etsmiddel H2O2 en HCI werken niet?

hallo beste mensen ..

Er staan heel veel topics op Circuit online die over Etsmiddelen gaan maar blijf met vragen zitten omtrent het etsen met zoutzuur (HCI) en waterstof peroxide (H2O2) waar ik mee ben begonnen omdat , de methode met kristalpoeder wat je per 100 gram kan bestellen niet echt goed werkt en zser lang duurt op een temperatuur van 40 graden .

Aan ijzeroxide de gele-korrel oplossing heb ik mij nog niet gewaagd maar kan alsnog ingezet worden om een snelle ets te bewerkstelligen .

nu heb ik om terug te komen op mijn huidige manier met HCI en H2O2 een verhouding aangehouden van 1:3 .
De H2O2 waterstofperoxide van de ETOS en het HCI zoutzuur van een gereedschap zaak
op de beide flessen staat 3% op 120ml waterstof peroxide ( ETOS ) en 10 % op 1 liter zoutzuur van de gereedschap-zaak,, heeft iemand hier ervaring mee hoeveel je van beide moet gebruiken om een sterke ets reactie te krijgen .. ??

met vriendelijke groet

Met vriendelijke groet Mike

Volgens mij is de crux dat het etsmiddel pas werkt, als er al wat koper in opgelost is en er koperchloride ontstaat, wat het eigenlijke etsen doet.

Gooi eens wat reststukjes printplaat er in, een hele nacht lang, en kijk of dat weggeëtst wordt. Test vervolgens nog eens of het nu wel vlot etst.

Met 3% waterstofperoxide moet het werken volgens diverse internet recepten, maar die kan je zelf allemaal opzoeken en testen.

Let op dat je de boel niet in een afgesloten fles bewaart. Waterstofperoxide ontbindt langzaam en dus komt er gas vrij. Je wil niet dat je fles etsmiddel explodeert.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik gebruik hele andere percentages van de beide stoffen.
Hier zoutzuur 30% en waterstofperoxide 35%, dus is is niet te vergelijken.
En het staat al heel wat jaartjes op de plank, maar is nog steeds erg agressief goedje voor koper.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Waterstofperoxide 35% is een precursor voor explosieven en derhalve niet meer te krijgen voor particulieren. Ook echt niet iets wat je aan een ongetraind persoon mee wil geven, die explosieven zijn met zulke concentraties ook per ongeluk te maken...

(ik ben overigens van mening dat het evengoed verkrijgbaar zou moeten zijn, want mensen die kwaad in de zin hebben vinden tóch die explosieven of hun grondstoffen wel, en ik vind dat de bevolking die zich een technische vaardigheid wil bijleren, daar in gestimuleerd moet worden).

@ hieronder:
ik gebruik nog wel ijzer (3) chloride. Puur omdat het ook voor andere dingen wordt gebruikt op mijn werk.
Ik heb niet het idee dat er zoveel damp van af komt. Ik ruik in ieder geval niets als ik onverhoopt de zuurkast vergeet aan te zetten. Ik ets meestal op 40 a 50 graden. Het gaat lang mee.
Voor thuis wilde ik eigenlijk ammoniumpersulfaat kopen vanwege de vlekken die ijzerchloride overal in maakt, maar Radio Twenthe had alleen maar ijzerchloride dus heb ik dat gehaald :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 24 mei 2023 22:28:38 (32%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Ik ets niet veel meer maar gebruikte ammoniumpersulfaat, ook wel fijnetskristal genoemd.
Prima resultaten mee gehaald. Ik stookte het tot iets van 45 graden op.
Lang geleden ook ijzerchloride gebruikt maar de dampen daarvan zijn heel aggressief, alles van ijzer in de omgeving gaat roesten als je geen hele goede afzuiging gebruikt, en die had ik toen niet...

Als het etsen met gewoon fijnetskristal niet lekker ging lag dat nog wel eens aan oud printmateriaal/niet goed ontwikkelen.
Te testen door te zien of een goed schoon (staalwol) stukje koperprint wel vlot etst. De juiste temperatuur en voldoende lucht scheelt overigens ook veel.

Dat probleem zal allicht toenemen nu de resterende markt voor dit soort materiaal miniem is. Zelf heb ik de etsbak lang geleden aan de wilgen gehangen, het was net als chemische fotografie meer noodzakelijk kwaad dan dat ik er lol in had.

Altijd met natriumpersulfaat gewerkt vanwege de minste nadelen.
De prijs nam ik er om die reden graag bij.
Zonder lucht erin te blazen werkte het inderdaad voor geen meter.

Ik heb er wel eens een uitgebreider antwoord op gegeven:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2313019#2313019

Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om sterk H2O2 te kopen als consument. HCl kan je wel sterk kopen online.

[Bericht gewijzigd door hardbass op donderdag 25 mei 2023 09:13:03 (32%)

PE2BAS
Arco

Special Member

Die 3% is een veel te 'tamme' oplossing om koper binnen een aanvaardbare tijd op te lossen inderdaad. Moet 30% zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://www.circuitsonline.net/forum/view/93168

helaas werkt de calculator niet meer, misschien de TS vragen om het te delen

harry64

Golden Member

Ik heb wel even een spreadsheetje gemaakt met de mengverhoudingen voor water, waterstofperoxide en zoutzuur. Mengverhoudingen met zoutzuur en waterstofperoxide zijn altijd 2:1 Voor eventueel water toevoegen indien nog nodig is het 3:2:1 of 5:2:1.

