Andre_avr
Golden Member
Hoi,
Ik heb de brink renovent Wartmte terugwin medium unit vervangen door een large unit van brink.
Als ik energie slurpende 220V draaistroom motoren inbouw dan is hij veel stiller, lagers gaan jaar mee, maar verbruikt natuurlijk een berg energie.
De originele "dc" motoren gaan de lagers (SKF) maar 1 maand mee voordat hij weer zoveel lawaai maakt.
Een nieuwe WTW heb ik nog geen zin in, een kennis had een nieuwe brink in zijn nieuwbouwhuis en die maakte na een half jaar evenveel lawaai als een oude 2 takt brommer en mr brink kwam pas na 2 maanden met monteur op de proppen (te kort aan reserve motoren). dus nieuw spul is het ook niet altijd.
terug naar de motor die na maand weer begint te ratelen als hij nieuwe lagers heeft gehad.
zou het kunnen dat de waaier uit balans is?
zijn er manieren om te kunnen balanceren, of bedrijven die dat kunnen balanceren?
Of is er iets anders mis?
controleer of de lagers niet te warm worden, ik vermoed dat je beter een wat beter lager kan nemen, SKF is tegenwoordig ook China made
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de motoren china made zijn werken goede europese of usa lagers ook niet altijd, de marges zijn net anders bij china spul waardoor de lager op de as gaat lageren in de lagerkern zelf omdat deze niet om de as klemt.
doorgaans is de fanschoep uit balans, of draait te veel op hoge toeren of je lagers zijn idd brak. check eens lagerboer.nl die hebben restpartijen lagers uit oude goede productie.
benleentje
Golden Member
Lagers hebben ook een tolerantie klasse.
https://www.reeltoreel.nl/wiki/index.php/Lagers
Dit is omdat lagers uitzetten bij hogere temperatuur. Als je dan in een omgeving zit waar heb bv continu 60 graden is dan ga je dat me een standaard lager niet redden omdat een standaard lager voor ca 25 graden is bedoelt. Op 60 graden omgeving zet het lager iets uit en er is dus meer slijtage.
Zo heb je bv een lager 6303
Daar staat nu even nog iets achter en de standaard uitvoering is CO met normale spelling voor op normale temperaturen.
6303 C3 is dan hetzelfde lager maar met op 25 graden meer speling en je zou dan bijna denken dit lager is niet goed. Maar op ca 70 graden is het lager wat uitgezet en is de spelling weer zoals je die normaal verwacht.
Andersom heb je ook C2 dat is voor lagers die in vrieskou moeten werken.
PS als je motor niet goed in balans is door bv een slechte schoep dan merk je dit meteen door het trillen van de motor.
Welk merk lagers adviseren jullie ipv SKF?
SKF natuurlijk 
SKF FAG NTN. Er zijn genoeg merken die goede lagers maken. Maar het lager moet geschikt zijn voor de omgeving waarin je het gaat gebruiken zoals temperatuur, stof, zuren, vloeistoffen, vervuiling enz.
Andre_avr
Golden Member
Hoe warm het lager wordt weet ik niet.
Het uit elkaar halen van de motor duurt minimaal 15 minuten dus dan is het afgekoeld denk ik.
De waaier en motor zitten normaal in 15-25 graden omgevingslucht te werken.
Wel heb ik de motorsteuntjes (rubber) vervangen voor een steviger variant. Zou dat invloed hebben.
Ik denk dat de waaier ook niet helemaal gebalaceerd is. Geen idee hoe ik dat goed krijg.
Is die large unit geschikt voor waar je hem toepast dus is er genoeg flow in het systeem?
Mogelijk kan hij niet genoeg aanzuigen/afblazen door te dunne kanalen en dan gaat de vin misschien ook trillen.
En inderdaad de juiste lagers kiezen op temperatuur, maar ook stofdicht/ vochtbestendig etc.
Ik heb met SKF nooit problemen.
Ik weet niet of daar ook "ome alie" versies van zijn intussen, maar als je ze koopt bij een goede leverancier dan zie ik geen probleem.
De leverancier uitleggen waar je ze voor nodig hebt dan adviseren ze je wel.
benleentje
Golden Member
Hoe warm het lager wordt weet ik niet.
HEt lager hoort ook niet warm te worden
. Dat zal hooguit 1 of 2 graden zijn.
Het gaat puur om de omgevingstemperatuur waarin het lager moet werken. Dus als die lucht al bv 60 graden is dan word het lager dat ook + een heel klein beetje opwarmen van de motor + dat het zelf iets warmer word dan word het lager bv 65 graden.
Ik denk dat de waaier ook niet helemaal gebalaceerd is.
