Geachte forum leden,
Wat vinden jullie van de volgende benadering om een RCL netwerk te berkenen?
Voorheen deed ik dat met Z=V(R^2+(Xl-Xc)^2)
Wat vinden jullie van het volgende:
Er wordt wel vanuit gegaan van een ideale spoel.
En ik heb het ook zo ingevoerd in LTSpice, maar de waardes komen niet helemaal overeen.
Waar de fout in zit weet ik ook niet.
f=50
L=50e-3
Vs=230
R1=1000
R2=20
c=2.2e-6
w=2*pi*f
Zl=w*i*L
Zc=1/(w*c*i)
Ic=Vs/(R1+Zc)
Il=Vs/(R2+Zl)
Vc=Ic*Zc
Vl=Il*Zl
Vcabs=abs(Vc)
Vlabs=abs(Vl)
Vcrms=abs(Vc)
Vcpeak=sqrt(2)*Vcrms
Icrms = abs(Ic)
Icpeak= sqrt(2)*Icrms
w = 314.16
Zl = 0 + 15.7080i
Zc = 0 - 1.4469e+03i
Ic = 0.074352 + 0.107576i
Il = 7.1126 - 5.5862i
Vc = 155.65 - 107.58i
Vl = 87.748 + 111.724i
Vcrms = 189.21
Vcpeak = 267.58
Icrms = 0.1308
Op 19 juli 2023 22:48:31 schreef Markkyboy:
Geachte forum leden,Wat vinden jullie van de volgende benadering om een RCL netwerk te berkenen?
Voorheen deed ik dat met Z=V(R+(Xl-Xc))
Wat doet V in die formule, en wat is die V? De rest van de formule zou kloppen als de R, Xc en Xl vectoren zouden zijn.
De impedantie bereken je zo: Z = √(R2 + X2) Waarin de Z absoluut is.
Wat vinden jullie van het volgende:
Er wordt wel vanuit gegaan van een ideale spoel.
En ik heb het ook zo ingevoerd in LTSpice, maar de waardes komen niet helemaal overeen.
Waar de fout in zit weet ik ook niet.f=50
L=50e-3
Vs=230
R1=1000
R2=20
c=2.2e-6w=2*pi*f
.
Zl=w*i*L
Wat doet die i in deze formule? De Z is bij mij: z=w.l
Moet die Zl bij jou niet de u zijn?
Zc=1/(w*c*i)
Ook hier waar is die i voor?
.
Ic=Vs/(R1+Zc)
Il=Vs/(R2+Zl)Vc=Ic*Zc
Vl=Il*ZlVcabs=abs(Vc)
Vlabs=abs(Vl)Vcrms=abs(Vc)
Vcpeak=sqrt(2)*VcrmsIcrms = abs(Ic)
Icpeak= sqrt(2)*Icrmsw = 314.16
Zl = 0 + 15.7080i
Zc = 0 - 1.4469e+03i
Ic = 0.074352 + 0.107576i
Il = 7.1126 - 5.5862i
Vc = 155.65 - 107.58i
Vl = 87.748 + 111.724i
Vcrms = 189.21
Vcpeak = 267.58
Icrms = 0.1308
Ik kan dat asc schema niet lezen. Misschien handig om dat direct in de post te zetten. Zo is het voor mij eigenlijk een onbegrijpelijke brei van text waarvan ik alleen de formules kan lezen. En misschien dat die V symbolen in spice wel weergegeven worden als V. Als daar de spanning in volts mee bedoelt wordt is het meer gebruikelijk om daar U voor te gebruiken. Maar niet alle software doet dat. En dan ligt het dus niet aan de TS. De formules die ik in die brei kan vinden zijn echter wel fout.
Misschien heeft de TS hier wat aan:
Sorry,
De W staat voor Omega.
i is misschien verkeerd gekozen. Had beter j kunnen zijn.
Wat Omega betreft,had j beter in Omega kunnen plaatsen dan hoeft dat niet telkens opnieuw in de andere formules.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
je kan
&Omega ;typen om een Ω te krijgen. Maar dan zonder de spatie tussen Omega en de ; . (ik dacht dat ie in "code" daar niet naar zou kijken, maar dat doet ie dus wel. Zucht.
Wat er zo anders is aan deze manier van berekenen?
Je laat een schema zijn met een parallelschakeling. Maar je begint met een formule voor een serieschakeling.
Dus ik vraag me af welk nieuw wiel je hebt uitgevonden.
Ik zie twee serieschakelingen, die uit dezelfde bron gevoed worden. Die serieschakelingen staan dus inderdaad parallel, maar met dat gegeven wordt verder niets gedaan.
De uitkomsten voor de twee serieschakelingen kloppen op zich wel, al is inderdaad erg onhandig genoteerd. En waarom nou R2 in serie met C1, en R1 in serie met L2? Om nakijken lastig te maken? 
Je hebt echter gerekend met een bron van U= 230 Vrms. De uitkomsten zijn dan ook in rms, en om piek te berekenen doe je dan nog maal √2. Dat kan.
Alleen: in het LSpice-schema heb je een bron van U= 230 Vpiek geplaatst. Dat levert natuurlijk andere uitkomsten op.
