Ruis bij 2 meter ontvangst.

pietplof

Golden Member

Collegae,

Als radio-amateur ( PA0DGR) beschik ik o.a. over een braun se400 tranceiver en een braun se600 tranceiver.
De 400 is aangesloten op een horizontale 2 m antenne en de andere op een verticale 2 m antenne. Beide antennes zijn in de topvan een 24 meter hoge ,,bijzenmast" geplaatst.
De coaxkabels zijn ongeveer 45 meter lang.

Tot voor enkele weken had via de verticaal een goede ontvangst daarna was er een vervelende ruis en alleen zenders in de buurt ( binnen 20km).

Dit voorjaar gaat de mast plat en kan ik eventueel antenne en / of de kabels vervangen.

Maar de vraag is nu: kan ik middels meting vaststellen of de fout in de antenne of in de kabel zit?

festina lente

Begin met de impedantie te meten. En een collega radioamateur kan vergelijkende sterkterapporten geven.

fred101

Golden Member

TDR meting laat direct zien of en waar er een afwijking in de coax zit.
Tgenwoordig heb je al een VNA onder de 100 euro. Ik heb sinds kort de liteVNA, het grotere broertje van de nano (loopt tot 6GHz en kan zelfs tot 9GHz nog wat doen). Voor jou doel is de nano prima geschikt.

Ook handig om te kijken of een antenne de goede impedantie (of SWR als je dat liever ziet) heeft.

Ben wel voorzichtig met metingen aan antennes, vooral grotere of als er veel coax zit. (static op antenne en lading in de coax want dat is een soort van condensator).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Kan water in die kabel zijn, maar ook een ingangskring van de ontvanger. Dat laatste kun je vastellen met een meetzender. Of je kunt beide ontvangers eens vergelijken. Geven beide ontvangers op de verdachte antenne ruis? En op de andere niet? dan hoef je het niet in de ontvanger te zoeken.

met een nano vna kun je de antennes en de kabel meten. Maar met een swr meter kun je ook een eind komen hoor.

RAAF12

Golden Member

Maar als de ruis plotseling is ontstaan zou het ook nog een zijband lispel van een nieuw nabuurstation kunnen zijn. Dat is een kwestie van uitzoeken (open deur).

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 22 januari 2023 16:21:05 (34%)

ik zou zeggen een geoxideerde coax connector..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

De aanwezige kennis van HF spullen blijkt aanzienlijk groter dan die op het gebied van koffiezetters.

Inmiddels heb ik mijn TF2952 (radio telefoon testset Marconi { of eigenlijk van Neuwirth}) gekoppeld aan de transceiver.
Op de ingestelde frequentie van 145.275 MHz( daar probeerde ik deze morgen op te werken) kwam er een fraaie heldere fluittoon binnen ( gemoduleerd met 400Hz.) Geen ruis te horen.
Hieruit mag ik toch concluderen dat de ruis buiten de ontvanger wordt geproduceerd.

Aangezien ik nog op bijkans ongerept platteland woon met bewoning op ongeveer 400 meter en er bij mijn weten geen zendamateurs in het dorp actief zijn en de dichtbij zijnde collega radio amateur op zeker 10 km domicilie heeft acht ik een storing zoals Raaf veronderstelt niet aannemelijk.

Uiteraard heb ik een SWR meter toegepast en nog wel van R&S ( NAU BN26124)
Die geeft 0,2

Dat je met een VNA de kabel en de antenne kunt meten zonder de zaak te moeten demonteren is mij onbekend.

Vocht is een belangrijke verdachte.
Om dat te kunnen constateren moet de mast omlaag en de zaak losmaken.

Ik heb al eerder een coax kabel in mijn shack gehad waaruit bijna een straaltje water liep. Die kabel was aangesloten op m'n langdraad antenne en boven niet goed afgewerkt.
De kabel voor mijn rondstraler zit aangesloten in een verticaal busje waarin de connector is gemonteerd.
Als het water vanaf de antenne in dat busje kan druipen ben ik aan de beurt.

Eerst maar eens zoeken naar een nano vna.

Voorlopig dank voor al jullie suggesties.

festina lente
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb al eerder een coax kabel in mijn shack gehad waaruit bijna een straaltje water liep. Die kabel was aangesloten op m'n langdraad antenne en boven niet goed afgewerkt.
De kabel voor mijn rondstraler zit aangesloten in een verticaal busje waarin de connector is gemonteerd.
Als het water vanaf de antenne in dat busje kan druipen ben ik aan de beurt.

