Perilex aansluiting werkt niet

Hoi!

Ik heb een inductie plaat aangesloten, maar deze werkt niet en ik snap geen snars van welk schema ik nu moet volgen voor de juiste aansluiting.

In de eerste instantie was de de brug vergeten te verwijderen in de aansluiting van de plaat. (hij gaf direct een E-foutcode aan) Nadat ik de brug had verwijderd, en de draden op de zelfde manier waar had aangesloten, deed de plaat helemaal niets. Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand een idee welk schema ik moet volgen. Bijgaand de fotos van het schema (rechter heb ik gevolgd), de meterkast en de stekker/contactdoos.

Bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt een Nederlandse Kookgroep.
Dat zijn als het ware twee groepen, maar dan samen
Je hebt 2x een Fase en 2 x een Nul en een Aarde
Je moet het aansluiten volgens het meest rechtse aansluitschema, daar waar jij de kleuren bij hebt gezet.
Er hoeven geen bruggetjes in!

Bij verkeerde aansluiting gaat je plaat niet kapot, maar doet het misschien niet helemaa of helemaal niet.
Of je kleuren kloppen met je omschrijving kan ik niet kontroleren hier vandaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Thevel

Golden Member

Meet met een universeelmeter:

Tussen aarde en bruin moet je 230V meten.
Tussen aarde en zwart moet je 230V meten.

Tussen blauw en bruin moet je 230V meten.
Tussen grijs en zwart moet je 230V meten.

Gebruik geen duspol anders gaat de aardlek eruit.

blauw en grijs uit de kabel op de N aansluitingen, bruin en zwart zijn de L aansluitingen. bruin is L1, zwart L2, grijs L3 op de stekker.

meet de voeding op de perilex eens, ik heb het idee dat die niet goed is aangesloten. immers heb je zonder de brug blijkbaar geen stroom meer, lijkt er dus op dat je 1x230V hebt op die perilex ipv 2x 230V..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 december 2022 15:55:55 schreef Thevel:

Voor zover ik weet: onzin. Elke duspol die ik in m'n werkende leven in handen heb gehad (en dat zijn er nogal wat) konden prima meten zonder een aardlekschakelaar aan te spreken. Pas als je de testknoppen indrukte om je meetpunt te belasten, kon je er een aardlekschakelaar mee aan laten spreken.

@ Rogier: een multimeter die voor jouw voldoende is hoeft niet zo gek veel te kosten, maar je moet wel even opletten of deze voldoende veilig is voor deze spanningen.
Eventueel zou je je locatie in kunnen vullen als er een elektrisch probleem is dat je boven de pet gaat, dan zou er iemand persoonlijk kunnen komen kijken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het komt ook vaak voor dat de twee nullen boven zitten.
Als je 2x de fase of 2x de nul op de sturing krijgt doet het apparaat niets.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Maak stopcontact eens open en maak er een foto van, maar ik vermoed dat er op de N en L3 een blauwe zit en op de L1 en L2 bruine draden 9 (bij 2x 230V)

Volgens de opschriften op het Perilex stopcontact zitten de nullen links en de fasen rechts. Maar zit het in het snoer ook zo? Zo te zien zit er een aangegoten stekker aan met opschriften N, L1, L2, L3. Nu is de vraag: zit de tweede nul op L1 of op L3? Dat zal je even moeten uitmeten.

Vandaag eindelijk tijd om er mee aan de slag te gaan. Bedankt voor de reacties. Bijgevoegd de fotos van de geopende contactdoos.
Ook 2 fotos van de aansluiting in de kookplaat en de instructie sticker onderop de kookplaat.

Wat doe ik niet goed?

bprosman

Golden Member

Op 8 december 2022 15:55:55 schreef Thevel:

Dat is alleen als je naar aarde meet.

Meet eerst even na of je tussen L1 en N 230 Volt hebt.
Tussen L2 en L3 ook 230V

Hoe zitten de draden in de stekker ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 10 december 2022 12:39:59 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zit je bruine draad wel goed? Kan het moeilijk zien.
Meet met je duspol,
Tussen Bruin en Blauw moet je 230V meten
Tussen Grijs en Zwart ook 230V
Tussen Bruin en aarde (midden in) met je ook 230V meten
Tussen Grijs en aarde ook 230V.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 december 2022 12:37:33 schreef bprosman:
[...]
Dat is alleen als je naar aarde meet.

