Op 20 september 2023 20:59:47 schreef Thevel:
Ik zie "gewone" glaszekeringen.
Dat kan nooit goed klinken....
Die moeten dan ook in gespeeld worden zeker ... daar gaan we weer 
Dat mensen zich nog steeds laten belazeren....
TS, geloof @ Fred 101 maar, die weet echt wel waar hij het over heeft!
Op 20 september 2023 22:06:59 schreef srpp:
[...]Met de LBA series van Ilinois cap klonk de versterker ingehouden krasserig hoog en gebrek aan laag en niet open.
Die buffer elco's zitten in een gestabiliseerde voeding met LM723's voor elke uitgaande voedingslijn.
Elke beetje fatsoenlijke C voldoet daar, ESR is compleet niet interessant.
Als dat nieuwe caps waren is dat ook vreemd, Ilinois is al sinds 2015 onderdeel van Cornell Dubilier
Wat de grote caps betreft, die hebben een luizenleventje. Ik heb beker elco's uit de late jaren 60 (sprague) die nog steeds prima hun ding doen.
Dus die ontwerper heeft een punt als hij zegt dat dien nog lang niet versleten zijn.
Als je ze dan toch wilt vervangen, en je hebt contact met de ontwerper, vraag hem dan wat er in hoort.
Anoniem
Ja dat zou makkelijk zijn maar dan geeft hij niet thuis,waarom denk je dat hij de elko's blanco er in heeft gezet en de versterkings trapjes ingegoten heeft,dat maakt t lastig
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]
Ja dat is vermoedelijk een strategie om de mystiek van het versterkerontwerp in leven te houden. Ik vind het wel raar dat zo iemand de moeite doet om op mails van willekeurige gebruikers van zijn producten te reageren, om vervolgens stil te blijven bij de makkelijkste vraag. In alle eerlijkheid: ik heb weinig vertrouwen in deze ontwerper.
Op 20 september 2023 22:03:02 schreef srpp:
Nee Fred ik laat mij door niemand gek maken ik geloof alleen mijn eigen oren en zoals ik al eerder zei iedereen zo zijn hobby ,waarom elkaar niet in waarde laten.Ik snap als je er genoeg verstand van hebt je een elko kunt vinden voor weinig geld die je kunt toepassen voor audio maar dat heb ik niet en ja bij Mundorf is dat al gedaan voor mij,daar betaal ik voor maar dan ben ik wel van een hoop gezeur af.
De hele discussie over audio-gekte vind ik een beetje flauw, je hoeft je er niet mee te bemoeien alleen om modder te gooien. Dit had ik van Fred ook niet echt verwacht, want hij was er in het vorige topic ook bij en had dit topic probleemloos kunnen negeren.
Dat gezegd hebbende: je bent wel gevoelig voor placebo-effecten. In dat vorige topic bleken de elco's waar je het verschil zo goed hoorde nog steeds over een gestabiliseerde rail te staan waar 6V rimpel stond omdat de buffer-elco's naar de filistijnen waren. Nu hoor je weer een verschil met allerhande speciale elco's als buffer voor de regelaar. Het kan toch niet zo zijn dat elk component in zo een versterker kritisch is voor het geluidsbeeld? Je hebt er nu waarschijnlijk jaren naar geluisterd met totaal dode voedingselco's, just sayin'... 
Een goed gevoel over een apparaat heeft zeker meerwaarde, al was het alleen maar door speciale onderdelen, maar zorg dat je jezelf niet gek maakt. Het duurste of hetgeen met de gouden opdruk is niet per definitie het beste en het kan echt geen kwaad om eens tot de conclusie te komen dat iets eens geen invloed heeft.
Op 20 september 2023 19:15:13 schreef srpp:
En de elkoos er in gelaten en doorgemeten.uiteraard uit en leeg.
Dan meet je dus ook alle elco's die elders op de voedingsrail zitten erbij. Het 'in circuit' meten van een condensator is echter wel risicovol: je weet nu gewoon niet of het 39.000µF is, en in dit geval op basis van formaat ook geen goede schatting maken. Op zich geen drama, je kunt met deze ruimte tot 150.000µF kwijt, en iets meer of minder maakt niet uit. Kijk gewoon wat je vindt en test het.
De ontwerper heeft ook tegen mij gezegd omdat er weinig spanning loopt ze nog niet op zijn maar ja dat zei hij van de voorversterker ook haha.
