Mijn Whirlpool (ikea) microgolfoven heeft al een tijdje last dat het display wat knippert op het tempo van de ':' die elke seconde knippert. Het lijkt dat de spanning dan steeds wat inzakt. Het display gaat niet volledig uit maar gaat ergens naar zeg maar een 50%.
Is dit een bekend iets? Elco versleten op een bepaalde voedingslijn?
Heb het toestel nog niet uitgebouwd, maar altijd handig als iemand me op de juiste weg kan zetten.

De typesticker zou zichtbaar moeten zijn als je de deur opendoet.

Mod. MWA01S
Servienummer: 8587 445 011772

lijkt op een elektronische storing,Er wordt een foutcode weergegeven

Nee hoor, je ziet het display dimmen telkens de middelste puntjes oplichten, lijkt me echt een spanningsprobleem. Een beetje te vergelijken met een slechte massa bij een aanhangwagenverlichting.

De 12NC is het identificatienummer om alle onderdelen op te zoeken, dus in elk geval handig. In tegenstelling tot het serienummer staat het bouwjaar en de herkomst er niet in. Is hij Made in Sweden of Made in Italy? Italiaanse machines hebben veel klachten met de besturingsmodule, al lijkt dit geen heel typisch probleem daarvoor.

Er zitten zo te zien maar een paar elco's in, die zou ik eerst vervangen... (printnr: 4801 201 00748)

https://www.directrepair.be/nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/598x548/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_69921.jpg

Er staat nog een code op:
37 0947 301491

2009 W47 is volgens mij de datum; Er staat made in Sweden op de sticker

Elco's zijn zelden defect in deze machines.. voedingen waren best betrouwbaar. Meet de spanningen na..

tegen de 15 jaar, zou het 7 pins ic wat berucht is bij andere merken gammel aan het worden zijn? of de primaire elco is wat capaciteit kwijt.

Zweden inderdaad, aan het printje zie je nog dat het "echt Philips" is... Dat hebben ze lang volgehouden daar. Altijd de moeite waard om te repareren. Bij verdenking van elco's zou je de print eens met de haardroger warm kunnen stoken om te zien of dat verschil maakt.

Het is zeker niet onmogelijk na 15 jaar dag en nacht onder spanning te hebben gestaan dat er elco's sleets zijn. Het voedings-IC is meestal goed of niet, niet halfbakken.

Ik wou net de microgolfoven demonteren na het middagmaal.
Valt me op dat het display niet meer pulserend dimt. Heeft dit nu te maken met het feit dat het toestel warmer staat? Of treed dit enkel 's avonds op?
Nog geen idee.
Ik dacht ook dat de twee puntjes aan en uit gingen per seconde, maar dat klopt niet. Puntjes blijven branden, enkel display pulseert per seconde ongeveer.
Ik wacht nog even af tot deze avond. Moet toch nog uitzoeken hoe het toestel gemonteerd zit

Als het warmte-afhankelijk is, grote kans op een rotte elco. Beste test is kijken of het mankement bij kou of na een tijdje stroomloos staan, weer terugkeert.

Of kan het de hard reset geweest zijn door het tijdelijk uittrekken vh netsnoer?

Oorzaak gevonden denk ik. Straks even solderen. Ee lijkt daar ook iets warm te worden.

Eric: toestel is niet gereset geweest.

Op 7 januari 2024 14:02:09 schreef staafken:
Oorzaak gevonden denk ik. Straks even solderen. Ee lijkt daar ook iets warm te worden.

Waarschijnlijk zit er iets boven of onder de print wat warm wordt, die onderdeeltjes kunnen dat niet veroorzaken...
Dat ze in 2009 nog van die pertinax zooi gebruikten...

Op 7 januari 2024 14:02:09 schreef staafken:

Eric: toestel is niet gereset geweest.

Elco naast de zoemer is ook niet fris meer, staat bol.

Het is over die elco dat ik het heb, deze staat idd bol.

Duidelijk, ook niet heel vreemd na 14 jaar continubedrijf met niet de allerbeste elco.

Heeft verder ook niets te maken met pertinax.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Je hebt de stekker uit getrokken. Dat is een "hard reset". Maar in dit geval idd een gebakken elco. Onderzijde goed bijsolderen. De hitte gaat de solderingen beïnvloeden.

Hier lijkt het vervangen van de elco's geen slecht idee. Op 50Hz zal het niet superkritisch zijn waarmee, zelfs met goedkope exemplaren kom je hier makkelijk weg. Ik zie er maar 5, dus dat zou makkelijk moeten zijn.

Op 7 januari 2024 14:29:18 schreef maartenbakker:
[...]
Heeft verder ook niets te maken met pertinax.

Inderdaad, pertinax verkleurt ook bij temperaturen die niet problematisch zijn en in veel gevallen is er niets aan de hand (het materiaal zelf wordt er ook niet veel slechter van). Het verraad alleen waar het het warmst was. Het lijkt geen ontwerp van 2009.

De ontwerpstaf die tot 1987 televisies en afstandsbedieningen ontwikkelde, is zo aan de ontwerpen te zien gewoon doorgegaan met magnetrons. Zelfs als een ontwerp maar een paar jaar meeging, zit er waarschijnlijk nog veel oude inbreng in.

Hier lijkt het ook alsof men nog een oud apparaat had staan die geautomatiseerd axiale TH componenten kon plaatsen, want dat deed me de conclusie trekken. Die machines komen helemaal niet zo veel voor, vandaar dat het me opviel. Als ik hier nu mee bezig zou zijn gegaan had ik waarschijnlijk een SMD proces gekozen.

Het lijkt er overigens op dat er ooit ergens een aanpassing is gedaan, want op de foto van Arco staat een schakelende voeding, en op die van de TS eentje met een nettrafo.

Van de 1000uF was maar 420uF over. 1000uF had ik niet op voorraad liggen. Heb hem vervangen door een 1500uF exemplaar. Display brandt weer zoals het hoort. De andere heb ik nagemeten en waren allemaal nog netjes.

@Kruimel: klinkt logisch. De televisiefabriek gebruikte nog niet zoveel SMD processen en daarna heeft de witgoedafdeling het waarschijnlijk niet zo nodig gevonden om te investeren in een fabriek die toch verkocht zou worden. Daarna heeft Whirlpool het waarschijnlijk niet zo nodig gevonden om te investeren in een fabriek die toch gesloten zou worden. Dat laatste is pas een paar jaar geleden gebeurd.