Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
word het van mij verwacht dat ik die code snap?
dat doe ik nl zo 1-2-3 niet.
ik zal maar ns gaan hopen dat de gesample pic van me snel binnenkomt, dan kan ik gaan expirimenteren.
ka iemand me zeggen wat ik absoluut niet moet doen?
dat kost minder zand
(die dingen zijn toch van silicium=zand? (met nog wat dan) )
en wat doet de WDT nu precies?
Watchdog timer..
Dit is eigenlijk gewoon een tellertje. hij telt tot de ingestelde waarde.. als hij die waarde heeft bereikt reset hij je uC. dus wat je in je software moet doen is, net voor dat hij de waarde heeft bereikt de teller weer op 0 zetten. CLRWDT.
Het nut van dit timertje is als je programma vastloopt ofzo dat hij dan je uC reset.
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
Op 15 mei 2005 21:02:13 schreef Lucky luke:
word het van mij verwacht dat ik die code snap?
Nee tuurlijk niet, maar is wel leuk studie materiaal en uit eindelijk niet echt moeilijk.
Op 15 mei 2005 21:02:13 schreef Lucky luke:
en wat doet de WDT nu precies?
Hij reset de processor als de timer afloopt, maar wat je dan vervolgens moet doen is een discussie die niet in een beginners draadje hoort. Het heeft te maken met het ontwerpen van een fail-safe systeem.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 16 mei 2005 00:19:53 schreef JoWi:
[...]
Hij reset de processor als de timer afloopt, maar wat je dan vervolgens moet doen is een discussie die niet in een beginners draadje hoort. Het heeft te maken met het ontwerpen van een fail-safe systeem.
ofwel, die wdt heb ik niet nodig, ok, mooi.
(voor mij hoeft t niet fail-safe, er hangen geen levens van af:) )
Lucky Luke
*schop*
ik zit nu te wachten op mn sample.
als ik die heb heb ik al mn spullen....
dan nog ff tijd vinden...
en alles testen op breadboard...
soldeerbout opwarmen...
tin pakken...
desoldeerpomp pakken...
stukie eurokaart pakken...
gaan zitten...
provisorische afzuiging aan...
en gaan!
@willie worteltje:
op je site staat er ook nog een rood ledje op je breadboard, wat ik niet is het schema terugvind, waar is dat voor?
aan de rest hier: ik laat dat leren programmeren maar ff zitten, ik zie eerst maar eens of ik dit (kant en klaar zo'n beetje) projectje kan maken, en dan ga ik zelf toch nog wel ff wat expirimenteren. dus dan vraag ik hier wel weer om hulp. ik weet nu (voor even) genoeg om mn nieuwsgierigheid te doven.
* Lucky Luke hoopt over enkele weken zijn sample door de brievenbus te krijgen en zn soldeerbout op te stoken... tevens is Lucky Luke zeer druk met zijn plintmod (die lastiger is dan ik dacht)
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
@willie worteltje:
op je site staat er ook nog een rood ledje op je breadboard, wat ik niet is het schema terugvind, waar is dat voor?
Dat is de controle of er voeding is. Deze led zit achter de 7805.
Lucky Luke
o, zo, handig. ik zie dat je je site hebt uitgebrijd met een testschema. allleen kan dat dezelfde layout krijgen als het gewone schema? ik vind dat groen n beetje lastig om te zien hoe het dan in elkaar steekt. ik heb trouwens de max 232 al (moet nog wel ff gaan afhalen bij mn electroboer, maar hij heeft m) maar die PIC dus nog niet 
rare volgorde, maar goed. kan ik de rest vast bouwen voor ik die pic erin zet, hoe ik m later echt alleen te programmeren en dan erin te plaatsen en de boel werkt. is het trouwens erg als ik m er ongeprogrameerd in zou zetten?
gaat er dan wat stuk of doet ie gewoon niks?
Willie Worteltje
Op 26 mei 2005 19:14:12 schreef Lucky luke:
gaat er dan wat stuk of doet ie gewoon niks?
Gaat niet stuk. Doet gewoon niks.
Lucky Luke
ok, mooi als er dan wat misloopt met proggen (als ik m heb) blaas ik niets op. gellukkig!
ja en zo komt ie natuurlijk nooit, was mn huisnummer vergeten...
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Lucky Luke
ik heb de max 232 nu, de pic nog niet (zie hierboven)
mijn elektroboer rekende 2,40 voor die max 232, is dat een normale prijs?
(hij moest m wel bestellen)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Op 30 mei 2005 16:11:23 schreef Lucky luke:
ik heb de max 232 nu, de pic nog niet (zie hierboven)mijn elektroboer rekende 2,40 voor die max 232, is dat een normale prijs?
(hij moest m wel bestellen)
Dat valt best mee voor een elektroboer. Bij 1000 stuks kost 'ie bij de fabrikant 1,55 dollar.
elektron_
beetje gek
Op 30 mei 2005 16:26:40 schreef Thomas:
[...]
Dat valt best mee voor een elektroboer. Bij 1000 stuks kost 'ie bij de fabrikant 1,55 dollar.
Kost bij Futurlec 1,5 dollar zonder btw voor één stuks
( zullen ze zelf maken
) Dan denk ik dan je boer zeker niet te duur is !
