Tomtom Navigatie wil niet booten

RAAF12

Golden Member

Een probleem met dit navigatiekastje. Op de heenweg werkte de unit incl. een groen symbool rechtsboven in beeld van de TMC dienst van de FM zender in Nederland.
Op de terugweg met volledig geladen accu wilde het apparaat niet meer opstarten. Ook resetten via het gaatje en 30 sec. vasthouden met de on/off button had geen effect. Hij blijft hangen in het opstartscherm incl. de tromroffel hoorbaar. Ik had geen SD kaart bij me om te checken of die daar wel van wil booten.

klik op de plaatjes...

Hmm staat ie wel in de goede afdeling? move to digitaal?

revado

Honourable Member

De reset met paperclip minimaal 20 seconden vasthouden en meteen daarna de aan/ uit knop minimaal 5 seconden vasthouden al getest?
Daar heb ik een weer mee aan de gang gekregen een tijdje terug.

RAAF12

Golden Member

Blijft hangen in het opstartscherm zoals boven is te zien. Maar ik moet maar even wachten tot er een SD kaartje in de buurt is met een beetje mazzel boot die dan wel. Aan/uit knop indrukken werkt niet om uit te schakelen. Maar wel even de reset pin indrukken. Het is oud spul, maar werkte nog steeds goed incl. de nieuwe kaarten. Dit is nog de oude versie Tomtom die gewoon via een Windoos bak te benaderen is. En de kaarten zijn te downen via de bekende kanalen.

bprosman

Golden Member

Op 11 december 2022 16:59:52 schreef RAAF12:
Blijft hangen in het opstartscherm zoals boven is te zien. Maar ik moet maar even wachten tot er een SD kaartje in de buurt is met een beetje mazzel boot die dan wel. Aan/uit knop indrukken werkt niet om uit te schakelen. Maar wel even de reset pin indrukken. Het is oud spul, maar werkte nog steeds goed incl. de nieuwe kaarten. Dit is nog de oude versie Tomtom die gewoon via een Windoos bak te benaderen is. En de kaarten zijn te downen via de bekende kanalen.

Kun je m wel benaderen met de PC ?
Dan kun je in ieder geval de config controleren, bestanden met 0 bytes en zo vervangen.
Navcore zelfs er opnieuw opzetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Alleen het brede oplaadsnoertje van Tomtom met ingebouwde dipool TMC antenne is aanwezig. Het zal even duren voor er een verbinding met de laptop kan worden gemaakt met een USB mini connector.

SD-kaartje eruithalen en terug erinzetten al geprobeerd?

RAAF12

Golden Member

Op 11 december 2022 19:11:39 schreef ohm pi:
SD-kaartje eruithalen en terug erinzetten al geprobeerd?

Ik heb nu geen SD kaart ter beschikking dus startte ie van zijn eigen interne geheugen op, inclusief de maps. Benelux staat erop die is niet zo groot.

https://help.tomtom.com/hc/en-sg/articles/360013960819-Switching-betwe…

Dat was anno 2008 redelijk modern (en het werkt nog steeds) TMC ontvangertje met 300Ω(?) lintlijn als antenne.

Die navigatie dingen staan meestal permanent onder spanning, zelfs al staat ie op off, toch werkt ie nog in een sleep stand. Bij opnieuw gebruiken start ie dus de laatste gekende mode weer op.

Hier zit dus het probleem; Vast gelopen, dan start ie weer in hetzelfde fout ergens op en dat blijft zo, een warm boot noemen ze dat.

De enige oplossing hier zou zijn, de interne accu even afkoppelen voor 5 minuten en daarna weer vast maken.
Hiermee zou de fout weg moeten zijn, aangezien hij nu met defaults zal opstarten, een zogenaamde Cold boot.
De opstart zal nu aanzienlijk langer duren, hij moet kaarten opnieuw laden en initialiseren.

