

3) Verder heb ik de condensators en zoveel mogelijk andere zaken uitgemeten met de multimeter terwijl de print ontkoppeld was van de stroom. Zo heb ik ook de 2 spanningsafhankelijke weerstanden uitgemeten (die blauwe rondjes) en 1 van de 2 gaf geen weerstandswaarde weer op de multimeter. Dus voor de zekerheid vervang ik die ook. Zaken zoals de spoel en een klein cilindertje met woord "FUSE" op weet ik zelfs niet waar te beginnen met uitmeten.

47R veiligheidsweerstand is prima te verkrijgen. Vervang deze ICM IC en gaat weer werken. 4W was veel en veel te veel vermogen!! Is alleen voor processor en wat relais te voeden...

jerome

Golden Member

Op 24 november 2022 11:12:15 schreef PUTIWAN:
een klein cilindertje met woord "FUSE" op weet ik zelfs niet waar te beginnen met uitmeten.

Zo te horen zal het ic vervangen ook niet van de poes zijn zonder ietwat ervaring! Stook je pads los, is het einde oefening. Dit nog, hoeveel was de weerstand over de 2 pennen die ik heb aangeduid met de zwarte lijnen? Zet je locatie in "je gegevens". Er is altijd wel iemand die niet zo ver van je zit waar je het bordje kan besteden. Lever je er dan ook nog de nodige componeten bij, gaat het nog vlotter wezen.

Die blauwe behoren oneindig te zijn. Het zijn geen weerstanden maar overspanningsbeveiligingen. De ronde fuses moeten nul ohm zijn.

Heb je in google de Tny ingetypt samen met "datasheet"?

Jerome heeft het je makkelijk gemaakt (zie zijn foto bijlage) en 2 zwarte streepjes gezet waar je moet meten.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 24 november 2022 21:58:40 (23%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@jerome, @EricN, de TNY meet een weerstand van 6ohm uit op de pinnen die aangeduid zijn door Jerome.

Ikzelf ben van regio Lochristi (Gent). Moest er in de buurt een expert in printplaten zijn… be my guest :)

Aan de hand van je reply's denk ik dat hulp benodigd is. Mss dat je het kan opsturen naar iemand?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Haha, dat is pijnlijk om te horen. Moesten jullie iemand regio Gent kennen die kan helpen hoor ik het graag. Ik moet zeggen dat met de huidige black friday deals de druk van mijn vrouw om een nieuwe vaatwasser te kopen wel verhoogt. Mijn mannelijkheid krijgt hier een deuk.

Je kan een compromis sluiten door te stellen dat je tijdelijk de afwas zelf doet. Dat gaat wat druk vd ketel halen en je wat tijd opleveren.

Zijn je soldeer skills goed genoeg om het IC te vervangen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik dacht eerst wat te oefenen op een ander bordje. Heb al wat YouTube filmpjes bekeken met tips en tricks en heb al het materiaal wel in huis.

Dan zou je het kunnen riskeren

Tny vervangen.
Wat diodes errond nameten
Weestand vervangen, steekt echt niet zo nauw. Wat @smd voorstelt is prima.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok bedankt. Doe ik!
Zou deze weerstand van 47ohm en 3Watt ook goed zijn en valt die onder de noemer veiligheidsweerstand aangezien het brandvrij materiaal lijkt te zijn? https://www.gotron.be/3w-metaal-oxide-weerstand-5-47-ohm.html

Anders zoek ik nog verder naar een weerstand die exact is wat SMD voorstelt. Hebben jullie een site die jullie hiervoor aanraden?

Ik heb hem aan de praat gekregen!! Wel een leuk gevoel :)

Uiteindelijk een 47ohm 3W weerstand er in gestoken en een nieuwe IC.

Hopelijk houdt die het lang genoeg vol en is het niet onveilig.

Jullie zijn heel fel bedankt voor de snelle en nuttige reacties. Dit is een zeer leuk forum dat ik zeker nog in de gaten ga houden.

Groeten

600 Euro uitgespaard aan reparatiekosten, of een nieuwe.

Proficiat! Wrijf het er maar is goed in bij je vrouw ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?