Berny 73
Je bent nooit te oud om te leren.
Bauknecht wasmachine maakt vreemd geluid bij het centrifugeren.
Iemand een idee wat dit vreemde geluid kan veroorzaken?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
ik heb geen verstand van wasmachines, maar ik zeg: Lagers.
Evt... de kuip is opgehangen met een paar veren zodatie wat bewegingsvrijheid heeft tijdens het centrifugeren. Soms breekt een veer of schiet ie los. Dan gaat dat rammelen tijdens het centrifugeren (zolang het er maar 1 is).
Berny 73
Ik heb al eerder Wasmachines gehad met een kapotte lager. Maar dat geluid was heel anders. Een veer zou eventueel wel kunnen. Ik heb dat zelf persoonlijk nog niet meegemaakt. Dus welk geluid een kapotte veer zou geven. Dat durf ik niet te zeggen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Heeft het geluid verband met het draaien vd trommel? Bv: het geluid versneld vertraagt mee met het toerental.
Dan zit het in ophanging (veren, schokdempers... Of balast, gewichten die los zitten of motor. Of rollagers dichtingen...
Maar is het onafhankelijk daarvan dan kan het de pomp zijn. Die kan ook veel lawaai maken. Bij rommel in de turbine/propeller of uitgesleten as. Het geluid gaat bij dit laatste dan afhankelijk zijn van temperatuur en zeepsop.
Draait de trommel nog recht in de machine TOV de manchet?? Bij slingering kan het trommelkruis gebroken zijn..
Berny 73
Op zaterdag 13 januari 2024 18:40:49 schreef EricN:
Heeft het geluid verband met het draaien vd trommel? Bv: het geluid versneld vertraagt mee met het toerental.
Dan zit het in ophanging (veren, schokdempers... Of balast, gewichten die los zitten of motor. Of rollagers dichtingen...Maar is het onafhankelijk daarvan dan kan het de pomp zijn. Die kan ook veel lawaai maken. Bij rommel in de turbine/propeller of uitgesleten as. Het geluid gaat bij dit laatste dan afhankelijk zijn van temperatuur en zeepsop.
Berny 73
Voor zover ik het nu kan zien draait de trommel nog wel recht. En het ene moment hoor je het geluid wel bij het pompen en het andere moment weer niet. Ik denk dat ik de machine maar even verder los moet draaien.En dan alles maar even checken. Het zou ook heel goed kunnen wat Eric al zij. Dat er rommel in de pomp zit. Want we hebben nu geconstateerd dat als je de machine gewoon zover was laat draaien. Dat er toch rotzooi in de trommel komt.
Soms wel of soms niet is of rommel in pomp of versleten pomp. Als je mazzel heb zit er geen bodemplaat onder kan je zo bij de pomp motor zelf. Kantel de machine en schroef de pomp er onderuit, heeft asje te veel speling dan pomp versleten!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Voor meer informatie natuurlijk altijd het typenummer (in geval van apparaten uit de whirlpoolstal ook servicenummer) vermelden.
Berny 73
Op zondag 14 januari 2024 20:05:03 schreef smd:
Soms wel of soms niet is of rommel in pomp of versleten pomp. Als je mazzel heb zit er geen bodemplaat onder kan je zo bij de pomp motor zelf. Kantel de machine en schroef de pomp er onderuit, heeft asje te veel speling dan pomp versleten!
Heb gisteren de pomp eruit gehaald en helemaal schoongemaakt. Er zat behoorlijk veel zwarte smurrie in. Vervolgens weer terug geplaatst. ( Er zit naar mijn mening geen speling op het asje ) Maar Ik heb het vermoeden dat de pomp zijn beste tijd heeft gehad of misschien dat er ergens anders nog een verstopping zou kunnen zitten. Want er komt nu wel heel weinig water in de machine.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als er weinig water in de machine komt (dan doet hij dus ook heel lang over het water innemen?) dan zou je het in het inlaatventiel of wasmiddelbakje kunnen zoeken.
