Hij is er eindelijk, mijn nieuwe bromfiets Leone Arrow.
En ditmaal met Lithiumaccu.
De techneut in mij is natuurlijk nieuwsgierig wat er in zit. Volgens het typeplaatje op de accu zouden er 17 cellen kunnen inzitten.
Einde lading is de spanning 70.5V. Dat is 4.15V per cel, maar elders lees ik dat die cellen maar 2.65V mogen hebben.
Hoe zit het nu?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
4.15 volt vol lijkt mij Li-Ion. 2.65 volt zal dan leeg zijn, de max onderdrempel waarbij de BMS de cel afschakelt.
Ik schreef een fout getal. Het was 3.65V vol.
Zie link.
https://www.lithiumbatterytech.com/nl/lithium-battery-voltage/
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Bij 70,5V verwacht ik ongeveer 20 LiFePO4 cellen in serie.
Kun je een foto van het typeplaatje bijvoegen?
Met lifepo4 is die 70.5 volt niet haalbaar. Dat is max 17x3.65=62.05 volt. 4.15 volt molt je lifepo4 cel voor zover ik weet. In de grafiek staat ook dat leeg 2.5 volt is. Die 2.65 volt zou dan moeten zorgen voor een langere levensduur. Dan is het vreemd dat een verkortende laadspanning van 4.15 volt per cel wordt aangehouden. Tenzij er 19 lifpo4 cellen in zitten, dan kom je uit op 3.7 volt de cel, wat mij meer realistisch lijkt als max bovengrens voor lifepo4.
Op donderdag 4 juli 2024 16:50:24 schreef Benadski:
Bij 70,5V verwacht ik ongeveer 20 LiFePO4 cellen in serie.Kun je een foto van het typeplaatje bijvoegen?
3.5 volt lijkt mij i.d.d. nog beter dan 3.7 volt voor de levensduur van de cellen.
Overzicht tabelletje Li-Ion en LifePo4:
[Bericht gewijzigd door harry64 op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
17 Lithium Ion in serie dus. En geen LiFePO4.
70,5V is dus veilig, hoewel ik met Chinese no-name cellen liever een grotere marge zou zien.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]
Arco
Special Member
ik houd altijd al 3,5V aan als 'leeg', dit om de levensduur ten goede te komen.
met 17S zit je dan op 59.5V.
in nood mag je leegtrekken tot 3.0V, dat komt dan op 51V.
de meeste huidige cellen zijn leeg, maar echt compleet leeg op 2,85V. BMS zal zowieso ingrijpen op 2,75V/cel. dat is dan een 48V.
de energie die je tussen 51V en 48V eruit haalt is quasi niks meer.
om je accu het langste te houden, zou ik ze tussen 60 en 70V proberen houden.
71,4 is de absolute maximum bovengrens als het pack volledig vol is. 1keer per maand daar naar toe laden voor een complete balancering is wel ideaal. de BMS zal dan zelf het pack toch weer ontladen naar 70,55V
Je accu bestaat uit 12 cellen parallel en dat 17 keer in serie. De capaciteit is 30Ah dat gedeeld door 12 is 2.5Ah per cel. Totaal zitten er 17x12=204 van deze cellen in je accu. Voor een 2.5 Ah cel komt onderstaand grafiek overeen. Grafiek is klikbaar, je komt dan op een site met uitgebreidere uitleg over Li-Ion cellen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een iets andere versie van zo'n accu: 16S en 12P. Ex-bromfiets. Ik heb hem in 4* 4S12P opgedeeld. 40Ah. Ik fiets al een paar jaar op 2 van die kwarten.
In bovenstaand grafiekje is "4C" echt absurd. Dat is 12kW. Een brommer mag 4kW. Dus onder normale omstandigheden is de 0.5C curve degene die het meest overeenkomt met jou gebruik.
[Bericht gewijzigd door rew op (37%)]
Op vrijdag 5 juli 2024 00:21:23 schreef Evarist:
Ontlaadt zo'n cel lineair van 4.15V naar 3.0V?
Ik probeer een schatting te maken van het rijbereik.
hoe ga je dat meten?
als ik bv met mijn fiets stil sta, heb ik packweg 39V.
vertrek ik op hoogste vermogen, zakt die tot 36,5-37V
eens het acceleren voorbij is en ik op snelheid blijf, is de spanning een 37.5-38V.
als ik ineens stop met trappen en uitbol, gaat de spanning weer naar 39V.
op mijn fiets display krijg ik ook een status te zien. de ene keer (na fel acceleren of bergop rijden) is de accu ineens rood (leeg), 5km verder is ze weer groen omdat ik bv een stukje licht bergaf had
het hele traject speelt ook veel mee. 5km licht bergop of 5km vlakke baan.
