Goedenavond iedereen,

Afgelopen week ben ik een project gestart om inzichtelijk te maken hoeveel een 800 watt windturbine realistisch genereerd. De windturbine heb ik in bruikleen gekregen van een energie coöperatie met als tegenprestatie inzichten in wat de turbine opwekt. We wonen in provincie Groningen bij de Eemshaven waar het mooi vaak waait.

Op dit moment is dit de elektrische volgorde: Windturbine > regelaar > accu > omvormer 12>230.

Hierbij is het beste als de windturbine gelijk op een net-omvormer kan, maar ik denk dat deze na de accu geplaatst gaat worden. Zouden jullie mij kunnen adviseren wat voor omvormer geschikt zou zijn? Of zou iemand van jullie ook in het project willen stappen en misschien een net-omvormer in bruikleen willen geven? het project loopt sws nog 6 maanden door.

Ik weet niet wat voor omvormer geschikt zou zijn, maar deze constructie lijkt me niet heel handig. Die omvormer moet dan aan de hand van de accuspanning gaan bepalen hoeveel vermogen er naar het net moet. Daarbij is 800W op 12V best veel; dat is 67A + verliezen. Die verliezen zullen significant zijn, en als het een loodaccu is, heb je daar ook nog flinke verliezen, want loodaccu's hebben geen geweldig hoog cyclisch rendement.

Wat versta je onder "regelaar", tussen de windmolen en de accu? Een laadregelaar?

Ja de regelaar is een laadregelaar, waarin ook een rem zit voor de windturbine.

De MPPT zit in de laadregelaar.

Een simpele multiplus kun je hiervoor gebruiken. Icm een shunt kun je zien hoe vol de accu is.

De MPPT kun je met VE Direct aansluiten op een Cerbo of rPI, en hiermee de surplus terugvoeden het net op.

goedenavond iedereen,

Het project probleem is voor nu opgelost. De windturbine van 24 volt 800 watt voedt via een laadregelaar/windturbine regeling de accu's van ca 10kwh.
op deze accu's zit een net-omvormer die dit weer terug voedt het net in met ca 120 watt.

Wat de windturbine opbrengt is via LSC stopcontact van de action bij te houden. De opbrengst van 00:00 tot 19:40 is 430 watt. De hoogte van de turbine kan nog wat in verbeterd worden.

Kortom leuk project waarbij nu wachten wordt op data. Willen jullie af en toe een update over hoe een 800 watt turbine presteert? laat maar weten

Ik ben wel geïnteresseerd in je metingen, maar haast nog meer in 'het apparaat' waaraan je meet.
Kunnen er wat gegevens bij? Schemaatje's, foto's? Wat voor molen is het? Hoe groot is de rotor, de toren? Wat voor generator?

Als je al een windturbine MPPT regelaar hebt, dan is het verstandig om daar bij te blijven. Die dingen zijn erg lastig om te maken en te tunen.

Het lijkt er op dat je ondertussen al op die conclusie was uitgekomen.

430W (gemiddeld?) gedurende ruim 19 uur is ruim 8.4 kWh! Dat is meer dan ik zou hebben verwacht. Goed bezig!

Als ik jou was, zou ik (ook) meten tussen de laadregelaar en de accu. Dan heb je een directer beeld van wat er aan de hand is. Denk bijvoorbeeld aan zo'n ding .

aankomende week zal ik foto's toevoegen. Kleine aanpassing. Het was geen 430 watt, maar 430 wh... dus dat is vrij weinig. Inmiddels is de opbrengst 520 wh, wat dan ook niet veel is. Om positief te blijven, toch weer een halve kilowattuur.

430Wh op 19h tijd is een gemiddelde van 22Watt. wat voor een 800W generator dus 2.7% vermogen is

heb je specs van die windmolen? onder welke omstandigheden van wind haald die 800W?
hoeveel wind haal je vandaag?

[Bericht gewijzigd door fcapri op (38%)]

Ik ben ook wel bijzonder benieuwd naar opstelling, opbrengst, winddata, constructie enz.