Nogmaals, voor bepaling van het beeld is op zijn minst een tyepnummer noodzakelijk en soms een artikelnummer. Bij Whirlpool en verwante merken staat dat als servicenummer op een losse sticker.
EricN
Waterhoogte wordt niet bepaald door de pomp maar door de pressostaat en eventueel de debietmeter. Bij afwijking krijg je een error dus de waterhoogte is die je ziet is de door dee machine gewenste hoogte. Heden is dat niet veel meer. Dus, geen error, geen probleem.
Heb je het anker vd pomp uit het pomphuis gehad?
Heb je al een idee vanwaar het geluid komt?
Berny 73
Op dinsdag 16 januari 2024 20:49:32 schreef EricN:
Waterhoogte wordt niet bepaald door de pomp maar door de pressostaat en eventueel de debietmeter. Bij afwijking krijg je een error dus de waterhoogte is die je ziet is de door dee machine gewenste hoogte. Heden is dat niet veel meer. Dus, geen error, geen probleem.Heb je het anker vd pomp uit het pomphuis gehad?
Heb je al een idee vanwaar het geluid komt?
Ik neem aan dat je met het anker. Het schoepje bedoeld? Die heb ik er uit gehaald. Maar tot op heden ben ik er nog niet achter waar dat vreemde geluid nou eigenlijk vandaan komt. Ik sta nu echt even voor een raadsel.
Berny 73
Op dinsdag 16 januari 2024 23:30:22 schreef Berny 73:
[...]Ik neem aan dat je met het anker. Het schoepje bedoeld? Die heb ik er uit gehaald. Maar tot op heden ben ik er nog niet achter waar dat vreemde geluid nou eigenlijk vandaan komt. Ik sta nu echt even voor een raadsel.
Ik hoor nu net van mijn vriendin. Dat hij nu ook niet meer wil centrifugeren en hij maakt zijn programma niet meer af als je hem op 15 minuten zet. Dan blijft hij op 7 minuten steken. En zet je hem op gemengde was. Dan centrifugeert hij niet. En het deurtje wil dan ook niet meer open. En zet je hem op extra centrifugeren. Dan blijft hij maar gewoon draaien en blijft dan staan op 25 minuten.
EricN
Is het water niet weg dan krijg je dit en dan moet je richting verstropping of defecte pomp kijken
Is het water wel weg dan moet je richting verstropte pressostaat of onbalans kijken.
ik denk dat je pomp defect is ( of een blokkade in je slang) en daardoor niet verder in programma gaat..
Berny 73
Bedankt voor het meedenken en alle tips. Ik ga de slangen nog even nakijken. En mocht het toch de pomp zijn. Dan is het einde verhaal. Mijn vriendin wil er verder geen geld meer insteken. Nogmaals bedankt allemaal.
Berny 73
Op donderdag 18 januari 2024 22:29:58 schreef smd:
25 Euro voor een pomp??Dat kan er al niet meer vanaf??
Het gaat niet om die € 25,00. Maar ik ben bang dat er meer aan mankeert. Daarnaast is het niet mijn machine natuurlijk. Hij is van een vriendin van mij. En ik kan natuurlijk niet in haar portemonnee kijken.
EricN
Als er geen speling op de as is dan is het meestal nog redbaar. Zit er geen elastiekje rond de as? Soms heel moeilijk te zien achter de propeller kraag. Het volledige anker (magneet) kan uit het pomphuis getrokken worden om smurrie uit de assen te halen.
Berny 73
Op vrijdag 19 januari 2024 12:29:07 schreef EricN:
Als er geen speling op de as is dan is het meestal nog redbaar. Zit er geen elastiekje rond de as? Soms heel moeilijk te zien achter de propeller kraag. Het volledige anker (magneet) kan uit het pomphuis getrokken worden om smurrie uit de assen te halen.
Ik heb inderdaad het volledige anker ( Magneet ) uit het pomphuis gehaald. Maar heb geen elastiekje gezien.