Ik zit met een probleem dat ik op het eerste zicht niet echt kan verklaren .
- Een Dyson heeft een roterende borstel die van spanning wordt voorzien via 2 geleiders in de verlengpijp
- De rode is een orginele Dyson pijp, de blauwe een merkloos product
- Bij de rode pijp is er geen probleem, druk je de knop dan draait de borstel, simpeler kan het niet
- Als ik de blauwe pijp gebruik stopt de borstel regelmatig, spanning is weg op de connector en komt enkel terug als je de Dyson knop terug in- en uitschakelt.

Hoe kan een buis met enkel 2 geleiders een dergelijk effect hebben?

Simpelweg een haperend contact/overgangsweerstand bij de aftermarket pijp? Misschien ziet de elektronica dat er teveel weerstand is, en wordt ie uitgeschakeld.

Controleer dus alle verende/schuivende contacten op voldoende contactdruk.

Dan zou je dat m.i moeten kunnen simuleren door met de pijp te wild te bewegen. Lukt echter niet.

Dan zul je de beide pijpen open moeten maken en moeten inspecteren op anti-klant technologieën zoals chipjes die doorgeven of een pijp wel origineel dyson is.

Het kan ook zijn dat de namaakpijp stalen geleiders heeft in plaats van koperen, maar verder prima contact maakt. De totale weerstand is dan ook weer te groot, maar niet afhankelijk van beweging.

is de binnendiameter van de nep buis niet kleiner? dyson heeft van die beveiligingen, te weinig doorstroming en de motor stopt, ook als de filters dicht zitten.

Klopt, daarvoor zit er een vaan vooraan in de motorkop. Maar hier is het niet de aanzuiging die stopt maar enkel de borstel.

Ik heb zo’n vermoeden dat dit ding de stroomopname van die borstel meet en bij overlast afschakelt. Vraag is dan waarom detecteert die overlast bij een buis en niet bij de andere?

Wat kan er zo anders zijn aan die buis dat de stroomopname wijzigt?
- een dunnere buis? Luchtdebiet dat de borstel beïnvloedt? Kan dat?
- weerstand of impedantie van die geleiders in die buis? Meet ‘0’ Ω

Ga morgenavond eens het een en ander testen om dit te achterhalen.

kan je de weerstand van de geleiders meten in de eerste buis en de 2de. er moet fysiek toch een meetbaar verschil in zitten, tenzij er idd bij de originele nog wat extra in verborgen zit (spoeltje, condensator, chipje...

kan goed zijn dat de motor van de borstel iets van storing/faseverschuiving veroorzaakt, die in de buis weer teniet wordt gedaan, en dat ontbreekt bij de 2de

Op zondag 21 januari 2024 18:27:11 schreef fcapri:
kan je de weerstand van de geleiders meten in de eerste buis en de 2de. er moet fysiek toch een meetbaar verschil in zitten, tenzij er idd bij de originele nog wat extra in verborgen zit (spoeltje, condensator, chipje...

kan goed zijn dat de motor van de borstel iets van storing/faseverschuiving veroorzaakt, die in de buis weer teniet wordt gedaan, en dat ontbreekt bij de 2de

Ga morgen een paar testen doen om dit te achterhalen. Heb nog meerdere orginele pijpen die je in “serie” kan plaatsen. Gebruik dit om het raam op 6m hoogte in mijn vidè te stofzuigen. Ook één waarvan de koppeling los is gekomen die ik eventueel kan gebruiken om de stroomopname te meten.

Op zondag 21 januari 2024 18:27:11 schreef fcapri:

Een schakelingetje in de buis van die dyson, die de spanning onder een bepaalde waarde trekt, waarna de stofzuiger de feitelijke spanningsbron inschakelt. Dat kan met heel simpele schakelingetjes en als je die ingiet zoek dan maar eens uit wat er in zit.
Krijgt Dyson toch gedonder mee, als de EU voorschrijf dat dingen repareerbaar moeten zijn en blijven.
Talloze huishoudmachines verdwijnen naar de sloop, omdat ze weliswaar goed te repareren zijn, maar dat de fabrikant geen onderdelen meer op stock houdt. Gelukkig bestaan er ook bedrijven die vervangende onderdelen maken en leveren.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (19%)]

Er is redelijk wat materiaal uit China te koop wat op Dyson machines moet passen en werken maar vaak zit het hem in de milimeters of iets echt goed op originele Dyson materie past. Ik had dit ooit met zo'n grote accessoires beugel van Ali, voor alle Dyson accessoires van de steelstofzuiger die je aan de muurlader klikt. Het paste na enig tobben maar perfect is het niet.

Misschien moet je de no-name verlengbuis eens aansluiten, de stofzuiger stil op tafel leggen en kijken of de motor dan wel blijft draaien. Of het hier om een los contact gaat wat opspeelt tijdens de stofzuigbewegingen.
Gebeurd dit niet dan zit het probleem mogelijk in de elektrische leidingen door de buis. Misschien zijn deze wel te dun begroot waardoor er te veel weerstand ontstaat en de motorbeveiliging inschakelt. Dan kun je nog kijken of het afslaan van de motor ook- of later ontstaat als je de stofzuiger in de laagste stand zet waarbij er minder stroom door de leiding zal lopen.

Draait de borstel toevallig ook sneller met de blauwe pijp? Het kan dan ook zijn dat de Dyson pijp juist express wat weerstand heeft en de blauwe nagenoeg niet. Dat zou een 'overload' kunnen veroorzaken. Ik vermoed simpelweg een polyfuse in de motorunit.