Bekend en veel voorkomend probleem. Wat ook deze problemen kan veroorzaken zijn die die grote groene parkieten. Die vinden de isolatie van de coax kabels schijnbaar erg lekker en vreten die met hun sterke snavels aan. Door de aanvreet schade loopt de coax vervolgens vol water.

Erg leuk (en kostbaar) als je dat hebt met bijvoorbeeld aircon kabel.

fred101

Golden Member

Je kunt Time Domain Reflection meting doen. Dat kan zelfs gewoon met een puls generator en een scoop. Wel een beetje snelle stijgtijd, ik denk dat 1 tot 3 ns stijgtijd al gaat. Op die link doe ik het zo

Met een VNA is het eenvoudiger omdat je markers hebt en meestal ook een step response mode. Daarmee kun je zelfs heel kleine impedantie afwijkingen zien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 januari 2023 15:35:32 schreef pietplof:
Tot voor enkele weken had via de verticaal een goede ontvangst daarna was er een vervelende ruis en alleen zenders in de buurt ( binnen 20km).

Bedoel je dat er letterlijk extra ruis is bij gekomen? Want dat sluit slechte kabel of antenne als oorzaak uit - die veroorzaken geen ruis.

Inderdaad zou een nieuwe zender in de buurt de 'aanleiding' kunnen zijn. Ik zeg niet meteen 'veroorzaker', want de ingang van de 400 was erg simpel: slechts één kringetje en dan meteen een dual gate mosfet. Bij de bouw werd nog geen rekening gehouden met sterkere zenders in de buurt, en kruismodulatie of andere vormen van storing liggen op de loer.
Schema: kring, dual gate, twee kringen, dual gate mixer.

Op de bekende antennekaarten zie ik geen telefoonmasten in de directe omgeving. Is er soms onlangs wél eentje geplaatst?

Je zou de '600 eens op de vertical kunnen aansluiten en kijken of je verschil ziet. Al is de ingang daarvan wel min of meer gelijk; ook daar één kring en dan de dual gate, gevolgd door twee kringen en de mixer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

in geval mogelijke nieuwe zender zou ik zeggen probeer eens als het donker is, dat sluit evt zonnepaneel omvormers uit. een warmtepomp of andere frequentie geregelde motor kan ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Het kan simpeler, een verticale spriet moet ohms oneindig meten, als je een lage weerstand meet, onder 1 M Ohm kan je er vanuit gaan dat er vocht ergens zit. cable of connector.

pietplof

Golden Member

Zoals al eerder door collegae opgemerkt wordt over 't algemeen op prijs gesteld de resultaten van de gegeven opmerkingen/adviezen ook te vermelden.

Oeps.... daar komt het.

Heer Frederick vroeg naar de ruis. Is dat toegenomen of was het er ineens? Deze opmerking gecombineerd met mijn constateringen zou betekenen dat het probleem niet aan kabel/ antenne ligt.

NB. Er is echt geen nieuwe zender in de buurt bijgekomen.

Daarbij de opmerking van Krelis V.
Onmiddellijk mijn isolatietester gepakt en de coax onderworpen aan een meting.
De weerstand tussen de kern en de mantel blijkt > dan 100 M Ohm.

Daarna heb ik m'n SE600 eens even extra goed bekeken en toen zag ik eerst dat de knop ,,avr" niet op automatisch stond maar op handbediening maar wel helemaal dicht.
Vermoedelijk al zeker twee weken geleden per ongeluk verkeerd bediend. De knop zit onmiddellijk naast de netschakelaar ( draaiknopcombinatie met volume).

Avr op aut. Gezet en zeker twee stations w.o. de ronde ergens uit Friesland goed hoorbaar.

Ik denk dat de vele stortbuien gecombineerd met stevige windstoten en de zichtbaar heen weer zwaaiende antennekabels mijn fantasie ernstig hebben be?nvloed.

Toch mijn dank voor jullie hulp en wellicht hebben enkele meelezers weer wat geleerd.

festina lente
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, ha! Wat een ontknoping. Ik ben al blij dat ik blijkbaar niet de enige ben die zoiets weleens overkomt. ;)

Technisch misschien minder interessant voor ons :+ , maar mooi dat je spullen nog allemaal in orde zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Per ongeluk tegen een knopje stoten,, en meestal eentje wat je nooit gebruikt..Dat overkomt gelukkig iedereen wel eens. 8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Inderdaad bijna nooit... Ik heb ook tranceivers gehad met handmatige AVR (AGC) mogelijkheid, maar die heb ik in mijn 25+ actieve jaren als zendamateur maar heel zelden nodig / behoefte aan gehad.

Soms, in SSB als er een heel sterk lokaal station vlak naast een zwak dx signaal zat wilde ik er wel eens aan draaien