https://youtu.be/zo9bA2FLTq0?si=KdT31QQj8bSmOEUz
Zoals in het filmpje te zien is valt het instrumentariumpaneel even helemaal uit, na een minuut of 10 is dit weg.
Paneel wordt gevoed door 2 geschakelde plussen en twee constante plussen, gezien het klokje ook reset ga ik er van uit dat dit in het constante plus gedeelte zit. Deze heb ik gemeten en zijn goed ook als het paneel uitvalt.
Heb het paneel open gemaakt en diverse punten opnieuw door gesoldeerd maar dit heeft niet geholpen.
Ik kan helaas geen schema vinden, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Waar beginnen met meten?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
scoop in single shot mode op de geschakelde plus hangen. Handmatige trigger bij neergaande spanning in DC mode. Instellen op een paar volt minder dan de rail is. Als het een relatief langdurende dip is dan kun je als alternatief rolmode kiezen en dan bv 100ms/div. Rolmode gebruikt geen trigger, is een soort log-mode.
Kijk nu of dat de scoop triggert wanneer de display inschakelt en uitvalt.
Als dat goed is kun je nog naar de piekstroom kijken bij inschakelen maar dan moet je een scoop-stroomprobe hebben. Alternatief is een weerstand van bv 1 ohm en daar differentieel over meten.
Als dat ook goed is dan zit de fout in de display zelf en dan heb ik geen idee want ik heb geen idee wat er voor electronica inzit. Gloeilampjes, LEDs, communicatie met ECU etc
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sorry vergeten te vermelden dat ik naast de meting op de spanningstoevoer ook het paneel zelf gewisseld heb met een andere en die werkt dat goed.
Enige is dan dat de auto niet start en de kilometerstand niet klopt dus zou de originele graag repareren
Lijkt sterk op een slechte elco in de voeding die eerst wat moet opwarmen door zijn te grote lekstroom
Enige is dan dat de auto niet start ...
Lang leve het protectionisme van autoland
Op woensdag 27 maart 2024 10:53:06 schreef royvuurwerk.tk:
Sorry vergeten te vermelden dat ik naast de meting op de spanningstoevoer ook het paneel zelf gewisseld heb met een andere en die werkt dat goed.Enige is dan dat de auto niet start en de kilometerstand niet klopt dus zou de originele graag repareren
Klopt dat ie niet start want in de tellerbak zit je immo.
Het zal waarschijnlijk ook niet aan de voedingen hiervan liggen maar vanuit de canbus dat uit het centraal regelapparaat* komt roet in het eten gooit.
Draadbreuk in de can ook mogelijk.
De tellerbak wordt via de can aan en uit geschakeld.
*Hierin staat ook je km stand.
Maar wat ook voorkomt bij de vag groep de zekeringenstrips op de accu daar kunnen haarscheurtjes in zitten.
Op woensdag 27 maart 2024 21:01:39 schreef daandc:
[...]
...het centraal regelapparaat* ...*Hierin staat ook je km stand.
Als je met "centraal regelapparaat" de tellerbak zelf bedoelt, dan klopt het wat je zegt. Als je daarmee echt een aparte unit bedoelt, dan is je stelling onjuist: bij VAG wordt de km stand zeker wel in de tellerbak zelf opgeslagen. (Ook bij PSA trouwens.)
De km stand in inderdaad in de tellerbak zelf echter staat ie ook nog in de rest van de auto want vanaf daar kopieert ie de hoogste stand.
Daarom moet je bij franse en duitse auto's niet klakkeloos tellerbakjes uitwisselen van een goede en donor auto.
Je loopt het risico dat de teller daarna een hogere stand heeft dan ie werkelijk heeft gelopen.
Op woensdag 27 maart 2024 13:07:24 schreef OXO:
Lijkt sterk op een slechte elco in de voeding die eerst wat moet opwarmen door zijn te grote lekstroom
Iets van een slecht component of soldeer punt is waar ik ook aan denk ja. Net even de teller gedemonteerd en de plussen en minnen aangesloten. Gaat nu netjes aan en heeft het zelfde probleem als in de auto.