--
Allerlei symbolen voor in je CO-posts kun je uit het vakje rechts boven in het opmaakvenster halen, zoals Ohm (Omega), wortelteken, etc. Dat werkt snel en staat mooier.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
De impedantie bereken je zo: Z = √(R2 + X2) Waarin de Z absoluut is.
Dat is ook mijn idee, gewoon uit de reactanties rekenen, waarom U, I en omega erbij.
En Z=√(L/C)
@Frederick E. Terman met omega bedoel ik de griekse letter W, dus de cirkel frequentie 2πF, niet Ω.
Dat is de kleine letter omega: ω.
Een voordeel van gewoon complex blijven rekenen is dat je geen informatie, zoals de fase van deelspanningen, weggooit. Een ander voordeel is dat je geen extra formules (zoals die Z-formule) nodig hebt - je gebruikt gewoon de wet van Ohm.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 19 juli 2023 22:48:31 schreef Markkyboy:
<snip> Z=V(R^2+(Xl-Xc)^2)
Je bedoelt hier Z = \sqrt{(R^2+(X_L-X_C)^2)} ???
De [math] functie is niet zo heel moeilijk om te gebruiken (en voorkomt een heleboel onnodige vragen), heel veel uitleg (met voorbeelen) staat hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Help:Displaying_a_formula
En zoals @F.E.T. terecht opmerkte: LTSpice (en voorzover mij bekend alle andere simulators ook) werkt met VP-P en dat is toch echt wat anders dan Veff...
(computer)simulaties zijn wat dat aangaat erg consistent: garbage in, garbage out.
LTSpice [...] werkt met VP-P
Nee, dat is niet zo. De sim werkt met piek; niet met piek-piek.
Netspanning bijvoorbeeld, 230 Veff, is in de sim 325 V, geen 650.
Op 20 juli 2023 01:26:01 schreef Ex-fietser:
Ik kan dat asc schema niet lezen.
Ik ook niet, maar LTspice wel.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 20 juli 2023 19:26:59 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Nee, dat is niet zo. De sim werkt met piek; niet met piek-piek.
Netspanning bijvoorbeeld, 230 Veff, is in de sim 325 V, geen 650.
I stand (actually: sit) corrected... 
Beste Forum collega's.
Ik ben een beetje verward door het feit dat Vs of liever gezegd Urms =230V moet zijn.
Als ik het goed heb begrepen de sim 325.3V piek.
Ik heb echter in Octave (dat is zoiets als MatLab) een klein programmaatje geschreven dat alle berekeningen uitvoert bij invoer van data.
Moet ik dan bij het ingeven van de spanning de RMS waarde invoeren?
Ik kom er niet meer uit.
Ik heb voor alle duidelijkheid V vervangen door U.
Ook heb ik i vervangen door j en ook heb ik j verwerkt in w.
Sorry als ik dom over kom. Ik waardeer jullie support enorm!
Hieronder de het programmaatje voor alle duidelijkheid:
f=50
L=50e-3
Urms=230
R1=1000
R2=20
c=2.2e-6
w=2*pi*f*j
Zl=w*L
Zc=1/(w*c)
Ic=Urms/(R1+Zc)
Il=Urms/(R2+Zl)
Uc=Ic*Zc
Ul=Il*Zl
Ucabs=abs(Uc)
Ulabs=abs(Ul)
Ucrms=abs(Uc)
Ucpeak=sqrt(2)*Ucrms
Icrms = abs(Ic)
Icpeak= sqrt(2)*Icrms
Op 21 juli 2023 19:21:48 schreef Markkyboy:
Ik ben een beetje verward door het feit dat Vs of liever gezegd Urms =230V moet zijn.
Het is nu eenmaal zo, dat in sim-land voor de bronnen met de piekwaarde gewerkt wordt. Dat heeft er ook mee te maken dat de wiskunde dan eenvoudiger is.
Voor een wisselspanning met een piekwaarde van 325,3 V geldt voor de momentspanning heel eenvoudig: U(t) = 325,3 SIN(2pi f t). Je hoeft dan dus niet om te rekenen: de piekwaarde IS de amplitude.
Voor je berekeningen maakt het niet uit, of je met rms of met piek werkt. Je moet er alleen aan denken, dat je overal hetzelfde neemt: begin je met rms-waarden, dan komen je uitkomsten ook in rms; en idem voor piek.
(Behalve natuurlijk waar je opzettelijk omrekent van rms naar piek: dan begin je met rms en eindig je met piek, maar dat is dan ook je bedoeling.)
Denk er alleen nog aan dat je dus de symbolen uit het editvenstertje kunt gebruiken (Ω, √ etc.) of zelf maken (ω).
En ook dat je subscript kunt gebruiken (IL, URMS), en ook superscript (I2). Gebruik ook daarvoor de venstertjes boven in het editvak; lees desnoods ook de FAQ. Je formules worden dan nog duidelijker.
Ik ben nog eens aan het rekenen geslagen, maar nu loop ik tegen een issue.
Ik had berekend dat Ic=0.1308A.
Dan zou je denken dat Ur1=Ic*R1=0.1308*1000=13.08V
Dit klopt denk ik niet.
Als dat zo is dan zou Us=Ur1+Uc
Dan zou Uc=Us-Uc=230-13.08=216.92V
Of Uc=Zc*Ic=189.25V
Ik denk dat de laatse Uc klopt.
Waarom kan ik niet gewoon Ur1=Ic*R1 doen?