Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik ben op zoek naar een eenvoudige zaagtand generator.
Via google kwam ik op dit schema uit van Elektor.
https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-198299/43429
Nu ben ik hiervan geen lid, maar ik zou dit schema graag willen inzien.
Het is mogelijk dat het schema ook in een halfgeleider gids is beschreven, of 101 schakelingen van Elektuur.
Alvast bedankt.
Dat is een Halfgeleidergidsschema, van 1983.
Onze eigen @Jeever heeft die in zijn tijdschriftenthread staan, en o.a. dat exemplaar hier geplaatst.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een van de pinnen van een 555 als oscillator heeft een zaagtand. Ligt aan je toepassing. Moet hij instelbaar zijn in amplitude, periode-tijd, DC offset en zowel negatief als positief gaan dan wordt het complexer.
Hier een uitgebreidere op basis van 555
Zoek op ramp generator
Heb er hier een met alleen maar 1 UJT.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (40%)]
Zaagtand met een 555 kan wel, maar wil je een réchte zaagtand, dan moet je de laadweerstand toch ook weer vervangen door een stroombronnetje. Het schema is dan niet zóveel eenvoudiger meer.
Hetzelfde geldt voor het schema met de UJT (zijn die er nog)?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Het hangt ook af van waar aan te koppelen...
Als het AC gekoppeld moet worden wel goed aan het gekozen kantelpunt denken.
Anders blijft er weinig van een mooit zaagtand over.
Zoals Frederick E. Terman al aangeeft, alleen een stroombron en een goede buffer geeft een lineaire zaagtand of driehoek.
Natuurlijk zijn er ook digitale oplossingen, maar dat valt waarschijnlijk buiten dit topic.
Groet,
Bram
Martin V
Bedankt allemaal voor jullie inbreng.
Frederick E. Terman, ja dat is dat artikel en ik heb het gelezen. Er staat dat iedereen wel die componenten heb liggen en dat heb ik ook, behalve die zenerdiode van 3,3V, ik heb 4,7V maar dat zal ook wel werken.
@Fred101 ook bedankt voor jouw reactie, ik heb nog ergens een 555 timer ic liggen, dus dit ga ik tevens ook proberen.
@Hubie met een UJT, ja die heb ik niet. Dus dat gaat jammer genoeg niet lukken en speciaal zón ding ergens bestellen zit er niet in.
@Blackdog, ik heb maar een eenvoudige zaagtand generator nodig om een paar varicap dioden van een zelfgebouwde ontvanger mee aan te sturen.
De gelijkgerichte HF spanning gaat naar de oscilloscoop en de zaagtand naar de X ingang van de oscilloscoop.
Zo kan ik over een bepaald frequentie gebied zien waar harmonischen zitten.
Ah, een 'poor man's spectrum analyzer'. 
Als de zaagtand zelf ook voor de X gebruikt wordt, dan maakt de lineariteit niet zoveel uit. Immers, stel dat de zaagtand even wat minder steil is: dan gaan je varicaps wat langzamer, maar de X van de scoop ook.
(De omrekening van varicapspanning naar frequentie is natuurlijk een hiervan los staand verhaal.)
Bij al te grote afwijkingen - bijvoorbeeld als je een sinus zou gebruiken - zou het plaatje nog steeds hetzelfde zijn, behalve dat (op een ouderwetse scoop) de trace helderder wordt waar de steilheid minder is.
--
Hoe ga je trouwens de varicapafstemming zo breed maken dat je harmonischen te zien krijgt? Een in verhouding hoge middenfrequent?
Ideetje: het kan heel goed met een Arduino (de kleinste en goedkoopste is al goed genoeg): perfect lineair, en exact instelbare frequentie.
Martin V
@Erik Baas, een Arduino heb ik niet (zelfs geen kleintje).
Maar dat is niet erg, want het schema van @Frederick E. Terman bevat maar een paar componenten en daar kan ik lekker mee gaan experimenteren.
En het schema van @Fred 101 bevat nog minder componenten, dus die ga ik ook testen en aanpassen.
@Frederick E. Terman jouw laatste zin begrijp ik niet helemaal.
In mijn simpele ontvanger gebruik ik geen middenfrequentie, het is dus eigenlijk een recht-uit ontvanger. Maar de selectiviteit is wel heel goed, om die nog beter te krijgen gebruik ik een drie kringen bandfilter.
