Hoi,
Als elektronica-noob zit ik met een relais-puzzeltje waar ik wat hulp bij kan gebruiken.
Afhankelijk van het niveau in een watertank wil ik een 230V wisselklep sturen. Deze klep schakelt na het omschakelen zelf de stroom af dus daar zit het probleem niet. Het gaat om de aansturing:
Ik heb een low-tech waterniveaumeter bestaande uit verschillende lengtes geleiders die in het water steken. Hoe hoger het water, hoe meer geleiders in het medium (water) steken en hoe meer Ledjes gaan branden. Nu zou ik willen dat wanneer het water onder de op-één-na langste geleider komt (er dus geen spanning meer op staat) er een relais de wisselklep activeert en wanneer de op-twee-na langste geleider weer in het water staat (de op-een-na langste heeft dus al weer spanning) het relais (of een tweede relais) geactiveerd wordt om de wisselklep de andere kant op te sturen.
Doel hiervan is om pendelen te voorkomen.
De ene functie lijkt NO en de andere NC, maar ze zouden elkaar ook nog moeten resetten, lijkt me. En wellicht iets bistabiels om elektriciteitsverbruik te vermijden? De standen kunnen best langdurig optreden.
Of is dit iets dat veel beter met een arduino opgelost kan worden?
Alvast bedankt voor jullie input.
In ieder geval wil je niet aftakken aan de elektrodes, de indicatie leds zelf zijn waarschijnlijk de beste optie.
Wat voor een niveau sensor gaat het om.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje
Golden Member
Mee eens beter gewoon een extra 3 stangen plaatsen met een finder relais. Omron heeft ze ook maar weet het type nr er niet van.
Omdat het een apart syteem is kan je ook makkelijk de stangen zo maken dat ze precies doen wat je wil.