Met een eindspanning van 17V zal je de volle capaciteit van je accu terug hebben . Je mag dit alleen niet met een continue stroom laden, daar worden de accu's warm van . Het warm worden van de accu voorkom je door gepulseerd te laden .
Dus laden met 760A kan dus wel degelijk, mag alleen niet te lang, 1 micro seconde is ruim voldoende . Nadeel, je hoort dan 1 kHz zingen .
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
17V op een 12V systeem is de snelste manier om alles wat aan dat systeem hangt naar de sodemieter te helpen.
Dan eerst de accu vrij zetten.
En ik heb een dode 12V accu ook wel eens 24V gegeven met laden om door de rommel heen te breken, vind ie niet leuk, maar stuk was ie toch al, dus mis kan er weinig..
Op 2 januari 2024 19:53:30 schreef Jinny:
17V op een 12V systeem is de snelste manier om alles wat aan dat systeem hangt naar de sodemieter te helpen.
Dan eerst de accu vrij zetten.En ik heb een dode 12V accu ook wel eens 24V gegeven met laden om door de rommel heen te breken, vind ie niet leuk, maar stuk was ie toch al, dus mis kan er weinig..
Dat heb je heel juist gezien .
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 2 januari 2024 19:58:39 schreef Bobosje:
Kreeg je (de volle) capaciteit terug?
Uiteraard niet, maar genoeg voor het doel van dat moment. (crossauto starten en cross rijden)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Apparatuur voor 12V autos hoort aan de spec: "moet minstens 60 seconden 24V overleven". Het schijnt dat Amerikanen regelmatig een 12V auto met een 24V vrachtwagen proberen te starten... Dus 17V, zou moeten kunnen.
Ik zou het niet proberen, maar "zou moeten kunnen".
Anoniem
Ik heb trouwens deze lader:
https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-auto-oplader/p100368104
Ik heb de 12Ah accu vandaag aan deze lader gehad. Maar er viel me iets raars op. De lader bleef UREN lang op 14,4V staan, en dat lijkt mij niet goed voor de accu.
Als ik de labvoeding met 14,4V op de accu zet dan loopt er maar 90mA, dus voor de lader zou hij dan toch hardstikke vol moeten zijn??
Waarom schakelt hij niet over op floatspanning?
Ik heb de oscilloscoop er ook even opgezet om te kijken of hij nog iets bijzonders doet, daar zie ik dat de lader 14,4V om de seconde afwisselt met 14,3V.
Is de lader stuk?
Is de accu toch te klein?
Is de lader toch iets anders aan het doen?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (10%)]
Jinny
Golden Member
Op 2 januari 2024 20:36:53 schreef InHogereSferen:
Ik heb trouwens deze lader:
https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-auto-oplader/p100368104Ik heb de 12Ah accu vandaag aan deze lader gehad. Maar er viel me iets raars op. De lader bleef UREN lang op 14,4V staan, en dat lijkt mij niet goed voor de accu.
Als ik de labvoeding met 14,4V op de accu zet dan loopt er maar 90mA, dus voor de lader zou hij dan toch hardstikke vol moeten zijn??
Waarom schakelt hij niet over op floatspanning?Ik heb de oscilloscoop er ook even opgezet om te kijken of hij nog iets bijzonders doet, daar zie ik dat de lader 14,4V om de seconde afwisselt met 14,3V.
Is de lader stuk?
Is de accu toch te klein?
Is de lader toch iets anders aan het doen?
Misschien is de aangegeven spanningswaarde niet helemaal correct. Ik zou het even nameten met een echte gekalibreerde meter. En als dat niet gaat en de accu accu en lader werken verder correct me er verder niet druk over maken. Is het echt 14,4 volt dan zal zal de accu gewoon wat minder zijn.
Op 31 december 2023 19:07:32 schreef Paulinha_B:
[...]
