Collegae,
Mijn zeer bejaarde Hameg scoop begint, net als zijn baas ietwat af te brokkelen.
Niet letterlijk maar...
Bij inschakelen zie ik twee keurige rechte horizontale lijnen.
Na enkele seconden verschijn op beide kanalen, aan de linkerkant een kleine afwijking.
Een soort halve golf.
Zie foto.
Enig idee waar ik dat moet zoeken.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Pieter,
controleer je voeding spanningen of daar soms te veel rimpel op staat.
Ik denk daaraan, omdat ik de Sinus golf wat "FM" modulatie op zien, kan van je bron zijn, maar omdat de scoop gek doet, denk ik aan de voedingen in het apparaat.
En dan dit nog, voorzichtig, er zijn hoge spanningen aanwezig en de kans is er dan, dat je later niet meer op iemand zijn voeten kan staan... *grin*
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha pietplof,
"We brokkelen allemaal af" was m'n eerste gedachte bij het lezen van je topic titel
.
Zo te zien heb je een Hameg 204-2, in plaats van een 402-2....
Waarschijnlijk is het inderdaad een voedingsprobleem. Ik heb met mijn 204-2 een bijna identiek probleem gehad.
Achterin de scoop, bij het achterpaneel zit een rijtje brugcellen. Sommigen worden bloedheet. Het achterpaneel wordt ook als koelplaat gebruikt. Dus daar achterin wordt het lekker warm. Geen ideaal leefklimaat voor elco's.
Door de verhoogde netspanning worden de ruwe voedingspanningen ook hoger, en moeten de regelaars meer dissiperen. Dat maakt het er dus ook niet beter op... (Wellicht kun je je scope op 240V zetten?)
Ik zou dus je voedingspanningen controleren op rimpel. Grote kans dat de elco's rond de stabilisatoren inmiddels gaar zijn.
Ook kan een pootje van zo'n hete brugcel zich losgewerkt hebben, zodat er nog maar een halve brug functioneert. Solderingen even nalopen.
Bij mij maakte 1 brugcelpoot geen contact meer, en bleken meerdere elco's slecht. Dus meteen alle voedings elco's (voor en na de stabilisatoren, in de buurt van het warme achterpaneel) vervangen. Daarna geen problemen meer gehad.
Mijn Hameg 204-2 heb ik cadeau gedaan aan rbeckers, voor zijn Hameg verzameling. Ik kan dus helaas geen fotootje voor je maken of referentie waarden meten.
Hier het schema van de voeding: HM204-2 power supply - schema
groet & succes,
Gertjan.
Blackdog; de bron gaf op mijn dig. Scoop van siglent een prachtig signaal dus denk ik dat de oorzaak daar niet gezocht moet worden.
De voeding is zeer waarschijnlijk de oorzaak ( zie tekst voor Gertjan)
En, door eerdere ervaringen wijs geworden, blijf ik verre van nare hoge spanningen.
Gertjan; de grootste klus blijkt het uit de stapel halen (instrumenten voor en boven mijn neus) van de scoop.
Het ding staat helemaal onderaan.
Uitgekast en ,conform jouw ervaring, eventjes aan de condensatoren ( absoluut geen brugcellen dus; dom!) Voelen
De eerste kon ik ,bij wijze van spreken, zo uit de print pakken.
Nu nog bij de soldering geraken.
Als ,,dat" de oorzaak is ...geregeld.
De elco's zien er perfect uit.
De spanningscarroussel op 240 en dan maar terugbouwe.
Dank mannen voor de waarlijk flitsende hulp.
miedema
Golden Member
Ha pietplof,
Meten is weten
. Dus toch de voedingslijnen met een scope checken. Zo kun je zien of er inderdaad een spanningsstabilisator door z'n knieën gaat.
De de voedingselco's in mijn 204-2 zagen er ook mooi uit. Alleen was hier en daar de capaciteit sterk teruggelopen, en de ESR omhoog. Dat kun je aan de buitenkant niet zien.
Dat doorsolderen was inderdaad in mijn herinnering niet zo makkelijk, doordat 2 printen vrij dicht op elkaar zitten.Toch kon ik met wat beleid er wel tussen komen met m'n bout.
groet, Gertjan.
Condensator netjes gesoldeerd.
Losgenomwn draden op de juiste wijze aangebracht.
De spanningscarroussel op 240 V gezet en de zaak ingeschakeld.
De scoop liet heel rare golfvormen zien die niet te regelen waren.
Teruggezet op 220V.
Twee horizontale lijnen ( beide kanalen) en beide lijnen buigen aan de linkerkant iets naar beneden en eindigen in vrij felle verticale streepjes.
De voedingsspanningen zoals aangegeven in het schema komen overeen met wat ik meet.
Toen was het al vrij laat geworden en werd mijn bejaarde port al warm en zodoende.
Zie net de reactie van Gertjan.
De eerstvolgende poging volgt na 4 september daar er nu eerst weer een paar huisbezichtigers langskomen. Daarna mag mijn goede gravin een kijkoperatie ondergaan en na haar terugkeer in onze woning is zij ook nog jarig en wij 53 jaren gehuwd. 't Zijn spannende tijden.
[Bericht gewijzigd door pietplof op (22%)]
Even een korte aanvulling.
Deze ochtend de Hameg scoop (Hameg 204-2 inderdaad Gertjan)
Even ingeschakeld.
Een sinus van 50 kHz op kanaal 1 5V/ div.
Mooie sinus maar helemaal links op het scherm een vrij fele verticale steeep en aan de linkerkant van de horizontale lijn van kanaal 2 een felle punt.
Na enkele minuten begon de sinus te trillen werd even later bijkans onzichtbaar.
Heb de gevoeligheid veranserd naar 2V/div. En daar was de sinus weer.
Het signaal van kanaal nar kanaal 2 gebracht....vergeljjkbaar gedrag.
Nu, na zeker 19 mibuten begint de sinus sterk te trillen in het horizontale vlak.
Nu signaal weg
Alleen helemaal linjs een flikkerende certikale lijn en daarbkven de punt.
Als ik nu de fevoeligheid ibstel op1V/div. Is get beeld weer rustig.