Maar die was wel klasse A en had 30 jaar continu aan gestaan toch? Als deze ook de hele tijd aan was is de kans aanwezig dat die ook zijn versleten. Verder heeft deze ontwerper door alleen maar te reageren als hij er toevallig zin in heeft bij mij de "junk" status gekregen. Zo moeilijk is het nu ook weer niet om een audioversterker te ontwerpen, en je kunt je in die positie IMHO de arrogantie niet veroorloven om zo een simpele vraag te negeren.
Anoniem
Was gisterenavond nog eens aan t meten in de voorversterker en wat zie ik geen 21v maar 12v toen maar eens niet via de kast gemeten was gewoon 21v!prutser ben ik, nu had ik de fout snel gevonden het was het aardpunt dat geen goed contact maakte met de kast.Het maakt in geluid niet uit verder maar komt er hier op neer dat de elkoos voor de regelaar idd niet op waren maar de kleine waardes in de voorversterker zelf wel(klasse A)door de warmte.
Wil ook zeggen dat ik zeker wel verschil heb gehoord met de lba series die waren verschrikkelijk,anders had ik geen verschil gehoord.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (13%)]
Anoniem
Kruimel: de eindversterker staat ook altijd aan de spanning er op althans.
De 2 elkoos zijn zover ik kan zien de enige elkoos in de versterker
De ontwerper van mijn vorige versterker was trouwens heel wat makkelijker die hielp mij voor de kerst nog om de versterker weer aan de praat te krijgen dat was ook een Amerikaan,en de waardes stonden overal op.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kruimel, dat ging misschien idd wat te ver maar ik wordt er zo gefrustreerd van dat ik hem zo hoopte wakker te schudden. Ik heb het eerst technisch onderbouwd geprobeerd, zo ver dat mogelijk is om dat op leken-nivo te doen. Ook al in het andere topic. Maar het dringt niet tot hem door dat je geen verschil kunt horen, zelfs al heb je absoluut gehoor en de meest gouden oren van iedereen je kunt niet iets horen wat er niet is.
Ik hoopte toen dat hij wakker zou worden als hij wist dat de hele electronica wereld, dus niet alleen ik, in een deuk ligt om wat hi-end audiofielen denken te horen, of doet alsof je het wel wat kunnen horen om er dan heel zwaar, op het criminele af, misbruik van ze maakt.
Ik wilde hem niet uitlachen, ik dacht dat ik meer dan genoeg advies en uitleg heb gegeven, ik vind het gewoon vreselijk dat hem belachelijk veel geld uit zijn zak wordt geklopt voor snake-olie onderdelen met fantasie eigenschappen.
En ja, hij is er zelf bij en wordt er ook nog blij van, maar het blijft niet-ethisch om high-end audio "troep" voor extreem veel geld te verkopen, puur op basis van fake eigenschappen en niet bestaande effecten.
Maar ik zal me beperken tot het puur electronische want er is blijkbaar geen enkele manier deze mistanden en oplichting (in het algemeen) tegen te gaan want de slachtoffers willen dat niet.
Anoniem
Verkeerde foto het losse contact naar de kast zat in de voorversterker zelf.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (98%)]
Op 21 september 2023 10:17:57 schreef srpp:
En ik maak jullie ook niet belachelijk het is jullie hobby niet (geluid )kennelijk of hebben het verschil nog nooit gehoord.
Ik heb dat verschil inderdaad nooit gehoord, omdat het er niet is. Jij hoort het kennelijk wel, maar dat is omdat je het wil horen.
Dan word het weer zo'n eindeloze discussie waar je nooit uitkomt.
Inderdaad, als je zo halsstarrig blijft vertrouwen op je eigen oren komen we er niet uit.
Kijk maar even wat je als volgende stap wil doen. Op dit punt houd ik er nog wel rekening mee dat er fouten zitten in je meetmethode omdat je al ziet hoe makkelijk het is om rare resultaten te krijgen. Ik vraag dit nog één keer: wat is de wisselspanning op de transformator? Dat is de waarde vanuit welke ik de werkspanning van de elco's zou berekenen. Als jij een versterker hebt met 2x27V rails kan je geen 75W maken in 8Ω met een enkele eindtrap, daar heb je ongeveer 2x35V gelijkspanning voor nodig. Dat doet me denken dat je misschien een kolossale rimpel meet en de werkelijke spanning misschien een stuk hoger gaat zijn met verse elco's. Je zult dan wel 50V exemplaren moeten hebben, want 35V is dan te weinig, en 40V is dan te weinig marge.
De meting met een multimeter op een elco geeft erg onbetrouwbare resultaten als je het ding in het circuit laat zitten. Elke belasting die parallel staat vergroot het meetresultaat van de meest courante capaciteitsmeetmethodes. Voorbeeld: op mijn Brymen BM869s verandert de weergegeven waarde van een 6800µF elco uit mijn rommelbak van 6,2mF naar bijna 9mF met een 1kΩ weerstand parallel (<-net getest), en 1kΩ is niet eens bijzonder laagimpendant.
