Oude cassetterecorder condensators vervangen ?

Ik ben benieuwd wat jullie mening is.

Er wordt beweerd, dat Het vervangen van condensators, van een oude cassetterecorder (ik heb zelf een greatz hc200 45jaar oud) de kwaliteit van het geluid sterk zal verbeteren.
Is dat zo ? En moeten ze dan allemaal vervangen worden?

Ik ben benieuwd

Ik zou alleen kleine elco'tjes en 'probleemgevallen' (condensatoren van een model wat bekend is om problemen) vervangen.

Of het geluid beter wordt: als alles nog heel was niet en anders wel... ;)
Ik zou niet weten waarom ze allemaal vervangen zouden moeten worden? (aantal mag ook)

Kleine film en keramische c'tjes zijn meestal zelden stuk...

Er zijn bedrijven die beweren dat het geluid veel beter wordt , na vervangen van alle condensators. Ook transistors vervangen wordt vermeld. Ik zie er ook niet meteen het nut ervan, tenzij dat er wat defect is,....

Dat is van dat audiofiele geneuzel... (die vervangen ze liefst 3x per dag... :+ )
Een goede condensator is een goede condensator; of die nieuw is of 10 jaar oud maakt niks uit.

En dan verkopen ze jou oude elcos weer voor veel geld als ingespeeld... 8)7

Grappig, ;) ;)

[Bericht gewijzigd door daltonagf op (38%)]

Don't (try to) fix it if it ain't broken is mijn motto...

Als je de condensatoren vervangt modificeer de condensatoren dan met een houten behuizing , dan klinkt het nog veeeel beter. :)
Wel de juiste lak gebruiken!!!!

Gaat ie misschien ook harder, als ik voor alle exemplaren , wat hoger voltage neem,
:D

Als je de polariteit van de elco's omdraait gaat hij achteruit spelen. >:)

Op 29 november 2023 15:52:21 schreef daltonagf:
Gaat ie misschien ook harder, als ik voor alle exemplaren , wat hoger voltage neem,
:D

Als je een veel lagere spanning neemt, dan knalt 'ie echt lekker... (letterlijk... :) )

de kwaliteit van het geluid sterk zal verbeteren.

Als er een defect condensator ergens in de signaal loop van het audio zit dan kan die daardoor slechter gaan klinken en die moet dus vervangen worden. Maar het deck gaat nooit beter klinken als toe hij nieuw was.

Maar ik denk dat je het ook wel snel hoort als er ergens een defecte condensator in zit. Dus zolang je niets vreemds hoort is er nog niet iets echt defect.

gaat hij achteruit spelen.

Dan draait je toch gewoon de tape om. Niet overal een probleem van maken ;).

Don't (try to) fix it if it ain't broken is mijn motto...

Precies. Echter als er nog van die oude WIMA condensatoren direct over de 230V staan als filter dan zou ik die wel per direct vervangen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]

Hij Klink super, er zal dan wel niets defect zijn.
Ik pak wel wat lagere voltage's voor meer bass, :X

Een audiofanaat wilde een keer bij mij weerstanden kopen van een bepaalde waarde maar dan wel 10%. Dus ik zei dat ik wel 5% en 1% had. Maar nee, dat was niet genoeg. Het moest echt 10% zijn.

Dan had je hem er twee van 5% parallel moeten verkopen. :+

Ze moesten zeker ook carbon-composite zijn |:(

Zullen dan ook wel witte weerstandjes zijn waarschijnlijk...
(want al die kleurringen op een gewone weerstand zullen wel invloed op de klankkleur hebben... :+ )

een elco vervanging is pas mooi te vergelijken als je 2 aparte kanalen hebt en eerst de ene doet en dan luistert, en dan vind je de andere elco's vervangen ook wel nodig. hoog en midden in geluid word niet bepaald beter met oude signaal elco's. oa bij actieve speakers is dat mooi te vergelijken.

In bepaalde gevallen is revisie wel de moeite waard. Omdat veroudering geleidelijk gaat, kan het heel goed zijn dat het ongemerkt is gegaan. Wellicht klinkt ie goed, maar niet zo goed als ie zou moeten klinken. Maar domweg alles op goed geluk vervangen is niet zomaar een goed idee.

Wat je dus wél moet doen is een steekproef nemen van een aantal elco's van verschillende types, en controleren op capaciteit en ESR. Als nu blijkt dat de types in jouw deck gewoon helemaal prima zijn, moet je er verder niets aan doen.

Wat transistoren betreft - hier hangt het ook weer samen met heel specifieke gevallen. Philicorda's met van die oostblok-style transistoren met snap-in pootjes hebben vaak last van defecte transistoren. Bij onvoorspelbare/willekeurige uitval van die dingen is het geen heel slecht idee om ze gewoon allemaal te vervangen, zeker als je dat ding voor je werk (als muzikant) gebruikt.
Ook Akai bandrecorders met 2sc458 (zoals de GX630d en soortgenoten) hebben heel vaak last van transistoren die langzaam maar zeker meer gaan ruisen en 'kabbelend water' geluiden gaan maken. In dat geval ga je niet gericht foutzoeken naar die éne tor die het probleem veroorzaakt, maar doe je ze allemaal omdat het simpelweg een onbetrouwbaar type transistor is. Er groeien namelijk whiskers uit de tincoating op de pootjes, en dat kan ook intern onzichtbaar intern gebeuren.

In het geval van mijn oude MFB 532 speakers had een revisie waarschijnlijk óók een gunstig effect gehad. Er zat vrij veel ruis in, af en toe veel geknetter, en bepaalde condensatoren in dat ding verliezen wel vaker hun capaciteit. Die speakers heb ik al jaren niet meer, maar omdat ze 'vage' problemen hadden én bepaalde condensatoren een precedent voor capaciteitsverlies hadden, zou ik daar revisie niet een onaardig idee vinden.

Geldt ook weer voor de ROE elco's in plastic huisje in Mission Cyrus apparatuur. Die waren in het geval van de versterker van een klant werkelijk allemaal buiten tolerantie. Dus de volgende keer dat ik die tegenkom, gaan die er dus ook allemaal uit om te meten. En als ik ze er dan toch uit heb, tsja - dan is het een kleine moeite om er nieuwe in te zetten.

En ten slotte Frako elco's op de laagspanningsvoedingslijnen van diverse duitse bandrecorders. Die vallen soms in kortsluiting en omdat dat onvoorspelbaar is, vervang je ze best meteen.

Kortom: het is allemaal een heel genuanceerd verhaal. Pas als het van de specifieke apparatuur bekend is dat de elco's of torren overmatig vaak falen, als er merkbare problemen zijn, of als bij een vermoeden van slijtage na een steekproef blijkt dat de elco's daadwerkelijk versleten zijn, kan je tot een totaalrevisie over gaan.

Op 29 november 2023 16:47:40 schreef pa3gws:
Dan had je hem er twee van 5% parallel moeten verkopen. :+

Nee, in serie, want anders krijg je maar de helft van t geld. :D

Maar goed, als er onderdelen stuk zijn is het meestal handig om ze te vervangen en heel vaak is het zo dat het wel slecht klinkt maar je het nog niet duidelijk hoort.

Recappen is in principe geen audiofiel geneuzel ( audiofiele elco's wel, maar ja die hebben ter compensatie vaak mooie gouden lettertjes en een koosnaampje)

[Bericht gewijzigd door Gerard Slikker op (43%)]