Vaatwasser WhirlPool ADG 6200 Pompt na enkele minuten af.

8j en 2x de week. Dat verklaart waarom deze zo oud geworden is. Vergelijkbaar met 2-3j normale werking.
Voor die prijs krijg je natuurlijk geen topkwaliteit.

Code vh water is normaal gezien heden bij de meeste machines er een virtuele sensor in zit. Door stroommeting bepalen of de waspomp en afvoerpomp water verzetten of leeg staan.

Je oog valt op een indesit met whirlpool sticker op. De motoren zijn niet verbeterd zullen we zeggen. 4j ....

Ik begrijp de mogelijke verontwaardiging. :)

40 euro voor een 4 jaar oude Vaatwasser die door nieuwe bewoners verkocht wordt wil ik de gok wel op wagen.

Als die 2 jaar vol houdt is goedkoop wassen. :)

De huidige zal ik bij ontwikkelingen nog wel over updaten.
Beetje geluk heeft dat bedrijf een gratis gebruikte pomp voor me.

Zo niet, dan denk ik niet dat ik 100 euro erin wil steken.
Dan is 350 euro voor een nieuwe Inventum met 5 jaar garantie iets interessanter.

Verontwaardiging? Oei. Nee, zo snel nog niet. Het gaat niet over grof geld. Het zal allemaal wel meevallen.

De pomp is het zwakke punt bij deze vaatwassers en verder niet echt, de as doorgerot niet eerder gezien, wel vaak ingesleten lagertjes. Ik zou het gewoon doen, heb je voor max 120 Euro een goede vaatwasser weer?? En weer 8 jaar verder is de machine 16 jaar, dan houd het wel over..

Inventum, brrr is een chinese vaatwasser en daar gaat nog meer in stuk.. En de Inventum service gooit heel veel op "abnormaal gebruik, geen garantie!"

[Bericht gewijzigd door smd op (22%)]

Duidelijke taal.

IK heb de WKIC 3C26 opgehaald.
Eerste wat me opvalt is dat deze geen isolatiemateriaal rondom heeft.

Verder werkt hij voor 4 tientjes prima. 4 jaar oud en een garantiebon van 5 jaar. Maargoed tot in hoeverre dat overdraagbaar is bij WhirlPool.
Alleen mist hij wel het bevestigingsmateriaal voor het voorfront van de keuken en de afdichtdopjes voor de schroefgaten aan de zijkant.

Wat ook gauw weer 3 a 4 tientjes kost.

Ook nog even een 2e handse pomp uit polen besteld voor 45 euro.

Een nieuwe kost daar 72 euro incl. verzending.
Wel de krent uit gehangen.
Even die pomp overzetten en dan beslis ik daarna wel welke ik ga gebruiken.

Al is het alleen maar uit nieuwsgierigheid of de pomp t enige is wat stuk is aan de ADG 6200.

In de deur zitten gaten die los door gaan. Een houtschroef er door en je front hangt vast.

Op 3 oktober 2023 18:53:17 schreef EricN:
In de deur zitten gaten die los door gaan. Een houtschroef er door en je front hangt vast.

Ja klopt ja. Alleen horen er origineel ook van die witte schuif dingen bij voor die twee gleuven bovenin de vaatwasser.
Waarom dat erop zit is mij nog een raadsel.

Sowieso een beetje lastig aanmeten zonder de papieren van de machine met de passing voor de gaten haha.

Echter lijkt daar een vrij universeel setje voor te zijn als ik zo google. Incl. de witte glijders en een a4tje om het af te meten.

Maar komt wel goed. Ik zet hem eerdaags op de plek.
Gebruik hem even, fix daarna me ADG 6200.
Die Pomp uit Polen komt in theorie uiterlijk dinsdag binnen. Dan weet ik meer. :)
En dan even beslissen welke ik in gebruik ga houden.
Tot die tijd laat ik de keukenplaat wel even los ervan.

De oude heeft wel emotionele waarde nu. :P |:(

de whirlpool/bauknecht machines van rond 2004 zag ik toch ook veel stukgaan, de 6500 wasbeurten haalden ze met veel herstellingen. tegen een bsh machine die dat ook haalde maar dan met amper problemen. de zeepbak en filterzeef was het enige toen. bij bauknecht was het 1 of 2x de pomp, jaarlijks een bestekmandje, mandwielen, zeepbak het ging gelijk kapot. wasresultaat werd ook minder omdat de spoelwaterdruk minder werd omdat de middenmand sproeibuis dichting een slecht ontwerp was en ook vaak stukging.

De WKI3C26 is een nog grotere ramp, Indesjit en daar lossen de pompen net ze snel op als het vaatwasblokje in de vaatwasser, meestal jaar of 2 en dan wel klaar. hoge toeren pomp, slechte koeling lagers.

