Dag iedereen,
mijn ingebouwde gaskachel-haard, dat in mijn living staat, wordt aangestuurd met een remote-control RC-16A-TX.
Het toestel is van Well Straler type K98E met dus die afstandsbediening RC-16A-TX, dat de temperatuurvoeler/regelaar bevat.
Die werkt ok tot de kachel op een warme temperatuur komt en ik die niet meer kan uitschakelen. (blijft aan)
Dan moet ik naar de gaskachel en achter een paneel met een schakelaar (off-remote-on) het toestel uitschakelen. Om terug met de remote-control te werken zet ik dan terug op de middenstand "remote".
Als het toestel niet warm heeft werkt de remote-control heel goed: ik kan die uitschakelen of de temperatuur verhogen of verlagen, waarnaar ie luistert, dus uitschakelt.
Dus alleen na een lange tijd reageert ie niet meer op de ingestelde waarde vb 21°C op mijn remote-control. Ik hoor het geluid wel van uitschakelen, maar de kachel blijft aan.
De firma Well Straler zegt de ganse sturing met de ontvanger/zender en de gasblok-sturing te vervangen, maar dit kost rond de 1000 euro.
Daar moet toch iets opwarmen?...ergens, waardoor de schakeling verstoord wordt?
Kan iemand mij verder helpen aub?
Guido

Wat is dat geluid van uitschakelen? Is dat een relais dat je hoort klikken?

Ik denk het maar ik weet het niet zeker hoor. Het is een geklik en ik denk een relais en daarna afsluiten van de gastoevoer, maar ben niet zeker. Het is het geluid dat ie altijd maakt als ik gewoon met de remote-control de kachel uitschakel.
Dat geluid hoor ik nu ook steeds als het toestel de ingestelde temperatuur bereikt heeft en dan normaal uitschakelt. Maar nu schakelt die niet uit en blijft verder aan. Ik moet dan manueel uitschakelen.

dat is dus de gasklep die schakelt. het kan hier zo simpel zijn als de IR ontvanger die niet reageert omdat de kachel zelf ook IR straling uitzend. probeer dus eens de ab tegen het oog te houden als dat weer gebeurt. hand eromheen zodat er geen storende straling bij kan komen. dit kan ook van ander licht zijn in de ruimte zijn.

batterij van de ab heb je ook vervangen? voor een goede nieuwe batterij, niet 1 uit de keukenlade welke oud is en met zenden te ver inzakt..

Zal ik doen. En je laten weten. Ik heb ook nieuwe batterijen geplaatst en die komen recht vanuit de winkel. Ik zal die nog eens vervangen.
Ik laat zeker iets weten;
Is wel eigenaardig dat die niet meer uitschakelt of reageert op mijn afstandsbediening, niks reactie gelijk wat ik indruk, wanneer de gaskachel goed warm is.
Vb : ik stel de temperatuur in op 21°C op de ab. Zet aan op thermo-stand op de ab waarna de gaskachel start. Als test doe ik het toestel uit na 30 sec en dan werkt die normaal. Terug aan, terug uit bij een korte periode is alles ok en regelbaar.
Hoger dan 2 minuten heb ik meestal prijs : gaat niet meer uit. Soms werkt het toch maar de laatste tijd meer en meer niet.

Ik laat iets weten na de test.

Afhankelijk van het binnenwerk van de ontvanger verloopt er een condensator en ook staan de elko's wel eens bol. Plaats eventueel een foto van de printplaat(componentenzijde). Dan kan ik je zeer waarschijnlijk een hint geven.

Gezien het erger wordt met tijd en temperatuur ligt mkt's bovenaan de verdachtenlijst. Elco's worden beter bij tijd en warmte.

Sofort aufmachen!

gasklep is open, dus loopt er stroom om deze open te houden, wrs een 24V model klep. ik zou dus zeggen dat de voeding rot is, spanning zakt in en bediening werkt niet meer. ding is 33W dat is veel voor een mkp voeding, tenzij de klep 230V is en de stroom van het relais de reden is dat de voeding instort, dan idd mkp gaar.

