dseegers
Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
Beste allemaal,
Ik zat te denken aan de configuratie van onze vloerverwarming in combinatie met de Nefit thermostaat en vroeg me af of we wellicht kunnen overwegen om het systeem anders in te stellen. Momenteel gebeurt het volgende: om 9 uur schakelt de thermostaat over naar ongeveer 19 graden, waarbij tussen 8 en 9 al een aanwarmvervroeging plaatsvindt. Echter, soms ervaar ik dat de temperatuur als koud aanvoelt wanneer de vloerverwarming is uitgeschakeld, bijvoorbeeld wanneer het 19.1 graden is met een doeltemperatuur van 19 graden.
Zou het niet interessant zijn om te overwegen om elk uur de temperatuur met 0.1 graad te verhogen? Hierdoor zou de warmte gedurende de dag gelijkmatiger verdeeld kunnen worden, waardoor het comfortabeler aanvoelt. Een bijkomend voordeel lijkt te zijn dat wanneer ik een script draai dat automatisch deze incrementele temperatuurverhogingen uitvoert, het niet alleen warmer aanvoelt, maar ook de cv minder hard lijkt te werken.
Daarnaast lijkt de retourtemperatuur richting de cv een rol te spelen in dit geheel. Deze stijgt namelijk niet binnen een uur met een graad, maar verspreidt zich over een periode van 10 uur. Zou dit kunnen bijdragen aan het gevoel van kou, zelfs bij een hogere gemeten temperatuur?
Ik ben benieuwd of iemand van jullie ooit een soortgelijke benadering heeft geprobeerd of overwogen. Het lijkt me interessant om ervaringen te delen en te ontdekken of dit een mogelijke optimalisatie is voor het comfort in huis. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Advies van onze installateur was, op constant 19 graden zetten en nooit meer aankomen.
Tevens de CV ketel op lagere aanvoertemp zetten, of je moet al een warmtepomp hebben ?
Verder kun je een beetje met de toevoerventielen spelen om een gelijktijdige doorvoer van warmte in alle groepen te krijgen, ze zijn waarschijnlijk niet allemaal even lang, je doet dat met een warmtebeeldcamera.
Anders komt er al warm water retour terwijl andere groepen nog niet helemaal warm zijn, de ketel/pomp zou dan al uit kunnen gaan.
Mijn vloerverwarming(+warmtepomp) is best traag. Een verhoging gedurende de dag doe ik ook en het bevalt goed. De klokthermostaat gaat in 4 stappen van 19.5 's morgens naar 21.0 's avonds.
Hier CV/WP hybride.
Ik ervaar alleen een wat koudere vloer als de zon erbij komt. Vloer gaat 's morgens vroeg naar 18,5, is prima warm (het moet echt ernstig vriezen om het hier kouder dan 17 te krijgen). Misschien is er daarna (net als bij jou?) wat overshoot, ketel gaat uit, vloer gaat afkoelen. Misschien dat je dan ook net even wat stil zit. Eventueel komt het winterzonnetje ook een beetje op gang. De thermostaat is nog tevreden, maar je voeten merken een koelere vloer.
Bedoel je met 'koud aanvoelen' de vloer of gewoon de omgevingstemperatuur als je bezig bent? Of zit je dan stil?
Je idee zou best kunnen werken, maar misschien valt je plannetje toch binnen de hysterese. De ketel gaat branden, thermostaat meet 19.1, jij gaat net verhogen naar 19.1 maar dat is nog te weinig voor de thermostaat dus de boel blijft toch uit. Naar 19.2 verhogen kan ook niet want je dan zit je voor de avond al te puffen met een vloer van 21 graden.
Aanvoertemperatuur verlagen al hoor je ook vaak dat vermogen lager instellen beter is. Heb je al een 'buitenvoeler'? Je kan ook nog de pomp wat langzamer zetten.
Op 18 december 2023 21:07:41 schreef dijkmane:
Advies van onze installateur was, op constant 19 graden zetten en nooit meer aankomen.
...