Meet eerst even na of je tussen L1 en N 230 Volt hebt.
Tussen L2 en L3 ook 230V

Hoe zitten de draden in de stekker ?

Op 10 december 2022 12:39:59 schreef Toeternietoe:
Zit je bruine draad wel goed? Kan het moeilijk zien.
Meet met je duspol,
Tussen Bruin en Blauw moet je 230V meten
Tussen Grijs en Zwart ook 230V
Tussen Bruin en aarde (midden in) met je ook 230V meten
Tussen Grijs en aarde ook 230V.

Ik heb geen duspol. Met een spanningzoeker zie ik dat ik spanning heb op bruin en blauw. Met een brug tussen grijs en blauw deed de plaat wel iets, maar kreeg ik "E" (Error) meldingen...

[Bericht gewijzigd door Rogier Hendriks op zaterdag 10 december 2022 12:57:23 (10%)

Bij een kookgroep kan de perilex op verschillende manieren worden aangesloten. Daarom moet je voor de zekerheid het hele traject in kaart brengen.
Dus: hoe zijn de draden aangesloten op de automaten in de meterkast?
Hoe komen ze binnen op de perilex contactdoos?
Hoe zitten ze in de perilex stekker?

Met name in dat laatste zou wel eens een verwisseling kunnen zitten. Je gebruikt grijs als tweede nul, daar is niks mis mee. Maar aan welke stekkerpoot zit die? Zoek dat eerst eens uit.

dijkmane

Golden Member

je L3 vanaf je stekker moet linksonderin komen te zitten.
de blauwe draad, vooropgesteld dat dit vanaf je stekker de nul is, lijkt dan goed te zitten, aarde zit ook goed.

links wil je 2x een N en rechts de 2x een L

In no Sense, Nonsense

Als je spanning hebt op blauw, dan heeft er toch iemand zitten blunderen. Ik zou dan toch terug naar de meterkast gaan.

Op 10 december 2022 13:07:32 schreef KlaasZ:
Bij een kookgroep kan de perilex op verschillende manieren worden aangesloten. Daarom moet je voor de zekerheid het hele traject in kaart brengen.
Dus: hoe zijn de draden aangesloten op de automaten in de meterkast?
Hoe komen ze binnen op de perilex contactdoos?
Hoe zitten ze in de perilex stekker?

Met name in dat laatste zou wel eens een verwisseling kunnen zitten. Je gebruikt grijs als tweede nul, daar is niks mis mee. Maar aan welke stekkerpoot zit die? Zoek dat eerst eens uit.

Op de stekker zit het als volgt:
Blauw - N
Grijs - L1
Zwart - L2
Bruin - L3

Zo te zien ,een draaiing tussen bruin en grijs!

Op 10 december 2022 13:54:57 schreef Hunebedbouwer:
Zo te zien ,een draaiing tussen bruin en grijs!

Dus als ik bruin en grijs omwissel in de kookplaat dan zou het moeten werken?

Op 10 december 2022 14:20:43 schreef Rogier Hendriks:
[...]

Dus als ik bruin en grijs omwissel in de kookplaat dan zou het moeten werken?

Het werkt!!! Bruin en grijs zitten kennelijk verkeerd om in de stekker!!

opgelost. Bedankt allemaal!

geen dank! Het is juist lullig dat er geen standaard voor aansluiten Perilex is, geen afspraken over , niets. ( Behalve als het 400V 3 Ph is, maar dan nog, de stekkerzijde is niet hetzelfde!!

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 10 december 2022 19:04:56 (27%)

Het lullige zit hem voornamelijk in het snoer. Ik zou verwachten dat L1 bruin is, L2 zwart en L3 grijs. Maar de maker van dat snoer had kennelijk een ander idee. Je kunt het ook niet zomaar zien, want de stekker is aangegoten. Dus je komt er alleen achter door te meten.

Dat met de 2 nullen boven was einde jaren eind zestig begin 70 van de vorige eeuw ook al zo in de stad Groningen.
Daar kreeg je voor een fornuis aansluiting nooit 3 fasen , maar kreeg je een 35Amp hoofdzekering. veelal leverde het GEB van de stad het apparaat (huur of koop) net als boilers. Je kreeg er een aansluit schema bij, met de eis van het soort snoer en de doorsnede.