Beste Forumleden,

Ik ben mijn printer (Xerox 6515DNI) aan het nakijken want het probleem is dat de connector (zie foto’s )los zit waardoor je van buitenaf er niets op kan klikken omdat de connector dan naar binnen wordt geduwd. Deze heeft blijkbaar geen steun meer. Ik zie achter de connector wel allemaal “gebogen pinnetje” zitten. Zelf denk ik dat deze pinnetjes de connector op zijn plaats horen te houden en dat de pinnetjes terug gebogen moet worden naar de connector.
Hopelijk weet iemand hier een antwoord op.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Een klassiek geval van een losgelaten connector die (mogelijk) nooit goed vast heeft gezeten of te vaak krachten van insteken en uittrekken van een connector te verduren heeft gehad en daardoor volledig los gekomen is van de printplaat.

Wat je ook doet: als je géén goede soldeerbout hebt (lees: modelletje van 100 euro of veel meer) en geen flux bezit kun je dit waarschijnlijk niet zelf oplossen.

Maar als je je locatie invult is er mogelijk een forumlid in de buurt wat je kan helpen.

Bedankt voor de snelle helderende uitleg. Dit had ik niet verwacht bij zo’n printer.
Ik heb mijn locatie toegevoegd aan mijn profiel, dus mocht er iemand in de buurt wonen die dit kan oplossen, dan zou ik dat erg fijn vinden. Ik kan ook met de printer langs komen als dit makkelijker is.

[Bericht gewijzigd door Stabu op (10%)]

de printpadjes (twee stuks, eentje links, eentje rechts) die de connector vasthouden zijn gewoon van de print lossgesleurd, en de signaalpinnen zijn allemaal afgebroken. De tegenconnector zat er waarschijnlijk niet recht voor als dat andere stuk erin geduwd werd, en deze connector is door de kracht losgebroken van de print.Vallen is een andere mogelijke oorzaak... Dat valt te redden, door iemand met soldeer ervaring.

Op zaterdag 8 juni 2024 11:01:01 schreef Stabu:
Dit had ik niet verwacht bij zo'n printer

dat lag niet aan de printer :-)

Dat is inderdaad tegenwoordig een bekend probleem. Nogal wat fabrikanten willen meer en meer de overstap maken naar zuivere SMD-connectoren gewoon omdat daar meer vraag naar is. Het is voor de bestukking goedkoper omdat die dan gewoon mee in het reflowproces kunnen, zonder bijkomende handelingen achteraf.

Het vervelende is dat dat soort connectoren eigenlijk alleen vastgehouden wordt door de lijm tussen het koper en het epoxysubstraat van de print. Als er dan geen verdere mechanische versteviging is door een behuizing of iets dergelijk dan zijn deze connectoren bijna gedoemd om los te komen. Op dat vlak waren de mini-USB B smd connectortjes vrij berucht.

Die gaatjes in de PCB op foto 3 zijn voor positioneren connector of kan je de connector daar vastschroeven voor extra grip?

Wat het niet verwachten betreft... Ik denk dat Xerox zijn laserprinters nog zelf maakt, maar hun kwaliteitsbesef schemert door in het uitbesteden van de inkjetten aan Funai...

Het wordt lastig als ik de gaatjes in de PCB gebruik voor schroeven. Want dan moet ik de hele printplaat demonteren om eronder te komen.
Ik kan er misschien wel iets op solderen (een soort plaatje) zodat dit de connector tegenhoud. Bestaat daar toevallig iets voor?
Zo niet, dan maar eens op zoek naar een reparateur die dit voor mij kan oplossen wat wel erg fijn is bij zo'n duren printer.
Mocht er iemand in de buurt wonen die mij hierbij kan helpen dan hou ik mij graag aanbevolen!

Kan iemand mij vertellen waar deze aansluiting voor dient, met zoveel contacten, ik heb al wat rondgezocht maar ik kom er nog niet achter.
bvd

Deze aansluiting zit er zodat er een wifi module van xerox op aangesloten kan worden. Hierdoor kan de printer ook via wifi verbonden worden.
Ik ben er alleen nu achter dat de wifi connector ook niet meer werkt. Waarschijnlijk komt dit omdat de connector voor een gedeelte los zit van de printplaat.

Ik kon me al niet voorstellen dat die nog werkte (omdat de bevestigingen van de print af waren gerukt, daar moet je wel je best voor doen...)

Ik denkt dat TS bedoelt dat ook de tegenconnector in de wifi module los zit. Niet onlogisch.
Waarschijnlijk iemand met wat teveel geweld de twee gekoppeld, en daarna is het vaak : mijn naam is haas.

De tegenconnector in de losse wifimodule zit nog wel goed vast. Het is alleen de connector op de printplaat wat nu het probleem is. Ik heb deze printer zelf nieuw gekocht en heb zo ver ik kan beoordelen niet zo veel kracht gebruikt (misschien ken ik mijn eigen krachten niet).
Maar goed, nu rest de vraag. Is de connector op de printplaat nog te redden als deze weer opnieuw wordt vastgezet.

Een kabeltje er na toe leggen en je tijd er niet meer aan verdoen.
( als je het mij vraagt )

Dat hangt van de toestand van de print af.
Als er baantjes mee verdwenen zijn (wat aannemelijk is) wordt 't een lastige reparatie...

O, ( reageerde je op mijn bericht ? ).
Ik bedoelde, een ethernetkabel naar de printer en de wifi vergeten.