Ik heb hier een plc, panasonic afpx, waarvan 2 uitgangen defect zijn. De fout komt door een defecte transistor die het 24volt relay aan stuurd. Hier staat alleen c1 op. Het is een sot 23 behuizing. Ik heb een bcw29 geprobeert, maar dat werkt niet. Welke transistor zou dit kunnen zijn?

Gr roel

Kan, maar er zijn tientallen met code C1
https://smd.yooneed.one/code4331.html

[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]

IK zou daar eerder een fet dan een transistor verwachten.
Die fet en of transitor is ook niet kritisch dat mag van alles zijn alles het maar de juiste polariteit is dus npn of pnp.

Elke fet of transistor die 24v aankan en ruim de stroom aankan voldoet daar.

Maar je moet dus wel weten of het een fet of transistor is.

Ik kan het niet zien op de print. Maar misschien is het wel een diode voor de beveiliging. Probeer het uit te meten bij de andere nog werkende poorten.

Recht erboven zit een rij SOT23 diodes...

Lijkt me het handigste dat je even meet op een werkend kanaal. Zie je gelijk wat de basis of de gate is en of het een gewone tor of een fet is aan de stuurspanning.

Mijn SMD-catalogus geeft als C1 in SOT23 alleen HSMS-2821 met als vervanger een HP2835 schottky. En een BCW29 met als vervanger een BC178A.
Maar is er een mogelijkheid dat je een andere C1 die wel goed is er afsoldeerd en kijkt wat een componententester er van maakt?

Ben even wezen meten. En heb het schematisch getekend. Misschien helpt dit met het bepalen wat C1 voor component is. Iig bedankt voor het meedenken.

Op zaterdag 8 juni 2024 20:19:20 schreef Rkpdude:
Ben even wezen meten. En heb het schematisch getekend. Misschien helpt dit met het bepalen wat C1 voor component is.

Dat lijkt me een gewone NPN transistor.

Op zaterdag 8 juni 2024 16:10:32 schreef Rkpdude:Ik heb een bcw29 geprobeert, maar dat werkt niet.

Een BCW29 is een PNP transistor, dat gaat dus niet werken.

Als je niet weet wat het is, hoe weet je dan dat hij kapot is ?

Er zit een aantal met C1 opdruk. Daaran kun je meten wat het zijn (gezien je tekening zou het een npn zijn maar het zoiu ook een mosfet kunnen zijn. Zeker omdat er geen weerstand op de basis/gate zit. Maar 0,7 V wijst op een (goede) transistor.

Uit mijn boek:

SST111 is een N-channel mosfet blijkt een jfet

Maar 0,7 V wijst op een (goede) transistor

Met 0,7V krijg je een FET niet in geleiding daarom denk ik ook dat het een transistor moet zijn.

SST111 is een N-channel mosfet

SST111 is een N-channel JFET waarvan de gate op het middelste pootje zit, die kan het dus niet zijn.

Maar 0,7V zou ook een fout kunnen zijn. Dat deze spanning nu gewoon te laag is en er dan wat in het gatedrive circuit kapot is.

De oplossing is simpel, er zitten meer C1's dus je weet zo of het een tor of mosfet is. Je kunt het ook in situ meten maar dan moet je wat van electronica weten. Als de basis op 0,7V staat dan moet de spanning tussen collector en emitter veel minder dan 0,7V zijn. Daarnaast kun je meten of er stroom door de relais spoel loopt met een geschikte probe of gewoon simpel: Als er stroom doorloopt staat de voedingspanning over de probe. Loopt er geen stroom dan valt er geen spanning over.

Edit: ik heb de datasheet niet opgezocht, de TS kan beter eerst gewoon meten. Maar hij kan het zeker niet zijn. Het blijkt een Jfet te zijn en geen mosfet

Omdat er meerdere uitgangen opzitten die nog wel werken, en deze allemaal hetzelfde schakeling hebben, kon ik dus meten dat wanneer de uitgang schakeld, er 0.7 volt op de gate/base gezet wordt door de sturing ic's. En wanneer de uitgang niet geschakeld staat, is dit 0 volt.

Op zaterdag 8 juni 2024 20:50:48 schreef fred101:
Maar 0,7V zou ook een fout kunnen zijn. Dat deze spanning nu gewoon te laag is en er dan wat in het gatedrive circuit kapot is.

Ik neem aan dat de TS op een werkende uitgang gemeten heeft.

C1 staat bij Panasonic voor de DSC5001 transistor , NPN torretje, maar een andere NPN tor gaat het hier ook doen, als het maar pin compatible is.

Op zaterdag 8 juni 2024 21:11:11 schreef kris van damme:
C1 staat bij Panasonic voor de DSC5001 transistor , NPN torretje, maar een andere NPN tor gaat het hier ook doen, als het maar pin compatible is.

Ik heb deze even opgezocht. Kwa specs lijkt dit er wel op. Het is alleen geen sot23 behuizing.

Op zaterdag 8 juni 2024 21:11:11 schreef kris van damme:

Goed gevonden!
Een DSC5001 zit in een soort mini SOT23 behuizing en is slechts 2mm breed, een SOT23 is ongeveer 3mm breed.
De TS zal even kunnen meten hoe breed de behuizing is, als het 2mm breed is dan zal het vrijwel zeker een DSC5001 zijn.

Op zaterdag 8 juni 2024 21:39:54 schreef Thevel:
[...]
Goed gevonden!
Een DSC5001 zit in een soort mini SOT23 behuizing en is slechts 2mm breed, een SOT23 is ongeveer 3mm breed.
De TS zal even kunnen meten hoe breed de behuizing is, als het 2mm breed is dan zal het vrijwel zeker een DSC5001 zijn.

Helaas is deze 3mm breed.

een verre voorganger was de 2SD601.. (denk dat die 3mm is)

Op zaterdag 8 juni 2024 22:18:15 schreef kris van damme:
een verre voorganger was de 2SD601.. (denk dat die 3mm is)

Die komt idd dicht bij een sot23 behuizing. Zou je deze kunnen vervangen voor bijvoorbeeld een bc847?

Ja de bc847 moet kunnen. Ik denk niet dat de relais spoel meer dan 100mA nodig heeft.

Ik heb niet gecontroleerd of de pinout hetzelfde is.

Als je een BC847 hebt zal ik het gewoon proberen.
Als je de keuze hebt zal ik een BC847B of C nemen. die heeft wat meer versterking.

Die mini-sot passen in mijn ervaring ook op de footprint voor een SOT23. Ik heb een keer de mini variant gekocht omdat ik niet wist dat het bestond. Dat was dan BAT54C. Gewoon goed in het midden zetten en je zet hem normaal vast.

Die mini-SOT23 is een SOT323 of SOT523...