Dag allen!
Ik heb een relatief eenvoudig circuit van een actieve, elektrische gitaar waarvan de 9 volt batterij binnen 24u leeg loopt, ook al is de jack niet ingeplugd (stereo output fungeert als schakelaar om het circuit van stroom te voorzien).
Het circuit bestaat uit een aantal pot meters waarvan er 2 zijn voorzien van een pcb; hierop zitten condensatoren en weerstanden die zorgen voor de toonregeling.
Er moet heel waarschijnlijk ergens een lek naar aarde in het circuit zitten maar de continuïteitsmeter vindt niks. Hoe kan ik best uitmeten waar het lek precies zit?
Alvast dank!
Het simpelst is de stroom meten van de 9V-batterij in alle toestanden waarin de gitaar kan verkeren. Dus met jack ingeplugd en zonder jack ingeplugd.
Hoogst waarschijnlijk zal je een meetsnoertje moeten maken en de batterij via meetsnoertje en (stroom)meter met de 9V-gitaarconnector verbinden.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Vast een lekke elco, je ontsnapt er niet aan dit printje eruit te halen. En neem dan even een foto voor ons van de voor en achterkant!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou eerst de connector testen. Je kunt een stroom meter in serie met de batterij zetten. Dan weet je hoeveel stroom er loopt. Als dat niet verandert als je uitplugt dan zit daar het probleem. Verder kan ik er weinig van zeggen zonder meer info. Mijn Musicmann doet 6 maanden ofzo met 3 AA batterijen.
Merk ? Plaats eens fotos van de printplaat.
Ik zou toch eerst eens naar de aan/uitschakelaar kijken in de desbetreffende Jack. Schakelt ie wel nog uit? (valt makkelijk te meten)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als ie uit moet zijn als er niets is ingeplugd, maar hij trekt toch de batterij leeg, dan is de schakelaar stuk. Kan niet anders. Je hoeft niets te meten.
Op 3 december 2022 19:29:06 schreef kris van damme:
Ik zou toch eerst eens naar de aan/uitschakelaar kijken in de desbetreffende Jack. Schakelt ie wel nog uit? (valt makkelijk te meten)
Op 4 december 2022 07:02:06 schreef rew:
Als ie uit moet zijn als er niets is ingeplugd, maar hij trekt toch de batterij leeg, dan is de schakelaar stuk. Kan niet anders. Je hoeft niets te meten.
De stereo jack is inderdaad het meest voor de hand liggend dus die heb ik eerst gecheckt, maar hij werkt nog naar behoren; tip, ring & sleeve zijn nog mooi van elkaar gescheiden. Ik heb 'm ook even volledig uit het circuit gehaald voor de zekerheid maar de batterij blijft leeglopen...
Typische stromen voor gitaarpreamps zijn slechts 2..5 mA. Dat hoort een volle 9V blok zeker meer dan 24 uur vol te houden.
Dus zelfs als de jack-schakelaar stuk is dan is er waarschijnlijk meer aan de hand.
Dat lek ga je waarschijnlijk niet vinden met alleen de continuiteits meetstand van de multimeter. Even naar de stroom-meet modus (mA dc).
Die blokbatterij kan je met 1 pool losnemen, en met de meter ertussen kan je de stroom meten. Hoeveel stroom meet je? Met en zonder kabel. En met kabel los en vast aan de versterker.
Op 3 december 2022 19:26:43 schreef fred101:
Ik zou eerst de connector testen. Je kunt een stroom meter in serie met de batterij zetten. Dan weet je hoeveel stroom er loopt. Als dat niet verandert als je uitplugt dan zit daar het probleem. Verder kan ik er weinig van zeggen zonder meer info. Mijn Musicmann doet 6 maanden ofzo met 3 AA batterijen.Merk ? Plaats eens fotos van de printplaat.
Zo heb ik het inderdaad gemeten; een multimeter in serie met de batterij. De uitlezing verandert niet als ik in of uit plug, maar ze blijft ook dezelfde als ik de output er van tussen haal, vandaar mijn aanname dat het probleem elders ligt.
Dit zijn foto's van de "grootste" van de 2 pcb's, boven- en onderkant:
De kleinste pcb heb ik eens uit het circuit gehaald bij het meten maar het stroomverlies was er nog steeds, dus ik ga ervan uit dat die nog OK is.
Op 3 december 2022 19:26:09 schreef CrossFireX:
Vast een lekke elco, je ontsnapt er niet aan dit printje eruit te halen. En neem dan even een foto voor ons van de voor en achterkant!
Dit is een (poging tot) close-up van een elco (geen idee of deze condensatoren wel een + en - hebben?) die er op het eerste zicht kaduuk uit zag.
Zo zag-ie er initieel uit:
Naar ik vermoed was het een soldeer spat die op de behuizing plakte want even krassen en het kwam er zó vanaf.
Nu ziet-ie er zo uit:
Het grijs is eigenlijk lichtweerkaatsing, IRL zie je het bijna niet. Hij ziet er eigenlijk vrij normaal uit vind ik. Ook de andere condensatoren zijn niet "opgeblazen" of anderzijds beschadigd.