Tja dan heeft hij de minste storingsmeldingen! Elk uur dat je een paar graden lager aanhoudt bespaar je veel energie. De thermische spanning is net even wat hoger bij 19 graden dan bij 17 en dat kost op een heel huis best veel energie. Natuurlijk moet je 's morgens dan even wat opwarmen, maar meestal is de vloer na een uurtje al heerlijk warm. Het is een hardnekkig misverstand dat 'op temperatuur houden' voordeliger is dan van 10 naar 20 graden stoken. Ja dat laatste kost veel energie, maar het scheelt je wel een nacht lang (bij lage temperaturen) de boel warmhouden. Een waterkoker laat je toch ook niet heel de dag pruttelen 
dseegers
Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
Ha iedereen,
Alvast bedankt voor alle feedback. Het gaat hier voornamelijk over het stukje gevoelstempratuur. Zelf loop ik altijd met pantoffetjes aan, dus van een koude vloer heb ik niet zo veel last. Merk het nu als ik thuis kom vanuit buiten of wanneer ik een tijd stil heb gezeten. Denk dat de c.v op een redelijke lage aanvoersnelheid staat, maar moet het nog checken (is gisteren geplaatst).
Spog2
Honourable Member
Hier ook vloerverwarming, vloer is (per ongeluk) 2 lagen dik, dus tegels-met-vvleiding-in cement/isolatie/beton/isolatie-op-grond.
Nefit CV begrensd op 15kW en 60graden.
Woonkamer 45m2 heeft maar 3 radiatoren die nooit heel warm worden.
Ik zet de thermostaat in de middag op 19 graden, soms op 20.
Dan is het tegen zonsondergang aangenaam warm.
Tegen 21.00 uur zet ik hem 1 a 2 graden lager.
Dan koelt het heel langzaam af tot in de volgende ochtend.
Ik merk dat ik die 1 a 2 graden lager in de ochtend en overdag wel OK vind.
Het komt er hier op neer dat de installatie op laag vermogen staat afgesteld.
Dat reageert traag, maar ik kan daar goed mee omgaan als ik een paar uur vooruit denk.
Als het echt gemeen koud wordt zet ik de keteltemperatuur soms tijdelijk op 65 of 70 graden, maar dat was al meer dan 2 jaar geleden.
Ik heb wel eens gedacht dat het systeem vlotter kan werken als de vloerverwarming wat achter loopt op de temperatuurvraag. Dan zouden radiatoren voorrang krijgen. Wellicht is dat makkelijk te doen door de VV-pomp aan/uit te regelen. Zou misschien ook kunnen met een aanlegthermostaat die op 'enige afstand' van de leiding zit, bij voorbeeld aan lange staaf als vertragingselement.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (19%)]
dseegers
Op 19 december 2023 15:54:43 schreef Spog2:
Hier ook vloerverwarming, vloer is (per ongeluk) 2 lagen dik, dus tegels-met-vvleiding-in cement/isolatie/beton/isolatie-op-grond.
Nefit CV begrensd op 15kW en 60graden.
Woonkamer 45m2 heeft maar 3 radiatoren die nooit heel warm worden.Ik zet de thermostaat in de middag op 19 graden, soms op 20.
Dan is het tegen zonsondergang aangenaam warm.
Tegen 21.00 uur zet ik hem 1 a 2 graden lager.
Dan koelt het heel langzaam af tot in de volgende ochtend.
Ik merk dat ik die 1 a 2 graden lager in de ochtend en overdag wel OK vind.Het komt er hier op neer dat de installatie op laag vermogen staat afgesteld.
Dat reageert traag, maar ik kan daar goed mee omgaan als ik een paar uur vooruit denk.
Als het echt gemeen koud wordt zet ik de keteltemperatuur soms tijdelijk op 65 of 70 graden, maar dat was al meer dan 2 jaar geleden.Ik heb wel eens gedacht dat het systeem vlotter kan werken als de vloerverwarming wat achter loopt op de temperatuurvraag. Dan zouden radiatoren voorrang krijgen. Wellicht is dat makkelijk te doen door de VV-pomp aan/uit te regelen. Zou misschien ook kunnen met een aanlegthermostaat die op 'enige afstand' van de leiding zit, bij voorbeeld aan lange staaf als vertragingselement.
Bedoel je met:
Het komt er hier op neer dat de installatie op laag vermogen staat afgesteld.dat de c.v langzaam levert?