Verdunnen bij voorkeur met gedemineraliseerd cq gedestilleerd aka accu-water ivm toevoegingen in drinkwater.

Waterstofperoxide is nog wel te koop op internet in een max. van 12 procent. Met 3% waterstofperoxide van de drogist wordt het niks lijkt mij. En met bouwmarkt zoutzuur van 10% is de sterkte ook aan de lage kant. Zoutzuur 30% is ook nog verkrijgbaar, moet je alleen geen 500 liter bestellen, da's verdacht. :P

Ow enne aangemaakt mengsel niet in een afgesloten fles of pot bewaren, dat doet heel hard boem na enige tijd is mijn ervaring.

Anoniem

Wat niet iedereen weet is dat 30% HCL zowat de sterkste concentratie is die voorhanden is. Andere zuren, zwavelzuur, azijnzuur etc.. kun je in veel hogere concenraties verkrijgen.
Dat komt omdat HCL eigenlijk een gas is, en 30% zowat het maximum wat je in water kunt oplossen.
Hogere concentraties bestaan (niet in de handel) maar geven sterk bijtende dampen af en zijn gevaarlijk in gebruik.
Ijzerchloride is veiliger, maar maakt onuitwisbare vlekken op kledij, natuursteen...
Salpeterzuur gaat ook prima, maar je moet opletten voor je handen.
Spatten veroorzaken geelbruin kleurige vlekken op je huid die er niet meer afgaan. Dat komt door de xantoproteinereactie. Het zuur vormt met het eiwit uit je huid een fel gele verbinding. En dan is het weken wachten tot het vervelt.

Zoutzuur doet dit niet, maar dan merkt mevrouw weken later tijdens de strijk dat er gaatjes in je broek zitten.
Draag dus een oude schort of zo. Zoutzuur heeft een kleinere oppervlaktespanning dan water en je krijgt makkelijker onzichtbare spatjes.

Op 25 mei 2023 11:15:31 schreef Arco:
Die 3% is een veel te 'tamme' oplossing om koper binnen een aanvaardbare tijd op te lossen inderdaad. Moet 30% zijn...

Ik gebruik 3% waterstofperoxide al jaren en het werkt prima...
Ook m'n zus heeft daar recent haar eerste printje mee geëtst. Duurde, wat zal het zijn, een minuut of 15 of zo?

@ grotedikken: neem van mij aan dat de oplossing van waterstofperoxide en zoutzuur in sterktes 3% en 10 % ook gewoon gele vlekken geeft op je huid, alleen is dat waarschijnlijk een hele oppervlakkige reactie.
Sinds ik ooit zonder handschoenen werkte en per ongeluk een spat op een van m'n handen kreeg, merkte ik dat het begon te jeuken en geel begon te verkleuren. Snel lang afgespoeld onder de kraan en weg was de vlek. Sindsdien ben ik minder panisch wat betreft morsen op de huid, maar met m'n ogen neem ik geen risico en gaat een veiligheidsbril op.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Salpeterzuur is mits je het binnen een minuut afspoelt, ook geen ramp. De vlekken blijf je wel effe zien.

Spoel je het niet binnen een minuut af, ja dan heb je wat serieuzere problemen.

ALTIJD een bril dragen tijdens het etsen, ongeacht je etsmiddel. Je weet nooit waar een druppel etsmiddel beland als er iets spat. Mijn labjas heeft 'n boel kleine gele vlekjes, en die kunnen alleen maar van m'n etsbad komen. Heb ook thuis gewoon een labjas, die dingen kosten 20 euro ofzo.
Mad scientist cosplay is ook gewoon best leuk :+ maar in mijn geval is het geen cosplay maar ben ik waarschijnlijk gewoon echt een mad scientist

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 25 mei 2023 19:48:52 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
harry64

Golden Member

Met sterkte 4,3 ongeveer 5 minuten op kamertemperatuur en voorzichtig vegen met een zachte kwast.

McAwesome

Golden Member

Op 25 mei 2023 19:48:23 schreef Ledlover:
Salpeterzuur is mits je het binnen een minuut afspoelt, ook geen ramp. De vlekken blijf je wel effe zien.

Als je ooit met rokend salpeterzuur aan de slag gaat, bijvoorbeeld voor het decappen van chips, dan mag je NOOIT handschoenen dragen en let er op om een labjas aan te doen met drukknoppen die je snel uit krijgt.

Als je dat spul op je blote handen krijgt en tijdig afspoelt blijft het effect beperkt tot een gele huid die later wat vervelt. Dat is veel minder erg dan brandwonden. Als je nitril handschoenen aan hebt en je morst daar een behoorlijke hoeveelheid rokend salpeterzuur op, dan heb je exact nog enkele seconden voor je handschoenen in brand vliegen... Het spul is namelijk een heel sterke oxidator.