Om de prijs te drukken wil ik zelf mijn laadpaal installeren om 1 EV te laden die wekelijks 200km rijdt. Onnodige kosten wil ik ook vermijden door bij mijn huidige monofase te blijven. Het betreft een niewubouw waarbij ik zelf mijn elektrische installatie voor heb geinstalleerd, en laten keuren.
De laadpaal die ik verkies is een zogenaamde slimme laadpaal, zodat ik maximaal de PV installatie wil benutten,zoniet enkel in daluren laden.
Klopt wat beschreven is in dit document: zie pagina 2:
https://www.techlink.be/media/731752/differentieel-type-a-of-b-voor-la…
Is mijn schets in bijlage correct?
Ik heb even [BE] in de titel gezet om aan te geven dat het over een Belgische installatie gaat. Daar gelden wellicht andere regels dan hier in NL.
Toen ik met het AREI bezig was had men het nog niet over EV's in algemene zin. Dus het is even wachten op iemand die daar kennis van heeft.
Op maandag 22 januari 2024 15:27:08 schreef josé: Is mijn schets in bijlage correct?
Nee, is fout. Die type B voor jouw EV moet je VOOR de hoofdaardlekschakelaar van 300mA aansluiten. Mag erachter zoals op jouw schema maar dan moet die laadpaal een 6mA DC detectie hebben en dan hoef je ook geen type B te gebruiken. 30mA Type A volstaat dan.
Aha, dus een laadpaal vinden met loadbalancing en 6ma-dc beveiliging, i´ de kast achter aan gewone 30ma diff en een automaat van 32a. Heb al eens op internet gesnuffeld, dergelijke lädpalen bestaan ook.
Hoi Jose,
Klopt dit is fout.
De type B/6mA aardlek moet voor de Type A/30mA geplaatst worden.
De type B/6mA zorgt er namelijk voor dat de type A aardlek niet meer werkt voor AC lekstromen.
Differentieel aan het begin van de installatie
Het is ook toegelaten om de kring naar een laadpunt rechtstreeks af te takken in het hoofdverdeelbord. Voor de kring met het laadpunt zijn er dan 2 mogelijkheden:
− ofwel een diff. type A van maximum 30 mA in combinatie met een Diff-6mA-DC (Figuur 5 links)
− ofwel een diff. type B van maximum 30 mA (Figuur 5 rechts).
In de bijlage staat alles omschreven.
Groetjes Guus
Elektronica Technicus/Laadpaal engineer
Op maandag 22 januari 2024 20:12:27 schreef Guus Be:
De type B/6mA zorgt er namelijk voor dat de type A aardlek niet meer werkt voor AC lekstromen.
Het is de lader in het EV dat die type A blind kan maken, aardlekschakelaars plaatsen helemaal niets op het net en kunnen elkaar dus niet beïnvloeden.
Die type B voor jouw EV moet je VOOR de hoofdaardlekschakelaar van 300mA aansluiten. Mag erachter zoals op jouw schema maar dan moet die laadpaal een 6mA DC detectie hebben
Wat met nota 75 die zegt dat alle diffs stroomopwaarts van een diff type B ook van het type B moeten zijn?
Wat zegt het nieuwe AREI hierover?
Ik vind er niks van terug...
Net zoals er nog 8 kringen achter een diff mogen....
Vind ik ook niks van terug...
Wie leest er graag in het AREI? Ik al niet...