Beste forumleden,
Ik heb drie dubbelpolige relais van 220v met afstandbediening. Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik één knop indruk de andere twee relais niet kunnen werken als ik per ongeluk één van de andere drukknoppen ook zou indrukken, met andere woorden altijd maar één relais bruikbaar.
Misschien met een ander soort relais?
Dank u.
Dummy

Ik zal de tekening nog toevoegen omdat ik zit te sukkelen

Met een breek contact van 1 relais de andere twee blokkeren. En dat voor ieder relais. Dan kun je 1 relais aanzetten en met de andere twee kun je niets meer. Pas als je die ene weer ontgrendeld kunnen de andere twee weer meedoen. Of heb je alleen maar maak contacten? Heeft de ontvanger misschien een breek contact? Kun je het misschien programmeren in de ontvanger?

Wat meer details over de relais en de bediening ervan zou handig zijn.

Bedankt ex-fietser

De drie uitgangen van de ontvanger zijn 220v ook de in en uitgangen van de relais.
De ontvanger op zich is niet te programmeren.
Kan je even aanduiden waar ik de verbreekrelais juist moet plaatsen?
Dank u

Bedankt ex-fietser

De drie uitgangen van de ontvanger zijn 220v ook de in en uitgangen van de relais.
De ontvanger op zich is niet te programmeren.
Kan je even aanduiden waar ik de verbreekrelais juist moet plaatsen?
Dank u

Als je dat echt wilt zal er een bordje met een paar transistoren tussen de ontvanger en de relaiskaart moeten gezet worden. De spoelspanning van de relais zal wss 12V zijn, en die 12V wil je niet in een kamrelais naast 230V.
Mss is het wel mogelijk de ontvanger zelf te upgraden omdat die de drivers voor de relais ook aan boord heeft. Enige kennis van electronica zal dan wel vereist zijn.

Wat foto's zouden behulpzaam zijn, vooral de details van de relais, en misschien ook het typeplaatje van de afstandsbedieningsontvanger*.

* 3 x woordwaarde :) !

Het kan met deze schakeling. IK heb bewust de voedingsspanningen niet getekent het is meer een principe schema. Rechts bovenaan staan de 3x maak contact waar ik verder ook niets mee gedaan heb.
Echter heb je je daar wel 3x een 3 polig wisselrelais voor nodig of tenminste 3x een relais met elk 2x verbreek en 1x maak contact.

Op 26 november 2023 14:11:22 schreef Paulinha_B:
Wat foto's zouden behulpzaam zijn, vooral de details van de relais, en misschien ook het typeplaatje van de afstandsbedieningsontvanger*.

* 3 x woordwaarde :) !

TS vraagt hoe het zou moeten werken en daar voldoet mijn schema aan. Wat niet wil zeggen dat dat de enige manier is en of dat ook kan met huidige situatie.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (38%)]

Bedankt aan allen voor de antwoorden. Ik ga éérst de nodige relais bestellen bij Aliexpress omdat ik niet de nodige heb, dit kan wel enkele weken duren.
Maar ik laat nog wel weten hoe het is afgelopen.
Groeten.
Dummy

Als je uitgangen wisselcontacten hebben dan heb je helemaal geen extra relais nodig.

Je zet ze met hun NC's in serie, invoedend op de common's, en de NO's zijn je uitgangen.

Er zit een eigenaardigheidje/tekortkoming in de schakeling van Ex-fietser of benleentje.
Als alle relais af zijn en je bedient twee drukknoppen tegelijk, dan komen twee relais tegelijk op. Op dat moment krijgen die twee relais geen stroom meer en vallen tegelijk af. Dit gaat zo een tijdje door totdat één relais 'op' blijft en de ander 'af'. De tijdsduur dat de relais blijven rammelen hangt af van type relais en tolerantie van de bouw van het relais.

Op dat moment krijgen die twee relais geen stroom meer en vallen tegelijk af.

Het is toch enkel om te voorkomen dat er 2 relais wel tegelijk in staan ;). Maar wel goed dat je er even op wijst het is zeker geen perfecte schakeling voor elk denkbare bedieningsfout.

Ik heb een schakeling met 2 relais die elkaar zo kruislings blokkeerde getest op een 3fase motor en de zekering bleven erin. Het klopt dat relais wel gingen klapperen maar er was geen moment dat beide relais tegelijk de motor aanstuurde voor linksom of rechtsom want dan zou onmiddellijk de zekering eruit gaan. En met zekering bedoel ik eigenlijk motor beveiliging relais of zekering, meestal is de MBS net even iets sneller.

Ik denk dat bovenstaand helemaal niet gaat werken gezien het feit dat de relais door een ontvanger aangestuurd worden welke bediend wordt door een draadloze afstandsbediening.

Bij het voorbeeld van benleentje:
Stel dat er 1 relais bekrachtigd is en men drukt op een andere knop op de afstandsbediening, dan geeft de controller een aan-signaal voor een ander relais welke geblokkeerd wordt door een op dat moment openstaand relaiscontact. Echter wanneer het eerste relais afvalt, trekt het volgende relais alsnog onbedoeld aan omdat het relais op dat moment spanning krijgt van de controller die (onbedoeld) eerder aan was gezet.
Bij de oplossing van Sine heeft het eerste relais meer prioriteit dan het tweede en zo verder. Dus praktisch geldt daar het zelfde voor of als een relais met een hogere prioriteit als tweede bediend wordt, zal de andere uitgang spanningsloos worden en de uitgang met een hogere prioriteit alsnog spanning krijgen.