Het principe heb ik al getest, met maar één afgestemde kring, maar dat was in een proefopstelling en het werkte tot mijn verbazing heel goed.
Intussen heb ik op papier alleen verbeteringen aangebracht, dus dan zou het helemaal goed moeten werken. Om de harmonischen te detecteren gebruik ik aan de ingang van de ontvanger een hoogdoorlaat filter, welke voor de eerste harmonische een demping heeft van 71dB.
Op de ingang van het hoogdoorlaat filter zit nog een kring welke een demping heeft van 45,5dB voor de eerste harmonische, maar voor alle hogere harmonische een minimale demping van 0,6dB. En eigenlijk werkt de ontvanger vanaf de tweede harmonische, zodat ik van de eerste geen last heb.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Gewoon wat algemene info hoe ik het zou aanpkken.
Dit is een klein klusje voor een moderne functie generator zoals de Siglent SDG 1032X.
Maar deze geenrator kan ook nog veel meer voor b.v. Martin V, zoals als stuurzender werken voor het testen van HF vermogens trapjes enz, enz.
Je steld de generator in op de gewenste amplitude van de zaagtand en de zaagtand vorm en frequentie.
Daarna doe je een DC shift zodat de frequentie van de oscilator ook klopt, dus de functie generator koppel je DC met de varicap modulatie aansluiting.
Een kind kan de was doen, zo mooi kan je het dan instellen.
Groet,
Bram
Natuurlijk, je gaat ruim €300,- uitgeven terwijl je het voor een paar Euro kan maken met bijvoorbeeld een NE555 en wat rand componenten. 
Of google wat schema's van oude analoge synthesizers, hebben vrijwel allemaal een zaagtand VCO, vervang je het log deel voor een (instelbare) stroombron.
blackdog
Golden Member
Hi Lambiek,
Dat is weer een erg beperkte blik, hoezo zou je deze generator alleen voor die zwiep gebruiken.
Tewijl ik in het kort ook nog uitleg waarvoor je hen nog meer kan gebruiken, en dat is nog maar een van de vele functie, begrijp je "Functie Generator".
Gooi dat denkraam eens open!
Groet,
Bram
Op 19 november 2023 14:25:46 schreef Frederick E. Terman:
Ah, een 'poor man's spectrum analyzer'.Als de zaagtand zelf ook voor de X gebruikt wordt, dan maakt de lineariteit niet zoveel uit. Immers, stel dat de zaagtand even wat minder steil is: dan gaan je varicaps wat langzamer, maar de X van de scoop ook.
(De omrekening van varicapspanning naar frequentie is natuurlijk een hiervan los staand verhaal.)Bij al te grote afwijkingen - bijvoorbeeld als je een sinus zou gebruiken - zou het plaatje nog steeds hetzelfde zijn, behalve dat (op een ouderwetse scoop) de trace helderder wordt waar de steilheid minder is.
--
Hoe ga je trouwens de varicapafstemming zo breed maken dat je harmonischen te zien krijgt? Een in verhouding hoge middenfrequent?
Heb ik ooit heel vroeger eens gebouwd met een tv-tuner. Was nog wel een gedoe met twee zaagtanden. 1 die voor het tunerblik de VHF en UHF deed en een die het geheel van +/- 45 MHz tot 850 MHz deed.
Maar ik begrijp dat Martin een zender of oscillator er aan gaat hangen? Hoe ga je dan harmonischen zien? verkeerd, hij gebruikt een ontvanger. 
Op 19 november 2023 18:00:11 schreef blackdog:
begrijp je "Functie Generator".
Nee, ik ben dom dat weet je toch.
Denk je dat de TS dat ook niet weet dat je een functie generator daar voor kunt gebruiken, het gaat om de prijs van zo'n ding. Misschien gebruikt de TS het na de test nooit meer, dan lijk de afweging me nogal duidelijk. Voor een paar Euro kan hij die test ook doen.
En misschien vindt hij zelf bouwen ook leuk.
En hoe was de topic titel ook al weer (een eenvoudige zaagtand generator)
blackdog
Golden Member
Hi Lambiek,
Jij begrijpt denk ik niet wat ik aangeef, ik volg de TS topics altijd.
Terug grijpen op "een eenvoudige zaagtand generator" als argument geeft aan dat je mijn insteek niet wilt zien ondanks ik al wat
andere toepassingen van een functie generator heb aangegeven.
