Ik heb een alarm in de camper. Bij het aanzetten meet ik gedurende ongeveer een halve seconde +12v op 2 draden. Bij het uitzetten meet ik -12v op dezelfde draden.

Nu wil ik dit via de ESP32 kunnen detecteren zodat ik zelf mijn eigen ESP32 kan activeren of deactiveren (in code).

Hoe kan ik dit het beste doen?

Alvast bedankt

Bij onduidelijke signalen altijd scheiden, dus liggen twee optocouplers anti-parallel voor de hand.
Neem twee 4N25's of soortgelijks met 2,2 kΩ primair, 10 kΩ pull-up naar de 3,3 V secundair.

Het lijkt wel verstandig te onderzoeken hoe de schakeling die dit signaal levert in elkaar zit. Het lijkt alsof er een condensator in serie met een (push-pull) uitgang staat, dat is ongebruikelijk.
De voor de meting gebruikte multimeter is een model met 10 MΩ inwendig? Dan is er best een kans dat er niet genoeg signaal is voor de optocouplers.

Hoe meet je? Heb je informatie over het alarm?
-12V meten in een automobile omgeving klingt me onlogisch in de oren.

Inderdaad en inderdaad :) Ik sluit me aan bij eerdere opmerkingen: in een omgeving met enkel positieve voeding, zoals een automobiel, is het eigenlijk onmogelijk om tegenover de nul een negatieve spanning te meten. Een of alletwee die draden moeten dus bijna wel een condensator in serie hebben, allicht een elco. Misschien bedoeld om een bistabiel relais aan te sturen?

Merk en type van het alarm zouden kunnen helpen. Of wat fotografie. Een schema is vermoedelijk teveel verlangd.

Welke twee draden zijn het, overigens? Staat er enige aanduiding bij? Bv. "Gnd" of "nul" zouden al een beetje op weg helpen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (41%)]

Het is een cobra alarm, maar ik heb gemeten op het deurcontact en dus de centrale deurvergrendeling denk ik. Ik heb 6 draden waarvan ik op 2 (witte + groene) 0v meet. Zodra ik het alarm aanzet meet ik +12v met de multimeter.
Zodra ik het alarm uitzet meet ik -12v, maar bij nader inzien is het wellicht gewoon 12v maar dan omgedraaid op de draden?

Wat is de uiteindelijke bedoeling? Wat wil je finaal bereiken?
Meten op het deurcontact lijkt me een vreemde benadering voor de meeste vraagstellingen... Anders gezegd: ik vrees dat er gezocht wordt naar een kromme en/of veel te complexe oplossing voor wat allicht een courante vraagstelling is. Maar als het echt zo moet dan is het antwoord van @Aart toepasselijk: twee optocouplers zullen de zaak wel klaren. Overigens zou voor het aansturen van die deurcontacten wel eens een H-brug kunnen worden toegepast, eerder dan een of meerdere condensatoren.

Tip: als het erom gaat, te weten of het contact aan staat, dan wel of de motor draait, werd er vanouds gebruik gemaakt van het D+ contact op de dynamo/alternator, ook beschikbaar op het dashboard waar het het rode lampje van de laadcontrole bedient. Sedert de Euro5/Euro6 is dat echter niet meer vanzelfsprekend.

Sommige voertuigen, bv. de Fiat Ducato (en zijn nevenmodellen o.a. van Citroen en Peugeot) hebben optioneel een connector in de rechtse deurstijl, waar die info wel beschikbaar is. Die gebruik ik in mijn zelfgeknutselde kampeerbus, dus vragen terzake zijn welkom!

Misschien idd even een uitleg.

Het gaat om een camper, een Niesmann + Bischoff Flair. Deze heeft 1 deur waar alarm en een centrale vergrendeling op zit. Nu is vorig jaar ingebroken doordat ze simpelweg het slot stuk hebben geslagen.

In de deur zit een klink en ik wil een extra beveiliging inbouwen. Zodra het alarm aan is wil ik een extra licht en alarm signaal laten afgaan zodra iemand aan de klink zit (en licht aan zodra iemand dicht in de buurt is).