Gedeeltelijk met testman eens, de BSHs doen het de laatste jaren met de nieuwe hittepompen wel beter, maar de meeste liggen ook na een jaar of 10 op de grote hoop, pomp defect of lekkage. Wel beter dan de overige merken Incl Miele!!!

Ik weet mensen met Whirlpool / Bauknecht vaatwassers (waaronder wijzelf) waar de vaatwassers nog steeds draaien na 20 jaar en sommige met nog steeds de originele pomp en sommige nog nooit hersteld en zelfs met gezin van 4 waar minimaal 1x per dag draait dus zeg maar 50x7x20 jaar is toch al een slordige 7000 wasbeurten!!! Het valt en staat ook met hoe de machine behandeld word..

Thanks voor de reacties en voor de ophelderingen.

Laat ik als eerst zeggen, de tweedehands pomp heeft de vaatwasser ADG 6200 weer doen draaien. Geen sprake van module problemen.

Ik zou zelf ook geen Whirlpool meer nieuw kopen.

Het plan was:

- WKIC 3C26 aanschaffen voor 40 euro + 10tje benzine. Hier 2 jaar mee wassen ofzo.
- 2e hands pomp regelen en voor de wetenschap even kijken wat er nou echt stuk was.

Resultaat:

- WKIC 2C36 opgehaald, mist bevestigingsmateriaal + slang afvoer is afgeknipt voor afvoer in pijp ipv op sifon.
- Kosten in redelijke staat(afvoerslang + schroefgatafdekkers) + bevestigignsset keukenplankzouden + 32 euro zijn.

- WKIC maakt meer geluid dan de oude, iets van brommend en of trillend geluid van rechtsonder. Ik ken hem natuurlijk niet vanaf nieuw, maar lijkt mij dat dat meer is dan zou moeten. Vermoed dat daar de circulatiepomp zit.
Die zal wss al zwaar lopen of dergelijke. Apparaat is 4 jaar oud en verlengde garantie waarvan wss niemand weet of die overdraagbaar is.

Ik besluit dan ook de ADG 6200 in gebruik te houden, nu echter wel spijt dat ik niet meteen een nieuwe pomp voor 72 euro heb besteld.
De tweede handse koste 47 euro incl. verzenden uit Polen en exclusief 10 euro slangen klemmen bij de gamma.

Voor de wetenschap wilde ik die 45 euro best erin steken om te zien of dat de issue was. Wellicht waren we allemaal nieuwsgierig en deels om nou vast te stellen of dat bedrijf maar wat zit 'te lullen' over de module die stuk is zonder te kijken.

Het plan is iig lekker met deze pomp doorgaan tot hij stuk loopt, dan eventueel een splinternieuwe kopen.

De WKIC 3C26 houd ik of een paar maanden als backup of ik zet hem op marktplaats met de volledige informatie erbij.
Wellicht dat ik me 5 tientjes nog terug krijg.

Binnen een paar dagen zal ik die alsnog even openen, en kijken of er vuil in de pomp zit.
Zo niet dan gok ik dat die pomp al lekker geleefd heeft en zijn grijze jaren met wat extra geluid zal uitdraaien.

Tweedehands is verder af te raden.
De pomp heeft een sticker van 2015. Productiejaar. Net als me oude pomp.
Hij ziet er verder van buiten wel prima uit.
Eerste spoel en eerste snelle vaatwas zijn al gedaan. Je krijgt wel al t andere spul op de foto erbij.
Dat heb ik nu dus reserve.

=======================================================

Mocht een googelaar dit topic vinden.

Allegro.pl daar intypen: hanning cp045-022ae.
Is zon 72 euro incl. verzenden naar NL voor een nieuwe. 30 PLN verzendkosten.

Van wat ik heb gezien zijn veel onderdelen voor vaatwassers daar goedkoper.

Mooi. Hoef je niet meer met de hand af te wassen.

De lawaaierige motor kan zijn door weinig klankisolatie (cheapo) of door rommel in de turbine die de boel in onballans laat slingeren. Zijn de sproeiarm gaatjes vol rommel? Dan zit de motor ook vol brol. Uitgesleten lagers waarschijnlijk niet. Dat hoor je niet zo. Geeft E15 bij indesit.

Ja sowieso geen isolatiemateriaal rondom.
Maar meer geluid dan me ADG 6200 maakt hij sowieso.

Er zat wel gele prut in de afvoerslang.En zelfs in de gaatjes van het bijvullen van de glansspoelmiddel.
Spoelarmen zal ik meteen even nakijken zodra ik aan de slag ga.

Het loont dan ook wellicht om hem even los te halen die pomp.
Zondag of dinsdag heb ik wel weer tijd en zin.

Als ik dan toch bezig ben.
Moet de ADG nog even terug bouwen.