Als ik tijd heb ga ik hem verder openmaken zodat ik overal kan meten.
Nog tips hoe ik bijvoorbeeld die elcos moet controleren? Of kan dat alleen als ik ze los haal?
Op woensdag 27 maart 2024 10:53:06 schreef royvuurwerk.tk:
Sorry vergeten te vermelden dat ik naast de meting op de spanningstoevoer ook het paneel zelf gewisseld heb met een andere en die werkt dat goed.Enige is dan dat de auto niet start en de kilometerstand niet klopt dus zou de originele graag repareren
Op donderdag 28 maart 2024 20:10:36 schreef royvuurwerk.tk:
[...]Iets van een slecht component of soldeer punt is waar ik ook aan denk ja. Net even de teller gedemonteerd en de plussen en minnen aangesloten. Gaat nu netjes aan en heeft het zelfde probleem als in de auto.
Als ik tijd heb ga ik hem verder openmaken zodat ik overal kan meten.
Nog tips hoe ik bijvoorbeeld die elcos moet controleren? Of kan dat alleen als ik ze los haal?
Je schreef eerder dat je de tellerbak had uitgewisseld?
Maar nu doet ie op je workbench ook zoals je klacht luid?
Op donderdag 28 maart 2024 20:23:22 schreef daandc:
[...][...]
Je schreef eerder dat je de tellerbak had uitgewisseld?
Maar nu doet ie op je workbench ook zoals je klacht luid?
Ik had gewisseld met een andere en die deed het prima ja dus alles aan de auto zijde is eigenlijk uitgesloten.
Nu zo op de keukentafel blijft die ook gewoon om de paar minuten een paar seconden uitvallen
Ah dat schreef je er niet duidelijk bij.
Maar dan inderdaad eens de soldeerpads van de connectoren nakijken ik had er laatst een van een vw beetle waarvan de soldeereilandjes brak van waren.
Die had alleen immo problemen.
Maar het kan ook nog de processor zijn er zit een kristal in controleer hiervan of deze nog goed klokt.
[Bericht gewijzigd door daandc op (19%)]
Op donderdag 28 maart 2024 20:37:48 schreef daandc:
Ah dat schreef je er niet duidelijk bij.Maar dan inderdaad eens de soldeerpads van de connectoren nakijken ik had er laatst een van een vw beetle waarvan de soldeereilandjes brak van waren.
Die had alleen immo problemen.
Maar het kan ook nog de processor zijn er zit een kristal in controleer hiervan of deze nog goed klokt.
Kan een processor probleem er ook voor zorgen dat alles zeg maar gereset is zoals de klok?
Laatste bevinding, normaal in de auto als je ging rijden hield het probleem op na ~15 minuten
Had hem nu aan staan op 12.5 volt en het probleem bleef zich constant voordoen dus ook na 30 minuten
Toen de spanning verhoogd naar 14.7 zoals in de auto en nu bleef die prima werken na 15 minuten
Lijkt er dus op dat bij hogere spanning het probleem na 15 minuten weg gaat en bij lagere spanning niet. Hoe zou dit komen?
Elco's met bolle kop of smurrie zijn met zekerheid slecht.
Verdenk die in de buurt van een switcher ic altijd het meest.
Met haardroger elco wat opwarmen schijnt ook een diagnose methode te zijn.
Verwacht hier wel smd elcotjes.
Controleren of uitgangsspanning van alle switchers aanwezig en correct is.
En bij scherpe foto's kunnen we meekijken natuurlijk
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Meestal zijn het een paar elco's in de buurt van de geschakelde voedingen. Er zitten er 2 op zover ik me herriner 1 voor de algemene voeding van 5v en 1 voor de background van de lcd. De elco's moet je meten normaal zie je er niks van aan de buitenkant. De gele tantaaltjes zij bijna altijd goed.