Vloerverwarming is nu eenmaal traag. Bij al de mensen dat ik ken met vloerverwarming staat thermostaat op 21°C Dag en Nacht.
Zo heb je grootste rendement. Ook veel te winnen bij hoe je installatie is gebouwd en afgeregeld. Als alles goed staat, heb je er geen omkijken naar.
Laag en traag stoken, buitenvoeler is een must
Op 18 december 2023 21:15:18 schreef Zonnepaneeltje:
Mijn vloerverwarming(+warmtepomp) is best traag. Een verhoging gedurende de dag doe ik ook en het bevalt goed. De klokthermostaat gaat in 4 stappen van 19.5 's morgens naar 21.0 's avonds.
omdat ik op het punt sta te beginnen met aanleggen van vloerverwarming boven en beneden i.c.m. een warmtepomp toch een vraag.
wat voor warmtepomp heb je? Lucht/Water of water/water?
en hoe is de vloer geisoleerd?
ik moet beneden de vloer nog doen namelijk. Boven ben ik bijna klaar voor de fermacell en vloerverwarming.
Op 21 december 2023 09:25:40 schreef bordje:
Vloerverwarming is nu eenmaal traag. Bij al de mensen dat ik ken met vloerverwarming staat thermostaat op 21°C Dag en Nacht.Zo heb je grootste rendement. Ook veel te winnen bij hoe je installatie is gebouwd en afgeregeld. Als alles goed staat, heb je er geen omkijken naar.
Laag en traag stoken, buitenvoeler is een must
Wat een gigantische onzin hier:
ons vorige huis stond thermostaat overdag op 20 en in de nacht op 19.
Geen buitenvoeler
Ketel een Remeha Calenta van nu 12 jaar oud (beter bekend als de Remeha Kolera)
Huis was vrijstaand en uit 1958 in het dorp op een hoek. Stookkosten waren van een rijtjeshuis met 2 a 3 personen (wij waren met 4)
okee wel dakisolatie, plafond isolatie, spouwmuur isolatie, dubbel HR++ glas bijna overal en hele dikke vloer isolatie 2 voudig (onder beton en onder dekvloer nog een keer)
de vloer was zeker niet traag als je hem goed legt. MAar het zit hem erin hoe je het aanlegt! verkeerd doen is heel makkelijk. en Isolatie van de vloer doet ook een hele hoop...
Radiatoren zijn inderdaad iets sneller, maar die warmte ben je ook zo weer kwijt: nu in de woning waar ik nu zit is het iets minder geisoleerd. Dubbel glas, spouwmuur isolatie en dak en plafond isolatie, maar zitten zeker kieren in naar buiten (buitendeuren dichten niet 100% af etc. en niet alle wanden hebben spouwmuur isolatie)
dus hier was het op bepaald moment 22 graden in maart en toen ging de generator uit en dag erop was het 7 graden: Koelt RAZEND snel af zo. Vloerverwarming hier is ook niet top geleg d en oud, dus hotspots en is ook als bijverwarming en niet als hoofdverwarming....
echter dat was dus nog wel met een CV ketel, misschien is het met een warmtepomp anders....
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]
Op 21 december 2023 10:34:14 schreef High met Henk:
[...]omdat ik op het punt sta te beginnen met aanleggen van vloerverwarming boven en beneden i.c.m. een warmtepomp toch een vraag.
wat voor warmtepomp heb je? Lucht/Water of water/water?
en hoe is de vloer geisoleerd?
ik moet beneden de vloer nog doen namelijk. Boven ben ik bijna klaar voor de fermacell en vloerverwarming.
Ik heb een lucht/water warmtepomp Panasonic 9kW.
De WP draait alleen overdag. Dat heeft namelijk 3 voordelen: geen geluid 's nachts, de eigen zonnestroom kan optimaal gebruikt worden en overdag heb je over 't algemeen de hoogste buitentemperatuur en dus het hoogste rendement.
Om dat te kunnen doen had ik een warmtebuffer nodig om de avond, nacht en volgende ochtend te overbruggen. Dat is de 22 cm dikke bestaande betonvloer geworden (gehele b.g.).
V.v. slang heb ik tegen de onderkant van de vloer aangebracht en daarna PIR isolatie platen van 10cm dik (R=4,5) eronder tegenaan geplaatst. Dikker kon niet vanwege te weinig hoogte in de kruipruimte.