Lucky Luke
Lucky Luke
*trap omhoog*
ik trap m toch nog maar ff omhoog, want hoewel ik mn pic nog niet binnen heb ben ik toch zeer beniewd. kunnen jullie vast allerlij websites gaan neergooien hier (als je tijd overhebt:P) met PIC projecten voor de 16F628?
lichtkran en magische boodschap van thomas zn website heb ik, maar b.v. allerlij andere dingen? iets met temperatuur meting oid? of wat met 2 7 segmentsdispla's om pulsen te tellen (zodat je m.b.v. een lichtsluis die een puls afgeeft (NE555) kunt tellen hoe vaak er iemand doorheenloop, of met een schakelaar onder je voet hoeveel stappen je zet, of...)of weer een ander project.
* Lucky Luke vind die PIC's zeer handig eruit "zien" maar heeft er nog geen
wel zin om wat in elkaar te zetten ermee.
die rgb led komt eerst (na wat expirimentjes als "laat een ledje knipperen")
ik denk dat ik daarna eens ga kijken naar die dingen die jullie posten of daar wat leukers tussen zit dan die magische boodschap van thomas. dan ga ik daaraan werken.
(denk ik, lijkt me leuk nl. maar mischien word het heel wat anders, dat is het leuke van een hobby)
weet iemand trouwens een aderesje in leiden waar men printplaatjes ets tegen redelijk lage vergoeding? dat maakt t helemaal pro! enuhm, hoe heten die tangetjes waarmee je een PIC makkelijk uit zn voetje haalt?
dank voor het doorlezen... ik wist niet dat ik zo'n lap tekst hat neergetyped
Op 6 juni 2005 19:45:17 schreef Lucky luke:
*trap omhoog*
die rgb led komt eerst (na wat expirimentjes als "laat een ledje knipperen")
Ahum, 966 posts en nog geen knipperledje ? 
Volgens mij moet je je prioriteiten anders stellen ! 
enuhm, hoe heten die tangetjes waarmee je een PIC makkelijk uit zn voetje haalt?
Bij mij heet dat gewoon een schroevendraaier, maar dankzij ICP hoeft dat niet zo vaak.
Lucky Luke
Op 6 juni 2005 21:19:42 schreef JoWi:
[...]
Ahum, 966 posts en nog geen knipperledje ?
Volgens mij moet je je prioriteiten anders stellen !
als jij mij zegt hoe ik een knipperlichtje met pic16f628 kan maken zonder pic 16f628? die samples schieten gewoon niet op! ik kan dat ding ook gewoon kopen, dan heb ik m eerder. ik wacht nog tot de vakantie, is ie er dan niet, dan koop ik er 1. (of 2 want ik wil er nog wel meer mee doen..., en dan ook nog wat samplen wat dan later aankomt... je kan toch heel veel met die dingen.
Bij mij heet dat gewoon een schroevendraaier, maar dankzij ICP hoeft dat niet zo vaak.
ICP? wat?
ik wil gewoon dat zn pootjes heelblijven. daarvoor kan ik m natuurlijk ook met een icvoetje in een icvoetje stopen, dan beschadig ik alleen het icvoetje wat in het icvoetje staat als ik m loshaal... maar zo'n tangetje lijkt me gewoon handig, maar dan moet ik wel weten hoe t heet.
Willie Worteltje
ICP (eigenlijk ICSP) = in circuit serial programming.
Oftewel een interface die ervoor zorgt dat je 'in circuit' kan programmeren. Dus de PIC programmeren als deze in de schakeling zit. Je moet hierwel rekening mee houden in je hardware ontwerp.
IC-trekker?
Lucky Luke
heet zo'n ding echt zo? nu ja, eens kijken of ik er ergens een kan kopen.
bedankt voor de uitleg over ICP.
nu nog een heleboel links naar interesante dingen (dan zie ik pas echt wat er allemaal kan!
heb wel al wat gezien op de dite van thomas o.a.
Op 7 juni 2005 16:36:49 schreef Lucky luke:
heet zo'n ding echt zo? nu ja, eens kijken of ik er ergens een kan kopen.bedankt voor de uitleg over ICP.
nu nog een heleboel links naar interesante dingen (dan zie ik pas echt wat er allemaal kan!
heb wel al wat gezien op de dite van thomas o.a.
Wat ook heel handig is is een zif voetje,
dan kun je je pootjes zeker niet beschadigen.
http://www.voti.nl/winkel/p/M-ZIF40.html
Bij voti hebben ze alleen maar van 40 pins
maar daar zal een pic van 16 pins ook nog wel ingaan
Lucky Luke
voor de prijs van dat ding kooop ik vele PIC's...
of IC voetjes voor eronder.
ik zoek zo'n "ic trekker". ga ik gewoon eens aan mn elektroboer vragen. zien of ie wat heeft.
Lucky Luke
nog ff wat over die teller, dat ga ik denk ik met een 4017 doen. dus daar hoef ik niet per sé sites over.
(wil dus nog steeds wat interesante site's met PIC projecten, ja, heb google al geprobeert)
Lucky Luke
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat de progtaal van een Basic Stamp (PBasic) makkelijker te leren is e.d.
kijk hiervoor op www.parallax.com 
Lucky Luke