normaal gaat gewoon de stroom omhoog als de pir beweging ziet.

Voor mij is dat juist weer niet zo normaal. De PIR's die ik ken schakelen gewoon een relais uitgang aan en uit.

Het is alleen erg lastig om een pir sensor te vinden die enkel op beweging reageerd de meeste reageren pas in het donker op beweging.

https://www.amazon.nl/Maclean-MCE32-PIR-bewegingssensor-bewegingsmelde…
Dit is de enige die ik toen kon vinden waarvan je het is donker deel gewoon uit kan schakelen zodat hij enkel op beweging reageert. Ze zijn nu wel een stuk goedkoper dan vorig jaar.
Het zijn prettige sensors die goed reaqgeren. En als ze beweging hebben gezien schakelen ze de ingestelde tijd de lamp aan. Als ze dan in de tussentijd als de lamp aan weer beweging ziet reset die timer en blijft dan zolang je daar aanwezig bent gewoon aan.
Niet zo als in de WC bij mijn vriendin daar zit je steeds even in het donker.

Op 10 december 2023 15:30:19 schreef p4u08400:
[...]
Maar het lijkt me nogal een gedoe... .

Volgens mij kan het niet simpeler dan dat. De ene ledstrip zet je met een schakelaar aan. Die brandt op 100%. De andere is uit. Samen dus 50% van het totaal aan licht. De pir sensor schakelt bij beweging de tweede aan en in het totaal brandt dan 100%. Enige wat je moet doen is 2 strips kopen die ieder de helft van het vermogen hebben van wat je zou moeten kopen als je 1 ledstrip zou gebruiken.

Benleentje, je kunt die lichtsensor afplakken, dan denkt hij altijd dat het donker is.

Op 10 december 2023 17:11:55 schreef p4u08400:
En dat programmeren is dat dan zoals een niko home control of is dit complexer?

Daar heb je software voor nodig. Dali staat voor "Digital Addressable Lighting Interface" en hier heb je één voorbeeld van zo'n programma.

https://www.helvar.nl/oplossingen/lichtmanagement/programmeersoftware

Maar ik denk dat om één ledstrip aan te sturen te complex wordt, persoonlijk zou ik zoiets doen via PWM in combinatie met een controller en een PIR die een digitaal signaal uitstuurt. Maar die controller moet je ook programmeren en daar is ook weer software voor nodig. :)

Al met al zou ik iets anders bedenken.

Benleentje, je kunt die lichtsensor afplakken, dan denkt hij altijd dat het donker is.

Dat werkte bij die had niet daar raakte de sensor in de war van en bleef geloof ik continu aan. En bij de andere was dat deel helemaal waterdicht gemaakt en kon ik niet apart bij de lichtsensor komen.

Die ik nu heb zijn wel handig, die sensor kop zit met ca 10/15cm draad apart en past precies in een wartel. Het enige nadeel van het geheel is het mini relais wat erin zit, maar het werkt nu al 1,5 jaar zo.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

ik kon dit hier ook nog vinden, wat denk je hier van?
https://www.ebay.com/itm/225538820377?hash=item3483294919:g:cAgAAOSwjo…

Op mijn driver steek ik standaard 5V dan gaat mijn led voor de helft branden; komt iemand voor die pir stuur ik 10v uit naar mijn driver want die pir kan 10v geven als output.

niet?

merken als hbi, opple, philips en nog veel meer hebben armaturen die na donker worden op lage stand aangaan en bij bewegen hoge stand aan, tijd en gevoeligheid vaak instelbaar. bijv de hbi 4xl0900W uit de fortem reeks. goede armaturen, geen tientjes ding. de porch light van opple is ook een reeks die de hoog/ laag functie heeft.

[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]

Op 10 december 2023 17:54:08 schreef p4u08400:
Op mijn driver steek ik standaard 5V dan gaat mijn led voor de helft branden; komt iemand voor die pir stuur ik 10v uit naar mijn driver want die pir kan 10v geven als output.

niet?

Ik ben nu even helemaal de weg kwijt ;).

Ik denk dat je beter even opnieuw met je vraag kan beginnen maar vooral ook aangeven wat je nu al hebt en wilt gaan gebruiken. De graag linkjes of foto's van wat je nu hebt en wilt gaan gebruiken.

Maar ik denk op basis van je laatste uitspraak dat je onderstaande bedoeld.

Via SW1 schakel je de verlichting in. P2 regel je zo af dat er op de uitang 5V komt te staan.
Als de PIR sensor actief is dan kan je P1 afregelen zodat er op de uitgang 10V komt te staan.

De PIR sensor mag van alles zijn als deze maar een relais uitgang heeft en dus niet al direct 230V uit geeft. Als je enkel die kan vinden kan je die toch gebruiken dan moet er nog een 230V relais erachter. En dan word het zoals onderstaand schema.

Op 10 december 2023 19:07:31 schreef benleentje:
[...]Ik ben nu even helemaal de weg kwijt ;).

Ik denk dat je beter even opnieuw met je vraag kan beginnen maar vooral ook aangeven wat je nu al hebt en wilt gaan gebruiken. De graag linkjes of foto's van wat je nu hebt en wilt gaan gebruiken.

Maar ik denk op basis van je laatste uitspraak dat je onderstaande bedoeld.
[bijlage]

Via SW1 schakel je de verlichting in. P2 regel je zo af dat er op de uitang 5V komt te staan.
Als de PIR sensor actief is dan kan je P1 afregelen zodat er op de uitgang 10V komt te staan.

De PIR sensor mag van alles zijn als deze maar een relais uitgang heeft en dus niet al direct 230V uit geeft. Als je enkel die kan vinden kan je die toch gebruiken dan moet er nog een 230V relais erachter. En dan word het zoals onderstaand schema.
[bijlage]

voila, dat bedoel ik

Hallo,
Ik wou nog eens terugkomen op bovenstaande.
We hebben 2 EP10427442 gekocht.
Kunnen ze instellen via een app en er zit een after glow functie op.
Prijs valt goed mee en ik kan hem onmiddellijk aansluiten op een dali geschikte voeding voor led.

Wat ik wel nog niet gevonden heb dat is een fysieke dimmer of iets met tip toetsen die ik ook onmiddellijk kan aansluiten op een dali ledvoeding.
Iemand tips of weet hiervan?

tx

Voor de volgende puzzelaar:
EP10427442 is een DUO DALI Plafond PIR.

Je zegt 'een ledstrip' die wat wat in vermogen gaat wisselen. In een groot magazijn is dit misschien ietsje interessant maar voor 10 Watt aan ledlampjes zou ik geen €300 aan sensoren en dimmers besteden (die zelf ook weer 10 Watt verbruiken)

de dali pirren die ik ken hebben een pulsdrukker input erop zitten waar je ook meteen de verlichting mee kunt dimmen, deze esylux heeft ook 2 inputs erop zitten, probeer die eens. een dimmer parallel zetten wil niet zeker goed werken als er ook al een pir op die dali lijn zit. of na 1x schakelen springt het licht weer op maximaal aan.

Hey is gewoon een ledstrip dimmen zonder pir die ik wil dimmen . De led driver is wel Dali...