De keukenplint aanpassen naar hoe hij hoort te zijn, want de montage daarvan verdient niet de schoonheidsprijs.
En dan pak ik gelijk de WKIC er even bij.

Al is het maar voor de ervaring.

De motor nakijken is een pak moeilijker. Zit complexer ineen en de stuurprint zit vlakbij waardoor waterschade meer mogelijk is. Voorzichtig dus. Doeken bij de hand nemen en rondom plaatsen.

Blij dat je oude vertrouwde machine het weer doet, weer wat spares er bij! Bewaar je oude pomp voor de lagertjes, gaan nog wel eens stuk, kan je er van 2 1 maken. je kan de nieuwe pomp natuurlijk retourneren, ongebruikt tenslotte..

De WKIC die herrie maakt lijkt toch wel op een versleten omwalspomp, waarschijnlijk een wit/ zwarte. kan vuil inzitten maar je kan hem openen en kijken of er speling op de lagers zitten, dan weet je dat ook..

De "oude" Whirpools vond ik nog niet eens zo gek hoor, nu is het Whirlprul de nieuwste. Vele winkels stoppen met de verkoop er van.

EricN, de Indesits geven niet altijd E15, maar verkorten tijd of programma's gaan spoken..

Vandaag kwam de vraag weer naar boven. "Wat moeten we dan nog verkopen?"
Samsung? Haha, nope. Tenzij sbs. Daar zijn niet veel opties meer.
Whirlpool, help.
Siemens? Ook niet meer dat. Laatste tijd meer prul.
Miele? Wisselstukken pokke duur en navenant de aankoopprijs verwacht je toch minder uitval.
Beko? Pfff. Zeker koeling niet. De vaatwasmotoren zijn ook chocola.

Het wordt moeilijk. Maar ik hoor van garagisten dat het daar niet beter is. Pistons stellen niets meer voor. Veel onbetrouwbare electronica en snufjes. Kleine motoren met "veel" ondermaats presterende pk's. En terugvallende verkopen door ambivalentie.

EricN, jazeeker mee eens.. Maar van alle vaatwassers steken momenteel de BSH er nog bovenuit, wil zeggen de betaalbare onderdelen en nog een redelijke betrouwbaarheid.. Beko is tegenwoordig de eigenaar van Whirlpool Indesit, word het dan iets beter?? Beko vind ik voor de prijs niet eens zo beroerd (afgezien pompjes dan, haha, chocola! Grappig)

Wie weet wat van LG en Sharp vaatwassers?? Is dat wat?? Ik heb ze wel gezien en zien draaien, maar nog geen eentje hersteld..

Zonder zeoliet dan waarschijnlijk?

zeoliet is ellende, al n machine met 2+ jaar kunnen ruimen na een lek bovenop het zeoliet.

een sharp vaatwas heeft de 22 jaar oude whirlpool op t werk vervangen, je merkt al meteen dat er minder over nagedacht is, onderkorf butst altijd met uitrijden, te weinig wielen.

panasonic heeft n goede naam in tv's, maar de airco's zijn geen aanrader, best veel uitval op.

Ja na alle verhalen ga je je inderdaad afvragen wat je nou moet halen.

Die Bosch en Mieles hebben maar 2 jaar garantie.
Dan zou ik liever een Inventum halen voor 350 met 5 jaar garantie.
In Nederland is garantie gewoon garantie, desnoods via kassa/ radar klacht.nl etc. :P

De volgende Bosches kosten overigens ook niet zoveel, geen 2023 model.

https://tweakers.net/pricewatch/932623/bosch-smv24ax00e.html

https://tweakers.net/pricewatch/1536318/bosch-smv24ax02e.html

https://tweakers.net/pricewatch/1548902/bosch-smv24ax03e.html

Ik heb vandaag alleen tijd gehad om de WKIC opzij te zetten.
De oude vertrouwde ADG 6200 weer afgemonteerd met de metalen platen en terug in het nisje. Bevestigd en de keukenplaat weer gemonteerd.

Dinsdag ga ik de schokbrekers van me autotje vervangen, dus wss pas in het weekend de WKic even open schroeven voor de pomp etc.

In elkaar geschroeft.
Mat verwijderd, vloer gereinigd.

Maakt nog steeds veel geluid, wel iets minder.

Grote verschil is dat ik nu eigenlijk het geluid niet zo zeer meer kan beïnvloeden door op de bovenkant te drukken.

https://www.bol.com/nl/nl/p/trillingsdempers-wasmachine-4-stuks-wasmac…

Ik heb deze besteld.

Eens zien wat er dan gebeurt.
En anders moet ie mss toch maar wat verder uit elkaar om die spin te bekijken.

Per ongeluk hier een bericht geplaatst.

In ieder geval de vaatwasser doet het nog uitstekend!