50km met wind op kop, of 50km wind achter, het zal een verschil maken in autonomie
je zou dan een tabel kunnen maken met:
70V: 100% 100-150km (worst case en best case autonomie)
65V: 50% 50-75km
60v: 10% 2-5km
om dan een 'correcte' status te meten, zou je dus
1) ofwel bij altijd dezelfde belasting de meting doen
2) afhankelijk van de belasting een extra berekening van de Ri doen
3) enkel de meting uitvoeren als je stilstaat
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik wil nog een keer proberen om zeg 50ms lang de motor even uit te zetten. Dan de spanning te meten en daarna weer verder "gassen". De mechanische traagheid zorgt er hopelijk voor dat dit niet of nauwelijks merkbaar is.
De vraag is of de accuspanning snel genoeg terugveert om een redelijk "cleane" meting te krijgen.
Worst case moet je de motor zeg iedere 30 sec een hele seconde uitzetten. Dat ga je merken, maar dan heb je zeker een redelijke meting.
Ik zou een XXX Wh resteert in beeld willen hebben. Met mijn gashendel stel ik het VERBRUIK in. Wh/km. Eigelijk stel ik de stroom in, maar met wat natuurkunde is dat recht evenredig met het verbruik. Daarmee kan je dus makkelijk (als de Wh meting betrouwbaar is) "als je zo doorgaat haal je nog xxx km" uitrekenen.
Of ik hem nu op 8A bij tegenwind en 15km/u of 8A bij windmee en 27km/u instel, het verbruik per km is hetzelfde. (nu heb ik de neiging om hem op 2-3A of zelfs 0A in te stellen bij windmee en eerder 12A of zoiets bij windtegen, maar dat is niet belangrijk... 
Op vrijdag 5 juli 2024 07:04:07 schreef rew:
Ik heb een iets andere versie van zo'n accu: 16S en 12P. Ex-bromfiets. Ik heb hem in 4* 4S12P opgedeeld. 40Ah. Ik fiets al een paar jaar op 2 van die kwarten.In bovenstaand grafiekje is "4C" echt absurd. Dat is 12kW. Een brommer mag 4kW. Dus onder normale omstandigheden is de 0.5C curve degene die het meest overeenkomt met jou gebruik.
Grafiekje was een visualisatie dat een ontlading niet lineair verloopt, zeer zeker niet vanaf 95% ontladen. Het laat ook zien dat de klemspanning behoorlijk afwijkt afhankelijk van de belasting. Dus als indicatie hoeveel lading er nog rest is een spanningsmeting niet zo betrouwbaar. De eerder genoemde Wh meten is dan duidelijker. Er zijn BMS'en die dat als 'extra' kunnen, die houden dan bij hoeveel er op- en ontladen is.
Het zou zomaar kunnen dat het metertje op TS zijn E-scooter dat ook aan boord heeft i.p.v. een spanningsmeting.
In de grafiek zie ik dat de spanning nagenoeg lineair daalt tussen 4.10V en 3.35V. Dat is voor de ganse accu 69.7V en 56.9V.
Ik laat de spanning tot hiertoe niet dalen beneden de 60V, maar nu weet ik hoeveel reserve ik heb.
Tot hiertoe heb ik altijd onbelast gemeten, ook vroeger met loodaccu's.
Er is wel iets om over de reclameren: de display geeft altijd 60V aan.
Het gaat ook om de verschillende spanningen bij verschillende belasting. Als je, ik noem maar wat, motor 280W is dan is bij vollast aan 56V 2C(5A) van toepassing. Volgens je voltmeter zou dat op dat moment 65% lading verbruikt betekenen. Bij een belasting van 0.2C zou het 95% lading verbruikt (bijna leeg) betekenen. Op 1C zou je meter 85% verbruikt aangeven. Daarom is in Ah of Wh meten duidelijker.
En eigenlijk wil je geen reserve gebruiken.
Een lithium accu kan in zijn "leven" het meeste capaciteit verplaatsen als je rond het midden (3.6volt) blijft.
De uitersten kosten een stukje "leven" zullen we maar zeggen.
Daarom is in de goede laptops in te stellen dat de onderste en de bovenste X procent niet gebruikt mag worden. Windows/Linux ziet nog steeds 100 procent maar doet het dan minder lang op accu. Maar de accu gaat langer mee. Dus de totale capaciteit dat hij zeg maar kan verplaatsen is groter
nu moet je eens gaan kijken hoelang het duurt voor die op te laden. en steek dan een schakelklok in je lader.
ik weet bv dat 4uur laden (2A lader) genoeg is om bij mijn fietsaccu de boel naar 85-90% te brengen.
op 6uur laden is ze volledig vol.
probeer ook te vermijden dat de accu vol gestockeerd staat.
ik ga mijn fietsaccu pas zondagavond weer opladen met de laadklok
als je ze dagelijks bv 4uur bijlaad van 50 naar 90%, is dat gezonder dan om de 2dagen van 15% naar 100% te laden.
Ik gebruik ook een schakelklok om het laden te beperken.
Bij de loodaccu's deed ik dat om niet tot de volle spanning te gaan bij heel heet weer.