Beste forumleden,
Het elektrische netwerk in mijn huis is vrij oud en bestaat uit twee fasen van ongeveer 140 volt. Hierdoor heb ik ongeveer 240 volt aan het stopcontact. Aarde kabel verbonden.
Als ik hem aansluit, geeft Fluke 6500-tester twee foutmeldingen: 77 dat er geen aarde is. En ik kan de tweede fout zien nadat ik de startknop een paar seconden ingedrukt heb gehouden, het is 71 - wat betekent dat de neutrale lijn te veel spanning heeft. Omdat het apparaat zijn "self-controle" niet doorgeeft, werken andere functies en menutoegang niet.
Voor zover ik het begrijp, moet ik op de een of andere manier de netwerkinstellingen in de tester wijzigen. Hoe je dat doet? Of zo'n apparaat is niet van toepassing op mijn elektrische netwerk?
Ik heb het idee dat de tester zijn spanning meet tussen de nul en de aarde en als deze hoger is dan een bepaalde waarde deze een foutmelding geeft. Ik heb nog nooit de instelling gezien dat je het stelsel softwarematig kunt aanpassen, ik verwacht dus niet dat dat kan. Misschien werkt het met een scheidingstrafo waarvan je de aarde van de tester aan de nul van de scheidingstrafo hangt, maar dan moet je nogal een zware trafo hebben om een functionele test te kunnen doen.
Op woensdag 8 mei 2024 15:50:29 schreef Red_Arrow:
Ik heb het idee dat de tester zijn spanning meet tussen de nul en de aarde en als deze hoger is dan een bepaalde waarde deze een foutmelding geeft. Ik heb nog nooit de instelling gezien dat je het stelsel softwarematig kunt aanpassen, ik verwacht dus niet dat dat kan. Misschien werkt het met een scheidingstrafo waarvan je de aarde van de tester aan de nul van de scheidingstrafo hangt, maar dan moet je nogal een zware trafo hebben om een functionele test te kunnen doen.
Ik heb het apparaat in de garage gecontroleerd, maar de garage ligt in een andere straat. Daar werkt het goed. Daar ook is de standaard hot L en N is koud.
Ik dacht ook aan een soort scheidingstrafo, maar heb nog geen schematisch bedacht. Als je ideeën hebt, schrijf dan, ik zal je dankbaar zijn.
Op woensdag 8 mei 2024 10:34:56 schreef IharOn....Voor zover ik het begrijp, moet ik op de een of andere manier de netwerkinstellingen in de tester wijzigen. Hoe je dat doet? Of zo'n apparaat is niet van toepassing op mijn elektrische netwerk?
Ik weet niet wat je wilt testen, Fluke 6500 is om apparaten te testen op isolatie/lekstromen in verschillende omstandigheden.
Het manual staat online bij Fluke, misschien ben je daar al mee geholpen.
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Technical-Information-Aa…
Ik dacht aan figuur 11 in deze pdf van Victron.
Op woensdag 8 mei 2024 15:50:29 schreef Red_Arrow:
Bedankt voor je reactie. In dit geval, voor zover ik het begrijp, een apart aaurde moeten implementatieren.
Op woensdag 8 mei 2024 16:15:10 schreef Schimanski:
[...]Ik weet niet wat je wilt testen, Fluke 6500 is om apparaten te testen op isolatie/lekstromen in verschillende omstandigheden.Het manual staat online bij Fluke, misschien ben je daar al mee geholpen.
Bedankt voor het antwoord. Ja, ik heb het van kaft tot kaft gelezen. Ik kan dit apparaat niet gebruiken op mijn elektrische netwerk. Voor een PAT test. Het komt niet door het punt van self-test. Ik heb L1,2,3 met Ca. spanning 133 volts tussen een L en de aarde.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een scheidingstrafo waar je de aarde voor het apparaat aan de nul secundair maakt zal hier wel gaan werken. idd pikt de tester dat oude net niet ivm de 140V tussen aarde en nul. let wel als je apparaten gaat testen die 3000W trekken dat de trafo dat ook aan moet kunnen, houd daar rekening mee.
Ja, bedankt, het is een goede opmerking.
Op dinsdag 28 mei 2024 17:46:07 schreef testman:
een scheidingstrafo waar je de aarde voor het apparaat aan de nul secundair maakt zal hier wel gaan werken.
Wat is de waarde van een PAT test als je er een scheidngstrafo moet bijhalen? lijkt me absurd en ver weg van de orignele gedachte van deze meter.
@TS : waarom wil je deze meting uitvoeren?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 28 mei 2024 19:48:57 schreef kris van damme:
[...]
Wat is de waarde van een PAT test als je er een scheidngstrafo moet bijhalen? lijkt me absurd en ver weg van de orignele gedachte van deze meter.@TS : waarom wil je deze meting uitvoeren?
je test de aangesloten apparaten die achter de pat tester zitten. al hangt de aarde hard aan de nul en is er geeneens een echte aarding, dan nog doet dat toestel zijn ding.
ik zou denken dat een tester als deze ook wel word gebruikt in landen waar dat oude 230V krachtnet nog aanwezig is.