Wat mij betreft is 2x22.000µF voldoende voor een 2x75W versterker, dus ik zou alles tussen de 22.000 en het grootste dat past plaatsen. De exacte waarde van de bufferelco's is niet kritisch voor het resultaat, als het maar groot genoeg is. Die 39.000µF is incourant en ik zou mijn zoektocht verbreden naar alles >22.000µF. De tolerantie op elco's is toch zo groot dat niemand gaat ontwerpen op een exacte capaciteit.
Op 21 september 2023 07:27:28 schreef srpp:
Was gisterenavond nog eens aan t meten in de voorversterker en wat zie ik geen 21v maar 12v toen maar eens niet via de kast gemeten was gewoon 21v!prutser ben ik, nu had ik de fout snel gevonden het was het aardpunt dat geen goed contact maakte met de kast.Het maakt in geluid niet uit verder maar komt er hier op neer dat de elkoos voor de regelaar idd niet op waren maar de kleine waardes in de voorversterker zelf wel(klasse A)door de warmte.
Wil ook zeggen dat ik zeker wel verschil heb gehoord met de lba series die waren verschrikkelijk,anders had ik geen verschil gehoord.
Ik neig hier wel te denken dat dit losse contact misschien wel invloed heeft gehad. Als je het hele ding uit elkaar haalt en je hoort daarna een duidelijk verschil kan het natuurlijk zijn dat dit (of misschien een ander) contact intussen beter of slechter verbonden is geraakt. Aardingsproblemen kunnen wel degelijk invloed hebben op geluid, maar dat hangt af van het exacte ontwerp. Veel audio-apparaten zijn bewust niet geaard, juist om bepaalde aardingproblemen te voorkomen, maar dat moet je wel consequent doorvoeren in de ontwerpfilosofie.
Op 21 september 2023 09:07:46 schreef fred101:
Kruimel, dat ging misschien idd wat te ver maar ik wordt er zo gefrustreerd van dat ik hem zo hoopte wakker te schudden. Ik heb het eerst technisch onderbouwd geprobeerd, zo ver dat mogelijk is om dat op leken-nivo te doen. Ook al in het andere topic.
En respect daarvoor, mijn reactie was ook zeker niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar eerder als bescherming voor nieuwkomers of mensen die niet per definitie uit de techniekwereld komen. Ik waardeer je inhoudelijkheid zeer. Houd er rekening mee dat je reacties er voor de volgende lezer ook nog staan, al reageert die daar misschien niet op. Het verzuurt de discussie alleen een beetje als elke reactie begint met "wat een onzin", dan voel je je als nieuwkomer of niet-technicus (of kunstverzamelaar of homeopaat oid) erg onwelkom, terwijl dat niet altijd nodig is. Er moet IMHO ruimte zijn en blijven om irrationele dingen te willen of doen.
Op 21 september 2023 10:35:56 schreef KlaasZ:
[...]Ik heb dat verschil inderdaad nooit gehoord, omdat het er niet is. Jij hoort het kennelijk wel, maar dat is omdat je het wil horen.[...]Inderdaad, als je zo halsstarrig blijft vertrouwen op je eigen oren komen we er niet uit.
Een reactie als dit vind ik dus ook totaal overbodig. Geen informatie, geen geleverde inspanning, alleen negativiteit. Zeg dan niets, zijn we allemaal beter uit. 
Anoniem
Poeh zit helemaal onderin de brugcellen.
Nog een foto van de voorversterker het aardpunt dat slecht contact maakte.
Op 21 september 2023 12:19:53 schreef Kruimel:
Een reactie als dit vind ik dus ook totaal overbodig. Geen informatie, geen geleverde inspanning, alleen negativiteit. Zeg dan niets, zijn we allemaal beter uit.
Wel degelijk informatie, en wel dat hij dingen hoort die er niet kunnen zijn en conclusies trekt die niet waar kunnen zijn.
Je zou me hoogstens kunnen verwijten dat het een herhaling van zetten is.
Anoniem
Nee dat zit onderop de trafo's zitten in die buis geloof om reden van stroom terugkoppeling?
Ik probeer dat nog terug te vinden op internet
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 20 september 2023 19:15:13 schreef srpp:
De ontwerper heeft ook tegen mij gezegd omdat er weinig spanning loopt ze nog niet op zijn maar ja dat zei hij van de voorversterker ook haha.
