Voor een youngtimer, met later ingebouwde JVC KW M560BT, wil ik een stuurbediening inbouwen. Helaas heeft die auto geen knoppen op het stuur, dus wil ik (nette) knopjes op de stuurkolom monteren.

Als ik het goed begrepen heb geeft elke knop een bepaalde spanning op de jack ingang. Meest eenvoudige is een weerstandsladder en voor gevorderden een arduino.

Zijn die ingangsspanningen standaard of merkafhankelijk?
Ik ben al een tijdje aan het googlen, maar voor de JVC kan ik de ingangssignalen niet vinden.

Iemand die mij verder kan helpen?

EDIT: de JVC heeft een binair gecodeerd signaal nodig.
De knoppen op het stuur zijn de weerstandsladder. Een interface vertaald de spanningen naar een code behorend bij die knop. Niet echt even een simpel 'zaterdagmiddag' knutseldingetje dus

[Bericht gewijzigd door Marelli op (18%)]

En hoe denk je dat signaal vervolgens van het stuur naar de radio te krijgen?
Bij de meeste auto's is het een datasignaal waar alle knopjes op het stuur worden "doorgestuurd "
Dan gaat dat dan via sleepcontacten in de stuurkolom.
Dat betrouwbaar maken is denk ik al een eerste probleem.
Misschien bestaat er een draadloze afstandsbediening voor die radio waar je wat mee kan, de rest is denk ik niet uitvoerbaar.

Dit idee zou je kunnen gebruiken:
https://a.aliexpress.com/_EGtGoyz

De module sluit je op de key-1, 12v en GND aan, de afstandsbediening werkt draadloos.
Weet niet of het design bij een klassieker past maar als je zoekt op “steering wheel control” zie je meer opties

Ik weet overigens niet of dit standaard op elke radio werkt. Op een Android headunit werkt het wel maar dat zegt niet zoveel denk ik

[Bericht gewijzigd door bbuster op (36%)]

Op vrijdag 22 maart 2024 18:46:01 schreef revado:

Dat probleem heeft de autoindustrie al lang opgelost met een zgn. 'clock spring' oftewel een opgerolde platte kabel/flexprint.

Op vrijdag 22 maart 2024 18:46:01 schreef revado:
En hoe denk je dat signaal vervolgens van het stuur naar de radio te krijgen?
Bij de meeste auto's is het een datasignaal waar alle knopjes op het stuur worden "doorgestuurd "
Misschien bestaat er een draadloze afstandsbediening voor die radio waar je wat mee kan, de rest is denk ik niet uitvoerbaar.

Dat is dus wat ik NIET wil. Ik wil knopjes op de stuurkolom (het vaste deel). Overigens, ik heb knoppen van de stuurbediening van een Saab liggen en dat is een weerstandsladder (en bij sluiting, 0 ohm, gaat de claxon, maar dat terzijde)