De enige oplossing is terugmelding naar de afstandsbediening nadat er een opdracht van 1 knop is verstuurd. De afstandsbediening mag pas weer een relais aansturen als de eerdere is uitgezet. Of een aanpassing in de controller dat slechts 1 uitgang aan kan zijn en eerst uitgezet moet worden. Dus of de verkeerde afstandsbediening, of een verkeerde gedachtegang: want wat is het doel precies? Kan het misschien anders opgelost worden?

Op 27 november 2023 21:42:24 schreef benleentje:

Ik heb een schakeling met 2 relais die elkaar zo kruislings blokkeerde getest op een 3fase motor en de zekering bleven erin. Het klopt dat relais wel gingen klapperen maar er was geen moment dat beide relais tegelijk de motor aanstuurde voor linksom of rechtsom want dan zou onmiddellijk de zekering eruit gaan. En met zekering bedoel ik eigenlijk motor beveiliging relais of zekering, meestal is de MBS net even iets sneller.

Dat betekent dat in jouw situatie de maakcontacten nog niet gesloten waren op het moment dat de stromen voor beide relais weer onderbroken werden.

Een aanvulling op mijn vraag.
Nu wil ik( voorlopig ) slechts twee van de vier relais gebruiken.
De is ingesteld op (momentary mode ) dit wil zeggen dat de betreffende relais van het bordje aangetrokken word zolang ik op de knop druk.
Misschien bestaat er een bordje waarbij de poolwissel gebeurt bij indrukken van knop A of B. Maar ik heb al uren gezocht en niets gevonden.
Je kan in de korte beschrijving van de beschikbare bordjes ook niet zien of bij gebruik van de ene relais de andere spanningsloos wordt gezet.
Als er iemand toch zo een bordje kent hoor ik het graag, het zou natuurlijk een hoop werk sparen.
Er bestaan kant en klare toepassingen maar die zijn vrij duur.
Dank u
Dummy

Door de relais zo te schakelen kun je nooit meer dan 1 load tegelijk aanzetten.

Dit is denk ik wat Sine en Benleentje ook al proberen te vertellen.

@deKees,
Er zit een verschil in werking tussen jouw schakeling en die van benleentje.
Bij jou kan Load1 altijd in- en uitgeschakeld worden, ongeacht de stand van de andere relais.
Bij benleentje kan Load1 alleen ingeschakeld worden als alle andere relais af staan.
Jouw schema is gemakkelijker want je kan toe met minder relaiscontacten.

Misschien bestaat er een bordje waarbij de poolwissel gebeurt bij indrukken van knop A of B. Maar ik heb al uren gezocht en niets gevonden.
Je kan in de korte beschrijving van de beschikbare bordjes ook niet zien of bij gebruik van de ene relais de andere spanningsloos wordt gezet.

Het zijn ook simpele relais modules bedoelt om het aansluiten op een microcontroller makkelijker te maken. Normaal kan een IC of microcontroller bijna nooit direct een relais aansturen daar moet minimaal iets van een transistor tussen. Je kan aan de ingang heel zwak 5V signaal zetten en het relais gaat aan en verder helemaal niet. En dat is ook het enige wat het relais bordje doet.

Als je dus wel beveiligingen wilt aanbrengen moet je dat allemaal zelf doen.

Ik denk dat bovenstaand helemaal niet gaat werken

Wat mij betreft is de vraag van TS 2 vragen in 1. Als eerste hoe kan ik ervoor zorgen dat als een relais aan een ander niet meer aankan en veel minder aanwezig is hoe werkt zijn afstandbediening of hoe kan zijn AB zo verandert worden dat het wel kan.
Het eerste deel van zijn vraag is relatief simpel te beantwoorden al zie ik hier ook andere leuke creatieve oplossingen. Maar met relais kan je ook eindeloos creatief zijn en je kan er zelf een compleet werkende eenvoudige computer of cpu mee bouwen omdat je ook alle bewerkingen als AND, OR, NOT, EXOR, flipflop enz mee kan doen.
Vroeger voor de PLC echt was doorgebroken werden er met relais toch al best ingewikkelde besturingen gemaakt.

En of het wel of niet gaat werken hangt ook echt van TS zelf, maar dat er flinke aanpassingen nodig zijn icm met wat hij nu heeft is wel vrij zeker.

Dat kan door achter elk relais van je ontvangen een extra relais te schakelen en dan zo als in mijn schema.

Bedankt. Ik heb al de benodigde relais besteld.
Dummy

Extra relais? Dat hoeft toch niet?

Als je vertelt wat je er precies mee gaat schakelen, dus welk apparaat of het algemene doel, kunnen we je adviseren hoe dat het beste aan te sluiten.

Simpelste oplossing is een AB die momentary is ipv bi-stabiel.