Voordeel was ook dat ik de plavuizen niet hoefde uit te breken. Heb wel heel wat uurtjes in de kruipruimte doorgebracht..
Aanvankelijk had ik een Chronotherm Modulation Thermostaat, maar die kon zo'n traag systeem niet goed regelen. Heb er middels een PIC uC een regeling bij gemaakt die berekent steeds om 11 uur 's ochtends n.a.v. de buitentemperatuur hoeveel warmte er die dag nodig gaat zijn. De WP wordt op het berekende moment 's morgens gestart en snort rustig met 4 a 7 kW continu door tot ongeveer eind van de middag. De kamerthermostaat springt dan nog bij om de woonkamer precies 21 graden te laten worden. Het blijft de hele avond 21 graden.
Deze hele regeling is eigenlijk inmiddels deels overbodig geworden sinds ik een Remeha isense thermostaat heb. Die heeft een instelling voor extreem trage vloerverwarming. Werkt erg goed i.c.m. in 4 stappen de temp.verhogen. De WP verbruikt ~1300 kWh per jaar.
Dit is wel exclusief warm water, daarvoor heb ik een aparte warmtepompboiler.
jij verwarmt dus je hele vloer (incl. beton) en dat ben ik niet van plan, mijn buffer moet uit mijn accu's komen en mijn verwarming moet alleen mijn dkevloer verwarmen met de tegels. Deze ligt compleet zwevend van de betonvloer strakje.
Beton zit vaak ook vast aan de wanden die dus weer koud zijn.
Jouw benadering is compleet anders dan de mijne. Mijn vloer wordt:
tussen 12 en 20 cm isolatie
beton met wapening
isolatiematten
dekvloer met daarin de vloerverwarming
de betonvloer zit aan de binnenmuren vast die nageisoleerd zijn (niet top, ik weet het, maar wat doe je anders met een bestaand huis)
de dekvloer zit dus met randisolatie: ik hoef dus alleen de dekvloer te verwarmen en niet het beton direct. Over de tijd heen zal dat ook wel warm worden, maar zal daar behoorlijk wat rendement verliezen naar de muren ontstaan.
BTW mijn warmtepomp is 15 kW en Water, water, dus mijne staat binnen strakjes en zal dus weinig geluid geven..
Mijn warmtepomp staat ook 24/7 op 20°c
Terugzetten snachts heeft totaal geen zin, dan is het smorgens 19.5°
Spog2
Honourable Member
Op 21 december 2023 09:20:23 schreef dseegers:
[...]Bedoel je met:
Het komt er hier op neer dat de installatie op laag vermogen staat afgesteld.dat de c.v langzaam levert?
De ketel kan 24kW CVvermogen leveren. Als je dan warmte vraagt gaat hij er dus vol in.
Bij mijn Nefit Smartline staat hij op 50%, c.q. 12kW (niet 15kW, wat ik eerder zei). Hij draait dus op halve kracht. Dit zorgt er voor dat hij lang achtereen kan branden tot de maximum CVwatertemperatuur van 60 graden wordt bereikt. Omdat hij veel tijd neemt is de gewenste kamertemperatuur eerder bereikt dan die 60 graden begrenzing: radiatoren worden meestal maar half warm, 40 graden ofzo.
Mijn voordeel is dat de ketel sympathiek belast wordt én dat ik energie bespaar.
Zou ik hem op vol vermogen instellen, dan moet hij vaak aan/uit om de watertemperatuur onder 60 graden te houden. ***) Op vol vermogen kan je minder condens uit het rookgas oogsten.
De capaciteitsbegrenzing is alleen van toepassing op CVwater; bij douchen heb je altijd 24kW voorzover je de vast ingestelde 8 liter/sec niet afknijpt met de tapkraan of de tapwatertemperatuurinstelling op de ketel.
***) Het zou kunnen dat de ketelautomatiek zichzelf van vol vermogen terug moduleert als de 60 graden bereikt wordt, dat hij dus niet aan/uit gaat. Dit heb ik echter nog nooit onderzocht. Als dat zo werkt is mijn capaciteitsberenzing minder zinvol en heb ik me altijd geplaagd met een nodeloos traag systeem...