En een troost, zonnepanelen doen ook niet veel op dit moment. :P

Mijn zonnepanelen rapporteren 0.3kWh voor vandaag. Geen cijfers verder achter de comma. Gemiddeld deze maand ongeveer 1 kWh per dag.

Mijn 12 paneeltjes hebben 3.3kWh/dag gemaakt deze maand.

10kWh aan accu voor een 800W (piek?) turbine.. Ik trek daar toch wel m'n wenkbrauwen bij op. Om dat vol te krijgen moet het heel lang achter elkaar fiks waaien.

Als ik 10kWh aan accucapaciteit zou hebben zou ik dat veel liever aan een solar inverter hangen met 10 .. 20 panelen. Dan kun je een flink deel van het jaar helemaal met 0 op de meter (voor een 1 gezins stadswoning) draaien, en dat wordt echt relevant als de saldering afgebouwd is.

Combineren van PV en wind lijkt mij meest ideaal om op te slaan. Onder het motto: Alle kleine beetjes helpen zei de mug en piste in de zee.......... :P

Op 16 december 2023 22:37:47 schreef rew:
Mijn zonnepanelen rapporteren 0.3kWh voor vandaag. Geen cijfers verder achter de comma. Gemiddeld deze maand ongeveer 1 kWh per dag.

hangt ook af van de hoeveelheid en hoe ze staan. ik heb 2 panelen die tegen de poort hangen en die doen elk 65Wh op een bewolkte dag.
bij het minste dat ze wat zon door komt schiet dat omhoog.

vorig jaar (zonder die 2x 450Wp tegen de garage) had ik op
6/12 11242Wh van de huispanelen en 1479Wh van de garagepanelen (4x240Wp)

dit jaar had ik op
6/12 11480Wh van de huispanelen en 2534W van de garagepanelen + die 2 vertikale.
een winst van 1055Wh van die 2 vertikale paneeltjes of 527Wh per paneel

ik heb 66.7kwh deze maand of een gemiddelde van 4,18kWh per dag

ik was ook altijd van plan om te gaan testen met een 290Wp vertikale windmolen, maar budget redenen heeft dat altijd uitgesteld. had ook al berekent dat die maar 10-20W zou halen in mijn streek op dagen met veel wind. de moeite niet geweest om er 1000€ tegenaan te gooien om te testen.
zeker als ik nu zie dat die 800W maar gemiddeld 22W haalt.

4 zonnepanelen extra (700€ investering) doen al meer dan die windmolen. beetje jammer dat er met wind zo weinig winst te halen is

Op 16 december 2023 22:42:40 schreef joopv:
Mijn 12 paneeltjes hebben 3.3kWh/dag gemaakt deze maand.

10kWh aan accu voor een 800W (piek?) turbine.. Ik trek daar toch wel m'n wenkbrauwen bij op. Om dat vol te krijgen moet het heel lang achter elkaar fiks waaien.

Commercieel gezien is jou inschatting dat het niet rendeert. Maar op basis van de ruwe getallen: Die 10kWh krijg je in 12 uur vol met die 800W. Dus dan kan je met je gemiddelde gezin een dag draaien als het een halve dag gedraaid heeft. En zeker voor een meet-situatie lijkt het me verstandig om juist de accu te overdimensioneren. Dan kan je dus precies zien wat de windmolen opbrengt en achteraf dan bepalen welke maat accu optimaal zou zijn geweest.

@fcapri: De zon is consistenter dan de wind. Wind heeft uitschieters naar boven. Een windmolen moet juist met de uitschieters iets kunnen doen en heeft dan een hoog piek-vermogen. Maar de verhouding piekvermogen/jaaropbrengst is veel slechter.

Goedemorgen iedereen, Hier komt de update van de afgelopen dagen met verslag van veranderingen aan de installatie etc.