[Bericht gewijzigd door testman op (26%)]

Ik heb het toestel nogmaals gereset (op de ontvanger) en supersterke batterijen geplaatst in de zender en je gelooft het nooit maar alles functioneert terug.
Hopelijk toch voor een tijdje.
Dus afwachten...
Wat wel een probleem is, is dat de gaskachel bijna compleet moet gedemonteerd worden / eruitgehaald, om de ontvanger en besturing eruit te halen.
Kon men dit niet eenvoudiger, vraag ik me dan af. ;-)
Voorlopig werkt ie ok en zie ik wel. Die zal wel terug in panne vallen, maar hopelijk duurt het nog lang.
Als dit op die manier terug gaat, is dit minder moeite.
Ik laat iets weten van zodra die terug faalt.
Het toestel is van 2009 en kostte toe 2085 euro. Men praat bij De firma, direct over 1000 euro kosten....tja.
Ik wacht af en intussen aan iedereen die mij geholpen heeft prettige feestdagen....
Guido

Mocht het probleem terug komen, vervang dan de condensator op de foto.

ok, zal ik doen.
Bedankt voor jou exacte tip hoor.
Is die makkelijk te vinden? In de module waar de schakelaar opzit of in de module net naast die, waar het rode ledje opzit en flikkert als het toestel aangaat?
Die modules zijn niet zomaar eruit te halen hé.
Ik zal dan de gasstoof eruit moeten halen of niet?
Weet jij of die modules gemakkelijk uitneembaar zijn?

Het zwarte kaste net links van het midden. Er zijn 2 uitvoeringen van deze ontvanger met schakelaar.

Bij de uitvoering met deze condensator wordt deze misbruikt om een spanningsval te creëren, nadeel is dat de capaciteit terug loopt en daardoor de ontvanger te weinig spanning krijgt en instabiel wordt of geheel niet meer inschakelt. Condensator is aan de hand van de foto te identificeren.

Let op dat de schakeling direct aan de netspanning ligt!

wow, dank je wel Smallrepairs. Dit is exacte info. Beter kan niet.
Ik zoek eerst die condensator en zal dan die vervangen. Kan die onvanger gemakkelijk gedemonteerd worden zonder die ganse stoof te demonteren onderaan?
Is het een kliksysteem? Hebt u er al zo'n ontvanger uitgehaald zonder demonteren van de stoof onderaan??
Ik zal het wel vinden hoor, maar ik beschadig niet graag... :-)

Nogmaals bedankt hoor.....

Onze afstandsbediening werd jaren geleden ook eens hersteld en werd toen vervangen door een nieuwere versie.
Bij nazicht bleek de zenerdiode van de voeding defect en ligt hier nu in reserve.

Dat zwarte doosje zit aan de bodemplaat gekleefd met dubbelzijdig plaklint.
De draden zitten in drukklemmen, zie foto.

De haard werkt nog zelden omdat hij het schilderwerk in huis sterk vervuild.

edit: nog een goede raad, als je de condensator vervangt, vervang dan ook de zener en laat de aansluitdraden van de zener zo lang mogelijk, de zener krijgt heel warm (bruine print) en die draden zorgen voor betere afkoeling.

[Bericht gewijzigd door MGP op (22%)]

Ok bedankt MGP. Voor uw gouden tip om die zwarte doos los te maken zonder te beschadigen. Die is dus met double-tape bevestigd. Super-tip hoor.
Ik zal die demonteren en herstellen met ook de tip van Smallrepairs (condensator verevangen) en dan ook met die zenerdiode. Nog een onbeleefd vraagje : kan je die aanduiden met een cirkel op de foto waar die zit aub?

Origineel ligt de zener (Z1) plat op de print, zie pijltje, ik heb er een ander type (1N52xx met dezelfde spanning) ingesoldeerd en met dikkere aansluitdraden en rechtopgezet.
Je mag hetzelfde type gebruiken maar laat de draden wat langer.
Ik weet niet meer of het 12 of 24V was.

e:/ maak een foto voordat je de draden losmaakt en soldeer netjes want er liggen veel soldeerpunt in de omgeving en er staan hoge spanningen op.

[Bericht gewijzigd door MGP op (21%)]

ok, bedankt....ik laat iets weten

Het wordt volgend jaar in de lente dat ik die onderdelen ga vervangen.
Ik bestel eerst diecondesator en zenerdiode.
Ik laat zeker iets weten.
Nogmaals vedanjt voor jullie hulp.

Prettig eindejaar voor iedereen.....