Etherpiraat op de FM-band was zelfs in Noorwegen te ontvangen.

RTV-Drenthe: "Grote piratenzender in Nieuw-Amsterdam uit de lucht gehaald".

Volgens "RDI haalt keiharde radiopiraat uit de lucht: zelfs in Noorwegen te beluisteren".

Hoe kan nu een FM-etherpiratenzender zover zenden dat die in grote delen van ons land en zelfs in Noorwegen te ontvangen was? Normaal gaan FM-zenders nooit verder dan de horizon, gezien vanaf de zendantenne. Waren de propagatiecondities dan gunstig voor een bereik over enorme afstanden ver achter de horizon?

Met de enorme antenne en een groot vermogen zou het zomaar kunnen.
Tussen Drenthe en Noorwegen zit voornamelijk zee wat in dit geval ook gunstig kan zijn.

Maar dan zouden de FM-zenders vanaf de zendtoren in Smilde enb overige regionale zenders in Noord-Nederland toch ook in Noorwegen te ontvangen zijn?

Hieronder heb ik drie weerkaartjes van afgelopen zondag 18 juni jl. vanwege de eventuele propagatiecondities van die dag:

Geopotentiaal (luchtdrukgradiënt) op 5,5 km hoogte en luchtdruk aan de grond:

Temperatuur en luchtdrukgradiënt op 1,5 km hoogte:

Luchtdruk aan de bodem en ligging fronten:

Het is natuurlijk de vraag hoe groot het vermogen was.

Op 20 juni 2023 18:16:25 schreef dawmast:
.. luchtdruk aan de grond:

Dat zal zijn "luchtdruk op zeeniveau". Dat is een berekende waarde als de grond niet op zeeniveau is, maar daarboven.

Op 20 juni 2023 18:19:24 schreef pa3gws:

Enkele tientallen KiloWatts, volgens TotaalTV.

Op 20 juni 2023 18:19:24 schreef pa3gws:

Enkele tientallen kilowatts...

mvdk was wat vlotter.

Op 20 juni 2023 18:41:57 schreef rew:
[...]Dat zal zijn "luchtdruk op zeeniveau". Dat is een berekende waarde als de grond niet op zeeniveau is, maar daarboven.

Precies. In luchtvaarkringen heet dat de QNH en het is ongeveer de eerste informatie die men meekrijgt als men als vliegenier van frekwentie verandert en zich aanmeldt bij de nieuwe dienst.

Op 20 juni 2023 18:45:01 schreef mvdk:
[...]

Enkele tientallen KiloWatts.

Ik geloof dat ze dat in technische termen ook wel een "volidioot" noemen http://www.gigawatts.nl/co/smile/nosmile_crazy1.gif

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

Op 20 juni 2023 18:03:44 schreef dawmast:
Waren de propagatiecondities dan gunstig voor een bereik over enorme afstanden ver achter de horizon?

Kennelijk. Of luisterden de Noren via de maan naar Weekend Formatie Zuidoost Drenthe?
Van de site: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15674101/grote-piratenzender-in-nieuw…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Dat de zender wellicht via de maan in Noorwegen te beluisteren was, kan heel goed. Heet ook wel Moonbouncing.

Ongelofelijk. Dat kan je eigenlijk geen ether- of zendpiraat meer noemen, als er in die zender een foutje zit dan ligt het hele vliegverkeer en alle hulpdiensten plat. Die apparatuur zal dan ook wel een vermogen kosten aan geld, is dan ook geheel terecht als hij een boete van duizenden euro's krijgt, heb weleens van een paar kw gehoord maar dit is echt heel belachelijk, het zal mij ook niets verbazen als die persoon de rest van zijn leven moet betalen, dan is het toch ook geen hobby meer?

Er is volgens mij in Nederland geen enkele zender met zo'n idioot hoog zendvermogen.

Ik heb zelf een kortegolf zendertje gebouwd van 2,5W met een BD139 als eindtrap en ik gebruik hem alleen echt op een antenne als er door oorlog het telefoonverkeer e.d. platgelegd wordt. Dat valt in mijn ogen onder een hobby, als je echter boven dat zendvermogen uitkomt dan is de kans groot dat je wordt gepakt en tientallen kilowatts zal plaatselijk ook wel voor veel schade en storing aan apparatuur zorgen.

Dan is verder natuurlijk de vraag hoe hij aan die zender en aan de antenne is gekomen, of heeft hij die zelf gebouwd? Hoeveel geld zou dat wel niet gekost hebben?

Op 20 juni 2023 19:08:30 schreef dawmast:
Dat de zender wellicht via de maan in Noorwegen te beluisteren was, kan heel goed. Heet ook wel Moonbounching.

Als je dan toch per se in het Engels wilt wouwelen, doe het dan tenminste correct. Maar waarom niet spreken over een "maanstandje" :) ?

Stuiteren is een betere vertaling.(of kaatsen,botsen)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]

Moonbouncing is een correcte uitdrukking en het heeft niets van doen met een maanstandje maar maan stuiteren.
Ofwel een radio signaal via de maan weerkaatsen om zo een grote afstand te kunnen halen.
Maar dat is voor de betreffende piraat niet van toepassing denk ik.