Hoe groot is überhaupt de kans dat een condensator in een 9V circuit de geest geeft? Heel groot kan de lading nooit worden, toch?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Het ziet er naar uit dat dit printje aan vocht is blootgesteld geweest.
Getuige de sporen op diverse plaatsen van corrosie en de draaipot's.
De elco met soldeerspat op is geen elco maar een spoel.
Ik zou beginnen met alles eens op te poetsen met IPA, die potentiometers met schakelaar kan je eens lichtjes met WD40 bespuiten.
Met een lekke elco bedoelde ik dat er door de elco heen stroom loopt en zo je batterij leeg trekt. Een keertje meegemaakt in een wandklok op batterijen.
Maar dat je alleen meten met een speciale meter voor condensators.
Je kan een draad van die schakelaar eens los solderen en zien of er dan nog contact is met een multimeter. Eventueel kan je die testen met een lampje.
Werkt die schakelaar ok, dan is er verder in de kring iets mis.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik verwacht dat de plus (of de min) van de voeding door de audiojack-schakelaar gaat en pas als er wat ingeplugd is, de schakeling van voeding voorziet.
Als er niets ingeplugd is, dan KAN de schakeling geen stroom trekken. Dan kan je in de rest zoeken tot je een ons weegt, maar daar KAN je niets vinden.
Maar goed. Als de schakelaar ECHT goed is, dan moet het zo zijn dat het vochtprobleem toch via de print voor een lekstroom zorgt.
Op 7 december 2022 16:55:30 schreef kojazz:
Typische stromen voor gitaarpreamps zijn slechts 2..5 mA. Dat hoort een volle 9V blok zeker meer dan 24 uur vol te houden.Dus zelfs als de jack-schakelaar stuk is dan is er waarschijnlijk meer aan de hand.
Dat lek ga je waarschijnlijk niet vinden met alleen de continuiteits meetstand van de multimeter. Even naar de stroom-meet modus (mA dc).
Die blokbatterij kan je met 1 pool losnemen, en met de meter ertussen kan je de stroom meten. Hoeveel stroom meet je? Met en zonder kabel. En met kabel los en vast aan de versterker.
Ja, het is zelfs geen pre-amp, enkel actieve toon regeling, dus hoog kan het normaal verbruik inderdaad niet zijn.
Met de meter op 20V dc meet ik aan de batterij 8.80V (zonder belasting meet de batterij 9.60V). Op het printplaatje meet ik 8.73V. Ingeplugd (ook in de versterker) of niet geeft geen verschil in uitlezing.
Ik kan het verlies dus duidelijk zien, ik heb er gewoon geen idee van wààr het precies zit...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 7 december 2022 18:52:49 schreef Herry123:
Ik kan het verlies dus duidelijk zien, ik heb er gewoon geen idee van wààr het precies zit...
Dat heet geen verlies maar spanningsval onder belasting.
Verschil tussen onbelaste klemspanning en belaste klemspanning, is normaal.
Dat ontstaat door de "inwendige" weerstand van de batterij.
Het is in jouw geval 800mV, er valt 7mV over de draden en dat is bij elkaar vrij hoog.
Je moet zien te vinden waar(door) die stroom loopt, soldeer die "verdachte elko voorzichtig van de print, of met een pootje los, dat brengt je misschien verder.
Probeer het dan nog een keer.
Op 7 december 2022 18:37:18 schreef CrossFireX:
Het ziet er naar uit dat dit printje aan vocht is blootgesteld geweest.
Getuige de sporen op diverse plaatsen van corrosie en de draaipot's.De elco met soldeerspat op is geen elco maar een spoel.
Ik zou beginnen met alles eens op te poetsen met IPA, die potentiometers met schakelaar kan je eens lichtjes met WD40 bespuiten.Met een lekke elco bedoelde ik dat er door de elco heen stroom loopt en zo je batterij leeg trekt. Een keertje meegemaakt in een wandklok op batterijen.
Maar dat je alleen meten met een speciale meter voor condensators.
Je kan een draad van die schakelaar eens los solderen en zien of er dan nog contact is met een multimeter. Eventueel kan je die testen met een lampje.Werkt die schakelaar ok, dan is er verder in de kring iets mis.
Mja, echt corrosie is het niet, eerder "grime" van stof dat er zowat overheen zit. Het borstelt er makkelijk vanaf. Door de close-up ziet het er erger uit dan het is.
Toch even verduidelijken dat de schakelaar in de output jack zit: een stereo jack die pas bij inpluggen de ring met de mantel verbindt waardoor de stroomkring rond wordt gemaakt. Maar zoals gezegd, ook als ik de output verwijder uit het circuit blijf ik verbruik meten.
Ik heb wel een meter waarmee ik condensatoren kan doormeten, alleen vrees ik een beetje dat de cap bij het verwijderen (nodig om deftig te kunnen meten) beschadigd kan geraken.
Als het nodig blijkt doe ik het wel hoor, ik had alleen gedacht dat het probleem in een eenvoudiger hoekje zou liggen...