Als een ontwerper dat zegt ren ik hard weg het geeft blijkt van "niet weten waar hij het over heeft" 
(of was het jouw vertaling van wat hij heeft gezegd
)
Spanning(volt) staat ergens, stroom(Amp) loopt/kruipt (door de draad). Ohm probeert dat te verhinderen.
Anoniem
Zal wel vrij vertaald zijn haha
Kruimel als het zover is dan haal ik de elkoos er eerst uit en meet ze nog een keer 22000uf zou een stuk makkelijker zijn,zoals ik al zei ga ik toch voor 80v elkoos als dat kan tenminste en 22000uf 80v is precies de maat dat zou erg mooi zijn.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (80%)]
Op 21 september 2023 13:21:03 schreef srpp:
Nee dat zit onderop de trafo's zitten in die buis geloof om reden van stroom terugkoppeling?
Ik probeer dat nog terug te vinden op internet
Link?
Hetgeen ze het over hebben is totaal ongerelateerd aan nettransformatoren en niet van belang. De tekst lijkt nogal een machinevertaling van een marketingmedewerker die opeens over audio moest gaan schrijven. De spelling klopt niet, en de inhoud is nietsbetekenend. De termen zijn geen vaktermen uit de elektronica.
Het afschermen van kabels met wisselspanning valt iets voor te zeggen, ze kunnen wel storingen in gevoelinge plekken introduceren, maar dat is niet op elke plek in een versterker relevant.
Als je het schema trouwens toch hebt, waarom lees je de voedingsspanningen daar niet gewoon van af trouwens? 
Wat mij betreft haal je gewoon je geprefereerde 22.000µF audiocondensatoren als het gemak je blij maakt, maar dan snap ik niet helemaal de omweg via alle vragen en het onderzoek. Ik vermoed dat je die toch uiteindelijk het mooist gaat vinden klinken.
Anoniem
https://www.diyaudio.com/community/threads/jeff-rowland-model-2.344173…
Op 21 september 2023 13:21:03 schreef srpp:
Wat mij betreft haal je gewoon je geprefereerde 22.000µF audiocondensatoren als het gemak je blij maakt, maar dan snap ik niet helemaal de omweg via alle vragen en het onderzoek. Ik vermoed dat je die toch uiteindelijk het mooist gaat vinden klinken.
Zou kunnen dat ik die neem maar als ze niet passen heb ik een probleem en dan moet ik wat anders zoeken
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]
Je kunt een post aanpassen met de edit knop, dan krijg je niet zo een enorme rij met posts voor een enkel bericht:
Voor de rest sta je nu op jezelf, want ik ga je dan niet echt kunnen helpen. Volgens mij weet je nu wat je moet doen.
Dat forum is niet meer dan een reeks losstaande posts. Die mensen reageren niet echt op elkaar, ze posten gewoon brokken informatie van dubieuze herkomst. In de tussentijd weet ik ook niet welk model jij nu hebt, maar volgens mij precies die waar je geen schema van hebt...
Anoniem
Het is model 2 zie wel nu bij een schema -75 en + 75v staan maar lijkt me sterk dat het zo hoog ligt.
Bedankt kruimel ik snap het wel ik weet er te weinig van als ik er niet uit kom breng ik hem wel naar Audio-service of audio clinic
Bedankt ook voor de uitleg van de site ,ben ook geen ster in dit soort dingen en met concentratie schort ook nog wel het een en ander bij mij ,maar dat heeft met ander probleem te maken veel koppijn wegens versleten nek mijn excuses.
Bedankt weer allemaal!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
+- 75V is voor een stevige versterker niet heel vreemd. Dan zit je wel op 100V elco's op zijn minst.
Anoniem
Oke dank je wel Maarten,ik zie nu dat het schema van een Krell versterker is dus niet de mijne.
Hij kan iig 20A uitgangsvermogen leveren en 35A peak,en heeft 16 transistoren.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (43%)]
Met 75V rails kan je 350W maken, en er is geen echt argument om de spanning veel hoger te maken dan nodig, omdat de extra spanning erg zwaar is voor de transistoren. Jouw versterker heeft geen 75V rails omdat het een 2x75W exemplaar is, maar daarvoor is (uitgaande van RMS vermogen) 27V te weinig. Ik reken met 35V spanning op basis van het opgegeven vermogen, maar dat kan mogelijk onnauwkeurig zijn opgegeven. Men rekent in de audiowereld soms met andere soorten vermogen dan RMS omdat nagenoeg alle interpretaties van vermogen makkelijker te bereiken zijn dan RMS.
PS Auwch, sterkte nog met die versleten nek, ik hoop dat niet mee te hoeven maken...