???? Wat is "troph"? Of wordt er mssch. verwezen naar het gevleugeld woord van een Brussels politicus "trop is teveel, en teveel is trop"?
off topic: Het gemengd Nederlands/Franse spreekwoord "trop is teveel" werd gedaan door deze Brusselse politieker, beter gekend als VDB.
Het staat in de Dikke Vandaele;
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 2 januari 2024 20:17:25 schreef rew:
Apparatuur voor 12V autos hoort aan de spec: "moet minstens 60 seconden 24V overleven". Het schijnt dat Amerikanen regelmatig een 12V auto met een 24V vrachtwagen proberen te starten... Dus 17V, zou moeten kunnen.Ik zou het niet proberen, maar "zou moeten kunnen".
Een jeugdvriend automechanieker in een kleine Renault garage was het na 30 jaar beu om nog quasi uitsluitend carosseriewerk te doen (daarbij was de garage in het Brusselse gelegen en woonde hij in Zedelgem nabij Brugge, dus alle dagen trein + O.V.).
Van de ene op de andere dag heeft hij zijn ontslag ingediend en is hij begonnen bij een firma in de haven van Zeebrugge.
Zijn job bestond erin om dagelijks 100-en/1000-en nieuwe auto's uit vrachtschepen uit te laden en naar voorziene parkeerterreinen te rijden.
Auto's die niet wilden starten wegens te ontladen accu werden simpelweg ge-jumpstart met startkabels en een dikke 24V accu in een kleine jeep.
Let wel, ik heb hem sinds een 10-tal jaar niet meer gezien en hij zal ondertussen al een tijdje gepensionneerd zijn (actuele leeftijd ca. 70-71 jaar).
Op 2 januari 2024 20:17:25 schreef rew:
Apparatuur voor 12V autos hoort aan de spec: "moet minstens 60 seconden 24V overleven". Het schijnt dat Amerikanen regelmatig een 12V auto met een 24V vrachtwagen proberen te starten... Dus 17V, zou moeten kunnen.Ik zou het niet proberen, maar "zou moeten kunnen".
In de US een vrachtauto op 24V vinden is ook geen sinecure . Deze werken op 12V , op een paar ingevoerde Europese vrachtwagens na . Starten ging vaak op luchtdruk .
Anoniem
Op 2 januari 2024 23:21:58 schreef Ex-fietser:
[...]Misschien is de aangegeven spanningswaarde niet helemaal correct. Ik zou het even nameten met een echte gekalibreerde meter. En als dat niet gaat en de accu accu en lader werken verder correct me er verder niet druk over maken. Is het echt 14,4 volt dan zal zal de accu gewoon wat minder zijn.
Nee het is echt 14,4V dit heb ik nagemeten.
Maar wat bedoel je met geen probleem dan is de accu gewoon wat minder? Ik wil mijn acu's niet langer met 14,4V laden dan nodig is.
Ik neem aan dat de lader overschakelt naar float fase wanneer hij merkt dat de laadstroom een onder een bepaalde waarde is. Als dit bij 14,4V 90 mA is dan zou hij toch moeten weten dat hij vol is??
Anoniem
Mhh ik ben weer wat verder.
Ik had ook de stroom gemeten door een multimeter in serie te hangen, en dit zijn telkens pulsen van circa 100mA. Vandaar dat ik de spanning steeds zag wisselen van 14,3V en 14,4V. Die 14,3V is de spanning van de accu op dat moment.
Ik heb een andere vergelijkbare accu die toch al afgeschreven is heel de nacht aan de lader laten hangen en dan verschijnt er naast de 4 streepjes ook echt het woord 'full' in beeld.
Ik kan in de gebruiksaanwijzing niet echt iets vinden over dit gepulseerd laden, wat zou hier de bedoeling van moeten zijn? Beter voor de accu?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (77%)]
Dat wordt als bekend verondersteld. Je kan je ook inlezen in een onderwerp, een forum is geen keuvelende Wikipedia.