Op 7 december 2022 18:49:47 schreef rew:
Ik verwacht dat de plus (of de min) van de voeding door de audiojack-schakelaar gaat en pas als er wat ingeplugd is, de schakeling van voeding voorziet.Als er niets ingeplugd is, dan KAN de schakeling geen stroom trekken. Dan kan je in de rest zoeken tot je een ons weegt, maar daar KAN je niets vinden.
Maar goed. Als de schakelaar ECHT goed is, dan moet het zo zijn dat het vochtprobleem toch via de print voor een lekstroom zorgt.
Zo is het inderdaad: het is de min die door de stereo jack gaat en het circuit pas van voeding voorziet als er een kabel wordt ingeplugd.
Kan die mosfet in het midden van de pcb eventueel stroom trekken?
Maar ik snap wat je bedoelt: als een circuit onderbroken is kàn een component eigenlijk geen stroom uit de batterij halen.
Maar dan kan er elders toch ook geen lekstroom optreden?
Op 7 december 2022 19:03:01 schreef vergeten:
[...]
Dat heet geen verlies maar spanningsval onder belasting.
Verschil tussen onbelaste klemspanning en belaste klemspanning, is normaal.
Dat ontstaat door de "inwendige" weerstand van de batterij.Het is in jouw geval 800mV, er valt 7mV over de draden en dat is bij elkaar vrij hoog.
Je moet zien te vinden waar(door) die stroom loopt, soldeer die "verdachte elko voorzichtig van de print, of met een pootje los, dat brengt je misschien verder.
Probeer het dan nog een keer.
Ah, spanningsval, ik had er al over gelezen maar niet gedacht dat het ook bij kleine spanningen en circuitjes speelt. Ik zou gezworen hebben dat dàt het stroomverlies was, dank voor het inzicht!
Ik probeer die verdachte cap eens los te maken.
Iedereen alvast dank voor het mee-denken!
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als de stroom inderdaad geschakeld wordt (geschakeld zou moeten worden) door de uitgangsjack zijn er nog twee mogelijke oorzaken: 1) je eerdere metingen zijn om de een of andere reden niet correct en 2) er zit ergens een geniepige sluiting die het circuit voltooit.
Er zit ook een tweede (kleinere) PCB in, kun je daar ook foto's van plaatsen?
Dat ding in het midden is waarschijnlijk geen mosfet maar een opamp, ik kan alleen het nummer niet goed lezen om dat zeker te weten.
Opamps kunnen inderdaad gedeeltelijk stuk zijn waardoor ze veel meer stroom trekken dan normaal maar het nog wel lijken te doen, dat is meestal ESD schade.
benleentje
Golden Member
Maar ik snap wat je bedoelt: als een circuit onderbroken is kàn een component eigenlijk geen stroom uit de batterij halen.
Maar dan kan er elders toch ook geen lekstroom optreden?
Als de jack plug connector goed schakelt dan zit het probleem dus tussen de accu en die connector. Alles wat er na die plug komt is nu even niet interessant. Dus wat zit daar allemaal nog voor de connector?
Ik zou gezworen hebben dat dàt het stroomverlies was, dank
Met de meter op 20V dc meet ik aan de batterij 8.80V (zonder belasting meet de batterij 9.60V). Op het printplaatje meet ik 8.73V. Ingeplugd (ook in de versterker) of niet geeft geen verschil in uitlezing.
direct op de batterij= 8,0V
Op het printplaatje = 8,73V
Dat is een verschil van 0,07V.
Echter kan dat verschil 2 oorzaken hebben een slecht contact of er loopt een kleine stroom waardoor er deze spanningsval ontstaat.
Echter zeg je ook
batterij onbelast = 9.6V
batterij belast = 8,8V
Dat is ook spanningsval een batterij heeft een interne weerstand. Als je de batterij belast loopt er een stroom door die interne weerstand waardoor de spanning direct op de klemmen lager is. Dit alleen al duid er al op dat er een al een stroom loopt uit de batterij. En dan is die 0,07V verschil ook een spanningsval.
dat het ook bij kleine spanningen en circuitjes speelt.
Ja spanningsval is er altijd als er een stroom is. Als je nu bv tussen de batterij plus en de print een weerstand van 100 ohm plaats, dan kan je daarover de spanning meten.
Zeg dat die 1V dan kan je daaruit de stroom door de weerstand afleiden en dus ook de stroom die weglekt.
I = U / r = 1 / 100 = 10mA
[Bericht gewijzigd door benleentje op (62%)]
rew
Heeft je multimeter een stroomstand? De meeste hebben dat. Zonee: Geloof ik niet, ik wil een foto zien.
Je kunt eenvoudig de stroom meten. Plug de batterijconnector met 1 aansluiting op de batterij. De andere hang je niet boven de batterij maar door hem 45-90 graden te draaien er naast. Nu, met de selector op "200mA" en met de probes in de juiste aansluitingen op de meter sluit je een probe aan op de vrije connector van de batterij en de andere op de vrije connector van je toonregelaar.