USB3 hub en USB 3 hdd werkt niet met externe voeding

Ik heb al een tweede USB3 hub gekocht met externe voeding. De HDD schijf werkt steeds perfect zonder de externe voeding. Als de externe voeding wordt aan gesloten valt de HDD schijf uit.Wat is er verkeerd?
Een HDD van Seagate en een andere hdd van Western Digital pasport. Beide type USB3. Het rare is dat als beide HDD zijn aangesloten en geen externe stroom aanwezig is ze wel goed werken

Op 8 december 2022 23:37:22 schreef jcl1785:
... Het rare is dat als beide HDD zijn aangesloten en geen externe stroom aanwezig is ze wel goed werken

Maar dan heb je toch helemaal geen externe voeding nodig?
Een usb3 hub kan theoretisch iets van 5 Ampere leveren; daar kun je echt wel 2 disks op laten draaien

Op 8 december 2022 23:59:31 schreef LuckyStrike:
[...]
Maar dan heb je toch helemaal geen externe voeding nodig?
Een usb3 hub kan theoretisch iets van 5 Ampere leveren; daar kun je echt wel 2 disks op laten draaien

Geen idee of er al USB hubs zijn die een hogere spanning van een USB-C poort krijgen, maar als ik aan een hub denk, ga ik nog uit van een USB stekker die je in je laptop steekt waarbij je dus ook beperkt bent tot wat de laptop via die USB-poort aan stroom wil leveren. En deze stroom wordt gedeeld door alle uitgaande USB-poorten op het hubje.

Daarom zit er een losse voeding bij.

Of begrijpen we elkaar nu niet?

@ TS: ik zou de spanning van de externe voeding eens meten, want dit kan ik niet verklaren en het klinkt niet goed. De voeding zat gewoon in de doos bij de hub, correct?

EricP

mét CE

Ik heb al een tweede USB3 hub gekocht met externe voeding.

Dat is ambigu mbt. de voeding. Heb je de voeding bij de hub gekocht (als in: het is 1 product in 1 doos)? Of los erbij?

Ik heb het vermoeden dat de voeding niet doet wat de HDD wil zien. Als-ie bij de hub hoort: terug naar de verkoper. Als je die er zelf bij gezocht hebt, dan voldoet het ongetwijfeld ergens niet aan de wensen van de HDD. Ik heb bijvoorbeeld een USB3 3½" drive. Volgens de manual heeft die danwel een externe adapter van 12V 2A nodig, danwel een 'echte' USB3 port - die die stroom ook kan leveren. En wellicht doet het ook nog wat met de spanning - wat handshake en om meer dan 5V vragen.
Dus op USB2 werkt het. maar dan wel met een eigen adapter. Het vermogen komt er niet uit, en een hogere spanning toch al niet.

Op 9 december 2022 13:57:05 schreef r-p:
maar als ik aan een hub denk, ga ik nog uit van een USB stekker die je in je laptop steekt waarbij je dus ook beperkt bent tot wat de laptop via die USB-poort aan stroom wil leveren. En deze stroom wordt gedeeld door alle uitgaande USB-poorten op het hubje.

Uh, actieve hubs zijn er al jaren, ook in USB2 'formaat', waarbij een externe voeding er dan voor zorgt dat alle aangesloten apparaten van voldoende stroom voorzien worden en de interne controller het verkeer en zo afhandelt.

Bij USB3 klinkt dat als iets overbodigs omdat er (vaak) meer stroom geleverd kan worden en ook hogere spanningen beschikbaar kúnnen zijn, maar als je van 1 of 2 poorten er 4 wil maken én op al die poorten telefoons of zo snel op wil kunnen laden (of, ik noem iets geks, CD-rom drives met twee aansluitingen wil verbinden), dan moet die stroom ergens vandaan komen. Daar zorgt de externe voeding dan voor.

Inderdaad ga ik dan ook twijfelen aan de voeding.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Niet alle apparaten werken goed met een hub ertussen, probeer het eens zonder...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De voeding werd samen on de doos geleverd. Dus die zou goed moeten zijn. Wat raar is dat dit de tweede hub is die ik gebruik. De eerste werd retour gestuurd en de nieuwe heeft zelfde probleem. Geprobeerd op andere laptop en daar start hdd op maar na een tien seconden valt deze uit. Zal dan maar verder gebruik maken zonder voeding daar de hub zijn werk goed doet

arco, de usb 3 wifi ontvanger en een usb stekker voor een koptelefoon werken goed. Ik heb een kleine usb3 hub zonder stroom en daar waren regelmatig verbindings problemen met wifi. Dat is nu voorbij.

Je zal de eerste niet zijn met een conflict (en uh... drivers bijwerken? ook die van de hoofdhub van je computer kan de schuldige zijn)

Daarnaast werkt het aansluiten van meerdere apparaten die van de volledige snelheid gebruik willen kunnen maken op een hub lang niet altijd goed: de hoofdhub in een computer kan dat niet en dus verwacht ik dat een externe hub dat ook niet kan. Menig eigenaar van 4K HDMI capture sticks komt daar ook achter: een computer barstensvol USB3 aansluitingen, maar met slechts 1 hoofdhub aan boord. Dan werkt er maar 1 stick tegelijkertijd.

Je zou usbdeview-x64 eens kunnen proberen: dit geeft tot in idioot detail ALLES weer wat er op een computer aangesloten is (en is geweest), welke rechten de verbinding heeft, wie de fabrikant is, op welke poort en bus 'ie zit... ga zo maar door.

Dat vertelt je vaak meer dan de vage dialogen en het (immer) tekortschietende 'Apparaatbeheer' van Windows.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.