Ik wil dit dus activeren zodra het hoofd alarm aan is en deactiveren zodra het hoofd alarm uitgaat.

Zwarte pen van multimeter aan massa hangen, niet aan een of andere draad met onbekend potentiaal...

Zomaar gaan meten en denken dat er ergens een signaal op staat is nooit handig. Zorg dat je een aansluitschema in handen krijgt, hierop staan de juiste kleurcodes en werking van elke aansluiting.

Als deze aansluiting bedoeld is voor een motortje zal het beschrevene wel werken.
Dus een H-brug en dat er dan een halve seconde op slot gedraaid wordt, en een halve seconde van slot af, zoiets.

Allicht werken simpelere oplossingen zoals twee hoogohmige weerstanden dan ook, mits µC en alarm de gnd delen. Maar ik zou voor de optocouplers gaan.

Overigens voelt een ESP32 voor zoiets als een mug plat slaan met een hele drukpers, maar bij dit soort one-off ontwikkelingen gaat het er vooral om waar men comfortabel mee is :)

Op zaterdag 10 februari 2024 14:31:38 schreef Aart:
Als deze aansluiting bedoeld is voor een motortje zal het beschrevene wel werken.

?
Het gaat over een alarmsysteem...

Ik ga het idd eens beter meten. Er wordt meer logica op de esp32 gezet, vandaar de keuze. Kan wellicht ook gebruik maken van simpelere hardware (atmega 328p ofzo?) maar haal daar volgens mij weinig voordeel uit. Zeker omdat ik een esp ken.

Het is vanuit het alarm maar voor de centrale vergrendeling. Het zal waarschijnlijk het motortje aansturen voor het slot open of dicht te maken

Misschien kan je iets beters vinden als die CV aansturing. Hebben die alarmen niet een ledje wat gaat knipperen als het aan staat?

Denk wel alle scenario's goed uit. Want lampen aan als iemand nadert lijkt me weer minder handig als je op een drukkere plaats staat. Je medekampeerders zullen het niet waarderen dat er vanalles gaat loeien terwijl jij ergens in een restaurantje zit.

Er zit een ledje maar dat is er tegenover boven de keuken. Daar kom ik niet zo snel bij.

Met een mmwave sensor wil ik meten of iemand dichtbij de deur staat. Binnen de meter bv. Mocht dat het geval zijn wil ik bv de luifel ledstrip en deur ledstrip aan laten faden. Bij het trekken aan de deurhendel kan een alarm afgaan en de led verlichting knipperen. Zolang de deurhendel met rust wordt gelaten zal geen alarm af gaan

Zodra ik het alarm uitzet meet ik -12v, maar bij nader inzien is het wellicht gewoon 12v maar dan omgedraaid op de draden?

Dan meet je nu direct op de draden die naar de motor van de deurverendeling gaan. Op de deurvergrendeling of direct op de motor zit er vaak nog een extra contact wat schakelt zodat je ook nog met een sleutel de deuren open en dicht kan doen.

HEt alarm heeft meestal ook nog wel een led of andere uitgang om de toestand te kunnen zien. Dat is niet altijd aangesloten dus zal je het kastje van het alarm moeten opzoeken en kijken wat er nog aan mogelijkheden is.

Als je dan toch geen betere andere draden kan vinden waarop je de toestand van het alarm kan zien kan je op de motordraden die je nu al gevonden hebt er nog een extra motor bij zetten en daarvan het vrij contact gebruiken.

https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/centrale-deurvergrendelin…

Er zit nog een led maar die zit boven de keuken aan de andere kant. Daar kom ik niet gemakkelijk bij.

Kan zijn dat ik de draden van het motortje meet. Kan ik hier iets mee?

Wat is het doel van het extra motortje?

Dat van dat extra motortje snap ik ook niet zo best. Eigenlijk denk ik zelfs dat er helemaal geen sprake is van een motor: zo'n deursloten werken toch met een soort van solenoide?

De meeste deursloten werken via zo een motor via min link met solenoide heb ik zelf nog nooit gezien. Maar het feit dat bij TS de spanning negatief word wijst voor mij erop dat er zo een motor in zit. Of je kan daar in ieder geval een motor op aansluiten.