Een reden kan zijn dat met zulke dunne laadsnoertjes de lader beurtelings de accu doet laden en daarna de accu spanning doet meten om de laadspanning te compenseren voor het spanningsverlies over de dunne laadsnoertjes bij 5A of 10A laadstroom (als deze lader al uberhaupt compenseert). En misschien is die 14,4V wel de minimale laadspanning in de lader aan het begin van de dunne laadsnoertjes bij een lage laadstroom.
En dat er verder geen informatie in de gebruiksaanwijzing staat over de gebruikte laadspanningen en laadstromen van de diverse laad-prgramma's zet aan tot bedenkingen van dit soort laders...
Anoniem
Op 3 januari 2024 11:32:45 schreef RAAF12:
Dat wordt als bekend verondersteld. Je kan je ook inlezen in een onderwerp, een forum is geen keuvelende Wikipedia.
Kun jij niet wat anders gaan doen?
Sorry dat ik het zeg en ik snap dat je als 70 plusser weinig te doen hebt, maar je voegt echt totaal niets toe aan dit topic. Je wil graag laten weten dat je de wet van ohm kent en dat je weet wat de inwendige weerstand van een accu is. Dat weten we nu wel dat je dat weet. Net als 99,9% van de andere leden op dit forum.
Anoniem
Op 3 januari 2024 11:35:44 schreef Bobosje:
Een reden kan zijn dat met zulke dunne laadsnoertjes de lader beurtelings de accu doet laden en daarna de accu spanning doet meten om de laadspanning te compenseren voor het spanningsverlies over de dunne laadsnoertjes bij 5A of 10A laadstroom (als deze lader al uberhaupt compenseert). En misschien is die 14,4V wel de minimale laadspanning in de lader aan het begin van de dunne laadsnoertjes bij een lage laadstroom.En dat er verder geen informatie in de gebruiksaanwijzing staat over de gebruikte laadspanningen en laadstromen van de diverse laad-prgramma's zet aan tot bedenkingen van dit soort laders...
Deze informatie staat er wel, maar gaat er technisch niet diep op in. Op youtube filmpjes zie ik ook dat hij gepulseerd laadt. Maar over dit pulseren staat niets in de beschrijving.
De spanningsval over de kabels lijkt me niet noemenswaardig. Met de multimeter op de accu meet ik namelijk detzelfde spanning.
paulp
I thought, I thought of everything
Kun jij niet wat anders gaan doen?
Sorry dat ik het zeg en ik snap dat je als 70 plusser weinig te doen hebt, maar je voegt echt totaal niets toe aan dit topic. Je wil graag laten weten dat je de wet van ohm kent en dat je weet wat de inwendige weerstand van een accu is. Dat weten we nu wel dat je dat weet. Net als 99,9% van de andere leden op dit forum.
Beetje meer respect zou geen kwaad kunnen, als je dat niet kan opbrengen moet je maar snel verdwijnen hier.
Anoniem
Op 3 januari 2024 12:10:39 schreef paulp:
[...]Beetje meer respect zou geen kwaad kunnen, als je dat niet kan opbrengen moet je maar snel verdwijnen hier.
Respect moet van 2 kanten komen. Ik heb voor iedereen respect tot op zekere hoogte.
Beetje achterlijk om telkens te reageren dat ik op Wikipedia moet gaan zoeken of dat mijn kennis onvoldoende is en hij zelf een "hoogfunctionerend" wezen is.
Een forum is er om vragen te stellen.
Zijn de moderators het hier niet mee eens dan mogen ze mij lekker blokkeren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Anoniem
Ik wilde eigenlijk ook een Ctek maar ik vond ze net iets te duur voor die paar keer dat ik hem nodig heb.
Jouw lader laat hem zo te zien eerst 10 dagen op floatspanning staan.
Die van mij begint direct na de absoprtiefase met druppelladen (tenminste ik neem aan dat trickle charging druppelladen betekent), ongeveer 12 uur en dan zakt de spanning pas. In de grafiek zie je 0,1A staan 14,4V. Dit lijkt wel te kloppen alleen dan gepulseerd iedere seconde.