Mij lijkt het dat er een "h" teveel in staat - maar natuurlijk heb ik een slechte reputatie aangaande het copuleren met bepaalde insectensoorten...

also known as Moon bounce

Anderszijds geef ik grif toe dat dat "maanstandje" meer poezie bevatte dan techniciteit :)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (19%)]

Dat van die h klopt ;-) maar het blijft stuiteren.

Moonbounce is hier niet van toepassing. Tenzij ze hun antenne op de maan gericht hebben. Maar ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat het een rondstraler is.

Ik heb op de 2m band met 15w vermogen in een 5 elements yagi een keer 500km gehaald, een verbinding over een repeater ergens diep in duitsland. Als de condities meewerken, kan het gewoon.

Maar andere zenders zullen óók in Noorwegen te horen moeten zijn geweest.

Van Nieuw Amsterdam naar Stavanger is 700Km hemelsbreed over zee dus dat moet wel te doen zijn.

Dat bij sommige tropocondities grote afstanden overbrugd kunnen worden is geen nieuws.
Maar wat meer helpt, is dat in Noorwegen niet veel omroep op FM meer over is gebleven, zodat een 'vreemd' signaal beter beluisterd kan worden. Twintig jaar geleden zou het door hun eigen omroep overstemd geweest zijn.

Op 20 juni 2023 19:12:28 schreef HVinduction:
Ongelofelijk. Dat kan je eigenlijk geen ether- of zendpiraat meer noemen, als er in die zender een foutje zit dan ligt het hele vliegverkeer en alle hulpdiensten plat. Die apparatuur zal dan ook wel een vermogen kosten aan geld, is dan ook geheel terecht als hij een boete van duizenden euro's krijgt, heb weleens van een paar kw gehoord maar dit is echt heel belachelijk, het zal mij ook niets verbazen als die persoon de rest van zijn leven moet betalen, dan is het toch ook geen hobby meer?

Er is volgens mij in Nederland geen enkele zender met zo'n idioot hoog zendvermogen.

Ik heb zelf een kortegolf zendertje gebouwd van 2,5W met een BD139 als eindtrap en ik gebruik hem alleen echt op een antenne als er door oorlog het telefoonverkeer e.d. platgelegd wordt. Dat valt in mijn ogen onder een hobby, als je echter boven dat zendvermogen uitkomt dan is de kans groot dat je wordt gepakt en tientallen kilowatts zal plaatselijk ook wel voor veel schade en storing aan apparatuur zorgen.

Dan is verder natuurlijk de vraag hoe hij aan die zender en aan de antenne is gekomen, of heeft hij die zelf gebouwd? Hoeveel geld zou dat wel niet gekost hebben?

Er wordt gemeten in ERP. Waarschijnlijk had de antenne een grote gain, 10 dB is mogelijk.

Er zijn FM zenders met enkele 100derden kW's van d egrote masten als Lopik en Smilde.

Je zou dan in Noorwegen veel piraten verwachten, ruimte zat en alle radioos hebben FM, behalve hele oude.

Bwah, na de omschakeling in 2017 was dat eventjes, maar voor de Noren is FM-piraatje spelen meer iets voor de jaren 1980. De lol was er gauw weer af.

En dan bestaat er ook nog zoiets als Sporadische E

Sporadische E record.

Dit hier onder is dan een record op de 6 meter band in een digitale mode maar hoger in de VHF band zijn grotere afstanden dan normaal ook zonder meer mogelijk in andere modes.

De opening is niet alleen opmerkelijk vanwege de afstand die kon overbrugd worden maar ook omwille van het feit dat sommige signalen een deel van Antarctica kruisten. Verre noordelijke of verre zuidelijke breedtegraden zijn geen gebieden die normaal gesproken worden geassocieerd met Sporadic-E.

Eén van de langste gerapporteerde overbrugde afstand was deze tussen VK5BC nabij Adelaide en PT9FD in het zuiden van Brazilië. Dit is een afstand van niet minder dan 13.530 km. Dit is een absoluut record. Alle radioverbindingen tussen Adelaide en Brazilië waren in JT65. Dit onderstreept andermaal de fantastische mogelijkheden van deze nieuwe digitale mode.

Ook radiostations in Nieuw-Zeeland konden radiostations in Zuid-Amerika bereiken. De overbrugde afstand was in dit geval ongeveer 11.000 km.

Ik weet niet zo goed het verband tussen de luchtdrukweerkaartjes en de propagatie. Voor propagatie heb je een geïoniseerde laag in de atmosfeer nodig. Ik denk dat een kaartje van de invallen de straling van de zon misschien en betere indruk geeft van mogelijke propagatie verschijnselen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (12%)]

Ik heb eens een paar keer in mijn eigen omgeving geluisterd, en slechts 1x iets piraatachtig (oubollige noorse muziek) gehoord. Er zijn nog een paar lokale zenders, maar bijna iedereen is over op DAB. In onze auto hebben we geen FM, dus onderweg kon ik toh niet eventjes controleren of er wordt uitgezonden. Nu wel, want ik heb recent een eenvoudige Chinese ontvanger gekocht (ATS-20+). Zal voor de grap eens in de omgeving van Kristiansand luisteren. Hoewel ik piraten hier niet lang zie overleven. Heb al meerdere keren een peilauto gezien.