Goede middag,
Tijdens het opruimen van mijn hobby ruimte kwam ik deze soldeerstift tegen.
Het is een stift inclusief verwarmingselement.
Op het internet heb ik geen hint gevonden over spanning en stroom.
Mijn vermoeden is dat deze soldeerpunt uit een mobiele set komt met een li-on 3.7 volt batterij.
Misschien wel met een regeling voor temperatuur instelling.
Vast dank voor het meedenken.
Zie bijlage; soldeerpunt
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Russisch uit de koude oorlog periode ?
Ik heb verder geen idee maar gezien de contacten was het iets lomps, soldeerpistool ?
Dat zou nog best weleens kunnen. Wat is de weerstand? Is dat <<1Ω dan is hij waarschijnlijk voor een soldeerpistool geweest. <- In andere omstandigheden kan er natuurlijk ook een lage weerstand zijn. Ik heb nog nooit een soldeerpistook gezien met zo een punt er op, maar het lijkt logisch dat die er ooit waren.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (18%)]
Ik heb ooit (heel lang geleden) een oplaadbare soldeerbout gehad met precies zulke stiftjes.
Ik heb de stiftjes denk ik nog wel ergens liggen maar het boutje heb ik al vele jaren niet meer.
Rely
Golden Member
Inderdaad van een oplaadbare soldeerbout. Ik had er ook een en deze was oranje van kleur.
Er zaten 2 NiCad's in, dus 2,4 Volt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is dan duidelijk. Anders had ik nog aan een Engelleuter gedacht. Wist niet dat cartridgepunten alweer zo oud waren (deze ziet er jaren '70 uit denk ik).
Fred101,
De aansluitpootjes staan 4mm uit elkaar.
Kruimel,
Even gemeten, weerstand is kleiner dan 1 ohm, zal morgen even met een andere
tester nauwkeurig meten.
Dratsabylgu
Rely,
Dus een batterij voeding van 2.4 volt: bij een stroom van +/_ 2A schat ik zo
Dan had je veel batterijen nodig op de klus.
Maartenbakker,
Voor een Engelleuter: staan de pootjes dan niet te dicht op elkaar.
Allen bedankt voor de info, ga morgen de ohmse weerstand nog meten.
Engel had meerdere löters, maar ik gok dat hij daar van is ja.
Ik heb het ongenoegen gehad om zo'n ding te mogen gebruiken .... dat is net (niet) bruikbaar eigenlijk.
Dus een batterij voeding van 2.4 volt: bij een stroom van +/_ 2A schat ik zo
Dan had je veel batterijen nodig op de klus.
Het is veel meer dan 2A, met 4,8W soldeer je niet veel.
[Bericht gewijzigd door Sine op (34%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat lijkt er inderdaad verdacht veel op, ik dacht al dat ik ooit iets dergelijks gezien had maar ik had het niet helemaal helder meer.
Bij de beschrijving oplaadbaar dacht ik eerst aan iets exotisch uit Japan of Taiwan ofzo.
goede morgen,
Heb wat metingen gedaan, tov mijn 2 soldeerpistolen.
Zie de bijlage
Ga vandaag de datasheet zoeken van de mobiele soldeerpistool, Engel Loters
Het kan best dat deze punten een PTC gedrag hebben. Dus pure weerstand zegt wellicht niet zo heel veel.
Het was ook eigenlijk helemaal geen logische gedachtengang van mij dat de weerstand van de punt van een soldeerpistool veel zou verschillen van die van een losse bout. Ik zit met 24V in mijn hoofd omdat dit met "grote" soldeerbouten de norm is, maar als op batterijen loopt zal de beschikbare spanning weinig verschillen met die van een soldeerpistool.
Beste Kruimel,
Als ik goed op de afbeeldingen kijk (stikker) zie ik dat de spanning 2.4 volt is bij 15 watt van Weller, dus een hoge stroom.
Hoe kom je op 24 volt, of heb ik verkeerd gelezen.
Heb in huis voldoende verschillende soldeerbouten (cq vermogens) en 2 pistool bouten. Die gebruik ik trouwens zelden.
Is ook niet de bedoeling om met die soldeerstift te gaan werken.
Vond het vreemd dat de bout gevoed werd uit batterijen (gezien het vermogen)
waarschijnlijk heb ik de soldeerstift een keer gekregen.
Had alleen belangstelling, het was weer leerzaam.
Allen bedankt voor de info.
Soldeerstations werken meestal op 24V, en dan is de weerstand van de tip meestal iets van 8Ω, vandaar dat dit in mijn hoofd zat. Soldeerpistolen werken met lagere spanningen en grotere stromen: daar kan je in veel gevallen ook gewoon een stuk installatiedraad in zetten.