Weet iemand of het mogelijk is om een V92 modem in een Powerbook G4 in staat is om het inbellen van een V23 modem te beantwoorden? Als ik de modem configureer voor inbellen bij een ISP kan ik maar tot 9600 baud omlaag gaan.
Kan een Mac ook gewoon een kale seriële verbinding over zo'n modem opzetten of beantwoorden, of zet ie daar altijd TCP/IP overheen?
Niet ieder ingebouwd modem heeft een beldetectie circuit.
Doorgaans bel(de) je daar mee uit en niet in, tenzij het ding ook als fax kan werken.
De losse modems konden het doorgaans wel omdat daar ook wel point to point mee opgezet werd.
Een modem is serieel en geen tcp/ip.
Hij neemt wel op, ik hoor immers mezelf als ik de laptop met een analoge telefoon opbel. Op zich ook logisch, omdat in de VS inbelISP's vaak dial-back aanboden.
[Bericht gewijzigd door blanka op (29%)]
O ja dat schreef je al in het telefoon topic.
Dan kan je gewoon data versturen als het goed is met de juiste software.
Je zal een of ander terminal simulatie programma nodig hebben.
Zorg wel dat de baudrate aan beide zijden gelijk staat anders zal de ene modem niet op de carrier van de andere reageren na "opnemen"
Beide zijden 9600 of 19k2, gewoon proberen.
Voor een mac zal er ook wel iets in het OS zitten wat je kan gebruiken.
Volgens mij heet dat ook gewoon "terminal".
Ik heb nu op twee macs ZTerm geinstalleerd, maar op de een of andere manier nemen ze niet op. Je ziet de ene Zterm bellen, en op de andere verschijnt RING in beeld, maar er komt geen verbinding tot stand.
Auto answer aan zetten, dat zal standaard uit staan en zal ergens in een menu staan.
Nog een hele andere tip.
Via die ATA ( SPA122) zet je analoog om naar voip.
Dat kan de data flink verminken vanwege de compressie.
Faxen werkten vaak ook slecht via een ATA (voip) dus kies in ieder geval geen te hoge baudrate.
Kijk eens naar de Hayes AT command set. Die kun je gebruiken om je modem te laten antwoorden. (auto answer), of je geeft aan de ontvangende zijde gewoon het ATA commando (opnemen). Succes!
Op zondag 7 april 2024 21:59:36 schreef fripster:
Kijk eens naar de Hayes AT command set. Die kun je gebruiken om je modem te laten antwoorden. (auto answer), of je geeft aan de ontvangende zijde gewoon het ATA commando (opnemen). Succes!
ATA werkt inderdaad. Wel gek dat ie CONNECT 230400 aangeeft.