Het doel van die extra motor is puur als extra schakel contact. Want in een vijf draads motor zit zo een schakelcontact.

Jullie hebben beide gelijk, je hebt deursloten met een solenoid en met een motor. :) in die camper zal een motor zitten, vandaar het ompolen.

Op zaterdag 10 februari 2024 19:37:21 schreef bbuster:...

Met een mmwave sensor wil ik meten of iemand dichtbij de deur staat. Binnen de meter bv. Mocht dat het geval zijn wil ik bv de luifel ledstrip en deur ledstrip aan laten faden. Bij het trekken aan de deurhendel kan een alarm afgaan en de led verlichting knipperen. Zolang de deurhendel met rust wordt gelaten zal geen alarm af gaan

Je kan bijna zonder alarm werken. Iemand bij de deur = licht aan, altijd handig, ook als alarm uit staat.
Alarm bij deurklink kan je ook altijd af laten gaan. Maak een deurcontact, als de deur niet binnen 5 seconde open gaat maar de klink beweegt wel: alarm. Voordeel is dat je dan nog een extra beveiliging hebt ook als je alarm niet aanstaat of onklaar is gemaakt.

Het aan laten gaan van het licht is inderdaad wel iets wat ik altijd wil laten doet. Het "coming home" effect dat automatisch de deur verlichting laat aangaan.

Het alarm wil ik liefst wel direct kunnen laten ingaan als iemand aan de klink zit.
Vorig jaar hebben ze namelijk met een schroevendraaier het slot stuk geslagen.

Ik verwacht dat ze eerst aan de klink zitten om te kijken of de deur on-afgesloten is en als dan direct een alarm afgaat en licht begint te knipperen zal dat afschrikken. Gebeurt dat pas na 5 sec dan is het slot wellicht al stuk.

Verder wil ik ook kijken of ik iets van afdek kapje over het slot zelf heen kan maken. Zodra dat dat weg gedraaid wordt (en het alarm aan staan) kan het al beginnen met het geven van een waarschuwingstoon (geen alarm nog).

Normaal is de sleutel niet nodig aangezien de centrale deurvergrendeling de deur opent. Als ik hiermee het eigen alarm kan aan en uitzetten werkt dit naar mijn idee het meest optimaal.

Ik heb uit het boekje wat bij de camper zat kunnen achterhalen dat het om een COBRA G100 OF COBRA G300 alarm gaat.

Onderstaande afbeelding geeft iets over de centrale vergrendeling maar ik kan helaas weinig logica halen uit de afbeelding. (Helaas ook geen kleuren van de draden)

Ik heb ook opnieuw gemeten, tov een vaste GND meet ik op de witte kabel +12v bij het inschakelen, +12v o de groene draad bij het uitschakelen. Dit kan ik met bv een ADS1115 detecteren?

Wat wel apart is, met de weerstandsmeter op GND en wit of GND en groen meet ik 0ohm als het alarm niet geschakeld wordt. Is dit logisch of heb ik dan nog iets fout gemeten?

Of kan het simpeler met 2 optocouplers?

ADS1115 is toch een a/d-converter? Die heeft hier geen meerwaarde.
De optocouplers zijn misschien ook niet strikt noodzakelijk maar maken het allemaal wel flink wat eenvoudiger.

Op zondag 11 februari 2024 12:06:23 schreef Paulinha_B:
De optocouplers zijn misschien ook niet strikt noodzakelijk maar maken het allemaal wel flink wat eenvoudiger.

In dit geval heeft het wel degelijk een meerwaarde, je gebruikt het hier als level shifter en als galvanische scheiding.

Is dit logisch of heb ik dan nog iets fout gemeten?

Je meet direct op 1 van de motor draden en die hebben inderdaad een hele lage weerstand.

Als je alleen wilt weten wel of geen spanning dan is een ADS of andere DAC wel erg overkill. Het kan in principe al met 2 weerstanden die een spanningsdeler vormen. Maar omdat enige bescherming tegen hoge piekspanningen wel handig is is een opto-coupler veel beter.