- Zondag 3 December, verslag 1

Windturbine halen we weg in Zijldijk provincie Groningen van een energie coöperatie die hem als promotie doeleinde gebruikte met een kleine technische installatie. De molen stond er al 1 jaar en draaide nauwelijks.
De molen is verplaatst naar onze achtertuin in Zijldijk.

Op dit moment bestaat de technische installatie uit de Windturbine van 800 watt, 24 volt, 3 fasen. MPPT laad- en turbineregelaar voor een 12V accu. 12V auto loodaccu (welke zeer slecht werkt). Chinese omvormer van 6000 watt volgens opschrift (valt al uit bij 400 watt + kabels voor ca 500 watt) welke de spanning van 12v naar 230v AC brengt.

1e metingen en praktijk resultaten.

De windturbine draait goed (windkracht ca 2-3) en de MPPT heeft de accu naar een spanning van 14,6 V geladen wat ik nogal hoog vindt. De MPPT heeft de windturbine op de rem gegooid zodat de accu niet meer geladen word. Dit lijkt goed te werken

De omvormer presteert slecht en kan de (speciaal gekochte elektrische kachel) niet in bedrijf nemen. Dit komt door de slechte accu en slecht ontwerp van de omvormer.

Conclusie voor mezelf deze dag. Net-omvormer kopen en vervolgens resultaten bekijken. de LSC plug van de action bied ook geen oplossingen.

Vervolg in Verslag 2

waarom gebruik je een heel slecht werkende auto accu? als die gaar is, is het normaal dat die quasi instant op 14,6V zit, en is het ook begrijpelijk dat de omvormer naar 230V in elkaar stuikt (400W op 12V is al 35A, daar ga je best veel spanningsval van krijgen)

er was een firma voor netgekoppelde inverters voor een windmolen, helaas is de website offline nu. heb het hier ooit gepost op CO ergens
1000w-on-grid-tie-power-inverter-ac-110v van cutting edge power was het.
3fase ingang, AC uitgang

zag er ongeveer zo uit

want nu heb je een 3fase omvormer 24V (diodeblok) naar je 12V lood accu, en ga je vandaar weer omzetten naar 230V

14 december, verslag 2

De technische aanpassingen

De bestelde net-omvormer komt na 3 dagen binnen, verassend snel. Dit is een omvormer van 60 euro besteld op aliexpress (het is een project, dus het mag niet teveel kosten) welke een MPPT omvormer is voor 16 - 28 volt DC (bedoelt voor zonnepanelen) in met een variabelle uitput van max 400 watt het net in. Daarbij is er een batterij stand waarbij de (welke door mij gebruikt word) waarbij de uitput in kan stellen door een potmeter. Deze output blijf hij geven tot de spanning te laag wordt en dan schakelt de omvormer af. als de spanning weer hoger word schakelt deze weer in.

De oude auto accu heb ik vervangen door 5 12v accu's van 65ah. De "6000 watt" omvormer is dus vervangen door de hierboven beschreven net-omvormer daarnaast zijn er aanpassingen gedaan zodat alles wat netter in de kast ligt inclusief een ampèremeter.

De resultaten en conclusies.

- 15 december

De installatie heeft deze dag 0,77 kWh terug geleverd, waarbij de omvormer aan en uit schakelde op de spanning, zoals verwacht. Dit vermogen is een rest uit de 5 accu's en de opbrengst uit de windturbine. Kortom geen duidelijke indicatie van wat de turbine opbrengt. Windkracht deze dag was 3.

- 16 december

De installatie heeft deze dag 0,56 kWh terug geleverd. Dit is te vertalen naar de opbrengst van de windturbine, omdat de omvormer de dag ervoor meerdere keren in- en uitgeschakeld is. De windkracht was de gehele dag 4.

Persoonlijk vond ik dit in eerste instantie een tegenvallend resultaat, maar daarna dacht ik: "Toch een halve kWh gratis". Wel viel het me op dat er veel turbulentie is door de lage masthoogte en de boom en het gebouw ernaast. We wachten de resultaten van morgen af.