En nee ik vind je niet dom, maar een beetje een tunnel visie heb je wel.
Dit door de negatieve lading van je opmerking.
Een goede opemerking zou zijn, he Bram waarvoor gebruik jij een functie generator allemaal, heb je daar wat uitleg over?
En voor jouw gemoedsrust, als Martin V, goed de voorgestelde schakeling met een TL074 kan gebruiken, mijn zegen heeft hij, daar is niets mis mee. 
Alleen denk ik met hem mee en denk aan de mogelijkheden voor zijn hobby/werk als hij een functie generator zou aanschaffen en het plezier dat je daar aan kan beleven.
Dat is een volledig andere denkwijze dan die van jou denk ik en ook positiever, en dat heeft niets te maken met dat een apparaat kopen geld kost,
dat moet iedereen verder zelf weten hoe hij/zij zijn Florijnen uitgeeft.
Groet,
Bram
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op 19 november 2023 11:58:21 schreef Martin V:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige zaagtand generator.
Als ik in de 'Index_elektronica_tijdschriften_versie_43' ga zoeken, dan vind ik de onderstaande halfgeleidergidsen waar minstens één schema van een eenvoudige zaagtandgenerator in staat:
- elektuur nummer 66, juli/augustus 1968
- elektuur nummer 77, juli/augustus 1969
- elektuur nummer 88, juli/augustus 1970
- elektuur nummers 237-238, juli/augustus 1983
- elektuur nummers 321-322, juli/augustus 1990
- elektuur nummers 333-334, juli/augustus 1991
Index_elektronica_tijdschriften_versie_43 (eerst downloaden, dan zoeken):
https://drive.google.com/file/d/1b71ombBnlnwDcT-3PzUSW0ERF6yx8ijS/view…
Die nummers van 'elektuur' staan inmiddels op Google Drive in één overzichtelijke directory:
https://drive.google.com/drive/folders/1qAr5luhm1zOJq5glHsL17EZSQvF2ED…
Dit is wel een hele simpele schakeling met slechts 1 transistor!
Nee, ik ben dom dat weet je toch.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (28%)]
Op 19 november 2023 18:04:49 schreef Hubie:
Op het plaatje een stukje schema van de Kent panorama ontvanger.
Rechts onderin de zaagtandgenerator,links onderin de sweepspanning voor de varicap in de tuner.[bijlage]alles met 1 TL084.
Hey Hubie,
Heb je het totale schema van die ontvanger? Lijkt mij een leuk dingetje...
THX!
benleentje
Golden Member
Dat is een volledig andere denkwijze dan die van jou denk ik en ook positiever,
Een andere denkwijze ja. Maar hoe dat nu gaat met iemand verwijten over tunnel visie kan ik echt niet positief noemen. IS het nu zo moeilijk om te discuteren zonder op de man te spelen. En daarmee bedoel ik maak het niet persoonlijk.
Op 20 november 2023 18:03:55 schreef Tele@ReVision:
[...]Hey Hubie,
Heb je het totale schema van die ontvanger? Lijkt mij een leuk dingetje...
THX!
Hoi Tele@ReVision,dat schema heb ik wel maar dat is inmiddels 40 jaar oud en is tig keer aangepast met moderne ic's,andere tuner etc.
Je kan dan beter de laatste versie van de panorama ontvanger bouwen,het schema daarvan heb ik even niet paraat.
Ik had een bouwpakket van de laatste versie,dat heb ik verkocht aan mel,daar zit ook het schema bij.Dus mel als je meeleest...
Edit\ Bij de nieuwe versie is de Philips TV tuner UV616 vervangen door een Sharp of Samsung tuner die de helft kleiner is.
De SO41P is vervangen door de NE612 en het RSSI komt nu (denk ik) uit een ADxxx,
Patrick de Zeester
Golden Member
Op 19 november 2023 14:09:58 schreef Martin V:
@Blackdog, ik heb maar een eenvoudige zaagtand generator nodig om een paar varicap dioden van een zelfgebouwde ontvanger mee aan te sturen.
De gelijkgerichte HF spanning gaat naar de oscilloscoop en de zaagtand naar de X ingang van de oscilloscoop.
Zo kan ik over een bepaald frequentie gebied zien waar harmonischen zitten.
Was je van plan om zoiets te maken: http://www.vk2zay.net/article/256 ?