Voor het etsen van printplaat gebruikte ik een fles waterstofperoxide van 30% en zoutzuur ook 30%.
Die zoutzuur heb ik nog maar de fles met waterstofperoxide is op. Mijn vraag is werkt het etsen met een oplossing van 12% waterstofperoxide ook goed, of is dat een erg traag proces,of dus een aanrader of afrader, of kan ik beter overgaan op kant- en klaar etsmiddel.

Een oplossing van ijzer-III-chloride (FeCl3) in demi water aangezuurd met 10% zoutzuur is een zeer effectief etsmiddel. Wel oppassen met spatten en het maken van vlekken op kleding die gaan er namelijk niet meer uit.

@bobosje, heb je de vraag wel goed gelezen?

Misschien kan je hier iets mee.
Bij gebruik van 12% waterstofperoxide zal het wat langzamer gaan en heb je meer waterstofperoxide nodig dan bij gebruik van 30% waterstofperoxide.

Op 1 oktober 2023 21:21:49 schreef Martin V:
Voor het etsen van printplaat gebruikte ik een fles waterstofperoxide van 30%...

Kun je dat niet gewoon bij een apotheek halen?

Dat kan prima werken, aangezien de concentratie lager is zal het wel wat langer duren.

Als je wat meer wilt weten, ik heb destijds hier uitleg gegeven:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2313019#2313019

Een detail wat nog mist in dat verhaal:
De toevoeging van waterstofperoxide versnelt het proces en kan ook leiden tot de vorming van koper(II)oxide (CuO2), wat bijdraagt aan het oplossen van koper. Dit punt wordt echter niet expliciet genoemd.

NAV bericht hieronder: Hier ben ik niet helemaal zeker van, ik twijfel een beetje wat er nu echt gebeurt. Misschien eens een testje doen, al heb ik geen H2O2 meer.

Op 2 oktober 2023 10:29:50 schreef hardbass:
koper(II)oxide (CuO2), wat bijdraagt aan het oplossen van koper. Dit punt wordt echter niet expliciet genoemd.

Koper(II)oxide is CuO, niet CuO2.

Ik heb wel eens begrepen dat je waterstof peroxide ook kunt concentreren. Al lijkt me dat om te etsen niet noodzakelijk, maar het is wel interessant. (Althans dat, vind ik ;))

Het smeltpunt van waterstofperoxide is ietsje lager dan dat van water. Het ligt namelijk op -0,43 °C. Ik heb online wel eens iemand gezien die het invriest en dan tijdens het ontdooien de fles op zijn kop boven een bak zet. Het eerste smeltwater bevat relatief veel waterstofperoxide. Ik heb het zelf nooit geprobeerd.

Wellicht dat ik dit nog eens probeer, lijkt me best een leuk experiment.
https://www.youtube.com/watch?v=L940Ye4zRB0

Ha Martin V,

Ga je dat zelf mengen en doen |:( nee toch......
Ik gebruik natriumpersulfaat zeg maar fijnetskristal prima is schoon ijzer geeft een smerig zooitje.

Groet,
Henk.

Natriumpersulfaat is de meest economische en veilige oplossing 200-250g/l en dan etsen rond de 50C. Boven 65C wordt Natriumpersulfaat inactief dus dat moet je vermijden. Rommelen met HCl en H2O2 is niet zonder risico bovendien roest alles in de omgeving weg. Ijzer (III) chloride is ook grote rommel zeker voor het milieu en geeft akelige vlekken. Het kan wel op een wat hogere temperatuur gebruikt worden. Alleen kun je niet goed zien wanneer het ets proces voltooid is.
Het beste kun je etsen in een acryl cuvet met temperatuur regeling, kan van een aquarium zijn met zo'n glazen buis.
De firma GieTec in Duitsland levert dit spul nog allemaal. Ook de chemie.

Dat kun je nog wat verder doortrekken ....

Waarom zou je nog zelf met chemicaliën gaan knoeien als men dat al voor je kan doen.
Inclusief dingen die je zelf veel minder makkelijk kunt zoals doormetaliseren en silkscreen en solder resist aanbrengen.

Er zijn sinds kort alle Elektuur bladen vanaf 1961 t/m 2000 vrij gegeven door de uitgever.
Dus de simpelste manier om aan zo'n oude Elektuur print te komen is een kopie 1:1 mbv. een laser printer op kalk papier. Dan even een spray om de densiteit van de toner te maximaliseren. UV belichten op foto print, ontwikkelen in een minuut in NaOH 15g/l en dan etsen in Natriumpersulfaat wat in 8-10 minuten gaat.
Elektuur gebruikte vnml. enkelzijdige printen, relatief gemakkelijk na te maken. Dat je geen opdruk hebt en nog moet boren is voor de echte amateur geen probleem.