- 17 december

Vanaf mijn werk heb ik de opbrengsten in de gaten gehouden, wat tegen viel, en bij thuiskomst de volgende aanpassingen gedaan. De 5 accu's teruggebracht naar 1 accu zodat de interne verliezen in de 4 accu's worden weggehaald. De windmolen levert immers nooit meer op dat de omvormer kan terug leveren. Een grote opslag is dus niet nodig, maar een stabiele spanning wel, vandaar die ene accu.

Als laatste heb ik de ampèremeter omzeild ivm het vermoeden van interne thermische verliezen. De 60 ampère werd ook nooit bereikt.

Ook zijn er 3 diodes toegevoerd vanuit de 3 fasen uit de windturbine. Op internet heb ik gezien dat de MPPT regelaar niet veel vermogen doorlaat terwijl de 3 fasen spanning meer aankan. Het is een bypass om de MPPT regelaar heen.

De opbrengst is een indicatie van het restvermogen van de accu en opbrengst van de windturbine. Geen indicatie dus. 0,97 kWh...

- 18 December

De eerste echte meet dag met de installatie zoals die nu is. Vanuit 00:00 tot nu 13:00 heeft de turbine 0,27kWh opgeleverd. De wind vannacht was rond de 3 met veel stoten, slecht voor de opbrengst. De wind einde ochtend en begin middag is forser en constant.

270 / 13 = 20,8 Wh. Deze berekening ga ik ook over de laatste 11 uur maken en kijken wat de invloed van de wind is. Helaas kan de LSC app van de action niet per uur het vermogen laten zien, maar wel per dag

- Toekomstige aanpassingen.

Eerst even toekijken hoe het de aankomende dagen gaat en vooral met andere windsnelheden. De mastverhoging is wel iets op de agenda IVM dat de windturbine vaak 10 seconde niet draait bij windkracht 4 en gewoon een kwartslag weggedraaid is door de turbulentie. Ook de staart van de windturbine wil ik iets vergroten.

Mogelijk in de toekomst aanschaffing van een windwokkel. De omvormer heeft meer potentie dan deze windturbine.

Ergens volgende week zal ik jullie een update geven in verslag 3. Hopelijk vinden jullie dit interessant.

zeker intressant nu, de metingen zijn al wat beter dan eerst gedacht, turbulentie had ik al verwacht, op de fotos hierboven vond ik de boom al heel hoog
kan je hem niet op een kleinere mast op het gebouw monteren? platte voet en kabels naar de 4 hoeken

.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (100%)]

.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (100%)]

De windturbine draait goed (windkracht ca 2-3)

Volgens Meteotuitjenhorn waait het dan 3...5 m/s.
Afgaande op je foto's en wat ik verder online vind is je rotor diameter 1,2m.
Die kan bij windkracht 2-3 (optimistisch geïnterpreteerd 5m/s) misschien 30W aan de as leveren. Dat is weinig om de verliezen te overwinnen, maar hij zal onbelast wel kunnen draaien.
Mogelijk dat je wat (te) zware apparatuur hebt om hier wat nuttigs mee te kunnen doen. Voorzover ik begrijp is die nodig als rem om baas over de molen te blijven bij hoge windsnelheden.

Dat je bij genoemde windsterktes gemiddeld 20W hebt geleverd valt me eigenlijk niks tegen.

Om de geclaimde 800W te leveren zou je zo'n 15 m/s windsnelheid moeten hebben.
Dat is windkracht 7.

Interessant en leuk dat je hier rapporteert.

Toch even lekker cynisch :D opmerken: Volgens mij is het helemaal niks met die windturbines. Ik weet niet of het nu ligt aan de installatiekosten, slijtage of de beschikbaarheid van windkracht, maar ik zie zelden op een boerderijtje een een bedrijfsloods zo'n ding. Ik stel me zo voor dat het dus zelfs voor de zeer handige doe-het-zelver, timmerman of staalbewerker niet echt haalbaar is. En die kunnen toevallig al voor nul kosten 20 meter de lucht in, zonder klagende buren en met eigen gereedschap en materialen.