Heb ik bij een tweetal oudere toestellen met succes toegepast, geen tomtom maar was van Garmin.

Hetzelfde gebeurt veel bij computers, shutdown staat ie in standby, en als je terug opstart gebruik je weer de laatste gekende modus. Dus niet echt een volledige opstart vanaf nul. Je moet daar dan Fastboot op disabled zetten.

Het is een kleine computer, maar niets is foutloos... Ook hier kan er al eens iets in de soep draaien net als andere computers.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Dus met een SD kaartje erin zou het weer moeten werken? Dat zou heel mooi zijn! De accu is nog prima, die houd het makkelijk een uur vol.

Goed mogelijk als hij het sd kaartje als eerste boot station aanneemt. De interne valt ie normaal op terug zonder SD kaart.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Het apparaat werkt weer. Eerst de interne opslag van 4GB geformatteerd en voor de zekerheid TT clearflash gedraaid en daarna met Tomtom Home online de Navcore laten installeren en quick gps fix ect. geïnstalleerd. En vervolgens de kopie Benelux kaart erop gezet. Morgen nog wat POI's, alarmgeluiden ect. instellen. Altijd grappig als er ineens een koe gaat loeien als er te hard wordt gereden. (niet mijn auto :-) )

RAAF12

Golden Member

Laatste kaart erop en gaan met die banaan! Europa kan er ook nog op maar dan op de SD kaart die is wat groter dan het interne geheugen.
De CPU is wel een stuk trager dan een gemiddelde smartfoon.

bprosman

Golden Member

Op 12 december 2022 12:30:56 schreef RAAF12:
Laatste kaart erop en gaan met die banaan! Europa kan er ook nog op maar dan op de SD kaart die is wat groter dan het interne geheugen.
De CPU is wel een stuk trager dan een gemiddelde smartfoon.

Hij hoeft ook maar 1 ding te doen ;-)
Je hebt al wel een 64K versie, er zijn ook 32K versies in omloop.

Blijf het een uitvinding vinden met die losse SD kaartjes, paar jaar geleden meegenomen naar de US, kaartje met een US kaart er in, werkte als een speer. Een stuk beter dan die "Hertz" ingebouwde navigatie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Ja, dat is makkelijk en met de optionele TMC rijd je ook nog eens congestion voorbij. Camper verhuurbedrijven in de States stellen je ook voor een Tomtom of een ander merk te huren per dag! Voor dit 930 model is een nieuwe zuignap met klikhendel handel aangeschaft bij Ali. De originele heeft er een met draaiknop. En die zuignap gaat ook lekken en wordt stugger na verloop van tijd.

[[ off - topic maar ik vind het geen aparte draad waard ]]
TomTom lijkt meer en meer gebruik te maken van de vrijelijk beschikbare data van OpenStreetMap, daarmee zijn ze op mijn zwarte lijst gevlogen - dit is commercieel misbruik van het mooie principe van open data. En dan maar personeel ontslaan!

Ik navigeer alweer een hele poos met Navit, die gebruikt de data van OSM openlijk en direct.

Arco

Special Member

Je hebt al wel een 64K versie, er zijn ook 32K versies in omloop.

Maak dat maar 64Mb... (64 kb is iets uit de jaren '70... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 12 december 2022 13:57:48 schreef Paulinha_B:
[[ off - topic maar ik vind het geen aparte draad waard ]]
TomTom lijkt meer en meer gebruik te maken van de vrijelijk beschikbare data van OpenStreetMap, daarmee zijn ze op mijn zwarte lijst gevlogen - dit is commercieel misbruik van het mooie principe van open data. En dan maar personeel ontslaan!

Ik navigeer alweer een hele poos met Navit, die gebruikt de data van OSM openlijk en direct.

Ook leuk spul maar geen filewaarschuwingen en stantepede omleidingen enzo. Ik heb weleens een half uur in Porto vastgestaan :-) Dat is voor een verdwaalde Noorderling een crime.