Op 12 december 2023 16:00:11 schreef Fotohuis:
Dus de simpelste manier om aan zo'n oude Elektuur print te komen is een kopie 1:1 mbv. een laser printer op kalk papier. Dan even een spray om de densiteit van de toner te maximaliseren. UV belichten op foto print, ontwikkelen in een minuut in NaOH 15g/l en dan etsen in Natriumpersulfaat wat in 8-10 minuten gaat.

Nee,

Simpelste manier is via een printboer die plaatjes of pdf accepteert... ;)

Dat je geen opdruk hebt en nog moet boren is voor de echte amateur geen probleem.

Ooeeh, steek onderwater ;)

En probleem is dat zeker niet, laten we zo zeggen, ik laat het geknoei graag aan iemand anders over en heb als bonus een professioneel resultaat.

Ik heb alweer wat jaren geleden mijn hele etsopstelling opgeruimd. Zelfs met natriumpersulfaat was me dat te veel knoeiwerk. En dan mag je daarna ook nog eens driehondervijfentwintigduizend gaatjes gaan boren.
Naah, ik pas :P

Wie daar hobby aan heeft mag dat graag blijven doen overigens, maar de noodzaak om dat zelf te doen (omdat uitbesteden vroeger voor de hobbyist onbetaalbaar was) is ondertussen wel vervallen.

https://vinkacademy.nl/fotografietips/negatieven-digitaliseren-scannen…

En daarna is de pic in bijv. Photoshop weer positief te maken. Lijkt mij mooi om eens de proberen met de telefoon!
Voor kleine printjes die snel klaar moeten is dit misschien een handige oplossing. Bungard printjes met positieve laklaag zijn meen ik nog wel te koop. Bij mij om de hoek, in Sneek, zit nog een stenen winkel die het verkoopt.

En dan nog stoeien om de schaal 1:1 te krijgen zodat alle pootjes van grote DIP IC's of alle pootjes van lange veel-potige SIL headers in alle gaatjes in de print vallen.

Op 12 december 2023 18:28:11 schreef Bobosje:
En dan nog stoeien om de schaal 1:1 te krijgen zodat alle pootjes van grote DIP IC's of alle pootjes van lange veel-potige SIL headers in alle gaatjes in de print vallen.

Ach dat is binnen een uurtje gebeurd, ideaal voor kleine proto's die vandaag klaar moeten. Maar TH gaatjesprint is vaak sneller als het geen SMD is. Een zelfbouw 29 Mc teller met TTL IC's op gaatjesprint gebouwd was wat werk maar doet het nog steeds.

Op 12 december 2023 16:00:11 schreef Fotohuis:
... Dan even een spray om de densiteit van de toner te maximaliseren. ...

Welke spray kun je daarvoor het best gebruiken of wat komt daarvoor in aanmerking?

Op 12 december 2023 18:50:45 schreef RAAF12:
[...] Ach dat is binnen een uurtje gebeurd, ideaal voor kleine proto's die vandaag klaar moeten. Maar TH gaatjesprint is vaak sneller als het geen SMD is. Een zelfbouw 29 Mc teller met TTL IC's op gaatjesprint gebouwd was wat werk maar doet het nog steeds.

En een voordeel van gaatjesprint is dat je achteraf nog wat kunt veranderen of toevoegen als dat nodig is.

Tonerverdichter, te bestellen oa. bij Reichelt. Iets van €8.

Voor handig gaatjes te boren stond er in een recente Elektor uitgave nog een verbeterde versie van de mini boormachine toerental regeling.

Op 1 oktober 2023 21:35:26 schreef Bobosje:
Een oplossing van ijzer-III-chloride (FeCl3) in demi water aangezuurd met 10% zoutzuur is een zeer effectief etsmiddel. Wel oppassen met spatten en het maken van vlekken op kleding die gaan er namelijk niet meer uit.

Ja hoor die spatten gaan er prima uit. Er blijven gaatjes over. Vraag me niet hoe ik dat weet. O-)

Op 12 december 2023 15:46:55 schreef Fotohuis:
Ijzer (III) chloride is ook grote rommel zeker voor het milieu

Ehh, nee. Fe(3)Cl is geen grote rommel voor het milieu. Sterker nog, het wordt voornamelijk gebruikt voor drinkwaterzuivering...

Maar gebruikt etsmiddel (maakt niet uit welke) is wel grote rommel, door alle opgeloste koper.

En een etsmiddel waar koper niet in oplost is tja, geen etsmiddel :-)

Sterker nog, de natuur maakt het zelf.

wikipedia : IJzer(III)chloride komt in de natuur voor als het mineraal molysiet.