Ik heb motoren zien draaien die heel erg in onbalans waren en na 15 jaar was dat lager nog niet kapot. Dat is een 2,2kW slijpsteen met een steen van 40cm dia. In de bouw van machine is daar denk ook wel rekening mee gehouden want er zaten best grote lagers in. Het binnen gat was dia 25mm
Een beetje onbalans sloopt echt niet je lagers en en zeker niet binnen 1 maand. Als je lager binnen een maand defect is dan is er iets heel erg mis.
Wat ik me nu ook bedenk hoeveel rpm draait die motor eigenlijk en hoeveel rpm kan het lager aan?
Als ik energie slurpende 220V draaistroom motoren inbouw dan is hij veel stiller, lagers gaan jaar mee, maar verbruikt natuurlijk een berg energie.
Ik snap niet hoe je bij energie slurpend komt. Een DC motor heeft altijd meer verliezen of zit er een BLDC motor in zonder koolborstels?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
testman
als de ts de lagers niet goed inbouwt en druk op de kern uitoefent met inbouwen krijg je ook eerder problemen. op de buitenring in het gat tikken met iets wat er net in past. stukje buis oid..
Misschien is dit topic ook interessant voor TS.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/109891/4?mode=or&query=d…
Kijk eens bij de Lagerkoning.nl, die heeft vele type en merken lagers. Ik vermoed echt dat lager te warm word, op onbalans van fan zou die niet defect mogen gaan.
benleentje
Golden Member
Ik vermoed echt dat lager te warm word
Ik zie 2 manieren waarom een lager warm zou worden.
1) Een warme omgeving dan hoor je een lager te kiezen met grotere speling zoals een C3 klasse
2) Het lager word warm door eigen opwarming. En dat kan eigenlijk niet dan zit er iets fout in de ophanging of uitlijnen of de max rpm van het lager word overschreden.
Onbalans van bv de fanschijf kan wat mij betreft niet dan heb je gewoon een een low budget motor. In een goede motor is dat gebalanceerd.
Ik snap ook nog steeds niet waarom er een andere motor in moet en waarom dat minder energie zou verbruiken.
Andre_avr
Golden Member
Ik snap niet hoe je bij energie slurpend komt. Een DC motor heeft altijd meer verliezen of zit er een BLDC motor in zonder koolborstels?
Klopt is BLDC
op de buitenring in het gat tikken met iets wat er net in past
Klopt zo doe ik het altijd, dop van de action past er precies op. Als ik de medium-motoren vernieuw gaan ze altijd een jaartje mee.
Is die large unit geschikt voor waar je hem toepast dus is er genoeg flow in het systeem?
Mogelijk kan hij niet genoeg aanzuigen/afblazen door te dunne kanalen en dan gaat de vin misschien ook trillen.
Ik denk dat je gelijk hebt. En dus heel hard heeft moeten werken.
Hoewel ik de flow op stand 1:50; 2:150 en 3:225. voor zowel de large als de medium heb gezet.
Beide zijn geinitialiseerd, maar ik denk dat hij te lang op 3 heeft moeten werken en erg warm is geworden.
Onbalans van bv de fanschijf kan wat mij betreft niet dan heb je gewoon een een low budget motor. In een goede motor is dat gebalanceerd.
Ik snap ook nog steeds niet waarom er een andere motor in moet en waarom dat minder energie zou verbruiken.
het ding is beetje oud 2005 en is wat vliegroest op de waaier. Maar de waaiers trillen niet echt op hoog toerental, toch zie ik dat ze beetje elliptisch zijn.
Ik heb de BLDC ooit motoren vervangen voor AC ventilatiebox motoren. (de bldc drivers was toen stuk). gek genoeg waren die stiller (ik had ze altijd op stand 3 draaien). Maar ze nadat ik wat drivers heb gekocht ben ik weer de originele motoren terug gaan bouwen.
Andre_avr
Golden Member
Na inspectie en uithalen van de rotor rook ik wat smeul lucht (was mij niet eerder opgevallen).
Zie foto's.
Helaas einde van medium naar large ombouw, want ik denk dat deze motoren nu brandgevaarlijk zijn.
De medium motorplaat zit er nu weer in.
Andre_avr
Golden Member
Achtergrond. Het Renovent ventilatie systeem.
Ik dacht (2e hands) large motor met nieuw lagers en besturing erin en klaar.
Maar dat was dus niet zo'n goed idee.
Ok, als er een brandlucht inzit, dan zijn de veldwikkelingen ten einde en is dus de reden van lagers eten, motor word veel te heet.. Einde oefening dus..
testman
als die motor veel op stand 3 draait dan slijt de boel wel sneller idd. de motor moet er wel tegenkunnen, door de filters en luchtkanalen met ventielen word de motorstroom begrensd. als je sommige fanmotoren loos laat draaien op max kunnen ze teveel lucht verplaatsen en verbrand de motor.